BLACK WATCH ex STAR ODYSSEY ex WESTWARD ex ROYAL VIKING STAR (IMO: 7108930, MMSI: ---, sygnał wywoławczy: C6rs5, bandera: Bahamy) – wycieczkowiec, zbudowany przez fińską stocznię Oy Wärtsila Ab z Helsinek na zamówienie norweskiego armatora Royal Viking Line z Oslo jako ROYAL VIKING STAR. W okresie 30 sierpień – 22 listopad 1981 rok, statek przebywa w niemieckiej stoczni Seebeckwerft w Bremerhaven, gdzie zostaje przedłużony o 27,7 metra. W 1988 roku ROYAL VIKING STAR zostaje sprzedany zarejestrowanej na Bahamach spółce Kloster Cruise Ltd., pozostając jednak w barwach poprzedniego operatora. W kwietniu 1991 roku w związku z transferem do Norwegian Cruise Line dochodzi do zmiany nazwy na WESTWARD, po czym w oparciu o port w Nowym Jorku wycieczkowiec odbywa rejsy na Bermudy i Karaiby. Trzy lata później, w kwietniu 1994 roku dochodzi do kolejnej zmiany barw – tym razem na operatora Royal Cruise Line oraz nazwy na STAR ODYSSEY. W październiku 1996 roku wycieczkowiec zostaje nabyty przez zarejestrowaną w Nassau na Bahamach spółkę Fred Olsen Cruise Lines, która zmienia jego nazwę na BLACK WATCH. W okresie 20 kwietnia – 29 czerwca 2005 roku, w niemieckiej stoczni Blohm & Voss w Hamburgu wycieczkowiec przechodzi gruntowny remont, w trakcie którego m.in.. wymienione zostają wszystkie cztery silniki napędu głównego. 1 lipca 2016 roku, w trakcie postoju w Funchal na Maderze na statku dochodzi do pożaru jednego z silników pomocniczych, który na szczęście zostaje szybko opanowany przez załogę. We wrześniu 2002 roku BLACK WATCH wraz z siostrzanym statkiem BOUDICCA zostaje sprzedany tureckiej spółce Miray International, która po ich sprowadzeniu do tureckiego portu Pendik wykorzystuje je jako jednostki hotelowe (BOUDICCA w dniu 17 maja 2021 roku została wprowadzona na plażę w tureckiej stoczni złomowej w Aliadze, więc spekuluje się, że wkrótce podobny los prawdopodobnie czeka także i bliźniaczy BLACK WATCH).
* * *
| 
   Historia budowy  | 
 |
| 
   Numer budowy:  | 
  
   395  | 
 
| 
   Położenie stępki:  | 
  
   ---  | 
 
| 
   Wodowanie:  | 
  
   12.05.1971  | 
 
| 
   Zakończenie budowy:  | 
  
   26.06.1972  | 
 
* * *
| 
   Dane techniczne:  | 
 ||
| 
   Wyporność:  | 
  
   GT: 28.613 t, DWT: 5.656 t.  | 
 |
| 
   Wymiary (d x sz x z):  | 
  
   205,46 x 25,22 x 7,54,15 m  | 
 |
| 
   Kadłub:  | 
  
   typ: jednoposzyciowy, podwójne dno  | 
 |
| 
   materiał kadłuba: stal okrętowa  | 
 ||
| 
   grodzie wodoszczelne: 11  | 
 ||
| 
   liczba pokładów: 10  | 
  
   pasażerskie: 8  | 
 |
| 
   Napęd:  | 
  
   4 x 7 cylindrowe silniki diesla: MAN 7L32/40 – łączna moc 14.000 kW (od 2005 roku)  | 
 |
| 
   2 śruby nastawne KaMeWa  | 
 ||
| 
   2 dziobowe stery strumieniowe  | 
 ||
| 
   Prędkość:  | 
  
   21,5 węzła  | 
 |
| 
   Urządzenia pomocnicze:  | 
  
   2 spalinowe zestawy prądotwórcze: MAN 8L21/31  | 
 |
| 
   3 spalinowe zestawy prądotwórcze: Wärtsila 824 TS  | 
 ||
| 
   1 spalinowy zestaw prądotwórczy: Wärtsila 6R32  | 
 ||
| 
   1 awaryjny spalinowy zestaw prądotwórczy: Deutz BF8M716  | 
 ||
| 
   Przestrzeń pasażerska:  | 
  
   zakwaterowanie: 
  | 
 |
| 
   gastronomia: 
  | 
 ||
| 
   rozrywka: 
  | 
 ||
| 
   pozostałe usługi: 
  | 
 ||
| 
   Pasażerowie:  | 
  
   804~868 os.  | 
 |
| 
   Załoga:  | 
  
   330 os.  | 
 |
* * *
| 
   Bibliografia  | 
 
| 
   http://shipshow.co.uk/Ship%20Visits/BLACKWATCH_1007/NewBlack_Watch.pdf  | 
 
| 
   https://en.wikipedia.org/wiki/MS_Black_Watch_(1971)  | 
 
| 
   https://www.faktaomfartyg.se  | 
 
* * *
Poniżej: BLACK WATCH przybywa do Hamburga, 05.05.2016 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):
Poniżej: BLACK WATCH opuszcza Hamburg, 06.05.2016 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):