wtorek, 2 marca 2021

Z cyklu "Z życia Polskiej Marynarki Wojennej" ... cz. 48 - Podróż na holu ORP SĘP do Gdańska

W dniu dzisiejszym do Gdańskiej Stoczni Remontowej w Gdańsku przybył, prowadzony przez dwa pchacze/holowniki NOSOROŻEC G-01 i NOSOROŻEC G-02, pierwszy z dwóch, pozostających w służbie eks-norweskich okrętów podwodnych typu Kobben – ORP SĘP (295), z którego to wg wygranego przez GSR a ogłoszonego przez Komendę Portu Wojennego Gdynia postępowania mają zostać wymontowane baterie akumulatorów wraz z ich oprzyrządowaniem. Operacja ta poprzedza zapowiedziany już wcześniej moment wycofania ze służby tej oraz bliźniaczej jednostki ORP BIELIK (296), która swoją drogą wkrótce także zagości w GSR. Poniżej zapraszam na fotorelację z ww. wydarzenia.

ORP SĘP (295) wyrusza w drogę do Gdańska – zdjęcia: Waldemar Kossmann (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).









Zestaw holowniczy przybywa do Gdańska, Westerplatte – zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).














Zestaw holowniczy przybywa do Gdańska, Westerplatte – zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).















Aktualizacja 12.03.2021: Zestaw holowniczy przybywa do Gdańska, Westerplatte – zdjęcia: Michał Wicher (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 












Zestaw holowniczy przybywa do Gdańska, Przeprawa Wisłoujście – zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).












Aktualizacvja 12.03.2021: Zestaw holowniczy przybywa do Gdańska, Westerplatte – zdjęcia: Michał Wicher (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 

ORP SĘP (295) już na doku – zdjęcie: Waldemar Kossmann (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 

*      *      *

Moje opracowanie o ORP SĘP (295) – https://tinyurl.com/5jz2bscs

 

sobota, 27 lutego 2021

Z cyklu holowniki ... cz. 80 ... - TORNADO ex BUGSIER 11

TORNADO ex BUGSIER 11 (IMO 7700192, MMSI: 273333290, Sygnał wywoławczy: UBQK6, bandera: Rosja) – holownik typu traktor zbudowany przez niemiecką stocznię Schiffswerft und Maschinenfabrik Max Sieghold z Bremerhaven dla niemieckiego armatora Fairplay Schleppdampfschiffts-Reederei Richard Borchard GmbH z Hamburga jako BUGSIER 11. W grudniu 2013 sprzedany rosyjskiemu armatorowi MoreService z Kalinigradu i przemianowany na TORNADO.
Stoczniowy numer budowy:
177
Data ukończenia:
01.06.1977

 *     *     *

TORNADO ex BUGSIER 11 (IMO 7700192, MMSI: 273333290, Call sign: UBQK6, flag: Russia) – tractor type tug built by the German shipyard Schiffswerft und Maschinenfabrik Max Sieghold from Bremerhaven for the German shipowner Fairplay Schleppdampfschiffts-Reederei Richard Borchard GmbH from Hamburg as BUGSIER 11. In December 2013 sold to the Russian shipowner MoreService from Kalinigrad and renamed to TORNADO.
Yard number:
177
Date of build:
01.06.1977

 *     *     *

Dane techniczne / Technical data:
Wyporność / Displacement (GT / DWT):
180,85 t. / 60 t.
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
26,08 x 8,84 x 4,7 m
Kadłub / Hull:
materiał i typ: / material and type: stal, pojedynczy / steel, single hull
pokłady ciągłe / continious decks: 1
Napęd / propulsion: spalinowy / diesel
2 silniki diesla / 2 diesel engines: Deutz SBA 6 M 528 o łącznej mocy / with total power 1.740 KM /HP
2 pędniki azymutalne w dyszach Korta / 2 azimuth thrusters in Kort nozzles: Schottel SRP 503/505
Prędkość / Speed:
11,3 węzła / knots
Wyposażenie holownicze / Towing equipment:
wciągarka holownicza / towing winch: Storewinch Steen Type 380
hak holowniczy / towing hook: Seebeck, 30 t.
Uciąg / Bollard Pull:
27 ~ 30 t.
Wyposażenie mostka / Bridge equipment:
radary
echosonda / echosounder
kompas magnetyczny / magnetic compass
autopilot
AIS, Navtex, GMDSS A1
Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
paliwo / fuel: 85 m3
Załoga / Crew:
4-6 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

*     *     *

Poniżej: holownik BUGSIER 11, Schlepperbrücke, Hamburg 02.07.2013 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug BUGSIER 11, Schlepperbrücke, Hamburg 02.07.2013 (to enlarge click on the photo).