niedziela, 28 czerwca 2020

Z cyklu holowniki ... cz. 73 - GOLIATH VIG / TWISTER / FAIRPLAY XI

GOLIATH VIG ex TWISTER ex FAIRPLAY XI ex HILLSIDER ex LADY THERESA (IMO 8616245, MMSI: 211592170, Sygnał wywoławczy: DHQI, bandera: Niemcy) – holownik zbudowany przez brytyjską stocznię Chochrane Shipbuilders Ltd. z Selby dla brytyjskiego armatora Humber Tugs Ltd. z Hull. Od 1994 roku jako HILLSIDER we flocie Lawson-Batey Tugs Ltd. Od maja 1995 do 2000 roku własność Cory Towage Ltd. z Londynu. W 2000 roku przejęty przez Wijsmuller Marine Ltd. Siedem miesięcy później zakupiony przez Fairplay Schleppdampfshiffs z Hamburga i przemianowany na FAIRPLAY XI. Pomiędzy 2007 rokiem a 2013 użytkowany przez Projekt Żegluga ze Szczecina. Pierwszego stycznia 2013 roku zakupiony przez Lührs Schifffahrt GmbH & Co. KG z Hamburga i przemianowany na TWISTER. W lutym 2023 sprzedany duńskiemu  armatorowi Rederiet Limfjorden Aps i przemianowany na GOLIATH VIG.

*     *     *

GOLIATH VIG ex TWISTER ex FAIRPLAY XI ex HILLSIDER ex LADY THERESA (IMO 8616245, MMSI: 211592170, Call sign: DNJL, flag: Germany) – tug built by the British shipyard Chochrane Shipbuilders Ltd. from Selby for the British shipowner Humber Tugs Ltd. from London. From 1994 as HILLSIDER in the fleet of Lawson-Batey Tugs Ltd. From Sunderland. From May 1995 till 2000, the property of Cory Towage Ltd. from London. In 2000 acquired by Wijsmuller Marine Ltd. Seven months later purchased by Fairplay Schleppdampfshiffs from Hamburg and renamed to FAIRPLAY XI. Between 2007 and 2013 used by the Projekt Żegluga from Szczecin. On 1 January, 2013, purchased by Lührs Schifffahrt GmbH & Co. KG from Hamburg and renamed to TWISTER. In February 2023, sold to the Danish shipowner Rederiet Limfjorden Aps and renamed to GOLIATH VIG.

*     *     *

Historia budowy / Build history

Numer budowy / Yard number:

136

Wodowanie / Launched:

25.09.1987

Zakończenie budowy / Build end:

26.01.1988

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:

Wyporność / Displacement (GT / DWT):

173 t. / 104 t.

Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):

24,70 x 7,30 x 3,60 m

Kadłub / Hull:

materiał i typ: / material and type: stal, pojedynczy / steel, single hull

pokłady ciągłe / continious decks: 1

Napęd / propulsion: spalinowy / diesel

2 silniki diesla / 2 diesel engines: Ruston Diesels 6AP230M o łącznej mocy / with total power 1.900 KM/ HP

2 śruby o stałym skoku w dyszach Korta / 2 fixed pitch propellers in Kort nozzles

Prędkość / Speed:

11,0 węzłów / knots

Wyposażenie holownicze / Towing equipment:

dwubębnowa wciągarka holownicza / double drum towing winch: Gemmell & Frow,

- lina do holowań morskich / sea towing wire: 450 m ø 34 mm,

- lina do holowań w porcie / harbor towing wire: 120 m ø 32 mm,

hak holowniczy / towing hook: 60 t.

Uciąg / Bollard Pull:

28,5 t.

Wyposażenie mostka / Bridge equipment:

radar: Furuno

kompas / compass: Furuno

autopilot: Anschütz

echosonda / echo sounder

AIS, GPS (Furuno), Navtex (Furuno), VHF (2 x Sailor), MH/HF (1 x Sailor)

Pojemność zbiorników / Tanks capacities:

paliwo / fuel: 39,0 cbm

świeża woda / fresh water: 18,0 cbm

balast / ballast: 49 cbm

Załoga / Crew:

5 ~ 7 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

www.fleetmon.com 

http://www.luehrs-schifffahrt.de

http://www.tynetugs.co.uk/ladytheresa1988.html

 
*     *     *

Poniżej zdjęcia: holownika FAIRPLAY XI / TWISTER  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug FAIRPLAY XI / TWISTER (to enlarge click on the photo).

FAIRPLAY XI, Świnoujście, styczeń 2009 r/ FAIRPLAY XI, Swinoujscie, January 2009.




FAIRPLAY XI, Szczecin, kwiecień - maj 2009 r/ FAIRPLAY XI, Szczecin, April - May 2009.






FAIRPLAY XI, Szczecin, kwiecień - maj 2009 r/ FAIRPLAY XI, Szczecin, April - May 2009.

TWISTER, Hamburg, marzec 2015 r. / TWISTER, Hamburg, March 2015.




TWISTER, Hamburg, maj 2016 r. / TWISTER, Hamburg, May 2016.

 
Aktualizacja 06.03.2024: GOLIATH VIG, Gdańsk 27.02.2024, zdjęcia: Waldemar Danielewicz / Update 06.03.2024: GOLIATH VIG, Gdansk 27.02.2024, photos: Waldemar Danielewicz



















czwartek, 25 czerwca 2020

Z cyklu holowniki ... cz. 72 - FAIRPLAY XV (I)



FAIRPLAY XV (I) (IMO 7407829, MMSI: 273330290, Sygnał wywoławczy: UBQK5, bandera: Rosja) – holownik typu traktor, zbudowany przez niemiecką stocznię Schiffswerft und Maschinenfabrik Max Sieghold z Bremerhaven dla niemieckiego armatora Fairplay Schleppdampfschiffts-Reederei Richard Borchard GmbH z Hamburga jako FAIRPLAY XV. W październiku 2013 sprzedany rosyjskiemu armatorowi MoreService z Kalinigradu i przemianowany na TAYFUN.
Stoczniowy numer budowy:
168
Data położenia stępki:
01.01.1974
Wodowanie:
22.10.1974
Data ukończenia:
01.01.1975

 *     *     *

FAIRPLAY XV (I) (IMO 7407829, MMSI: 273330290, Call sign: UBQK5, flag: Russia) – a tractor type tug, built by the German shipyard Schiffswerft und Maschinenfabrik Max Sieghold from Bremerhaven for the German shipowner Fairplay Schleppdampfschiffts-Reederei Richard Borchard GmbH from Hamburg as FAIRPLAY XV. In October 2013 sold to the Russian shipowner MoreService from Kalinigrad and renamed to TAYFUN.
Yard number:
168
Date of keel laid:
01.01.1974
Launch date:
22.10.1974
Date of build:
01.01.1975

 *     *     *

Dane techniczne / Technical data:
Wyporność / Displacement (GT / DWT):
179 t. / --- t.
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
26,64 x 8,8 x 4,8 m
Kadłub / Hull:
materiał i typ: / material and type: stal, pojedynczy / steel, single hull
pokłady ciągłe / continious decks: 1
Napęd / propulsion: spalinowy / diesel
2 silniki diesla / 2 diesel engines: Deutz SBA 6 M 528 o łącznej mocy / with total power 1.740 KM /HP
2 pędniki azymutalne w dyszach Korta / 2 azimuth thrusters in Kort nozzles: Schottel SRP 503/505
Prędkość / Speed:
11,6 węzła / knots
Wyposażenie holownicze / Towing equipment:
wciągarka holownicza / towing winch: Storewinch Steen Type 380
hak holowniczy / towing hook: Seebeck, 30 t.
Uciąg / Bollard Pull:
27 ~ 30 t.
Wyposażenie mostka / Bridge equipment:
radary
echosonda / echosounder
kompas magnetyczny / magnetic compass
autopilot
AIS, Navtex, GMDSS A1
Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
paliwo / fuel: 85 m3
Załoga / Crew:
4-6 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:
www.fleetmon.com
https://www.moreservis.com/english/fleet/asd-tugs
http://www.schiffsspotter.de/Schlepper/Schlepper_Fairplay_XV

 *     *     *


Poniżej zdjęcia: holownika FAIRPLAY XV, Świnoujście 07.02.2012  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug FAIRPLAY XV, Swinoujście 07.02.2012 (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcia: holownika FAIRPLAY XV, Szczecin 26.09.2012  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug FAIRPLAY XV, Szczecin 26.09.2012 (to enlarge click on the photo).





Poniżej zdjęcia: holownika FAIRPLAY XV, Świnoujście 15.03.2012  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug FAIRPLAY XV, Swinoujście 15.03.2012 (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia: holownika FAIRPLAY XV, Gdynia 08.08.2013  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug FAIRPLAY XV, Gdynia 08.08.2013 (to enlarge click on the photo).




wtorek, 23 czerwca 2020

Z cyklu "Z życia Polskiej Marynarki Wojennej" ... cz. 41 - H-2 MIESZKO na próbach


W dniu wczorajszym (22.06.2020) kolejną serię prób przechodził trzeci z sześciu budowanych dla Polskiej Marynarki Wojennej holowników projektu B860, noszący numer budowy B860/3 holownik H-2 MIESZKO, poniżej relacja zdjęciowa autorstwa Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)













*     *     *

Podstawowe dane techniczne / Basic technical data:
Wyporność / Displacement:
375 t.
Wymiary (d x sz x w) / Dimensions (l x b x h):
29,20 x 10, 40 x 4,95 m
Napęd / Propulsion:
2 silniki diesla / 2 diesel engines – każdy o mocy / each power 1.200 kW
2 pędniki azymutalne / 2 azimuth thrusters – każdy omocy / each power: 1.200 kW
Uciąg / Bollard pull:
35 t.