czwartek, 14 lipca 2022

Z cyklu kabotażowce/drobnicowce ... (cz. 9) - WILSON GDANSK

WILSON GDANSK ex CARRIER ex SEAPRINCESS ex RÜGEN (IMO: 9056023, MMSI: 314191000, sygnał wywoławczy: 8PRZ, bandera: Barbados) – mały masowiec typu Rostock, przystosowany do przewozu ładunków ciężkich oraz kontenerów, zbudowany w 1993 roku przez słowacką stocznię Slovenske Lodenice AS z Komarna dla niemieckiego armatora Deutsche Seereederei Kustenmotorschiffahrtgesellschaft mbH z Rostocku jako RÜGEN. Od 1995 do 1997 roku, bez zmiany nazwy własność zarejestrowanej w Liberii spółki Jupiter Shipping & Trading Corp. (armator zarządzający: Reederei F.Laeisz z Hamburga). W 1997 roku zakupiony przez Acadian Patriot Shipping Co. Ltd. i przemianowany na SEAPRINCESS. W grudniu 1998 roku przejęty przez niemieckiego armatora River Liner GmbH & Co. KG i przemianowany na CARRIER Od 2005 roku jako WILSON GDANSK w barwach Wilson Shipowning AS.

*     *     *

Historia Budowy

Numer budowy:

2916

Położenie stępki:

23.04.1992

Wodowanie:

26.09.1992

Zdanie:

01.02.1993

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 2.506 / DWT: 3.686,6 t

Wymiary (d x sz x z):

87,77 x 12,8 x 5,52 m

Kadłub:

typ: podwójny

materiał: stal

przedziały wodoszczelne: 4

ilość pokładów: 1

Napęd:

4 suwowy 6 cylindrowy silnik diesla Alpha Diesel – MAN 6L28/32 – o mocy: 1.470 kW przy 775 obr./min.

pojedyncza śruba nastawna

Urządzenia pomocnicze:

2 zespoły prądotwórcze składające się z silnika diesla MAN D 2866 LE i alternatora – każdy o mocy 263 kVA

awaryjny zespół prądotwórczy składający się z silnika diesla MAN D0226 i alternatora o mocy 50 kVA

dziobowy ster strumieniowy Jastram BU40 o mocy 185 kW

Prędkość:

12,0 w.

Ładownie i luki:

liczba: 1/1

wymiary ładowni: 56,65 x 10,20 x 8,13 m

wymiary luku: 56,65 x 10,20 m

pokrywy lukowe: Kvaerner Multifold Crocodile

Pojemność całkowita ładowni (m3):

ziarno: 4.650 m3 / 164.213 ft3

bele: 4.620 m3 / 163.154 ft3

kontenery: 168 (ładownia: 108 / pokład: 60)

Pojemność zbiorników:

balast: 1.615 m3

paliwo: 193 m3

Urządzenia za i wyładunkowe:

brak (pierwotnie zamontowane były 2 burtowe dźwigi o unosie 35 t.)

Załoga:

8~9 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia

https://www.wilsonship.no/en/fleet

www.fleetmon.com

*     *     *

Poniżej: WILSON GDANSK opuszcza Hamburg, 21.06.2016 rok, (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: WILSON GDANSK w Gdańsku, 14.11.2019 rok, zdjęcia Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).




Poniżej: WILSON GDANSK, na redzie Gdańska 22.04.2022 rok, zdjęcia Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


 

 

 

wtorek, 12 lipca 2022

Z cyklu statki pasażerskie ... cz. 30 - STAR LEGEND

STAR LEGEND ex SEABOURN LEGEND ex QUEEN ODYSSEY ex ROYAL VIKING QUEEN (IMO: 9008598, MMSI: 311085000, sygnał wywoławczy: C6FR6, bandera: Wyspy Bahama) – „mały” wycieczkowiec typu Seabourne Pride, zbudowany w 1992 roku przez niemiecką stocznię SSW Schichau Seebeckwerft AG z Bremerhaven na zamówienie spółki Cunard Line Ltd. jako ROYAL VIKING QUEEN. Od momentu wejścia do eksploatacji aż do 31 maja 1996 roku operatorem jednostki była spółka Kloster Cruise Line. W międzyczasie, w styczniu 1995 roku doszło do pierwszej zmiany nazwy na QUEEN ODYSSEY. Od czerwca 1996 roku nowym operatorem zostaje spółka Seabourne Cruise Line zaś sam wycieczkowiec w lipcu tego samego roku zmienia nazwę na SEABOURN LEGEND. W 1997 roku statek pojawia się w amerykańskim filmie akcji pt. „Speed 2”. W 2008 roku dotychczasowy operator staje się właścicielem jednostki ,w barwach którego pływa ona aż do maja 2015 roku, kiedy to zostaje zakupiona przez spółkę Star Legend Ltd. i przemianowana na STAR LEGEND. Operatorem statku zostaje Windstar Cruises Ltd. W 2022 roku tak jak i bliźniacze jednostki STAR LEGEND przechodzi gruntową przebudowę polegającą m.in. na jej przedłużeniu i wymianie silników napędu głównego.

*      *      *

Historia budowy

Numer budowy:

1071

Położenie stępki:

26.04.1990

Wodowanie:

?.05.1991

Zakończenie budowy:

28.02.1992

*      *      *

Jednostki typu „Seabourne Pride”

Nazwy (IMO)

Numer budowy

Zdanie

STAR PRIDE ex SEABOURN PRIDE (IMO: 8707343)

1065

18.11.1988

STAR BREEZE ex SEABOURN SPIRIT (IMO: 8807997)

1070

07.11.1989

STAR LEGEND ex SEABOURN LEGEND ex QUEEN ODYSSEY ex ROYAL VIKING QUEEN

1071

29.02.1992

*      *      *

 Dane techniczne (stan na 2022):

Wyporność:

GT: 12.969 / DWT: 1.962 t.

Wymiary (d x sz x z):

160,6 x 19 x 5,41 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy, podwójne dno

materiał kadłuba: stal okrętowa

przedziały wodoszczelne: ?

liczba pokładów: 8

pasażerskie: 6

Napęd:

2 x 4 suwowe 12 cylindrowe silniki diesla: Wärtsilä o łącznej mocy 8.160 kW

2 śruby nastawne Lips

Prędkość:

19,0 węzłów

Urządzenia pomocnicze:

2 spalinowe zestawy prądotwórcze składające się z silnika Wärtsilä i alternatora

1 awaryjny spalinowy zestaw prądotwórczy składający się z silnika Deutz model TBD234V12 i alternatora o mocy 880 kW

dziobowy stery strumieniowe o mocy 590 kW

Pasażerowie:

312 os.

Przestrzeń pasażerska:

zakwaterowanie

kabiny: 156

Załoga:

190 os.

*      *      *

 

Bibliografia

www.scheepvaartwest.be

www.nedcruise.info

www.faergelejet.dk

*      *      *

Poniżej: STAR LEGEND w Gdańsku, 21.06.2022, zdjęcia Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).











Poniżej: STAR LEGEND w Gdańsku, 05.07.2022, zdjęcia Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
 


 
Aktualizacja 05.08.2024: Poniżej: STAR LEGEND w Gdańsku, 27.07.2024, zdjęcia Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
 





Aktualizacja 09.09.2024: Poniżej: STAR LEGEND w Gdańsku, 08.08.2024, zdjęcia Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).