czwartek, 25 lutego 2021

Z cyklu jednostki con-ro ... cz. 12 - ATLANTIC SAIL


ATLANTIC SAIL (IMO 9670585, MMSI: 235114667, Sygnał wywoławczy: 2JCC5, bandera: Wielka Brytania) – jednostka typu con-ro, zbudowana przez chińską stocznię Hudong-Zhonghua Shipbuilding (Group) Co Ltd. z Szanghaju dla należącego do włoskiego armatora Grimaldi Group Sp. A armatora Atlantic Container Line AB. Jedna z pięciu jednostek projektu ACL G4 zaprojektowanych przez Knuda E. Hansena.

*     *     *
 
ATLANTIC SAIL (IMO 9670585, MMSI: 235114667, call sign: 2JCC5, flag: United Kingdom) – a con-ro unit, built by the Chinese shipyard Hudong-Zhonghua Shipbuilding (Group) Co Ltd. from Shanghai for the belonging to the Grimaldi Group SpA shipowner Atlantic Container Line AB. One of the five units of the ACL G4 project designed by Knut E. Hansen.

*     *     *

Historia budowy / Build history
Stoczniowy numer budowy / Yard number:
H1695A
Położenie stępki / Keel laid:
31.03.2014
Wodowanie / Launched:
15.06.2015
Data zdania / Delivery date:
31.03.2016

*     *     *

Dane techniczne / Technical data
Wyporność / Displacement
100.430 GT / 55.631 DWT
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
296,00 x 37,60 x 11,60 m.
Kadłub / Hull:
typ / type: pojedynczy, podwójne dno / single hull, double bottom
pokłady / decks: 7
Napęd (spalinowy) / Propulsion (diesel):
1 x 2 suwowy 8 cylindrowy silnik diesla / 1 x 2 stroke 8 cylinders diesel engine: Hudong-Wartsila 8RT-flex68D – o mocy / with power 22.000 kW (29911 KM / HP)
śruba / propeller: 1 Wartsila
Urządzenia pomocnicze / Auxiliaries:
4 spalinowe zestawy prądotwórcze / 4 diesel generator-sets: Yanmar EY26LW – każdy o mocy / each with power: 2.325 kW
stery strumieniowe (dziobowy / rufowy) / thrusters (bow/stern): 2 x 1.750 kW / 1 x 1.750 kW
Prędkość / Speed:
19.25 węzła / knots
Przestrzeń ładunkowa / Cargo space:
pas ładunkowy / lane meters: ~ 5.270 m
Urządzenia załadunkowe: / Cargo handling:
rufowa rampa załadowcza (skierowana na sterburtę) / stern ramp (starboard): 48,90 x 12,20 m, SWL 420 t.
Pojemność ładunkowa / Cargo capacity:
auta / cars: 1.307
kontenery (ładownie + pokład)/ containers (holds + deck): 1.122 + 2.695 = 3.817 TEU
Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
balast: / ballast: 17,900 m3
paliwo / fuel: 4.020 m3

*     *     *

Bibliografia / Bibliography
https://www.eagle.org
www.portalmorski.pl

 *     *     *

Poniżej: ATLANTIC SAIL przybywa do Hamburga, 21.06.2016 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: ATLANTIC SAIL inbound Hamburg, 21.06.2016 (to enlrage click on the photo).










Poniżej: ATLANTIC SAIL opuszcza Hamburg, 22.06.2016 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: ATLANTIC SAIL outbound Hamburg, 22.06.2016 (to enlrage click on the photo).
















Poniżej: ATLANTIC SAIL, stoczni Blohm & Voss, Hamburgu 06.05.2017 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: ATLANTIC SAIL, Blohm & Voss Shipyard, Hamburg, 06.05.2017 (to enlrage click on the photo). 



Poniżej: ATLANTIC SAIL, stoczni Blohm & Voss, Hamburgu 20/21.06.2019 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: ATLANTIC SAIL, Blohm & Voss Shipyard, Hamburg, 20/21.06.2019 (to enlrage click on the photo).  
 













wtorek, 23 lutego 2021

Z cyklu muzea morskie/jednostki muzealne ... cz. 14 - MOLCH

MOLCH (pol. Salamandra) – niemiecka miniaturowa jednoosobowa łódź podwodna z czasów II Wojny Świtowej, zaprojektowana przez Dr. Heinricha Drägera przeznaczona do operowania na wodach przybrzeżnych. Do jej napędu wykorzystano silnik elektryczny, zaś jej uzbrojenie składało się z dwóch, podczepionych do kadłuba torped G7 o kal. 533 mm. Pierwsza jednostka tego typu weszła do służby 12 czerwca 1944 roku, zaś do końca wojny (głównie w stoczni A.G. Weser w Bremie) zbudowano jeszcze 392 egzemplarze. Bojowo Molch po raz pierwszy został wykorzystany na Morzu Śródziemnym, operując w ramach 411 Flotylli Sił Szturmowych (411 K-Verband Flotilla) przeciwko alianckiej inwazji na południu Francji (Operacja Dragoon). W nocy z 25 na 26 września 12 Molchów tejże flotylli (pełen skład) zaatakowało siły inwazyjne nie odnosząc żadnych sukcesów tracąc przy tym aż 10 jednostek. Ostatnie dwie, które przetrwały ten atak powróciły do San Remo, gdzie wkrótce potem stały się ofiarą ostrzału w wykonaniu alianckich okrętów. Poza akwenem Morza Śródziemnego Molchy operowały też na wodach Morza Północnego nie odnosząc żadnych znaczących sukcesów.

 

*     *     *

 

Dane techniczne / Technical data:

Wyporność: / Tonnage:

11,01 t.

Wymiary (d x sz): / Dimensions (l x b):

10,78 x 1,82 m

Kadłub: / Hull:

pojedynczy / single hull

materiał / material: stal / steel

Napęd: / Propulsion:

1 x silnik elektryczny / 1 electric engine – o mocy / with power: 10 kW (13,9 KM)

12 akumulatorów / 12 batteries: 13 T210

śruba / propeller: 1 trzyskrzydłowa / 1 threebladed

Prędkość: / Speed:

5,0 w. / kn.

Zasięg: / Range:

50 Mm (przy 2,9 w.) / 50 Sm (at 2,9 kn.)

Głębokość zanurzenia: / Diving depth

40 ~ 60 m.

Uzbrojenie: / Armament:

2 x torpedy kal. 533 mm / 2 x 533 mm cal torpedoes

Peryskop: / Persicope:

1 (kąt obserwacji do przodu i 30 stopni na boki / observation angle: forward and 30 degrees sideways)

Załoga: / Crew:

1 os./ pers.

 

*     *     *

 

Bibliografia / Bibliography:

http://www.uboataces.com/midget-molch.shtml

https://www.uboat.net/types/molch.htm

 

*     *     *

 

Poniżej: Molch, Muzeum Morskie w Hamburgu (aby powiększyć klinij na zdjęcie) / Below: Molch, International Maritime Museum in Hamburg (to enlarge, click on the photo).