DIESBAR – bocznokołowiec o napędzie parowym, zbudowany w 1884 roku w stoczni Blasewitz w Dreźnie jako PILLNITZ – nazwa jednostki pochodzi od nazwy miasta w górnym biegu rzeki Łaby niedaleko Drezna, w którym znajduje się zamek o tej samej nazwie. Od momentu wejścia do eksploatacji aż do 1923 roku PILLNITZ pływał dla przedsiębiorstwa Saksońsko-Czeska Żegluga Parowa (Sächsisch-Böhmische Dampfschiffahrts-Gesellschaft - SBDG), po czym przeszedł do nowoutworzonego Saksońsko-Czeskiego Przedsiębiorstwa Żeglugi Parowej (Sächsisch-Böhmische-Dampfschiffahrt, Aktiengesellschaft - SBDA). W 1927 roku doszło do zamiany nazwy jednostki z PILLNITZ na DIESBAR, która to z kolei pochodziła od nazwy wioski winiarskiej położonej w dolnym biegu rzeki Łaby. W latach 1926/1927 parowiec został gruntownie zmodernizowany. W trakcie tych prac zamontowano wtedy na nim mostek ze sterówką i ręcznym sterem, zainstalowano oświetlenie elektryczne oraz w celu znalezienia miejsca na montaż toalet usunięto nadkola. Podczas kolejnego remontu, mającego miejsce w latach 1927/1928 DIESBAR otrzymał parową maszynkę sterową produkcji Dresdner Maschinenbau und Schiffswerft Uebigau AG. Zimą 1928/1929 roku statek pomalowano na biało. Latem 1943 roku DIESBAR podobnie jak i wszystkie parowce, otrzymał maskowanie. Po nalotach na Drezno i zniszczeniu mostów na Łabie w 1945 roku służył on w charakterze promu, kursując na trasie pomiędzy Dreznem Neustadt a Johannstadt. W okresie od 1946 do 1949 roku statek stał w odstawce. W tym czasie dotychczasowy właściciel tj. SBDA dnia 1 lutego 1947 roku został znacjonalizowany i przekształcony w przedsiębiorstwo VEB Elbeschiffahrt Sachsen. W 1949 roku w związku z planowanym ponownym wprowadzeniem do eksploatacji DIESBAR przeszedł remont, w trakcie którego m.in. drewniane łopaty kół zastąpiono stalowymi. W okresie od 1950 do 1957 roku jednostka należała do Niemieckiego Centrum Spedycji i Przeładunku VEB (DSU), po czym przeszła w gestię nowoutworzonego przedsiębiorstwa VEB Fahrgastschiffahrt und Repairwerft Dresden. 6 maja 1958 roku w trakcie manewrów w stoczni Laubegaster DIESBAR zderzył się z parostatkiem FREUNDSCHAFT, uszkadzając mu jedno z kół. W październiku 1959 roku doszło do wymiany starego kotła skrzynkowego na nowy, całkowicie spawany kocioł o podobnej konstrukcji firmy VEB Dampfkesselbau Hohenthurm. W latach 1962/1963, w trakcie kolejnego pobytu w stoczni odnowiono okrętową instalację elektryczną. Od 1967 roku DIESBAR operował w ramach przedsiębiorstwa VEB Fahrgastschiffahrt Dresden. W 1972 roku jednostka została wyłączona z eksploatacji powracając do służby na okres od 8 lipca do 30 września 1972 roku. W latach 1976/1977 DIESBAR dwukrotnie został wynajęty czechosłowackiemu przedsiębiorstwu ČSPLO, w barwach którego pływał na trasie Děčín – Hřensko nad Łabą (okres: od 30 kwietnia do 6 września 1976 r. oraz tymczasowo w 1977 roku). We wrześniu 1977 roku statek posłużył jako plan zdjęciowy dla siedmioczęściowego filmu koprodukcji NRD i ZSRR pt. „Karol Marks - Młode lata”. Na potrzeby tej produkcji DIESBAR został ucharakteryzowany na wzór parowca reńskiego, pływając pod nazwą LORELEY. Generalny remont statku (w tym i maszyny parowej) rozpoczęty na przełomie 1977/1978 roku ze względów ekonomicznych został wstrzymany a następnie odwołany, zaś on sam trafił do Neustädter Hafen w Dreźnie, gdzie oczekiwał na lepsze czasy. W 1983 roku staraniem pasjonatów DIESBAR został objęty nadzorem konserwatora zabytków (8 kwietnia tego roku ww. pasjonaci założyli w Stowarzyszeniu Kulturalnym NRD grupę specjalistyczną „Żegluga na Łabie”, której celem była rekonstrukcja statku). W 1984 roku jako czwarty przedstawiciel drezdeńskiej białej floty DIESBAR obchodził swoje 100-lecie, zaś w kolejnym roku został uznany za zabytek techniki, unikając w ten sposób złomowania. 1 lipca 1985 roku statek przybył do stoczni w Laubegast, gdzie w okresie do 28 czerwca 1986 roku przeprowadzono jego częściową rekonstrukcję, korzystając przy tym z pomocy członków ww. grupy. W okresie od 28 czerwca do 6 lipca 1986 roku statek cumował przy Tarasach Brühhla w Dreźnie biorąc udział w obchodach 150-lecia istnienia armatora. Po ich zakończeniu DIESBAR z powrotem powrócił do stoczni w Laubegast, gdzie w ramach dalszego etapu rekonstrukcji rozpoczęły się na nim prace wewnątrz pomieszczeń oraz remont silnika. 7 października 1989 roku, w 40. rocznicę powstania Niemieckiej Republiki Demokratycznej, statek powrócił do służby w stanie jaki prezentował w roku 1928 . 7 grudnia 1992 roku DIESBAR w ramach generalnego remontu oraz przebudowy połączonej z modernizacją został wyslipowany w stoczni Laubegast. 15 czerwca 1993 roku, poza kończeniu wszystkich prac statek został ponownie oddany do użytku. W latach 2001/2002 w stoczni Roßlau przeprowadzono generalny remont maszyny parowej. Prawie dekadę później - 2010/2011 rok, ponownie konieczne stały się szeroko zakrojone prace remontowe. W zakładach HSI Turbinenstahlbau Dresden-Übigau GmbH przeprowadzono kolejny remont maszyny parowej oraz zrekonstruowano kocioł parowy, który jest ostatnim wciąż eksploatowanym kotłem o konstrukcji skrzynkowej. 8 września 2016 roku we wczesnych godzinach rannych w zasobni węglowej wybuchł pożar, który o 06:31 został wykryty przez jednego z członków załogi, który powiadomił Straż Pożarną, która do godziny 08:30 uporała się z zagrożeniem. Na szczęście dla jednostki pożar nie spowodował poważniejszych uszkodzeń, dzięki czemu ta po szybkim remoncie 25 września powróciła do eksploatacji. Obecnie wciąż w eksploatacji
* * *
Dane techniczne |
|
Wymiary (d. x sz. x. z.): |
52,72 x 5,07 (z kołami 10,28) x 0,69-1,05 m |
Kadłub: |
stalowy |
Napęd: |
2 cylindrowa maszyna parowa o mocy: 110 KM (81 kW)- zużycie węgla 450 kg/h |
skrzynkowy kocioł parowy 2-płomiennicowy |
|
2 boczne koła o średnicy 3,80 m – każde posiadające 10 stalowych łopatek |
|
Prędkość: |
z prądem rzeki: 14 km/h |
pod prąd rzeki: 12 km/h |
|
Pasażerowie |
292 osób (miejsc siedzących 164) |
Załoga |
4 (kapitan, marynarz, mechanik i palacz) |
Urządzenia pomocnicze: |
odchylany komin |
* * *
Poniżej zdjęcia: DIESBAR podczas rejsów po Łabie, widziany z Tarasów Bruhla i pokładu MEISSEN, Drezno, 21.08.2022 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)
Poniżej zdjęcia: DIESBAR na postoju technicznym, widziany z pokładu statku AUGUST DER STARKE, Drezno, 08.2023 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz