wtorek, 23 maja 2023

Z cyklu statki pasażerskie ... cz. 36 - NATIONAL GEOGRAPHIC EXPLORER

NATIONAL GEOGRAPHIC EXPLORER (IMO: 8019356, MMSI: 309336000, sygnał wywoławczy: C6WR2, bandera: Wyspy Bahama) – mały wycieczkowiec, pierwotnie statek pasażersko – towarowy, zbudowany w 1982 roku przez norweską stocznię Hatlo Verksted A/S z Ulsteinvik jako MIDNATSOL na zamówienie norweskiego armatora Troms Fylkes Dampskibsselskap ASA z przeznaczeniem do obsługi norweskiej przybrzeżnej trasy żeglugowej wiodącej z Bergen aż do Kirkenes. W 1988 roku jednostka przechodzi swoją pierwszą przebudowę. W 2003 roku nazwa statku ulega kosmetycznej zmianie na MIDNATSOL II, pod którą to pływa on do września 2005 roku, kiedy po raz drugi ulega ona zmianie na tym razem na LYNGEN. 27 marca 2006 roku nowym właścicielem jednostki zostaje norweski armator Hurtigruten ASA. Ponad rok później, 18 października 2007 roku statek zostaje zakupiony przez mającą swoją siedzibę na Wyspach Bahama spółkę Lindblad Expedition (formalnie jednostka zostaje zarejestrowana na spółkę córkę Lex Explorer LLC). W połowie 2008 roku jednostka trafia do położonej na Wyspach Kanaryjskich hiszpańskiej stoczni Astican Shipyard z Las Palmas, gdzie przechodzi przebudowę na wycieczkowiec, po której to otrzymuje nazwę NATIONAL GEOGRAPHIC EXPLORER, pod którą pływa do dnia dzisiejszego.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy

176

Położenie stępki

01.07.1981

Wodowanie

22.05.1982

Zdanie

02.12.1982

Przebudowy

1988 / 2008

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność (GT / DWT):

6.471 / 1.301

Wymiary (d. x sz. z.):

112,00 x 16.52 x 8,85 m

Kadłub:

stalowy, podwójne dno,

grodzie poprzeczne: 8

pokłady: 8

Napęd (diesel – elektryczny): 

2 x 16 cylindrowe silniki diesla KVM-16 Bergen Normo Diesel – o łącznej mocy 4.710 kW przy 750 obr/min.

2 przekładnie redukcyjne Ulstein 600 AGSC

2 śruby nastawne Ulstein 85/4-300

Prędkość:

17,5 w.

Urządzenia pomocnicze:

2 zestawy prądotwórcze złożone z silnika diesla BMV KRG-53 i alternatora

1 zestaw prądotwórczy złożony z silnika diesla BMV KRG-3 i alternatora

1 zestaw prądotwórczy złożony z silnika diesla Mitsubishi S12R-M(P)TA i alternatora

1 awaryjny zestaw prądotwórczy złożony z silnika diesla Daimler OM422A i alternatora

2 dziobowe stery strumieniowe: Brunvoll SPT-VP – każdy o mocy 401 KM

1 zestaw stabilizatorów Finn

Załoga:

71 os.

Pasażerowie:

148 os.

Ilość pokładów pasażerskich:

4

Przestrzeń pasażerska:

kabiny

ogółem: 81 kabin

gastronomia

restauracje: 1

bistro: 1

rozrywka

salon

galeria

pokój do gry

usługi

recepcja

sklepy

?

*     *     *

Bibliografia

www.nationalgeographic.com/expeditions/ships/national-geographic-explorer/

www.scheepvaartwest.be

*     *     *

Poniżej: NATIONAL GEOGRAPHIC EXPLORER w Gdańsku, 12.05.2023, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):













 

 

sobota, 20 maja 2023

Z cyklu imprezy shipspottera/shiplovera ... cz. 43 - Z ziemi włoskiej do polskiej

Gdy poziom wód w Bałtyku gwałtownie wzrasta grożąc zalaniem najniżej położonych terenów to niewątpliwy znak, że na wody tego płytkiego morza wpłynął okręt ..... #ZaDużyNaBałtyk. Tak było i tym razem, gdy po godzinie 08:00 to gdyńskiego portu (a konkretnie portu wojennego) wpłynął włoski niszczyciel rakietowy CAIO DUILIO (D 554). W gdyńskim porcie CAIO DUILIO ma pozostać do środy 25 maja Więcej informacji o włoskiej jednostce pod poniższym linkiem: https://tinyurl.com/4f7thz33 

Poniżej relacja zdjęciowa autorstwa Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij zdjęcie):