JANTAR (I) (IMO: 5193589, MMSI: ---, sygnał wywoławczy: SPMR, bandera: Polska, port macierzysty: Gdynia) – jeden z dwóch holowników ratowniczych zbudowanych przez brytyjską stocznię Charles Hill & Sons Ltd. z Bristolu na zmówienie Polskiego Ratownictwa Okrętowego z Gdyni. Projekt obu jednostek wzorowany był na brytyjskich jednostkach typu Bustler. W dniu 21 listopada 1958 roku na holowniku podniesiono polską banderę zaś jego pierwszym dowódcą został kpt. Włodzimierz Słociński. W trakcie rejsu z Bristolu do Gdyni, na wodach Zatoki Bristolskiej doszło do awarii układu zdalnego sterowania silnikami z mostka, którą to usunęła załoga stoczni podczas awaryjnego postoju holownika na redzie portu Swansea. W kolejnym roku JANTAR przeszedł remont gwarancyjny w bristolskiej stoczni, po którym to odbył swoje pierwsze pełnomorskie holowanie. W trakcie ponad 30 letniej pracowitej służby JANTAR m.in. zabezpieczał w sezonie połowowym polską flotyllę rybacką na Morzu Północnym, uczestniczył w wielu akcjach ratowniczych oraz holowaniach dalekomorskich, które to zostały wymienione poniżej w tabelach. Odstępstwem od wspomnianej powyżej rutyny codziennej służby dla załogi holownika były akcje wspierania polskich naukowców i tak: w 1984 roku JANTAR (kpt. Tadeusz Jędrzejkiewicz) odwiedził Spitsbergen z grupą naukowców (podobny rejs odbył w roku kolejnym) a następnie wyruszył w rejs na Antarktydę, by przewieźć naukowców i zabezpieczyć pracę II Polskiej Wyprawy Geofizycznej w Zatoce Admiralicji w okresie 1984 – 1985. Podobną rolę JANTAR (kpt. Zbigniew Kułaga) spełniał na przełomie 1987 i 1988 roku, kiedy to w Buenos Aires zabrał na swój pokład 20 naukowców, których dostarczył na Wyspę Króla Jerzego, po czym pozostał na tych wodach przez okres 2 miesięcy, uczestnicząc w pracach związanych z badaniami geodynamicznymi. W 1991 roku sprzedany na greckiemu armatorowi Emerald Navigation Co., który miał zmienić jego nazwę na JANTOR. W dniu 22 października 1991 roku JANTAR / JANTOR opuścił Włochy z uszkodzonym tankowcem AGIP ABRUZZO (znanym z tragicznej w skutkach kolizji z promem MOBY PRINCE) na holu, by następnie kierując się via Gibraltar, Las Palmas (tam tankowiec otrzymał nową nazwę ZEUS) i Kapsztad dotrzeć 25 stycznia 1992 do pakistańskiego Karachi, gdzie obie jednostki zostały sprzedane na złom. W kwietniu 1992 roku dawny JANTAR został wprowadzony na plażę w Gadani, gdzie wkrótce potem został pocięty na złom przez spółkę Karachi Steel.
Poniżej: JANTAR widziany z lotu ptaka, zbiory Dariusza Konkola (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
* * *
Historia Budowy |
|
Numer budowy: |
413 |
Wodowanie: |
19.02.1958 |
Zdanie / Delivery date: |
21.11.1958 |
* * *
Poniżej: JANTAR w trakcie holowania widziany z lotu ptaka, Skyfoto`s Proof, zbiory Dariusza Konkola (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
* * *
Wybrane akcje ratownania statków |
|
02.12.1960 |
Ściągnięcie z mielizny w rejonie Świnoujścia s/s NARWIK |
15-24.01.1963 |
Wraz holownikiem ROSOMAK: ściągnięcie z mielizny w Sundzie w pobliżu Kopenhagi trawlera PRUDNIK |
13-27.03.1963 |
Wraz holownikiem KORAL: ściągnięcie z kamienistej mielizny w pobliżu Malmö, po częściowym rozładowaniu m/s KOPERNIK |
14-17.03.1963 |
Ściągnięcie z mielizny w pobliżu Trelleborga a następnie odholowanie w lodach na redę Malmö m/s USTKA |
06.11.1963 |
Wraz z holownikiem ROSOMAK i kutrami ratowniczymi MUSZLA i BRYZA: ściągnięcie z mielizny koło Darłowa m/s NORDANHAV |
15-17.11.1963 |
Wraz z holownikiem ROSOMAK: ratowanie a następnie holowanie s/s DYNAMIKOS na którym na wysokości Bristerort doszło do wybuchu kotła |
27-28.11.1963 |
Wraz kutrami ratowniczymi R-2, BRYZA, ALGA, RC-1 i jednostkami MW: ściągnięcie z mielizny w pobliżu Helu m/s WYKA |
11-13.02.1964 |
Ściągnięcie z raf koralowych w Cieśninie Makasarskiej na Morzu Jawajskim m/s OCEAN REGINA |
18-26.03.1965 |
Holowanie z morza do Pireusu s/s AGHIOS SYMEON na którym doszło do awarii kotła parowego |
17-23.11.1968 |
Wraz z holownikami KORAL i ROSOMAK: ściągnięcie z mielizny koło Rugii m/s REJOWIEC |
31.12.1970-01.01.1971 |
Gaszenie pożaru na m/s YLWA a następnie odholowanie statku do portu w Gdyni |
22-29.11.1978 |
Wraz z holownikami POSEJDON, ROSOMAK i lodołamaczem / holownikiem SWAROŻYC: ściągnięcie z mielizny w Wielkim Bełcie m/s LELEWEL |
28.04.-17.05.1990 |
Wraz z holownikami POSEJDON i TUMAK oraz kutrami ratowniczo – holowniczymi HURAGAN i MONSUN: ściągnięcie z mielizny koło Lubiatowa m/s ELIZABETH K |
* * *
Poniżej: JANTAR widziany z lotu ptaka, zbiory Jerzego Blaschkiewitza i Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: JANTAR w Famaguście na Cyprze, zbiory Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: JANTAR, zdjęcia: Marek Twardowski, zbiory Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: JANTAR widziany z PERKUNA w trakcie spotkania do którego doszło zimą na torze wodnym Szczecin – Świnoujście, zdjęcie: Marek Sarba, archiwum Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
* * *
Holowania dalekomorskie |
|
24.12.1958-13.01.1959 |
Holowanie pogłębiarki ELVIS i szalandy Nr 12 na trasie Southampton – Genua (2441 Mm) |
02-06.10.1959 |
Holowanie s/s SAINT GOBAIN na trasie Hamburg – Inverkeithing (520 Mm) |
20-23.11.1959 |
Holowanie s/t GEIRA na trasie Kristiansand – Terneuzen (507 Mm) |
25.12.1959-06.02.1960 |
Holowanie s/t SALINAS na trasie Orange (USA) – Hamburg (5600 Mm) |
20-22.03.1960 |
Holowanie m/s HILDEGAARD na trasie Gdynia – Odense (410 Mm) |
15-19.07.1960 |
Holowanie s/t BARKENTINE na trasie Kopenhaga – Inverkeithing (630 Mm) |
08.12.1960-08.01.1961 |
Holowanie bunkierek TAAWON 3 i TAAWON 4 na trasie Szczecin – Aleksandria – Port Said (3900 Mm) |
01-06.07.1961 |
Holowanie m/s NOWA HUTA na trasie Dunkierka – Gdańsk (935 Mm) |
29.08.-30.10.1961 |
Holowanie okrętu ratowniczego R-20 na trasie Gdynia – Surabaja (9789 Mm) |
04-07.01.1962 |
Holowanie s/s BRYGADA MAKOWSKIEGO na trasie Stora Vika (Szkocja) – Gdańsk (451 Mm) |
31.03.-06.04.1962 |
Wraz z holownikiem KORAL: holowanie doku pływającego o nośności 5.000 ton na trasie Middlesbrough – Szczecin (840 Mm) |
02-27.06.1962 |
Holowanie dźwigu pływającego oraz 2 szaland na trasie Gdańsk – Famagusta (4165 Mm) |
06-10.07.1962 |
Holowanie statków STRYMON i EMPIRE BALTIC na trasie La Valletta – La Spezia (553 Mm) |
07-14.11.1962 |
Wraz z holownikiem KORAL: holowanie doku pływającego o nośności 11.000 ton na trasie Einswarden – Gdańsk (470 Mm) |
31.05-29.06.1963 |
Holowanie 5 jednostek PRCiP: holownika ZBIGNIEW, pogłębiarki MĄTWA i 3 szaland na trasie Gdynia – Konstanca (4183 Mm) |
25.07.-?.08.1963 |
Holowanie żurawia pływającego JURAND na trasie Braila – Skagerrak (? Mm) |
07-11.09.1963 |
Holowanie m/t KARPATY na trasie Morze Północne – Gdańsk (570 Mm) |
?-23.10.1963 |
Holowanie załadowanego zbiornikowca PROFESOR M. T. HUBER na trasie Gibraltar –Gdańsk (? Mm) |
12.12.1963-05.02.1964 |
Holowanie m/s SUMBA I i m/s SUMBA II na trasie Szczecin – Dżakarta (9500 Mm) |
05-23.03.1964 |
Holowanie doku pływającego (eks-AFD 30) na trasie Aden – Pireus (1993 Mm) |
09.06.-02.07.1964 |
Holowanie zbiornikowca ATLANTIC SUN na trasie Port Chester – Hamburg (3712 Mm) |
17-24.09.1964 |
Holowanie statku pasażerskiego CORRIENTES na trasie Lizbona – Antwerpia (1107 Mm) |
?.10-15.11.1964 |
Holowanie 2 szaland na trasie Gibraltar – Gdańsk (? Mm) |
29.01.-02.03.1965 |
Holowanie s/t INVERLAGO i s/t INVERRUBA na trasie Port of Spain (Trynidad) – Santander (3662 Mm) |
31.03.-21.04.1965 |
Holowanie żurawia pływającego DM 1 oraz 2 szaland na trasie Famagusta – Gibraltar (? Mm) |
01-29.05.1965 |
Holowanie pogłębiarki LUCYFER oraz 2 szaland na trasie Famagusta – Gdańsk (4165 Mm) |
29.01-04.03.1966 |
Holowanie eskortowców CAP DE LA MADELEINE i LA HULLOISE na trasie Halifax – La Spezia (3930 Mm) |
22.03.-11.04.1966 |
Holowanie jednostek OUTREMOUNT i BUCKINGHAM na trasie Halifax – La Spezia (3519 Mm) |
01-22.05.1966 |
Holowanie jednostek FORT ERIE i LANARK na trasie Halifax – La Spezia (3519 Mm) |
02-12.06.1966 |
Holowanie kadłuba m/s PIOTR DUNIN na trasie Sewilla – Szczecin (2166 Mm) |
?.08.-06.09.1966 |
Holowanie wrót suchego doku na trasie Kanał La Manche – Tema (? Mm) |
05.10.-22.12.1966 |
Holowanie m/t AL MALIK i m/t AL AWAL na trasie Port of Spain – Hamburg (5033 Mm) |
05-24.05.1967 |
Holowanie s/s ALGOSOO i s/s KEYSHEY na trasie Quebec – Bilbao (3129 Mm) |
02-23.09.1967 |
Holowanie s/s SASKADOC i s/s A.B. WOLVIN na trasie Quebec – Santander (2934 Mm) |
13.10.-09.11.1967 |
Holowanie s/s LEBANON i s/s POWELL STACKHOUSE na trasie Quebec – Santander (3063 Mm) |
30.11.1967-13.01.1968 |
Holowanie dziobowych części statków AMERICAN TRADER i BRAZOS na trasie Newport News – Castellon de la Plana (4040 Mm) |
13-15.04.1968 |
Holowanie przetwórni rybackiej m/t FENIKS na trasie Kattegat – Gdynia (355 Mm) |
24.05.-17.06.1968 |
Holowanie s/s SOODOC i s/s R.O.PETMAN na trasie Quebec – La Spezia (3991 Mm) |
07.07.-01.08.1968 |
Holowanie s/s WINDOC i s/s LEONARD C. HANNA na trasie Quebec – La Spezia (4050 Mm) |
21.08.-13.09.1968 |
Holowanie s/s BRICOLDOC i s/s CAPT. C.D. SECORD na trasie Quebec – Santander (2917 Mm) |
01-28.10.1968 |
Holowanie s/s HAGARTY i s/s COLLINGWOOD na trasie Quebec – Santander (3295 Mm) |
18.07.-08.08.1969 |
Holowanie statków ASHCROFT i SIR THOMAS SHANGHNESSY na trasie Quebec – Castellon de la Plana (3538 Mm) |
14-18.08.1969 |
Holowanie s/t AEGIS LUCK na trasie La Valetta – Walencja (759 Mm) |
05-27.09.1969 |
Holowanie statków HARRY W. CROFT i PHILIP MINCH na trasie Quebec – Santander (2925 Mm) |
22.10.-28.11.1969 |
Holowanie s/s LOIDE VENEZUELA i s/s LOIDE HONDURAS na trasie Rio de Janeiro – Walencja – Burriana (4743 Mm) |
11.01.-28.02.1970 |
Holowanie m/s CZĘSTOCHOWA na trasie Calabar (Nigeria) – Gdynia (5506 Mm) |
30.03.-13.05.1970 |
Holowanie s/s Z.B. VANCE i s/s J.M. HUDLESTON na trasie Norfolk – La Spezia (4459 Mm) |
08.06.-03.07.1970 |
Holowanie s/s MATHEWSON i s/s MARTIAN na trasie Quebec – Vado Ligure (4016 Mm) |
12.12.-?.12.1970 |
Holowanie trawlera s/t RADOMKA na trasie Halifax – Bałtyk- rej. Łeby (>3600 Mm) |
02.04.-01.05.1971 |
Holowanie s/s JULIEN POYDROS i s/s BENJAMIN SILLIMAN na trasie Norfolk – Bilbao (3400 Mm) |
19.05.-12.06.1971 |
Holowanie s/s MARIA MITCHELL i s/s HENRY M. TELLER na trasie Norfolk – Bilbao (3442 Mm) |
24.06.-07.07.1971 |
Holowanie m/s TIBURON na trasie Rotterdam – Castellon de la Plana (1780 Mm) |
28.01.-03.02.1972 |
Holowanie pogłębiarki INŻ. WENDA na trasie Szczecin – Zeebrugge (1153 Mm) |
18.03.-17.04.1972 |
Holowanie s/s WILDCAT i s/s ROBERT ROGERS na trasie Norfolk – Burriana (3993 Mm) |
12.05.-09.06.1972 |
Holowanie s/s MARY AUSTIN i s/s ROBERT LUCAS na trasie Norfolk – Gandia (3900 Mm) |
28.06.-21.07.1972 |
Holowanie statków ROBERT MORRIS i MORRIS C. FEINSTONE na trasie Norfolk – Bilbao (3358 Mm) |
07.08.-02.09.1972 |
Holowanie s/s CH. A. KEEFER i J. PULITZER na trasie Newport News – Gandia (3783 Mm) |
01.04.-08.05.1973 |
Holowanie statku SAN GERASSIMOS na trasie Colon – Pireus (5844 Mm) |
16.06.-05.07.1973 |
Holowanie s/s R. E. WEBSTER i s/s A. E. NETTLETON na trasie Quebec – Santander (3195 Mm) |
30.06.-30.07.1973 |
Holowanie s/s JOHN P. REISS i s/s CITY OF SAGINAW na trasie Zatoka św. Wawrzyńca – Castellon de la Plana – hol przejęty od holownika KORAL (? Mm) |
14.08.-21.09.1973 |
Holowanie OTTO M. REISS i UHLMAN BROTHERS na trasie Quebec – Castellon de la Plana (5215 Mm) |
20.10.-17.11.1973 |
Holowanie 2 pontonów przystani na trasie Gdańsk – Trypolis (3364 Mm) |
16.12.1973-11.01.1974 |
Holowanie 2 pontonów przystani na trasie Gdańsk –Benghazi (3677 Mm) |
03-19.02.1974 |
Holowanie kadłuba m/s MARIAN BUCZEK na trasie Lizbona – Gdynia (1987 Mm) |
19.04.-08.05.1974 |
Holowanie JOE S. MORROW i HENRY LA LIBERTE na trasie Quebec – Santander (3105 Mm) |
24.05.-16.06.1974 |
Holowanie s/s LA i CRISPIN OGLEBAY na trasie Quebec – Santander (3055 Mm) |
01-21.07.1974 |
Holowanie KINSMAN INDEPENDENT i JAMES DAVIDSON na trasie Quebec – Santander (3063 Mm) |
03-23.08.1974 |
Holowanie KINSMAN VENTURE i LACKAWANNA na trasie Quebec – Santander (2957 Mm) |
30.09.-02.10.1974 |
Holowanie pontonu TEO 336-2 na trasie Hamburg – Flushing (430 Mm) |
15.10.-11.11.1974 |
Holowanie m/s INTREPID COLOCOTRONIS na trasie Nowy Jork – Hamburg (3700 Mm) |
20-27.11.1974 |
Holowanie barek WD 1 i WD 2 na trasie Gdynia – Antwerpia (809 Mm) |
10-16.12.1974 |
Holowanie barki WD 3 na trasie Gdańsk – Antwerpia (790 Mm) |
21.12.1974-06.01.1975 |
Holowanie barek DAMCO 88 i DAMCO 94 na trasie Antwerpia – Lizbona (1146 Mm) |
08-17.01.1975 |
Holowanie ARYA ZAR na trasie Viana do Castelo – Gdańsk (1740 Mm) |
19.03.-08.04.1975 |
Holowanie ST LAWRENCE na trasie Kopenhaga – Pireus (3450 Mm) |
24.04.-11.05.1975 |
Holowanie JOHN COLOCOTRONIS na trasie Pireus – Santander (2342Mm) |
16.-24.05.1975 |
Holowanie dziobowej części zbiornikowca JULY STAR na trasie Gibraltar – Santander (855 Mm) |
09.06.-04.07.1975 |
Holowanie JAMES E FERIS i KINSMAN VOYAGER na trasie Quebec – Hamburg (3769 Mm) |
11.07.-09.08.1975 |
Holowanie doku pływającego na trasie Hamburg – Pireus (3159 Mm) |
13-24.08.1975 |
Holowanie pontonu TEO 336-2 na trasie La Valletta – St. Wandrille (2191 Mm) |
14-19.02.1976 |
Wraz z holownikiem KORAL, lodołamaczem/holownikiem SWAROŻYC i okrętem ratowniczym ORP PIAST: holowanie 3/4 doku o nośności 55.000 ton na trasie Gdańsk – Göteborg (560 Mm) |
25.05.-03.06.1976 |
W ramach czarteru na czas holowanie m/s BOW LIND na trasie Atlantyk – Dordrecht (1180 mm) |
04-27.06.1976 |
Holowanie pontonu TEO 336-3 na trasie Dordrecht – Ceuta (2205 Mm) |
28.06.-22.08.1976 |
Holowanie pontonu TEO 336-1 na trasie Ceuta – Dammam – Chalna w Zatoce Bengalskiej (8587 Mm) |
23.08.-03.10.1976 |
Holowanie pontonu TEO 336-1 na trasie Chalna – Kobe – Tokio – Kobe (7181 Mm) |
13.10.-30.11.1976 |
Holowanie pontonu TEO 336-1 na trasie Kobe – Balboa (8560 Mm) |
03-28.12.1976 |
Holowanie pontonu TEO 336-1 na trasie Balboa – Lazaro Cardenas – Balboa (3211 Mm) |
01.01.-12.02.1977 |
Holowanie pontonu TEO 336-1 na trasie Balboa – Trypolis (5455 Mm) |
16.02.-02.03.1977 |
Holowanie pontonu TEO 336-1 na trasie Trypolis – Rotterdam (2469 Mm) |
24-26.04.1977 |
Holowanie pontonu SEA CAMEL 11 na trasie Haugesund – Rotterdam (454 Mm) |
20-25.07.1977 |
Holowanie pontonu TEO 336-1 na trasie Rotterdam – Antifer (Francja) – Rotterdam (461 Mm) |
26.07.-28.08.1977 |
Holowanie pontonu TEO 336-1 na trasie Rotterdam – Antwerpia – Lagos (4417 Mm) |
29.08.-23.09.1977 |
Holowanie pontonu TEO 336-1 na trasie Lagos – Southampton (4015 Mm) |
25.09.-02.11.1977 |
Holowanie pontonu SEA CAMEL 11 na trasie Rotterdam – Stavanger – Rotterdam – Hawr – Malta (3594 Mm) |
05-17.11.1977 |
Holowanie m/s WILLEM KOERTS na trasie Kartagena – Delfzijl (1846 Mm) |
26.11.1977-14.01.1978 |
Holowanie pontonu TEO 336-1 na trasie Rotterdam – Lagos – Rotterdam (8822 Mm) |
30.08.-11.09.1978 |
Holowanie s/s KOPALNIA SZOMBIERKI i s/s KOPALNIA SIEMIANOWICE na trasie Świnoujście – Greenock (1745 Mm) |
15-19.09.1978 |
Holowanie m/s TEONI S na trasie Zatoka Biskajska – Brema (1140 Mm) |
05-11.12.1978 |
Holowanie barek AMON I i BZ 2045 na trasie Gdańsk – Rotterdam (699 Mm) |
04-09.02.1979 |
Holowanie m/s GÓRNIK na trasie Norwegia – Świnoujście (530 Mm) |
10-19.06.1979 |
Holowanie wraku m/s REYMONT na trasie Gdynia – Bilbao (1646 Mm) |
06.07.-06.08.1979 |
Holowanie s/s FERNDALE i AVONDALE na trasie Quebec – Castellon de la Plana (3709 Mm) |
31.08.-03.10.1979 |
Holowanie statku pasażerskiego s/s BONAIRE STAR z Balboa, który jednak na wysokości Hawajów zatonął (4500 Mm) |
15-30.11.1979 |
Holowanie statków OMIRIS i STARRY NIGHT na trasie Willemstad – Brownsville (1900 Mm) |
14-26.12.1979 |
Holowanie CARRIBEAN ARROW i ZOE G. na trasie Puerto Padre (Kuba) – Tampa – Brownsville (1453 Mm) |
12-24.01.1980 |
Holowanie statku LAGOVEN LA GUAIRA na trasie La Salina (Meksyk) – Brownsville (1935 Mm) |
10-30.06.1980 |
Holowanie pływającego magazynu MP 13 na trasie Gdynia – Santander oraz MP 11 na trasie Skagen – Santander (1676 Mm) |
01.11.-15.12.1980 |
Holowanie żurawia pływającego MAJA na trasie Iliczewsk – Gdynia (4407 Mm) |
13-20.01.1981 |
Holowanie barek BP 2700 i RAMSES II na trasie Gdańsk – Rotterdam (745 Mm) |
05-18.03.1981 |
Holowanie m/t NONA MARO na trasie Flushing – Kartagena (1558 Mm) |
08-13.05.1981 |
Holowanie barek REIHNSTADT 31 i REIHNSTADT 32 na trasie Gdańsk – Rotterdam (957 Mm) |
30.05.-04.06.1981 |
Holowanie barek NOLA 5 i NOLA 6 na trasie Gdańsk – Rotterdam (1015 Mm) |
04-07.06.1981 |
Holowanie pogłębiarki GRAVENHAGE na trasie Rotterdam – Easington (209 Mm) |
07.07.-19.08.1981 |
Holowanie m/s JOANNA na trasie Rio de Janeiro – Hamburg (5560 Mm) |
15.10.-06.12.1981 |
Holowanie żurawia pływającego i pontonu P 9 na trasie Hamburg – Port Said – Saint Nazaire (7203 Mm) |
11-13.09.1982 |
Holowanie promu m/f JAN HEWELIUSZ na trasie Ystad – Göteborg (232 Mm) |
02-13.10.1982 |
Holowanie dwóch korwet na trasie Aalborg – Vigo (1532 Mm) |
23.10.-02.11.1982 |
Holowanie m/t TATRY na trasie Le Verdon – Gdańsk (1671 Mm) |
14-29.12.1982 |
Holowanie m/t CARINA na trasie Las Palmas – Gdynia (2554 Mm) |
02-28.09.1983 |
Holowanie trawlera DELFIN na trasie Atlantyk Południowy – Las Palmas – Świnoujście (3957 Mm) |
23.11.-06.12.1983 |
Holowanie barek EL KALA i EL HARRACH na trasie Rotterdam – Algier (1881 Mm) |
14-17.12.1983 |
Holowanie barki EL HARRACH na trasie Algier – Marsylia (423 Mm) |
20-23.12.1983 |
Holowanie barki EL KALA na trasie Algier – Marsylia (415 Mm) |
21.01.-20.02.1984 |
Holowanie m/t ARCTURUS na trasie Atlantyk – Gdynia (2284 Mm) |
20.04.-06.05.1985 |
Holowanie przetwórni rybackiej APUS na trasie Gdynia – Vigo (1847 Mm) |
23-27.04.1986 |
Holowanie barek BP 3900 i THALASSA 8 na trasie Gdańsk – Antwerpia (978 Mm) |
14-17.07.1986 |
Holowanie KARIM I na trasie Grimstad – Gdynia (507 Mm) |
22-26.08.1986 |
Holowanie barki ADONAI na trasie Gdańsk – Antwerpia (988 Mm) |
16.09.-25.10.1986 |
Holowanie W.W. HOLLOWAY i PHILIP D. BLOCK na trasie Quebec – Recife (4250 Mm) |
24.11.1986-23.01.1987 |
Holowanie s/s WHEAT KING na trasie Quebec – Rotterdam (3263 Mm) |
31.01.-04.02.1987 |
Holowanie barki RIBECO na trasie Gdańsk – Rotterdam (656 Mm) |
06-22.06.1987 |
Holowanie s/s MELDRUM BAY na trasie Quebec – Lizbona (2970 Mm) |
09-27.07.1987 |
Holowanie s/s PETER A.B. WIDENER na trasie Quebec – Lizbona (3000 Mm) |
11.08.-22.09.1987 |
Holowanie s/s BENSON FORD i s/s T. W. ROBINSON na trasie Quebec – Recife (4585 Mm) |
24.05.-17.06.1988 |
Holowanie statku PRAGA na trasie Pobliże Irlandii – Aliaga – hol przejęty od holownika POSEJDON (2850 Mm) |
09.07.-02.08.1988 |
Holowanie statku DEVONSHIRE na trasie Naantali – Smyrna (4200 Mm) |
01-15.02.1989 |
Holowanie jednostki RADISCEV na trasie Gdańsk – Setubal (2118 mm) |
03-06.04.1989 |
Holowanie jednostek OREKHOVO i KISIS na trasie Skagen - Zeebrugge (479 Mm) |
11-15.04.1979 |
Holowanie jednostek SPECTR i ZAVADOVSKIJ na trasie Skagen – Zeebrugge (479 Mm) |
31.05.-15.06.1989 |
Holowanie barki TAJA na trasie Dordrecht – Freetown (3224 Mm) |
08-11.08.1989 |
Holowanie jednostki STENJOHAN na trasie Oxelösund – Gdańsk (270 Mm) |
06.09.-11.10.1989 |
Holowanie statku KINSMAN ENTERPRISE na trasie Sorel – Aliaga (4518 Mm) |
02-17.11.1989 |
Holowanie fregaty SKR-68 na trasie Leningrad – Santander (2152 Mm) |
01-21.03.1990 |
Holowanie jednostek TUMAN i SKR-5 na trasie Lipawa – Santander (2100 Mm) |
21.05.-05.06.1990 |
Holowanie okrętu ratowniczego SMOK na trasie Gdynia – Santander (1705 Mm) |
10.07.-23.08.1990 |
Holowanie m/s ANI na trasie Hawana – Pireus (5924 Mm) |
17-27.09.1990 |
Holowanie KYSTBETONG 1 na trasie La Rochelle – Farsund (1096 Mm) |
17-31.12.1990 |
Holowanie jednostki SVETLY na trasie Gdynia – Santander (1592 Mm) |
1991 |
JANTAR wykonał jedno holowanie (brak danych o jednostce i celu) |
* * *
Poniżej: JANTAR widziany z pokładu bliźniaczego holownika KORAL w trakcie mającej miejsce na wodach Zatoki św. Wawrzyńca „tajnej” operacji przejęcia holu dwóch holowanych do Europy jednostek s/s JOHN P. REISS i s/s CITY OF SAGINAW, 30 czerwiec 1973 rok, zdjęcia: Marek Sarba, archiwum Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: JANTAR holuje NONA MARO, zdjęcie: Wim Kosten, zbiory Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: JANTAR, przygotowanie do holowania, zbiory Marka Sarby i Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
* * *
Dane techniczne |
|
Wyporność: |
1226 RT / 383 NT |
Wymiary (d x sz x z): |
65,50 x 11,90 x 5,50 m m |
Kadłub: |
pojedynczy, stalowy, spawany, klasa lodowa L4 |
Pokład: 1 |
|
Napęd: |
2 x 7 cylindrowe silniki diesla National Gas && oil Engine Co., model B4AUM7 – każdy o mocy 1.575 KM |
śruba: 1 |
|
Prędkość: |
15,0 w. |
Wyposażenie holownicze: |
winda i hak holowniczy |
Wyposażenie ratownicze: |
2 armatki wodne o wydajności 400 t/h |
pompy ratownicze |
|
urządzenia do prac podwodnych z komorą dekompresyjną |
|
Załoga: |
31 os. – później 16 os. |
* * *
Poniżej: JANTAR w Gdyni, zdjęcie: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: JANTAR przy burcie holownika POSEJDON zdjęcie: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: JANTAR / JANTOR sylwester 1991/1992 (Ocean Indyjski) od lewej J. Zima, S, Wittbrodt, D. Zembroń, J. Wójcik, H. Dąbrowski, R. Konczewski, w głębi: kpt. A. Hołda, J. Knychała, L. Liżewski, st. of. E. Chwastek oraz dwóch gości z radzieckiego holownika, zbiory Jacka Zimy, archiwum Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: JANTAR / JANTOR sylwester 1991/1992 (Ocean Indyjski) – w prowizorycznym basenie kąpie się bosman Henryk Dąbrowski, zbiory Jacka Zimy, archiwum Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
* * *
JANTAR w sztuce: Obraz autorstwa Marka Sarby, oryginalny tytuł obrazu to: „Too Close For Comfort”. Obraz o wymiarach 60.96 cm x 91.44cm, wykonany w technice olejnej na belgijskim płótnie lnianym firmy Fredrix RIXOT 111DP. Scena przedstawia moment tuż po nieudanej próbie przekazania linki z pistoletu Schermuly z “Jantara”. Holownik “ucieka” z krytycznej odległości od “Częstochowy”, żeby zatoczyć koło i spróbować po raz następny. Z kluzy dziobowej “Częstochowy” wisi łańcuch z resztką urwanego holu. Na pokładzie przy części dziobowej widoczne są zarysowania postaci załogi “Częstochowy”, która musi wciągnąć łańcuch z kluzy dziobowej, do którego był przymocowany hol z „Jantara”, aby po przekazaniu następnej liny można było ponownie przyłączyć nowy hol. Holownik ma palące się zwykłe światła nawigacyjne nie oznaczające holowania, a na “Częstochowie” wyświetlany jest sygnał na maszcie „Nie odpowiadam za swoje ruchy”. Miedzy statkami, w dali jest widoczna latarnia Navidic która jest namalowana symbolicznie podkreślając bliskość wybrzeży i skał zaczynających się właśnie przy tej latarni. Całe wybrzeże przy Ushant jest otoczone skałami. Gdy przeprowadzono następne próby podania nowego holu, na pewno wybrzeże w tych warunkach pogodowych nie było widoczne gołym okiem.
Opis obrazu ze strony: http://www.kulinski.navsim.pl
Korekta i redakcja Andrzej Patro
* * *
Bibliografia / Bibliography: |
Polskie Ratownictwo Okrętowe 1951 – 2001 Zarys działalności Pod redakcją Jana Kazimierza Sawickiego, Księgi Floty Ojczystej, Gdynia 2001 |
Pod Polską Banderą – Jerzy Miciński, Stefan Kolicki, Wydawnictwo Morskie, Gdynia 1962 |
https://www.graptolite.net/Facta_Nautica |