niedziela, 24 września 2023

Z cyklu holowniki ... cz. 112 - PARAT

PARAT (IMO 8128212, MMSI: 211283440, sygnał wywoławczy: DHPS, bandera: Niemcy) – holownik portowy, zbudowany w 1983 przez niemiecką stocznię Detlef Hegemann Rolandwerft GmbH & Co. KG z Berne na zmówienie niemieckiego armatora Hans Schramm & Sohn Schleppschifffahrt GmbH & Co. KG z Brunsbüttel, dla którego pływa do dnia dzisiejszego.

*     *     *

PARAT (IMO 8128212, MMSI: 211283440, call sign: DHPS, flag: Germany) – a harbnor tug, built in 1983 by the German shipyard Detlef Hegemann, Rolandwerft GmbH & Co. KG from Berne on order German shipowner Hans Schramm & Sohn Schleppschifffahrt GmbH & Co. KG from Brunsbüttel, for which he sails to this day.

*     *     *

 

Historia budowy / Build history:

Stoczniowy numer budowy / Yard number:

120

Data położenia stępki / Date of keel laid:

15.07.1982

Wodowanie / Launch date:

---

Data ukończenia / Date of build:

01.08.1983

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:

Wyporność / Displacement (GT / DWT):

236 t. / 46 t.

Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):

28,57 x 8,80 x 4,80 m

Kadłub / Hull:

materiał i typ: / material and type: stal, pojedynczy / steel, single hull

pokłady ciągłe / continious decks: 1

Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel

2 x 4 suwowe, 6 cylindrowe silniki diesla Klocckner-Humboldt-Deutz AG SBV 6M628 – każdy o mocy 885 kW / 2 x 4 stroke, 6 cylinders diesel engines: Klocckner-Humboldt-Deutz AG SBV 6M628 – each power: 885 kW

2 pędniki Voitha-Schneidera / 2 Voith-Schneider thrusters

Prędkość / Speed:

11,0 węzłów / knots

Urządzenia pomocnicze / Auxiliaries:

2 zespoły prądotwórcze złożone z silnika diesla: MWM TD226-6C i alternatora o mocy 86 kVA każdy / 2 generating sets consist of MWM TD226-6C diesel engine and alternator with power: 86 kVa each

Wyposażenie holownicze / Towing equipment:

rufowa jednobębnowa wciągarka holownicza / aft, single drum towing winch:

hak holowniczy / towing hook: Wieckhoff – Pl 600 kN, T 300 kN

pachoły holownicze / towing pins

Uciąg / Bollard Pull:

32,2 t.

Wyposażenie dodatkowe / Additional equipment:

3 monitory p.poż. o wydajności 5 t./min. / 3 fifi monitors with capacity 5 t./ min.

Wyposażenie mostka / Bridge equipment:

2 radary / 2 radars:

żyrokompas / gyro compass

autopilot

echosonda / echo sounder

AIS, GPS, INMARSAT M, UHF, VHF

Pojemność zbiorników / Tanks capacities:

paliwo / fuel: 62,0 m3

woda / fresh water: 17,5 m3

piana / foam: 27 t.

Załoga / Crew:

6 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

www.hans-schramm.com/

www.tugboatlars.se/BoaSund.htm

*     *     *

Poniżej: holownik PARAT, Kilonia 16.06.2023, zdjęcia Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug PARAT, Kiel 16.06.2023, photos: Łukasz Błaszczak (to enlarge click on the photo).












 

 

środa, 20 września 2023

Z cyklu kabotażowce/drobnicowce ... (cz. 20) - WILSON ODRA

WILSON ODRA ex RMS VOERDE ex THEBE (IMO: 9177882, MMSI: 314584000, sygnał wywoławczy: 8PBF9, bandera: Barbados) – mały masowiec rzeczno – morski, przystosowany do przewozu ładunków ciężkich oraz kontenerów, zbudowany w 1999 roku przez rumuńską stocznię Tulcea Shipyard z Tulcea jako THEBE. Od 17 września 2002 roku jako RMS VOERDE w barwach Rhenus Maritime Services GmbH z Duisburga (formalnie statek zarejestrowany był na Rhenus Schiffinvest GmbH & Co. KG.). W grudniu 2015 roku nabyty przez Wilson Shipowning AS i przemianowany na WILSON ODRA

*     *     *

Historia Budowy

Numer budowy:

247

Położenie stępki:

02.02.1998

Wodowanie:

25.10.1999

Zdanie:

25.11.1999

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 1.846 / DWT: 2.455,32 t

Wymiary (d x sz x z):

89,75 x 11,7 x 5,8 m m

Kadłub:

typ: częściowo podwójne dno

materiał: stal

przedziały wodoszczelne: 4

ilość pokładów: 1

Napęd:

4 suwowy 8 cylindrowy silnik diesla Deutz-MWM SBV 8M628 – o mocy: 1.500 kW przy 900 obr./min.

pojedyncza śruba o stałym skoku

Urządzenia pomocnicze:

2 zespoły prądotwórcze składające się z silnika diesla DS99SM03S i alternatora

awaryjny zespół prądotwórczy składający się z silnika diesla Sisu 420 DSG i alternatora

dziobowy ster strumieniowy o mocy 185 kW

Prędkość:

11,0 w.

Wyposażenie dodatkowe:

hydraulicznie podnoszona i opuszczana sterówka

Ładownie i luki:

liczba: 1/1

wymiary ładowni: 57,81 x 9,30 x 6,85 m

wymiary luku: 57,81 x 9,30 m

pokrywy lukowe: Kvaerner Multifold Crocodile

Pojemność całkowita ładowni (m3):

ziarno: 3.680 m3 / 129.958 ft3

bele: 3.512 m3 / 124.025 ft3

kontenery: 124 (ładownia: 52 / pokład: 72)

Pojemność zbiorników:

balast: 1.118 m3

paliwo: 149 m3

Urządzenia za i wyładunkowe:

brak

Załoga:

7 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia

https://www.wilsonship.no/en/fleet

https://www.scheepvaartwest.be

www.fleetmon.com

*     *     *

Poniżej: WILSON ODRA w Gdańsku, 27.09.2019 rok, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Poniżej: WILSON ODRA w Gdańsku, 07.07.2020 rok, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).