piątek, 10 maja 2024

Z cyklu kabotażowce/drobnicowce ... (cz.23) - WILSON BORG

WILSON BORG ex NORTHERN LINANES (IMO: 9106924, MMSI: 314545000, sygnał wywoławczy: 8PBB2, bandera: Barbados) – mały masowiec, przystosowany do przewozu kontenerów, zbudowany w 1994 roku przez słowacką stocznię Slovenske Lodenice AS z Komarna dla zarejestrowanego na Malcie armatora Anastasia Ltd. jako NORTHERN LINANES. Od 23 maja 2002 roku w barwach Wilson Shipowning AS jako WILSON BORG.

*     *     *

Historia Budowy

Numer budowy:

2922

Położenie stępki:

13.04.1993

Wodowanie:

08.04.1994

Zdanie:

07.11.1994

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 2.446 / DWT: 3.720 t

Wymiary (d x sz x z):

87,90 x 12,80 m x 5,49 m

Kadłub:

typ: podwójny

materiał: stal

przedziały wodoszczelne: 4

ilość pokładów: 1

Napęd:

8 cylindrowy silnik diesla Deutz SBV8M628 – o mocy: 1.500 kW przy 900 obr./min.

śruba o stałym skoku

Urządzenia pomocnicze:

3 zespoły prądotwórcze składające się z silnika diesla MAN D 2866E i alternatora – każdy o mocy 104 kW

awaryjny zespół prądotwórczy składający się z silnika diesla Deutz F6L912D i alternatora o mocy 39 kW

dziobowy ster strumieniowy Jastram BU40 o mocy 185 kW

Prędkość:

11,7 w.

Ładownie i luki:

liczba: 1/1

wymiary ładowni: 56,55 x 10,20 x 8,15 m

wymiary luku: 56,50 x 10,20 m

pokrywy lukowe: Kvaerner Multifold Crocodile

Pojemność całkowita ładowni (m3):

ziarno i bele: 4.612 m3 / 162.871 ft3

kontenery: 176 (ładownia: 108 / pokład: 68)

Pojemność zbiorników:

balast: 1.597 m3

paliwo: 173 m3

Urządzenia za i wyładunkowe:

brak

Załoga:

9 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia

https://www.wilsonship.no/en/fleet

https://www.scheepvaartwest.be

www.fleetmon.com

*     *     *

Poniżej: WILSON BORG przybywa do Hamburga, 05.05.2016 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).





Poniżej: WILSON BORG, Gdańsk 29.05.2021 rok, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Poniżej: WILSON BORG, Gdańsk 16.09.2021 rok, zdjęcie: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Aktualizacja 06.08.2024: Poniżej: WILSON BORG, Gdańsk 31.07.2024 rok, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).




 

 

 

wtorek, 7 maja 2024

Z cyklu "Biała flota" ... cz. 2 - DIESBAR

DIESBAR – bocznokołowiec o napędzie parowym, zbudowany w 1884 roku w stoczni Blasewitz w Dreźnie jako PILLNITZ – nazwa jednostki pochodzi od nazwy miasta w górnym biegu rzeki Łaby niedaleko Drezna, w którym znajduje się zamek o tej samej nazwie. Od momentu wejścia do eksploatacji aż do 1923 roku PILLNITZ pływał dla przedsiębiorstwa Saksońsko-Czeska Żegluga Parowa (Sächsisch-Böhmische Dampfschiffahrts-Gesellschaft - SBDG), po czym przeszedł do nowoutworzonego Saksońsko-Czeskiego Przedsiębiorstwa Żeglugi Parowej (Sächsisch-Böhmische-Dampfschiffahrt, Aktiengesellschaft  - SBDA). W 1927 roku doszło do zamiany nazwy jednostki z PILLNITZ na DIESBAR, która to z kolei pochodziła od nazwy wioski winiarskiej położonej w dolnym biegu rzeki Łaby. W latach 1926/1927 parowiec został gruntownie zmodernizowany. W trakcie tych prac zamontowano wtedy na nim mostek ze sterówką i ręcznym sterem, zainstalowano oświetlenie elektryczne oraz w celu znalezienia miejsca na montaż toalet usunięto nadkola. Podczas kolejnego remontu, mającego miejsce w latach 1927/1928 DIESBAR otrzymał parową maszynkę sterową produkcji Dresdner Maschinenbau und Schiffswerft Uebigau AG. Zimą 1928/1929 roku statek pomalowano na biało. Latem 1943 roku DIESBAR podobnie jak i wszystkie parowce, otrzymał maskowanie. Po nalotach na Drezno i ​​zniszczeniu mostów na Łabie w 1945 roku służył on w charakterze promu, kursując na trasie pomiędzy Dreznem Neustadt a Johannstadt. W okresie od 1946 do 1949 roku statek stał w odstawce. W tym czasie dotychczasowy właściciel tj. SBDA dnia 1 lutego 1947 roku został znacjonalizowany  i przekształcony w przedsiębiorstwo  VEB Elbeschiffahrt Sachsen. W 1949 roku w związku z planowanym ponownym wprowadzeniem do eksploatacji DIESBAR przeszedł remont, w trakcie którego m.in. drewniane łopaty kół zastąpiono stalowymi. W okresie od 1950 do 1957 roku jednostka należała do Niemieckiego Centrum Spedycji i Przeładunku VEB (DSU), po czym przeszła w gestię nowoutworzonego przedsiębiorstwa VEB Fahrgastschiffahrt und Repairwerft Dresden. 6 maja 1958 roku w trakcie manewrów w stoczni Laubegaster DIESBAR zderzył się z parostatkiem FREUNDSCHAFT, uszkadzając mu jedno z kół. W październiku 1959 roku doszło do wymiany starego kotła skrzynkowego na nowy, całkowicie spawany kocioł  o podobnej konstrukcji firmy VEB Dampfkesselbau Hohenthurm. W latach 1962/1963, w trakcie kolejnego pobytu w stoczni odnowiono okrętową instalację elektryczną. Od 1967 roku DIESBAR operował w ramach przedsiębiorstwa VEB Fahrgastschiffahrt Dresden. W 1972 roku jednostka została wyłączona z eksploatacji powracając do służby na okres od 8 lipca do 30 września 1972 roku. W latach 1976/1977 DIESBAR dwukrotnie został wynajęty czechosłowackiemu przedsiębiorstwu ČSPLO, w barwach którego pływał na trasie Děčín – Hřensko nad Łabą (okres: od 30 kwietnia do 6 września 1976 r. oraz tymczasowo w 1977 roku). We wrześniu 1977 roku statek posłużył jako plan zdjęciowy dla siedmioczęściowego filmu koprodukcji NRD i ZSRR pt. „Karol Marks - Młode lata”. Na potrzeby tej produkcji DIESBAR został ucharakteryzowany na wzór parowca reńskiego, pływając pod nazwą LORELEY. Generalny remont statku (w tym i maszyny parowej) rozpoczęty na przełomie 1977/1978 roku ze względów ekonomicznych został wstrzymany a następnie odwołany, zaś on sam  trafił do Neustädter Hafen w Dreźnie, gdzie oczekiwał na lepsze czasy. W 1983 roku staraniem pasjonatów DIESBAR został  objęty nadzorem konserwatora zabytków (8 kwietnia tego roku ww. pasjonaci założyli w Stowarzyszeniu Kulturalnym NRD grupę specjalistyczną „Żegluga na Łabie”, której celem była rekonstrukcja statku). W 1984 roku jako czwarty przedstawiciel drezdeńskiej białej floty DIESBAR obchodził swoje 100-lecie, zaś w kolejnym roku został uznany za zabytek techniki, unikając w ten sposób złomowania. 1 lipca 1985 roku statek przybył do stoczni w Laubegast, gdzie w okresie do 28 czerwca 1986 roku przeprowadzono jego częściową rekonstrukcję, korzystając przy tym z pomocy członków ww. grupy. W okresie od 28 czerwca do 6 lipca 1986 roku statek cumował przy Tarasach Brühhla w Dreźnie biorąc udział w obchodach 150-lecia istnienia armatora. Po ich zakończeniu DIESBAR z powrotem powrócił do stoczni w Laubegast, gdzie w ramach dalszego etapu rekonstrukcji rozpoczęły się na nim prace wewnątrz pomieszczeń oraz remont silnika. 7 października 1989 roku, w 40. rocznicę powstania Niemieckiej Republiki Demokratycznej, statek powrócił do służby w stanie jaki prezentował w roku 1928 . 7 grudnia 1992 roku DIESBAR w ramach generalnego remontu oraz przebudowy połączonej z modernizacją został wyslipowany w stoczni Laubegast. 15 czerwca 1993 roku, poza kończeniu wszystkich prac statek został ponownie oddany do użytku. W latach 2001/2002 w stoczni Roßlau przeprowadzono generalny remont maszyny parowej. Prawie dekadę później - 2010/2011 rok, ponownie konieczne stały się szeroko zakrojone prace remontowe. W zakładach HSI Turbinenstahlbau Dresden-Übigau GmbH przeprowadzono kolejny remont maszyny parowej oraz  zrekonstruowano kocioł parowy, który jest ostatnim wciąż eksploatowanym kotłem o konstrukcji skrzynkowej. 8 września 2016 roku we wczesnych godzinach rannych w  zasobni węglowej wybuchł pożar, który o 06:31 został  wykryty przez jednego z członków załogi, który powiadomił Straż Pożarną, która do godziny 08:30 uporała się z zagrożeniem. Na szczęście dla jednostki pożar nie spowodował poważniejszych uszkodzeń, dzięki czemu ta po szybkim remoncie 25 września powróciła do eksploatacji. Obecnie wciąż w eksploatacji

*     *     *

Dane techniczne

Wymiary (d. x sz. x. z.):

52,72 x 5,07 (z kołami 10,28)  x  0,69-1,05 m

Kadłub:

stalowy

Napęd:

2 cylindrowa maszyna parowa o mocy: 110 KM (81 kW)- zużycie węgla 450 kg/h

skrzynkowy kocioł parowy 2-płomiennicowy

2 boczne koła o średnicy 3,80 m – każde posiadające 10 stalowych łopatek

Prędkość:

z prądem rzeki: 14 km/h

pod prąd rzeki: 12 km/h

Pasażerowie

292 osób (miejsc siedzących 164)

Załoga

4 (kapitan, marynarz, mechanik i palacz)

Urządzenia pomocnicze:

odchylany komin

*     *     *

Poniżej zdjęcia: DIESBAR podczas rejsów po Łabie, widziany z Tarasów Bruhla i pokładu MEISSEN, Drezno, 21.08.2022 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)











Poniżej zdjęcia: DIESBAR na postoju technicznym, widziany z pokładu statku AUGUST DER STARKE, Drezno, 08.2023 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).