m/s BEICHEN (IMO 5046281, MMSI: 211711370, Sygnał wywoławczy: DDXU2, bandera: Niemcy) – klasyczny trzywyspowy drobnicowiec przystosowany do przewozu ładunków masowych a obecnie statek muzealny, zbudowany przez niemiecką stocznię Nobiskrug-Werft z Rendsburga wraz z bliźniaczym BORGESCH dla niemieckiego armatora H. M Gehrckens (H. M. G.) z Hamburga, z przeznaczeniem na linię do portów Skandynawii i Finlandii. W trakcie 12 lat eksploatacji w barwach niemieckiego armatora BLEICHEN oprócz pracy na ww. linii odbył też rejsy do portów Afryki Zachodniej skąd przywoził m.in. ziarna kakaowca. W 1970 roku, w związku z postępującą konteneryzacją żeglugi statek zostaje sprzedany włoskiemu armatorowi, który to przemianowuje go na CANAL GRANDE. Do kolejnej zmiany właściciela oraz nazwy dochodzi w 1979, kiedy to drobnicowiec zostaje zakupiony przez tureckiego armatora i przemianowany na ARCIPEL, pod którą to pływa do stycznia 1994, kiedy to po kolejnej zmianie barw (także turecki armator) otrzymuje nazwę OLD LADY, operując do grudnia 2006 roku, głównie w rejonie Morza Czarnego. Przed niechybnym końcem żywota w stoczni złomowej drobnicowiec uratowała Hamburska Fundacja Morska, która uznając go za wyjątkowe świadectwo historii morskiej odkupiła go od dotychczasowego właściciela i w styczniu 2007 roku sprowadziła do Hamburga. W dniu 27 kwietnia tego samego roku statek powrócił pod niemiecką banderę oraz do swojej pierwotnej nazwy. Przez kolejną dekadę na jednostce prowadzone były prace renowacyjne, dzięki którym m.in. 24 października 2017 roku statek odbył próbny rejs po Łabie a od 2018 roku rozpoczął czarterowe i okazyjne rejsy z turystami. Poza ww. rejsami statek w wybrane dni pełni rolę muzeum oraz placówki kulturalnej, dzięki zaadaptowaniu ładowni nr II na cele kulturalne (koncerty, seanse filmowe, sztuki teatralne) i wystawowe.
* * *
Historia budowy: |
|
Stoczniowy numer budowy: |
607 |
Wodowanie: |
? |
Data ukończenia: |
1958 |
* * *
Dane techniczne: |
|
Wyporność (GT / DWT): |
2.129 / 2.955 t. |
Wymiary (d. x s. x z.): |
93,4 x 12,3 x 4,7 m |
Kadłub: |
materiał i typ: stal, pojedynczy |
pokłady ciągłe: 1 |
|
Napęd: spalinowy |
pojedynczy silnik diesla Klöckner-Humboldt-Deutz RBV8M366 o mocy 1.324 kW |
śruba o stałym skoku |
|
Prędkość: |
12,0 węzłów |
Ładownie / Luki |
liczba 2/2 |
Pojemność ładowni: |
ziarno: 4.323 |
bele: 4.030 |
|
Urządzenia załadunkowe: |
8 bomów |
Załoga: |
24 os. |
* * *
Bibliografia: |
https://stiftung-hamburg-maritim.de/schiffe/bleichen.html |
https://de.wikipedia.org/wiki/Bleichen_%28Schiff%29 |
https://www.binnenschifferforum.de/showthread.php?75205-Bleichen-Museumsschiff-IMO-5046281 |
* * *
Poniżej: BLEICHEN podczas prac renowacyjnych, Bremerkai, Hamburg-Hansahafen, 04.07.2013 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: BLEICHEN podczas jednego z rejsów po Łabie, Hamburg 10.05.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: BLEICHEN podczas uroczystej parady rozpoczynającej obchody urodzin portu w Hamburgu 10.05.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: BLEICHEN podczas uroczystej parady kończącej obchody urodzin portu w Hamburgu 13.05.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: BLEICHEN widziany z dachu biurowca Docklands, Hamburg 13.05.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).