ORION I (IMO: 9825453, MMSI: 371197000, Sygnał wywoławczy: HO7246, Bandera: Panama) – instalacyjny statek offshore heavy-lift, zbudowany przez chińską stocznię COSCO Shipping Offshore Co. Ltd. w Qidong dla oddziału DEME Group – GeoSea NV, zajmującego się sektorem morskiej energetyki wiatrowej. Do Europy z Chin statek przybył bez swojego głównego elementu – żurawia marki Liebherr, którego montażu dokonano dopiero w Rostocku przy fabrycznym nabrzeżu firmy Liebherr Maritime Cranes. Drugiego maja 2020 roku, w trakcie prób obciążeniowych żurawia doszło do wypadku, w wyniku którego uległ on poważnemu uszkodzeniu. Uszkodzeniu uległ też i sam statek, dodatkowo rannych zostało ponad dziesięć osób. W dniu 26 marca br. pozbawiony uszkodzonego żurawia ORION I, po „paru” dniach pobytu na redzie wpłynął do gdańskiego portu, kierując się z krótkim postojem przy Nabrzeżu Drzewnym do Gdańskiej Stoczni Remontowej. Sama operacja wejścia statku do portu planowana była od kilku dni i wiązała się m.in. z koniecznością rozpięcia napowietrznej linii energetycznej.
* * *
Historia budowy |
|
Numer stoczniowy budowy: |
N829 |
Położenie stępki: |
30.03.2018 |
Wodowanie: |
31.10.2018 |
Zdanie: |
02.10.2019 |
* * *
Dane techniczne |
|
Wyporność |
GT: 58.203 / DWT: 60.575 t. |
Wymiary (d. x. sz. z.): |
216,47 m x 48,99 x 14,69 m |
Kadłub: |
typ: jednoposzyciowy, podwójne dno |
materiał kadłuba: stal |
|
pokłady ciągłe: 1 |
|
Napęd: |
4 x pędniki azymutalne: Wartsila model: WST-55U, każdy o mocy 4.200 kW |
2 x pędniki azymutalne chowane w kadłubie: Wartsila, każdy o mocy: 2.500 kW |
|
Prędkość: |
? w. |
Urządzenia pomocnicze: |
4 x generatory Wartsila Finland Oy model: 9L46 |
2 x generatory Wartsila Finland Oy model: 6L20DF |
|
1 x awaryjny generator Cummins model: KTA38-D(M)/-D(M1) |
|
2 tunelowe(poprzeczne) stery strumieniowe: każdy 2.500 kW |
|
system dynamicznego pozycjonowania: DP3 |
|
Pokład roboczy: |
8.000 m2 |
Urządzenia załadunkowe: |
1 x żuraw główny marki Liebherr Maritime Cranes model: HLC 295000 o unosie 5.000 ton i zasięgu 160 metrów. |
2 x żurawie pomocznicze z łamanym wysięgnikiem, każdy o unosie 100 to |
|
Wyposażenie dodatkowe: |
lądowisko dla śmigłowców |
przestrzeń na moonpool o wymiarach: 19,6 x 10,5 m |
|
Załoga: |
131 |
* * *
Bibliografia |
https://vesselregister.dnvgl.com/VesselRegister/vesseldetails.html?vesselid=37726 |
www.deme-group.com |
www.fleetmon.com |
www.portalmorski.pl |
* * *
Poniżej: ORION I na redzie Gdańska, zdjęcie: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: ORION I wpływa do Gdańska, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: ORION I wpływa do Gdańska, zdjęcia: Jan Kuzdro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: ORION I cumuje przy Nabrzeżu Drzewnym w Gdańsku, zdjęcia: Piotr Jagliński (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: ORION I shiffting do Gdańskiej Stoczni Remontowej, zdjęcia: Paweł Kaliszuk (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: ORION I z lotu ptaka w Gdańskiej Stoczni Remontowej, zdjęcia: Piotr Jagliński (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).