K/V / KNM NORDKAPP (W 320 / A 531) – norweski wielozadaniowy okręt patrolowy klasy Nordkapp (inne oznaczenie: typ 320), zaprojektowany i zbudowany dla Norweskiej Straży Granicznej – Kystvakt, przez norweskie stocznie w Bergen, Horten i Haugesund. Ze względu na opóźnienia w budowie (zmiany projektowe) oraz problemy z finansowaniem liczba zbudowanych jednostek ograniczyła się do trzech a z budowy czterech kolejnych zrezygnowano. Przeznaczeniem typu Nordkapp w czasie pokoju jest służba patrolowa oraz prowadzenie działań inspekcyjnych i ratowniczych, natomiast w czasie wojny pełnienie funkcji eskortowych. W czerwcu 2018 roku ogłoszony został program pozyskania trzech nowych okrętów, które do 2024 roku mają zastąpić w służbie wszystkie trzy jednostki. K/V NORDKAPP w trakcie swojej ponad 40 letniej służby w szeregach Kystvaktu stacjonował w Sortland, operując na wodach Morza Barentsa od granicy z Federacją Rosyjską do wyspy Jan Mayen. Z dniem 1 listopada 2022 roku jednostka została przekazana siłom przeciwminowym Marynarki Wojennej, Królestwa Norwegii otrzymując nowy numer burtowy A531. W pierwszej połowie 2023 roku KNM NORDKAPP operował w składzie Stałego Zespołu Przeciwminowego NATO Grupy 1 – SNMCMG 1, pełniąc w niej rolę okrętu dowodzenia / wsparcia.
* * *
| 
   Jednostki klasy Nordkapp  | 
 ||||
| 
   Nazwa (numer burtowy)  | 
  
   Stocznia  | 
  
   Wodowanie  | 
  
   W służbie  | 
  
   Los  | 
 
| 
   K/V / KNM NORDKAPP (W 320 / A 531)  | 
  
   Bergens Mek. Verksted, Bergen  | 
  
   02.04.1980  | 
  
   25.04.1981 - 11.2022  | 
  
   Od listopada 2022 roku, bez zmiany dotychczasowej nazwy służy w szeregach Marynarki Wojennej Królestwa Norwegii  | 
 
| 
   K/V SENJA (W 321)  | 
  
   Horten Verft, Horten  | 
  
   16.03.1980  | 
  
   08.03.1981 – 11.2021  | 
  
   Wycofany ze służby  | 
 
| 
   K/V ANDENNES (W 322)  | 
  
   Haugesund Verkstedt, Haugesund  | 
  
   21.03.1981  | 
  
   30.01.1982 – ?  | 
  
   ---  | 
 
* * *
| 
   Dane techniczne  | 
 |
| 
   Wyporność:  | 
  
   ~ 3.300 t  | 
 
| 
   Wymiary (d. x sz. x z.):  | 
  
   105,00 x 13,85 x 4,55 m  | 
 
| 
   Kadłub:  | 
  
   pojedynczy, stalowy ze wzmocnieniami przeciwlodowymi  | 
 
| 
   Napęd:  | 
  
   4 silniki diesla Wichmann 9-AXAG o łącznej mocy 14.400 BHP  | 
 
| 
   2 x śruby nastawne  | 
 |
| 
   Prędkość:  | 
  
   21 ~ 23 węzły  | 
 
| 
   Zasięg:  | 
  
   7.500 Mm przy 15 w.  | 
 
| 
   Wyposażenie pomocnicze:  | 
  
   4 zespoły prądotwórcze o łącznej mocy 1.600 kW  | 
 
| 
   stabilizatory przechyłów: fin.  | 
 |
| 
   dziobowy pędnik strumieniowy  | 
 |
| 
   Sensory:  | 
  
   2 radary nawigacyjne: Kongsberg  | 
 
| 
   1 radar wielofunkcyjny: EADS TRS-3D 16 ES (obecnie zdjęty z KNM NORDKAPP)  | 
 |
| 
   1 system kierowania ogniem: CelsiusTech 9LV218  | 
 |
| 
   system rozpoznania w podczerwieni: Thorn-EMI SM 8312  | 
 |
| 
   elektro – optycznym system rozpoznania Thorn EMI MEOSS  | 
 |
| 
   zintegrowany system zarządzania i dowodzenia: Kongsberg MSI-80S NAVKIS z konsolami MFC 2000S  | 
 |
| 
   systemy komunikacji i łączności  | 
 |
| 
   sonar kadłubowy średnich częstotliwości (14 kHz): Simrad SS105  | 
 |
| 
   Systemy walki elektronicznej:  | 
  
   ESM / ECM  | 
 
| 
   Uzbrojenie:  | 
  
   1 x I uniwersalna armata Bofors kal. 57 mm  | 
 
| 
   3 x I działka automatyczne Rheinmetall kal. 20 mm  | 
 |
| 
   karabiny maszynowe kal. 12,7 mm  | 
 |
| 
   na czas konfliktu zbrojnego przewidziano miejsce pod montaż: · 6 wyrzutni pocisków przeciw okrętowych Pinguin, · 1 x II wyrzutnia Simbaud dla pocisków przeciwlotniczych Mistral, · 2 x III wyrzutnie torpedowe Mk.32 Mod. 5 kal. 324 mm, · 1 zrzutnia bomb głębinowych (pojemność: 6 bomb)  | 
 |
| 
   Wyposażenie lotnicze:  | 
  
   hangar i lądowisko dla pojedynczego śmigłowca Westland Lynx lub NH90  | 
 
| 
   Wyposażenie dodatkowe:  | 
  
   system do walki z pożarami na który składają się 3 monitory wodne o wydajności 300 m3/h  | 
 
| 
   stacja meteorologiczna  | 
 |
| 
   wyposażenie holownicze (maksymalny uciąg na palu 70 ton)  | 
 |
| 
   2 x półsztywne aluminiowe łodzie interwencyjne UFAS Sjobjorn Mk. III, napędzane silnikiem Yanmar 6LY-UTE (350 BHP) i pędnikiem strugowodnym Hamilton 273 o prędkości do 33 węzłów  | 
 |
| 
   reflektory poszukiwawcze  | 
 |
| 
   Załoga:  | 
  
   58 os. – max. 109 os.  | 
 
* * *
| 
   Bibliografia  | 
 
| 
   Eric Wertheim – The Naval Institute Guide to Combat Fleets of the World, 16th edition  | 
 
| 
   http://www.svarte.no/KV%20Nordkapp.html  | 
 
* * *
Poniżej: K/V NORDKAPP (W 320) podczas pobytu w stoczni Skarsvik w Svolvaer na Lofotach, lipiec 2013 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: okręt dowodzenia stałym zespołem przeciwminowym NATO (SNMCMG-1) KNM NORDKAPP (A 531) podczas pobytu w bazie Kiel-Wik, 17.06.2023 r.(aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: panoramiczne ujęcie okrętu dowodzenia stałym zespołem przeciwminowym NATO (SNMCMG-1) KNM NORDKAPP (A 531) podczas pobytu w bazie Kiel-Wik, 17.06.2023 r.(aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

















.jpg)