USNS ROBERT E PEARY - T-AKE-5 (IMO: 9319806, sygnał wywoławczy: NPEA) – zaopatrzeniowiec typu Lewis & Clark, zbudowany przez stocznię National Steel & Shipbuilding Co. (NASSCO) z San Diego, na zamówienie Marynarki Wojennej USA. Na co dzień USNS ROBERT E PEARY razem z bliźniakami eksploatowany jest przez rządową agencję Military Sealift Command (MSC).
* * *
| 
   Jednostki typu Lewis and Clark  | 
 ||||
| 
   Nazwa  | 
  
   Znak taktyczny  | 
  
   Stępka  | 
  
   Wodowanie  | 
  
   W służbie  | 
 
| 
   USNS LEWIS AND CLARK  | 
  
   T-AKE-1  | 
  
   22.04.2004  | 
  
   21.05.2005  | 
  
   20.06.2006  | 
 
| 
   USNS SACAGAWEA  | 
  
   T-AKE-2  | 
  
   08.06.2005  | 
  
   24.06.2006  | 
  
   27.02.2007  | 
 
| 
   USNS ALAN SHEPARD  | 
  
   T-AKE-3  | 
  
   14.02.2006  | 
  
   06.12.2006  | 
  
   26.07.2007  | 
 
| 
   USNS RICHARD E BYRD  | 
  
   T-AKE-4  | 
  
   28.07.2006  | 
  
   14.05.2007  | 
  
   08.09.2007  | 
 
| 
   USNS ROBERT E PEARY  | 
  
   T-AKE-5  | 
  
   12.12.2006  | 
  
   27.10.2007  | 
  
   05.06.2008  | 
 
| 
   USNS AMELIA EARHART  | 
  
   T-AKE-6  | 
  
   30.05.2007  | 
  
   06.04.2008  | 
  
   30.10.2008  | 
 
| 
   USNS CARL BRASHEAR  | 
  
   T-AKE-7  | 
  
   02.10.2007  | 
  
   18.09.2008  | 
  
   03.03.2009  | 
 
| 
   USNS WALLY SCHIRRA  | 
  
   T-AKE-8  | 
  
   14.04.2008  | 
  
   08.03.2009  | 
  
   01.09.2009  | 
 
| 
   USNS MATTHEW PERRY  | 
  
   T-AKE-9  | 
  
   03.10.2008  | 
  
   16.08.2009  | 
  
   25.02.2010  | 
 
| 
   USNS CHARLES DREW  | 
  
   T-AKE-10  | 
  
   18.03.2009  | 
  
   27.02.2010  | 
  
   14.07.2010  | 
 
| 
   USNS WASHINGTON CHAMBERS  | 
  
   T-AKE-11  | 
  
   26.07.2009  | 
  
   11.09.2010  | 
  
   23.02.2011  | 
 
| 
   USNS WILLIAM MCLEAN  | 
  
   T-AKE-12  | 
  
   26.03.2010  | 
  
   16.04.2011  | 
  
   29.09.2012  | 
 
| 
   USNS MEDGAR EWERS  | 
  
   T-AKE-13  | 
  
   26.10.2010  | 
  
   29.10.2011  | 
  
   24.04.2012  | 
 
| 
   USNS CESAR CHAVEZ  | 
  
   T-AKE-14  | 
  
   10.05.2011  | 
  
   05.05.2012  | 
  
   24.10.2012  | 
 
* * *
| 
   Dane techniczne  | 
 |
| 
   Wyporność:  | 
  
   43.758 BRT / 13.127 NT  | 
 
| 
   Wymiary (d. x. sz. z.):  | 
  
   210,10 x 32,24 x 9,50  | 
 
| 
   Kadłub:  | 
  
   dwuposzyciowy, stalowy  | 
 
| 
   Napęd (spalinowo – elektryczny):  | 
  
   4 generatory spalinowo – elektryczne Fairbanks Morse napędzane silnikami diesla MAN-B&W model: 2 x 8L48/60 (moc: 9.600 kW) i 2 x 9L48/60 (moc: 10.800 kW)  | 
 
| 
   2 główne nawrotne silniki elektryczne Alstom w układzie tandem o łącznej mocy: 11.260 kW  | 
 |
| 
   pojedyncza śruba o stałym skoku (producent Wartsila)  | 
 |
| 
   Prędkość:  | 
  
   20 w.  | 
 
| 
   Zasięg:  | 
  
   14.000 Mm przy 20 w.  | 
 
| 
   Urządzenia pomocnicze:  | 
  
   1 dziobowy ster strumieniowy  | 
 
| 
   Przestrzeń ładunkowa (ładownie wyposażone w zautomatyzowany system magazynowy Shipboard Warehouse Management System):  | 
  
   ładownie dostosowane do przewozu ładunków suchych i amunicji (oba rodzaje rozmieszczone na standardowych paletach i w kontenerach): 2  | 
 
| 
   chłodnia: 1  | 
 |
| 
   ładownie części zamiennych: 3  | 
 |
| 
   zbiorniki do przewozu paliwa: 5  | 
 |
| 
   zbiorniki wody pitnej: 2  | 
 |
| 
   Pojemność ładunkowa:  | 
  
   ładunki suche: 6.675 ton  | 
 
| 
   paliwo: 3242 m3  | 
 |
| 
   woda pitna: 200 m3  | 
 |
| 
   Urządzenia przeładunkowe:  | 
  
   6 burtowych stanowisk do przekazywania ładunków suchych (po 3 na każdą burtę)  | 
 
| 
   2 burtowe stanowiska do przekazywania ładunków płynnych (po 1 na każdą burtę)  | 
 |
| 
   4 żurawie o udźwigu po 5 ton  | 
 |
| 
   8 podnośników zapewniających komunikacje pomiędzy ładowniami a pokładem głównym  | 
 |
| 
   pokład lotniczy przystosowany do przyjmowania śmigłowców transportowych  | 
 |
| 
   Uzbrojenie:  | 
  
   2 – 6 x I karabinów maszynowych kal. 12,7 mm lub 7,62 mm  | 
 
| 
   miejsce pod montaż systemów obrony bezpośredniej  | 
 |
| 
   Wyposażenie lotnicze:  | 
  
   pokład lotniczy zdolny przyjmować maszyny typu CMH-60 Kinght Hawk, CH-46D Sea Knight  | 
 
| 
   hangar dla dwóch maszyn pokładowych  | 
 |
| 
   Załoga (personel RFA):  | 
  
   124 cywilów oraz 13-39 wojskowych  | 
 
* * *
| 
   Bibliografia:  | 
 
| 
   Łukasz Pacholski – Zaopatrzeniowce typu Lewis and Clark – Morza Statki i Okręty nr 11/2010  | 
 
* * *
Poniżej: USNS ROBERT E PEARY (T-AKE-5) wchodzi do Gdańska 13.10.2021, zdjęcia: Witold Tylec (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: USNS ROBERT E PEARY (T-AKE-5), Gdańsk 13.10.2021, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).