czwartek, 14 grudnia 2023

Z cyklu okręty wojenne i jednostki pomocnicze ... cz. 96 - K/V / KNM NORDKAPP (W 320 / A 531)

K/V / KNM NORDKAPP (W 320 / A 531) – norweski wielozadaniowy okręt patrolowy klasy Nordkapp (inne oznaczenie: typ 320), zaprojektowany i zbudowany dla Norweskiej Straży Granicznej – Kystvakt, przez norweskie stocznie w Bergen, Horten i Haugesund. Ze względu na opóźnienia w budowie (zmiany projektowe) oraz problemy z finansowaniem liczba zbudowanych jednostek ograniczyła się do trzech a z budowy czterech kolejnych zrezygnowano. Przeznaczeniem typu Nordkapp w czasie pokoju jest służba patrolowa oraz prowadzenie działań inspekcyjnych i ratowniczych, natomiast w czasie wojny pełnienie funkcji eskortowych. W czerwcu 2018 roku ogłoszony został program pozyskania trzech nowych okrętów, które do 2024 roku mają zastąpić w służbie wszystkie trzy jednostki. K/V NORDKAPP w trakcie swojej ponad 40 letniej służby w szeregach Kystvaktu stacjonował w Sortland, operując na wodach Morza Barentsa od granicy z Federacją Rosyjską do wyspy Jan Mayen. Z dniem 1 listopada 2022 roku jednostka została przekazana siłom przeciwminowym Marynarki Wojennej, Królestwa Norwegii otrzymując nowy numer burtowy A531. W pierwszej połowie 2023 roku KNM NORDKAPP operował w składzie Stałego Zespołu Przeciwminowego NATO Grupy 1 – SNMCMG 1, pełniąc w niej rolę okrętu dowodzenia / wsparcia.

*     *     *

Jednostki klasy Nordkapp

Nazwa (numer burtowy)

Stocznia

Wodowanie

W służbie

Los

K/V / KNM NORDKAPP (W 320 / A 531)

Bergens Mek. Verksted, Bergen

02.04.1980

25.04.1981

- 11.2022

Od listopada 2022 roku, bez zmiany dotychczasowej nazwy służy w szeregach Marynarki Wojennej Królestwa Norwegii

K/V SENJA (W 321)

Horten Verft, Horten

16.03.1980

08.03.1981 – 11.2021

Wycofany ze służby

K/V ANDENNES (W 322)

Haugesund Verkstedt, Haugesund

21.03.1981

30.01.1982 – ?

---

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

~ 3.300 t

Wymiary (d. x sz. x z.):

105,00 x 13,85 x 4,55 m

Kadłub:

pojedynczy, stalowy ze wzmocnieniami przeciwlodowymi

Napęd:

4 silniki diesla Wichmann 9-AXAG o łącznej mocy 14.400 BHP

2 x śruby nastawne

Prędkość:

21 ~ 23 węzły

Zasięg:

7.500 Mm przy 15 w.

Wyposażenie pomocnicze:

4 zespoły prądotwórcze o łącznej mocy 1.600 kW

stabilizatory przechyłów: fin.

dziobowy pędnik strumieniowy

Sensory:

2 radary nawigacyjne: Kongsberg

1 radar wielofunkcyjny: EADS TRS-3D 16 ES (obecnie zdjęty z KNM NORDKAPP)

1 system kierowania ogniem: CelsiusTech 9LV218

system rozpoznania w podczerwieni: Thorn-EMI SM 8312

elektro – optycznym system rozpoznania Thorn EMI MEOSS

zintegrowany system zarządzania i dowodzenia: Kongsberg MSI-80S NAVKIS z konsolami MFC 2000S

systemy komunikacji i łączności

sonar kadłubowy średnich częstotliwości (14 kHz): Simrad SS105

Systemy walki elektronicznej:

ESM / ECM

Uzbrojenie:

1 x I uniwersalna armata Bofors kal. 57 mm

3 x I działka automatyczne Rheinmetall kal. 20 mm

karabiny maszynowe kal. 12,7 mm

na czas konfliktu zbrojnego przewidziano miejsce pod montaż:

·         6 wyrzutni pocisków przeciw okrętowych Pinguin,

·         1 x II wyrzutnia Simbaud dla pocisków przeciwlotniczych Mistral,

·         2 x III wyrzutnie torpedowe Mk.32 Mod. 5 kal. 324 mm,

·         1 zrzutnia bomb głębinowych (pojemność: 6 bomb)

Wyposażenie lotnicze:

hangar i lądowisko dla pojedynczego śmigłowca Westland Lynx lub NH90

Wyposażenie dodatkowe:

system do walki z pożarami na który składają się 3 monitory wodne o wydajności 300 m3/h

stacja meteorologiczna

wyposażenie holownicze (maksymalny uciąg na palu 70 ton)

2 x półsztywne aluminiowe łodzie interwencyjne UFAS Sjobjorn Mk. III, napędzane silnikiem Yanmar 6LY-UTE (350 BHP) i pędnikiem strugowodnym Hamilton 273 o prędkości do 33 węzłów

reflektory poszukiwawcze

Załoga:

58 os. – max. 109 os.

*     *     *

Bibliografia

Eric Wertheim – The Naval Institute Guide to Combat Fleets of the World, 16th edition

http://www.svarte.no/KV%20Nordkapp.html

*     *     *

Poniżej: K/V NORDKAPP (W 320) podczas pobytu w stoczni Skarsvik w Svolvaer na Lofotach, lipiec 2013 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).






Poniżej: okręt dowodzenia stałym zespołem przeciwminowym NATO (SNMCMG-1) KNM NORDKAPP (A 531) podczas pobytu w bazie Kiel-Wik, 17.06.2023 r.(aby powiększyć kliknij na zdjęcie).











Poniżej: okręt dowodzenia stałym zespołem przeciwminowym NATO (SNMCMG-1) KNM NORDKAPP (A 531) podczas pobytu w bazie Kiel-Wik, 17.06.2023 r.(aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



























Poniżej: panoramiczne ujęcie okrętu dowodzenia stałym zespołem przeciwminowym NATO (SNMCMG-1) KNM NORDKAPP (A 531) podczas pobytu w bazie Kiel-Wik, 17.06.2023 r.(aby powiększyć kliknij na zdjęcie).




środa, 13 grudnia 2023

Z cyklu statki pasażerskie ... cz. 42 - NORWEGIAN DAWN

NORWEGIAN DAWN (IMO: 9195169, MMSI: 311307000, sygnał wywoławczy: C6FT7, bandera: Wyspy Bahama) – wycieczkowiec typu Star, zbudowany w 2002 roku przez niemiecką stocznię Meyer Werft GmbH & Co. KG z Papenburga. Pierwotnie jednostka robiona była na zmówienie spółki Star Cruises jako SUPERSTAR SCORPIO jednak w toku budowy została przekazana do spółki Norwegian Cruise Line otrzymując nazwę NORWEGIAN DAWN. Matką chrzestną statku jest aktorka Kim Cattrall, zaś sama ceremonia miała miejsce na Manhattanie 16 grudnia 20002 roku. NORWEGIAN DAWN jest pierwszą jednostką w historii NCL która otrzymała artystyczne malunki na kadłubie. Z ważniejszych wydarzeń z życia statku warto wspomnieć o: 

  • 16.04.2005 rok – uderzeniu w nią trzech dużych 21 metrowych fal, do czego doszło w trakcie rejsu w sztormowych warunkach u wybrzeży Georgii  (USA). Na ich skutek zniszczonych zostało wiele okien na 9 i 10 pokładzie oraz zalanych kilka pokładów (na szczęście jedynie 4 pasażerów odniosło rany),
  • 27.11.2009 rok – utracie napędu w trakcie powrotnego rejsu do Miami, ostatecznie po częściowym przywróceniu napędu dotarto do portu San Juan, gdzie przeprowadzono naprawy
  • 27.08.2010 rok – problemach z napędem, które wymusiły powrót do Nowego Yorku ze zmniejszoną prędkością,
  • 19.05.2015 rok – wejściu na mieliznę w trakcie opuszczania Bermudów, do czego doszło na skutek problemów z systemem sterowania, ostatecznie po sześciu godzinach spędzonych na piaskowej łasze, przy wysokim poziomie wody udało się ściągnąć wycieczkowiec, który po inspekcji podwodnej części kadłuba wyruszył w rejs do Bostonu.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy

649

Położenie stępki

29.06.1998

Wodowanie

01.06.2002

Zdanie

03.12.2002

Przebudowy:

2011, 2016

*     *     *

Jednostki typu Star

Nazwa

Numer budowy

Zdanie

NORWEGIAN STAR

648

19.11.2001

NORWEGIAN DAWN

649

03.12.2002

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność (GT / DWT):

92.250 / 7.500 t.

Wymiary (d. x sz. z.):

294,13 x 32,20 x 8,62 m

Kadłub:

stalowy, podwójne dno,

grodzie poprzeczne: 18

pokłady ciągłe: 14

Napęd (diesel – elektryczny): 

4 x 4 suwowe 14 cylindrowe silniki diesla MAN-B&W 14V48/60A – o łącznej 58.800 kW przy 600 obr./min.

2 pędniki azymutalne ABB – każdy o mocy 19.000 kW

Prędkość:

24,6 w.

Urządzenia pomocnicze:

awaryjny zestaw prądotwórczy złożony z silnika diesla Cummins K50 i alternatora

3 dziobowe stery strumieniowe: Brunvoll FU 100 LTC 27500

2 rufowe stery strumieniowe: Brunvoll FU 100 LTC 27500

Załoga:

1.068 os.

Pasażerowie:

2.332 os.

Ilość pokładów pasażerskich:

11

Przestrzeń pasażerska:

kabiny

ogółem: 1.122 kabin

gastronomia

restauracje: 10

bary / kafeterie: 9

rozrywka

teatr

biblioteka

kasyno

pokój gier video

klub dla dzieci i nastolatków

dyskoteka

sklepy

relaks

centrum fitness, SPA

bBoisko do koszykówki i siatkówki, ścieżka do joggingu

baseny: 2 (odkryty z zespołem 6 jacuzzi i zakryty)

*     *     *

Bibliografia

https://www.ncl.com

www.scheepvaartwest.be

*     *     *

Poniżej: NORWEGIAN DAWN w Gdyni, 09.08.2022, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):