niedziela, 17 września 2023

Z cyklu okręty jednostki policyjne/straży granicznej/służby celnej ... cz. 3 - BP 24 BAD BRAMSTEDT

BP 24 BAD BRAMSTEDT – niemiecki okręt patrolowy typu Bad Bramstedt, zbudowany przez niemiecką stocznię Abeking & Rassmussen z Lemwerder (w budowie kadłubów jako podwykonawca uczestniczyła rosyjska stocznia AO Pribaltiyskiy Sudostroiteln – Jantar z Kaliningradu) na zamówienie Federalnej Straży Granicznej (Bundesgrenzschutz), która w 2005 roku została włączona w skład Policji Federalnej (Bundespolizei). W służbie nowe jednostki zastąpiły okręty patrolowe typu Neustadt. Portem macierzystym wszystkich jednostek jest Neustadt, choć na co dzień bazują one w portach Cuxhafen (BP 24 BAD BRAMSTEDT i BP 25 BAYREUTH) oraz Warnemünde (BP 26 Eschwege). Wszystkie okręty wykonują swoje zadania w ramach Federalnej Straży Wybrzeża (Kustenwache des Bundes).

*     *     *

Jednostki typu Bad Bramstedt

Nazwa

Stocznia

Stępka

Wodowanie

W służbie

BP 24 (ex BG 24)  BAD BRAMSTEDT

AO Pribaltiyskiy Sudostroiteln – Jantar

/

Abeking & Rassmussen

20.02.2001

---

08.11.2002

BP 25 (ex BG 25) BAYREUTH

18.02.2002

---

30.04.2003

BP 26 (ex BG 26) ESCHWEGE

22.05.2002

---

12.12.2003

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

1.030 GT / 156 DWT

Wymiary (d. x sz. x z.):

65,76 x 10,60 x 3,48 m

Kadłub:

pojedynczy, stalowy

Napęd (diesel – elektryczny):

1 x 16 cylindrowy silnik wysokoprężny MTU 16V1163 o mocy 5.200 kW

1 silnik elektryczny Lloyd AM 400 M 4 F o mocy 600 kW

1 przekładnia redukcyjna

1 śruba

Prędkość:

21,5 węzła

Urządzenia pomocnicze:

1 zestaw prądotwórczy złożony z silnika diesla i alternatora

Sensory:

radar nawigacyjny

systemy łączności i komunikacji

echosonda

systemy obserwacji

Uzbrojenie:

brak ? (broń osobista załogi)

Środki pływające:

szybka łódź inspekcyjno - interwencyjna

łódź robocza

Wyposażenie dodatkowe:

2 monitory p.poż. do gaszenia pożarów na jednostkach pływających.

pomieszczenia dla zatrzymanych / rozbitków

Załoga:

14 + 10 dodatkowych os.

*     *     *

Bibliografia

ttps://www.hamburg.de/hafengeburtstag/alle-schiffe/5723322/bad-bramstedt-patrouillenboot/

https://www.lr.org/en/about-us/who-we-are/lr-ships-in-class/

https://bos-fahrzeuge.info/einsatzfahrzeuge/alle/alle/hersteller/Abeking+%26+Rasmussen

*     *     *

Poniżej: BP 24 BAD BRAMSTEDT Hamburg Hafen Geburstag, 08.05.2015, zdjęcia: Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).





Poniżej: BP 24 BAD BRAMSTEDT – wizyta na pokładzie, Hamburg Hafen Geburstag, 09.05.2015, zdjęcia: Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).






















Poniżej: BP 24 BAD BRAMSTEDT Hamburg Hafen Geburstag, 10.05.2015, zdjęcia: Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).




Poniżej: BP 24 BAD BRAMSTEDT Hamburg Hafen Geburstag, 05.05.2017, zdjęcie: Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej: BP 24 BAD BRAMSTEDT Hamburg Hafen Geburstag, 07.05.2017, zdjęcie: Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: BP 24 BAD BRAMSTEDT Hamburg Hafen Geburstag, 10.05.2018, zdjęcia: Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



 

 

 

środa, 13 września 2023

Z cyklu holowniki ... cz. 111 - WALROSS

WALROSS ex MORITZ ex SEAWOLF ex NEUENDE (IMO 9096454, MMSI: 211118520, sygnał wywoławczy: DNDG, bandera: Niemcy) – duży holownik portowy typu 724 (inne oznaczenie: typ Neuende), zbudowany w 1971 roku przez niemiecką stocznię Schiffbaugesellschaft Unterweser AG z Bremerhaven na zamówienie Marynarki Wojennej Republiki Federalnej Niemiec jako NEUENDE (numer burtowy Y 1680). Od 27 października 1971 roku przydzielony do Marine Arsenal w Wilhelmshaven a od 1 grudnia 1994 roku do Bazy Marynarki w Wilhelmshaven. Od 14 czerwca 2002 roku nową bazą jednostki zostaje Olpenitz, gdzie 18 marca 2004 roku zostaje ona ostatecznie wycofana ze służby. W 2005 roku holownik zostaje sprzedany prywatnemu podmiotowi z Hamburga, otrzymując nową nazwę SEAWOLF. W 2007 roku nowym właścicielem jednostki staje się spółka Schramm GmbH & Co. KG z Hamburga, która przemianowuje ją na MORITZ. Od lutego 2021 roku holownik stanowi własność spółki My Captain GmbH z Heikendorf nosząc nazwę WALROSS i cumując na co dzień w Kilonii.

*     *     *

WALROSS ex MORITZ ex SEAWOLF ex NEUENDE (IMO 9096454, MMSI: 211118520, call sign: DNDG, flag: Germany) – a large harbor tug type 724 (other designation: type Neuende), built in 1971 by the German shipyard Schiffbaugesellschaft Unterweser AG from Bremerhaven on order of the Navy of the Federal Republic of Germany as NEUENDE (pennant numer Y 1680). From October 27, 1971 assigned to the Marine Arsenal in Wilhelmshaven and from December 1, 1994 to the Naval Base in Wilhelmshaven. From June 14, 2002 the new base of the unit is Olpenitz, where it was decommissioned on March 18, 2004. In 2005 the tugboat was sold to a private entity from Hamburg, receiving the new name SEAWOLF. In 2007, the new owner of the unit was Schramm GmbH & Co. KG from Hamburg, which renamed it to MORITZ. Since February 2021, the tug has been owned by the company My Captain GmbH from Heikendorf, bearing the new name WALROSS and mooring in Kiel.

*     *     *

Historia budowy / Build history:

Stoczniowy numer budowy / Yard number:

1753

Data położenia stępki / Date of keel laid:

29.12.1970

Wodowanie / Launch date:

02.06.1971

Data ukończenia / Date of build:

27.10.1971

*     *     *

Jednostki typu 724 / Units type 724

Nazwa (numer burtowy) / Name (pennant numer)

W służbie

/ Commissioned

Wycofany

/ Decommissioned

Dalsze losy / Fate

NEUENDE (Y 1680)

02.06.1971

18.03.2004

jak w tekście powyżej /as in text above

HEPPENS (Y 1681)

15.09.1971

18.12.1998

sprzedany Marynarce Wojennej Grecji, gdzie otrzymał nazwę THISEFS (A 441) / sold to the Greek Navy, where it received the name: THISEFS (A 441)

ELLERBEK (Y 1682)

02.06.1971

1995

sprzedany Marynarce Wojennej Grecji, gdzie otrzymał nazwę ATREFS (A 439) / sold to the Greek Navy, where it received the name: ATREFS (A 439)

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:

Wyporność / Displacement (GT / DWT):

133 / ?.

Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):

26,51 x 7,42 x 2,42 m

Kadłub / Hull:

materiał i typ: / material and type: stal, pojedynczy / steel, single hull

przedziały / compartments: 7

pokłady ciągłe / continious decks: 1

Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel

1 x 4 suwowy, 8 cylindrowy silnik diesla MWM o mocy 600 KM / 1 x 4 stroke, 8 cylinders diesel engine: MWM with power: 600 HP

1 x 3 płatowa śruba w dyszy Korta / 1 x 3 bladed propeller in Kort nozzle

Prędkość / Speed:

12 węzłów / knots

Urządzenia pomocnicze / Auxiliaries:

2 zestawy prądotwórcze, każdy o mocy 98 KM / 2 generating sets, each power: 98 HP

Wyposażenie holownicze / Towing equipment:

rufowa wciągarka holownicza / aft towing winch:

hak holowniczy / towing hook: 1

pachoły holownicze / towing pins

Uciąg / Bollard Pull:

17 t.

Wyposażenie dodatkowe / Additional equipment:

dźwig pokładowy / deck crane

łódź robocza /work boat

Wyposażenie mostka / Bridge equipment:

Radar

AIS, Navtex, GPS, VHF

Pojemność zbiorników / Tanks capacities:

paliwo / fuel: 21,6 m3

woda / fresh water: ?

balast / ballast: ?

Załoga / Crew:

6 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

Eric Gröner – Die deutschen Kriegschiffe 1945 – 2015, tom 9/1

www.tugboatlars.se

*     *     *

Poniżej: holownik WALROSS, Kilonia 16.06.2023, zdjęcia Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug WALROS, Kiel 16.06.2023, photos: Łukasz Błaszczak (to enlarge click on the photo).