sobota, 27 marca 2021

Z cyklu "Jednostki specjalistyczne" ...cz. 1 - ORION I

ORION I (IMO: 9825453, MMSI: 371197000, Sygnał wywoławczy: HO7246, Bandera: Panama) – instalacyjny statek offshore heavy-lift, zbudowany przez chińską stocznię COSCO Shipping Offshore Co. Ltd. w Qidong dla oddziału DEME Group – GeoSea NV, zajmującego się sektorem morskiej energetyki wiatrowej. Do Europy z Chin statek przybył bez swojego głównego elementu – żurawia marki Liebherr, którego montażu dokonano dopiero w Rostocku przy fabrycznym nabrzeżu firmy Liebherr Maritime Cranes. Drugiego maja 2020 roku, w trakcie prób obciążeniowych żurawia doszło do wypadku, w wyniku którego uległ on poważnemu uszkodzeniu. Uszkodzeniu uległ też i sam statek, dodatkowo rannych zostało ponad dziesięć osób. W dniu 26 marca br. pozbawiony uszkodzonego żurawia ORION I, po „paru” dniach pobytu na redzie wpłynął do gdańskiego portu, kierując się z krótkim postojem przy Nabrzeżu Drzewnym do Gdańskiej Stoczni Remontowej. Sama operacja wejścia statku do portu planowana była od kilku dni i wiązała się m.in. z koniecznością rozpięcia napowietrznej linii energetycznej.

 

*     *     *

 

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

N829

Położenie stępki:

30.03.2018

Wodowanie:

31.10.2018

Zdanie:

02.10.2019

 

*     *     *

 

Dane techniczne

Wyporność

GT: 58.203 / DWT: 60.575 t.

Wymiary (d. x. sz. z.):

216,47 m x 48,99 x 14,69 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy, podwójne dno

materiał kadłuba: stal

pokłady ciągłe: 1

Napęd:

4 x pędniki azymutalne: Wartsila model: WST-55U, każdy o mocy 4.200 kW

2 x pędniki azymutalne chowane w kadłubie: Wartsila, każdy o mocy: 2.500 kW

Prędkość:

? w.

Urządzenia pomocnicze:

4 x generatory Wartsila Finland Oy model: 9L46

2 x generatory Wartsila Finland Oy model: 6L20DF

1 x awaryjny generator Cummins model: KTA38-D(M)/-D(M1)

2 tunelowe(poprzeczne) stery strumieniowe: każdy 2.500 kW

system dynamicznego pozycjonowania: DP3

Pokład roboczy:

8.000 m2

Urządzenia załadunkowe:

1 x żuraw główny marki Liebherr Maritime Cranes model: HLC 295000 o unosie 5.000 ton i zasięgu 160 metrów.

2 x żurawie pomocznicze z łamanym wysięgnikiem, każdy o unosie 100 to

Wyposażenie dodatkowe:

lądowisko dla śmigłowców

przestrzeń na moonpool o wymiarach: 19,6 x 10,5 m

Załoga:

131

 

*     *     *

 

Bibliografia

https://vesselregister.dnvgl.com/VesselRegister/vesseldetails.html?vesselid=37726

www.deme-group.com

www.fleetmon.com

www.portalmorski.pl

 

*     *     *

 

Poniżej: ORION I na redzie Gdańska, zdjęcie: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 

Poniżej: ORION I wpływa do Gdańska, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 




















Poniżej: ORION I wpływa do Gdańska, zdjęcia: Jan Kuzdro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 






Poniżej: ORION I cumuje przy Nabrzeżu Drzewnym w Gdańsku, zdjęcia: Piotr Jagliński (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 











Poniżej: ORION I shiffting do Gdańskiej Stoczni Remontowej, zdjęcia: Paweł Kaliszuk (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).







Poniżej: ORION I z lotu ptaka w Gdańskiej Stoczni Remontowej, zdjęcia: Piotr Jagliński (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 





Aktualizacja 12.07.2021: Poniżej: ORION I w trakcie przestawiania, Gdańsk 04.05.2021, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
 





Aktualizacja 12.07.2021: Poniżej: ORION I w trakcie przestawiania, Gdańsk 10.07.2021, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 






wtorek, 23 marca 2021

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 44 - JAMNO (III)

JAMNO (III) (IMO: 9767716, MMSI: 311000577, sygnał wywoławczy: C6CS2, bandera: Wyspy Bahama, port macierzysty: Nassau) – masowiec typu „handymax”, przystosowany do żeglugi po Wielkich Jeziorach Ameryki Północnej (tzw. „lakermax”), zbudowany przez chińską stocznię Jiangsu New Yangzi Shipbuilding Co. Ltd. dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina. Ze względu na problemy armatora kontrakt na budowę tej serii statków został w pewnym momencie porzucony, zaś posiadająca stoczniowe oznaczenie YANG ZI JIANG 015 jednostka była wykańczana dla nowego armatora, otrzymując nazwę MONT LOGAN. Ostatecznie na mocy renegocjacji umowy pomiędzy stocznią a PŻM (w jej wyniku uzyskano cenę mniejszą o 40 procent od ceny kontraktowej) statek ten zasilił jednak flotę szczecińskiego armatora otrzymując nazwę JAMNO.

*     *     *

Historia Budowy / Build history:

Numer budowy / Yard number:

YZJ2014-1191

Podpisanie umowy / Contract date:

?

Położenie stępki / Keel laid:

16.11.2015

Wodowanie / Launched:

?

Zdanie / Delivery date

12.12.2018

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:

Wyporność: / Tonnage:

GT: 22.982 / DWT: 36.609 t

Wymiary (d x sz x z): / Dimensions (l x b x d):

199,80 x 23,7 m x 10,7 m

Kadłub: / Hull:

typ / type: podwójny / double hull

materiał / material: stal / steel

grodzie / bulkheads: 8

ilość pokładów / deck numbers: 1

Napęd: / Propulsion:

1 x 5 cylindrowy silnik diesla / 1 x 5 cylinders diesel engine: Hudong Heavy Machinery – MAN B&W 5G50ME-B9.5 – o mocy / with power: 5.850 kW

śruba / propeller: 1

Urządzenia pomocnicze: / Auxiliares:

3 x zespoły prądotwórcze z silnikiem diesla MAN B&W 7L23/30H / 3 x generating sets with a MAN B&W 7L23/30H diesel engine – każdy / each 650 kW

Prędkość: / Speed:

13,8 w. / kn.

Ładownie i luki: /Holds & hatches:

liczba / number: 6/6

wymiary luków / hatch dimensions:

3 x 20,8 x  17,6 m

1 x 14,4 x 17,6 m

1 x 14,4 x 15,6 m

1 x 12,8 x 17,6 m

Pojemność całkowita oraz wszystkich ładowni: / Total and cargo holds capacity:

pojemność całkowita: 42.671,98 m3

ładownia 1: 5.485,26 m3

ładownia 2: 8.775,87 m3

ładownia 3: 8.605, 26 m3

ładownia 4: 5.971,29 m3

ładownia 5: 8.125,90 m3

ładownia 6: 5.708, 40 m3

Pojemność zbiorników / Tanks capacities:

balast: / ballast: 18.398 m3

paliwo / fuel: 1.844 m3

Urządzenia za i wyładunkowe: / Cargo handling:

3 dźwigi pokładowe / 3 deck cranes – każdy / each: 36 t. SWL

Załoga: / Crew:

? os./ pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

https://www.ccs.org.cn

www.polsteam.com

www.fleetmon.com

*     *     *

Poniżej JAMNO podczas załadunku, Gdańsk 27/28.02.2021 (zdjęcia Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: JAMNO during loading, Gdansk 27/28.02.2021, photos: Waldemar Danielewicz (to enlarge clik on the photo).




Aktualizacja 01.10.2021 Poniżej JAMNO podczas rozaładunku, Gdańsk 25/26.09.2021 (zdjęcia Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 01.10.2021 Below: JAMNO during unloading, Gdansk 25/26.09.2021, photos: Waldemar Danielewicz (to enlarge clik on the photo).
 






Aktualizacja 01.10.2021 Poniżej JAMNO podczas rozaładunku, Gdańsk 30.09.2021 (zdjęcia Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 01.10.2021 Below: JAMNO during unloading, Gdansk 30.09.2021, photos: Waldemar Danielewicz (to enlarge clik on the photo).