poniedziałek, 29 maja 2023

Z cyklu statki pasażerskie ... cz. 37 - QUEEN VICTORIA

QUEEN VICTORIA (IMO: 9320556, MMSI: 310624000, sygnał wywoławczy: ZCEF3, bandera: Bermudy) – wycieczkowiec typu Vista Spirit Hibrid, zbudowany przez włoską stocznię Fincantieri Cantieri Navali SpA z Marghera (Wenecja) na zamówienie brytyjskiego armatora Cunard Line Ltd. (wchodzący w skład Carnival Corporation Company).

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy

6127

Położenie stępki

12.05.2006

Wodowanie

15.01.2007

Zdanie

24.11.2007

*     *     *

Jednostki typu Vista Spirit Hibrid

Nazwa

Numer budowy

Zdanie

QUEEN VICTORIA

6127

24.11.2007

COSTA LUMINOSA

6155

05.06.2009

COSTA DELIZIOSA

6164

23.02.2010

QUUEN ELIZABETH

6187

12.10.2010

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność (GT / DWT):

90.049 / 7.685 t.

Wymiary (d. x sz. z.):

293,80  x 32,60 x 7,90 m

Kadłub:

stalowy, podwójne dno,

przedziały wodoszczelne: ?

pokłady ciągłe: 16

Napęd (diesel – elektryczny): 

4 x 6 cylindrowe silniki diesla Sulzer 6ZAV40S

2 x 12 cylindrowe silniki diesla Sulzer 12ZAV40S

łączna moc napędu: 63.360 kW

2 pędniki azymutalne ABB – każdy o mocy 17.600 kW

Prędkość:

23,7 w.

Urządzenia pomocnicze:

awaryjny zestaw prądotwórczy złożony z silnika diesla i alternatora

3 dziobowe stery strumieniowe każdy o mocy 650 kW

Załoga:

993 os.

Pasażerowie:

2.172 os.

Ilość pokładów pasażerskich:

12

Przestrzeń pasażerska:

kabiny

ogółem: 1.035 kabin

zewnętrzne z balkonem: 745

zewnętrzne bez balkonu: 139

wewnętrzne: 151

gastronomia

restauracje: 8

bary i salony: 12

rozrywka

teatr

biblioteka / czytelnie

galerie sztuki

kasyno

strefa gier

strefa zabaw dla dzieci / młodzieży

kafejka internetowa

sklepy

relaks

SPA, fitness

strefa sportów

baseny: 2 / zjeżdżalnie: 5

*     *     *

Bibliografia

www.cunard.com

www.scheepvaartwest.be

*     *     *

Poniżej: QUEEN VICTORIA przybywa do Gdyni, 20.05.2022, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):










Poniżej: QUEEN VICTORIA w Gdyni, 20.05.2022, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):







 

 

 

czwartek, 25 maja 2023

Z cyklu holowniki ... cz. 106 - BÖSCH

BÖSCH ex MARINECO TOOMAI (IMO 942986, MMSI: 244677000, sygnał wywoławczy: PCVP, bandera: Holandia) – holownik projektu Damen Shoalbuster 2609, zbudowany w 2007 roku w kooperacji przez polską stocznię Damen Koźle i holenderską Damen Shipyard Hardinxveld jako MARINECO TOOMAI na zamówienie brytyjskiego armatora Marineco UK Ltd. W 2019 roku nowym właścicielem jednostki zostaje holenderski armator H.Schramm B.V. z Harlingen, który przemianowuje ją na BÖSCH.

*     *     *

BÖSCH ex MARINECO TOOMAI (IMO 942986, MMSI: 244677000, call sign: PCVP, flag: Netherland) – a project Damen Shoalbuster 2609 tug, built in 2007, in cooperation by the Polish shipyard Damen Kozle and the Dutch Damen Shipyard Hardinxveld as MARINECO TOOMAI on order britsh shipowner Marineco UK Ltd. Since 2019 the new owner of the vessel is Dutch shipowner H.Schramm B.V. from Harlinhen, wchich renamed it to BÖSCH.

*     *     *

Historia budowy / Build history

Stoczniowy numer budowy / Yard number:

1112 (casco)/1580

Położenie stępki / Date of keel laid:

---

Wodowanie / Launch date:

---

Zakończenie budowy Date of build:

07.06.2007

 *     *     *

Dane techniczne / Technical data:

Wyporność / Displacement (GT / DWT):

212 / 200 t.

Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):

26,00 x 9,10 x 2,20 m

Kadłub / Hull:

materiał i typ: / material and type: stal, pojedynczy / steel, single hull

pokłady ciągłe / continious decks: 1

Napęd / Propulsion:

2 silniki diesla / 2 diesel engines: Caterpillar 3508TBA – każdy mocy / each power: 1.640 kW

2 przekładnie redukcyjne / 2 gearboxes: Reintjes WAF 562 5:1

2 śruby w dyszach / 2 propellers in nozzles: Promarin 1800 mm

Prędkość / Speed:

11,5 węzłów / knots

Wyposażenie holownicze / Towing equipment:

wciągarka kotwiczno – holownicza / anchor handling – towing winch: 40 t. SWL

hak holowniczy / towing hook: Mampaey 35 t. SWL

Uciąg / Bollard Pull:

30 t.

Urządzenia pomocnicze / Auxiliares:

2 zespoły prądotwórcze składające się z silnika diesla Caterpillar i alternatora – każdy / 2 generating sets consisting of Caterpillar diesel engine and alternator

dziobowy ster strumieniowy / bow thruster: 150 KM / HP

Wyposażenie dodatkowe / Additional equipment:

dźwig pokładowy / deck crane: 140 t.

pachoły holownicze / towing pins

2 reflektory / 2 searchlights

Pokład roboczy / Cargo deck:

? m2

Wyposażenie mostka / Bridge equipment:

radar / radar

echosonda / echo sounder

kompas magnetyczny / magnetic compass

autopilot

AIS, Navtex, Satnav GPS, GMDSS A2, ECDIS

Pojemność zbiorników / Tanks capacities:

paliwo / fuel: 87 m3

olej smarny/ lube oil: 2,00 m3

zanieczyszczony olej napędowy / dirty lube oil: 3,80 m3

woda pitna / fresh water: 54,00 m3

woda zanieczyszczona / bilge water: 3,80 m3

Załoga / Crew:

8 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

https://www.binnenvaart.eu/motorsleepboot/53461-marineco-toomai.html

file:///C:/Users/lukbla01/Downloads/Datenblatt_TUG BOeSCH.pdf

*     *     *

Poniżej: holownik BÖSCH, Gdańsk 17.07.2020 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug BÖSCH, Gdańsk 17.07.2020, photos: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).