DIESBAR
– bocznokołowiec o napędzie parowym, zbudowany w 1884 roku w stoczni Blasewitz
w Dreźnie jako PILLNITZ – nazwa jednostki pochodzi od nazwy miasta w górnym
biegu rzeki Łaby niedaleko Drezna, w którym znajduje się zamek o tej samej
nazwie. Od momentu wejścia do eksploatacji aż do 1923 roku PILLNITZ pływał dla przedsiębiorstwa
Saksońsko-Czeska Żegluga Parowa (Sächsisch-Böhmische
Dampfschiffahrts-Gesellschaft - SBDG), po czym przeszedł do nowoutworzonego Saksońsko-Czeskiego
Przedsiębiorstwa Żeglugi Parowej (Sächsisch-Böhmische-Dampfschiffahrt,
Aktiengesellschaft
- SBDA). W 1927 roku doszło do zamiany nazwy jednostki z PILLNITZ na
DIESBAR, która to z kolei pochodziła od nazwy wioski winiarskiej położonej w
dolnym biegu rzeki Łaby. W latach 1926/1927 parowiec został gruntownie
zmodernizowany. W trakcie tych prac zamontowano wtedy na nim mostek ze sterówką
i ręcznym sterem, zainstalowano oświetlenie elektryczne oraz w celu znalezienia
miejsca na montaż toalet usunięto nadkola. Podczas
kolejnego remontu, mającego miejsce w latach 1927/1928
DIESBAR otrzymał parową maszynkę sterową produkcji Dresdner Maschinenbau und
Schiffswerft Uebigau AG. Zimą 1928/1929 roku statek pomalowano na biało. Latem
1943 roku DIESBAR podobnie jak i wszystkie parowce, otrzymał maskowanie. Po
nalotach na Drezno i zniszczeniu
mostów na Łabie w 1945 roku służył on w
charakterze promu, kursując na trasie pomiędzy Dreznem Neustadt a Johannstadt. W okresie od 1946 do 1949
roku statek stał w odstawce. W tym czasie dotychczasowy właściciel tj. SBDA
dnia 1 lutego 1947 roku został znacjonalizowany
i przekształcony w przedsiębiorstwo
VEB Elbeschiffahrt Sachsen. W 1949 roku w związku z planowanym ponownym
wprowadzeniem do eksploatacji DIESBAR przeszedł remont, w trakcie którego m.in.
drewniane łopaty kół zastąpiono stalowymi. W okresie od 1950 do 1957 roku
jednostka należała do Niemieckiego Centrum Spedycji i Przeładunku VEB (DSU), po
czym przeszła w gestię nowoutworzonego przedsiębiorstwa VEB Fahrgastschiffahrt
und Repairwerft Dresden. 6 maja 1958 roku w trakcie manewrów w stoczni
Laubegaster DIESBAR zderzył się z parostatkiem FREUNDSCHAFT, uszkadzając mu
jedno z kół. W październiku
1959 roku doszło do wymiany starego kotła skrzynkowego na nowy, całkowicie
spawany kocioł o podobnej konstrukcji firmy
VEB Dampfkesselbau Hohenthurm. W latach 1962/1963, w trakcie
kolejnego pobytu w stoczni odnowiono okrętową instalację elektryczną. Od 1967 roku DIESBAR operował w ramach przedsiębiorstwa VEB
Fahrgastschiffahrt Dresden. W 1972 roku jednostka została wyłączona z
eksploatacji powracając do służby na okres od 8 lipca do 30 września 1972 roku. W latach 1976/1977 DIESBAR dwukrotnie został
wynajęty czechosłowackiemu przedsiębiorstwu ČSPLO, w barwach którego pływał na trasie
Děčín – Hřensko nad Łabą (okres: od 30 kwietnia do 6 września 1976 r. oraz
tymczasowo w 1977 roku). We wrześniu 1977 roku statek posłużył jako plan zdjęciowy
dla siedmioczęściowego filmu koprodukcji NRD i ZSRR pt. „Karol Marks - Młode
lata”. Na potrzeby tej produkcji DIESBAR został ucharakteryzowany na wzór parowca reńskiego, pływając pod nazwą LORELEY.
Generalny remont statku (w tym i maszyny parowej) rozpoczęty na przełomie 1977/1978
roku ze względów ekonomicznych został wstrzymany a następnie odwołany, zaś on
sam trafił do Neustädter Hafen w Dreźnie,
gdzie oczekiwał na lepsze czasy. W 1983 roku staraniem pasjonatów DIESBAR
został objęty nadzorem konserwatora
zabytków (8 kwietnia tego roku ww. pasjonaci założyli w Stowarzyszeniu
Kulturalnym NRD grupę specjalistyczną „Żegluga na Łabie”, której celem była
rekonstrukcja statku). W 1984 roku jako czwarty przedstawiciel drezdeńskiej białej
floty DIESBAR obchodził swoje 100-lecie, zaś w kolejnym roku został uznany za
zabytek techniki, unikając w ten sposób złomowania. 1 lipca 1985 roku statek
przybył do stoczni w Laubegast, gdzie w okresie do 28 czerwca 1986 roku
przeprowadzono jego częściową rekonstrukcję, korzystając przy tym z pomocy
członków ww. grupy. W
okresie od 28 czerwca do 6 lipca 1986 roku statek cumował przy Tarasach Brühhla
w Dreźnie biorąc udział w obchodach 150-lecia istnienia armatora. Po ich zakończeniu DIESBAR z powrotem powrócił do stoczni w Laubegast, gdzie w ramach dalszego etapu
rekonstrukcji rozpoczęły się na nim prace wewnątrz pomieszczeń oraz remont
silnika. 7 października 1989
roku, w 40. rocznicę powstania Niemieckiej Republiki Demokratycznej, statek
powrócił do służby w stanie jaki prezentował w roku 1928 . 7 grudnia 1992 roku
DIESBAR w ramach generalnego remontu oraz przebudowy połączonej z modernizacją
został wyslipowany w stoczni Laubegast. 15 czerwca 1993 roku, poza kończeniu wszystkich prac statek został
ponownie oddany do użytku. W
latach 2001/2002 w stoczni Roßlau przeprowadzono generalny remont maszyny
parowej. Prawie dekadę
później - 2010/2011 rok, ponownie konieczne stały się szeroko zakrojone prace
remontowe. W zakładach HSI
Turbinenstahlbau Dresden-Übigau GmbH przeprowadzono kolejny remont maszyny
parowej oraz zrekonstruowano kocioł
parowy, który jest ostatnim wciąż eksploatowanym kotłem o konstrukcji
skrzynkowej. 8 września 2016 roku we wczesnych godzinach rannych w zasobni węglowej wybuchł pożar, który o 06:31
został wykryty przez jednego z członków
załogi, który powiadomił Straż Pożarną, która do godziny 08:30 uporała się z
zagrożeniem. Na szczęście dla jednostki pożar nie spowodował poważniejszych
uszkodzeń, dzięki czemu ta po szybkim remoncie 25 września powróciła do
eksploatacji. Obecnie wciąż w eksploatacji
* *
*
Dane techniczne
|
Wymiary (d. x sz. x. z.):
|
52,72 x 5,07 (z kołami 10,28) x 0,69-1,05
m
|
Kadłub:
|
stalowy
|
Napęd:
|
2 cylindrowa maszyna parowa o mocy: 110 KM (81 kW)- zużycie węgla 450
kg/h
|
skrzynkowy kocioł parowy 2-płomiennicowy
|
2 boczne koła o średnicy 3,80 m – każde posiadające 10 stalowych
łopatek
|
Prędkość:
|
z prądem rzeki: 14 km/h
|
pod prąd rzeki: 12 km/h
|
Pasażerowie
|
292 osób (miejsc siedzących 164)
|
Załoga
|
4 (kapitan, marynarz, mechanik i palacz)
|
Urządzenia pomocnicze:
|
odchylany komin
|
* *
*
Poniżej zdjęcia: DIESBAR podczas rejsów po Łabie, widziany z Tarasów Bruhla i pokładu MEISSEN, Drezno, 21.08.2022 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)
Poniżej zdjęcia:
DIESBAR na postoju technicznym, widziany z pokładu statku AUGUST DER STARKE, Drezno, 08.2023 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).