wtorek, 11 sierpnia 2020

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 46 - LEGIONY POLSKIE


LEGIONY POLSKIE (IMO 9708045, MMSI: 636017071, Sygnał wywoławczy: D5JD8, bandera: Liberia) – masowiec typu handymax, zbudowany przez chińską stocznię Yangfan Group Co. Ltd. z Zhoushan na zamówienie polskiego armatora Polska Żegluga Morska - Polsteam. Matką chrzestną masowca jest Pani Marzena Nalewajska, zastępca kierownika Działu Rozliczeń Krajowych PŻM. Pierwszym kapitanem jednostki został kapitan Marek Wilczyński, który pokierował nią w jej dziewiczym rejsie z południowokoreańskiego Pusan z ładunkiem stali do meksykańskiego portu Veracruz oraz amerykańskich portów Houston, Nowy Orlean i Savannah.

*     *     *

LEGIONY POLSKIE (IMO 9708045, MMSI: 636017071, call sign: D5JD8, flag: Liberia) – a handymax bulk carrier, built by the Chinese shipyard Yangfan Group Co. Ltd. from Zhoushan, for the Polish shipowner Polska Żegluga Morska - Polsteam. The godmother of the bulker is Mrs. Marzena Nalewajska deputy head of the PŻM National Settlements Department. The first capitan of the unit was Capitan Marek Wilczynski, who guided it on its maiden voyage from South Korean port Busan with a load of steel to the Mexican port Veracruz and the American ports Houston, New Orleans and Savannah.

*     *     *

Historia budowy / Build history:
Numer stoczniowy / Yard number:
BC38K/PZ02
Data zdania / Delivery date:
22.07.2016

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
Wyporność / Displacement (GT / DWT):
25.278 t. / 39,085,5 t.
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
179,99 x 30 x 15 m
Kadłub / Hull:
typ: podwójne poszycie / double hull,
pokłady ciągłe / continious decks: 2
Napęd (spalinowy) / Propulsion (diesel):
1 silnik diesla / 1 diesel engine: Dalian Marine Diesel: MAN-B&W 5S50ME-9.3 o mocy / with power: 6.050 kW (8.226 HP).
śruba  / propeller: 1
Urządzenia pomocnicze / Auxiliaries:
3 zestawy prądotwórcze, każdy o mocy / 3 generator sets, each with power: 750  kVA
1 awaryjny zestaw prądotwórczy o mocy / 1 emergency generator set with power: 150 kVA
Prędkość / Speed:
14,5 węzłów / knots
Ładownie i luki / Cargo holds and hatches: 
liczba ładowni / no of cargo holds: 5
typ ładowni / hold type: "pudełko" / "box"
liczba luków /  no of hatches: 5
wymiary luku / hatch dim.:
  • 1 x 14,95 x 19,20/15,64 m,
  • 3 x 23,4 x 25,40 m
  • 1 x 17,25 x 25,4o m
Pojemność ładunkowa / Cargo handling:
ziarno / grain: 48.993 m3
bele / bale: 49.727 m3
Urządzenia załadunkowe / Cargo handling:
4 dźwigi / 4 deck cranes – każdy / each 30 t. SWL
Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
paliwo / fuel: 955,7 t
olej smarny / lube oil: 108,7 t.
woda pitna / fresh water: 200,6 t.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

*     *     *

Poniżej: LEGIONY POLSKIE w Gdańsku, 07.08.2020, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: LEGIONY POLSKIE in Gdansk, 07.08.2020, photos: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).






sobota, 8 sierpnia 2020

Z cyklu "Z życia Polskiej Marynarki Wojennej" ... cz. 45 - Podglądamy postęp prac w PGZ Stocznia Wojenna

Okres wiosenno – jesienny a szczególnie lato dają doskonałą możliwość podglądania z pokładu jednostek „białej floty” tego co dzieje się w gdyńskim porcie, stoczniach czy też w bazie Marynarki Wojennej na Oksywiu. Rejs z 6 sierpnia dał możliwość podpatrzenia postępu prac prowadzonych przez PGZ Stocznię  Wojenną na dwóch jednostkach naszego MarWoju tj. fregacie rakietowej ORP GENERAŁ TADEUSZ KOŚCIUSZKO i okręcie logistycznym ORP KONTRADMIRAŁ XAWERY CZERNICKI oraz jednej byłej a wkrótce muzealnej tj. okręcie podwodnym ORP SOKÓŁ.
Poniżej relacja zdjęciowa autorstwa Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):

ORP GENERAŁ TADEUSZ KOŚCIUSZKO

 

ORP KONTRADMIRAŁ XAWERY CZERNICKI
 










Łódź z "X-a"



ORP SOKÓŁ







czwartek, 6 sierpnia 2020

Z cyklu kontenerowce dowozowe ... cz. 21 - MSC IRIS


MSC IRIS (IMO 8201624, MMSI: 357773000, Sygnał wywoławczy: H3JN, bandera: Antigua i Barbuda) – kontenerowiec typu Mercur II, zbudowany przez wschodnio niemiecką stocznię VEB Warnowwerft z Warnemünde dla radzieckiego armatora dla którego pływa jako KAPITAN GAVRILOV do maja 1995 roku, przechodząc w 1989 roku przebudowę polegającą na przedłużeniu kadłuba o ponad 23 metry (przed przebudową długość kadłuba wynosiła 173,90 m). Od maja 1995 do lutego 2003 roku własność zarejestrowanej na Cyprze spółki Adrenal Shg. Co. Ltd. dla której pływał pod następującymi nazwami: LISBOA, SEA LAND CANADA (czarter), P&O NEDLLOYD OTTAWA (czarter) i ponownie LISBOA. W okresie luty 2003 – luty 2004 własność kolejnej cypryjskiej spółki – Pelat Navigation, w barwach której nosi nazwę PELAT. Od lutego 2004 jako własność zarejestrowanej w Panamie spółki Compania Naviera Iris S.A., pływa dla armatora MSC – Mediterranean Shipping Company S.A. pod nazwą MSC IRIS.

*     *     *

Historia budowy / Build history:
Numer stoczniowy / Yard number:
471
Położenie stępki / Keel laid:
30.11.1980
Data wodowania / Launch date:
31.12.1981
Data zdania / Delivery date:
01.06.1982

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
Wyporność / Displacement (GT / DWT):
21.586 t. / 21.370 t.
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
203,06 x 25,40 x 9,82 m
Kadłub / Hull:
typ: pojedyczny, częsciowo podwójne dno / single hull, partly double bottom
Przedziały wodoszczelne / watertight compartments: 9
pokłady ciągłe / continious decks: 1
Napęd (spalinowy) / Propulsion (diesel):
1 dwusuwowy 9 cylindrowy silnik diesla / 1 x 2 stroke 9 cylinders diesel engine: Briansk B&W 9DKRN80/160 o mocy / with power: 15.887 kW / 21.584 HP
śruba / propeller: 1
Urządzenia pomocnicze / Auxiliaries:
5 zestawów prądotwórczych o mocy / 5 generator set with power: 530 kW / 663 kVA
Dziobowy ster strumieniowy o mocy / bow thruster with power: 186 HP
Prędkość / Speed:
21,0 węzłów / knots
Ładownie i luki / Cargo holds and hatches: 
liczba ładowni / no of cargo holds: 6
liczba luków / no of hatchways: 20
rozmiary luków / hatchways dimensions:
  • 14 x 12,90 x 10,70 m
  • 2 x 13,00 x 8,0  - 6, 30  x 3,50
  • 2 x 6,30 x 8,20 m
  • 2 x 12,90 x 8,00 m
Pojemność ładunkowa / Cargo handling:
kontenery 20 stopowe / 20ft containers: 1.254 TEU
kontenery 14 stopowe / 14ft containers: 1.073
kontenery chłodzone / reefer containers: 100
ziarno / grain: 33.164  m3
bele / bale: 33.164 m3
Urządzenia załadunkowe / Cargo handling:
brak / none
Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
paliwo / fuel: 4.430 m3
Załoga / Crew:
23 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

*     *     *

Poniżej: MSC IRIS przybywa do Gdyni 06.08.2020, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: MSC IRIS inbound Gdynia 06.08.2020, photos: Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).