czwartek, 16 stycznia 2020

Z cyklu okręty wojenne ... cz. 65 - HMS KENT (F 78)

HMS KENT (F 78) – Brytyjska fregata rakietowa typu 23, której nazwa pochodzi od nazwy posiadłości Księcia Kentu i która to już po raz dwunasty znalazła się na burcie jednostki Royal Navy. W dniu 8 czerwca 2000 roku wcielona do służby, jako pierwszy okręt Royal Navy w XXI stuleciu. W latach 2016 – 2018 przeszła gruntowny remont oraz modernizację, w efekcie której otrzymała m.in. nowy radar 3D – Typ 997 Artisan oraz nowy, oparty na pociskach CAMM system przeciwlotniczy Sea Ceptor, który to zastąpił poprzednio używany system – Sea Wolf. Mottem jednostki to „Invicta” – „Niezwyciężeni”

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
Wyporność / Displacement (pełna / full):
4.900 tons
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
133 x 16,1 x 7.3  m
Kadłub (materiał) / hull (material):
stal / steel
Napęd (kombinowany spalinowo – elektryczno – gazowy) / Propulsion (CODLAG – COmbined Diesel - eLectric and Gas turbine)
2 turbiny gazowe / 2 gas turbines: Rolls Royce Spey model SM 1C – łączna moc / total power: 19.500 kW (26.150 KM / HP),
4 silniki diesla / 4 diesel engines: General Electric/Alsthom Paxman Valenta 12CM każdy o mocy / each power: 1.150 kW (2.2025 KM / HP),
2 silniki elektryczne / 2 electric engines: General Electric/Alsthom – moc każdego / each power: 2.980 kW (4.000 KM / HP),
2 x 5 płatowe śruby / 2 x 5 bladed propellers.
Prędkość / Speed:
28 węzłów / knots
Zasięg / Range:
7.500 Mm /Sm przy / at 15 w. / kn.
Wyposażenie elektroniczne / Electronic equipment:
radar trójwspółrzędny / 3D radar: Type 997 Artisan 3D
2 radary nawigacyjne / 2 x navigation radars: Kelvin Hughes Type 1007, Racal Decca Type 1008
system zarządzania walką / combat management system: BAe System Command System DNA(2)
optroniczny system kierowania ogniem artyleryjskim / optronic gunnery fire control system: BAe GSA 8 Sea Archer
system kierowania ogniem / fire control system: GWS 60
sonar kadłubowy aktywny / hull mounted active sonar: Ferranti/Thales Underwater System Type 2050
sonar holowany pasywny / passive towed array sonar: Dowty Type 2031Z
Walka elektroniczna / Electronic warfare:
system przeciwdziałania elektronicznego / ECM: Thales Defence Scorpion / UAF-1 ESM Jammer
odbiornik emisji sygnałów radarowych i elektronicznych / ECM: Thales Defence UAT(1)
4 x VI lufowe wyrzutnie celów pozornych / 4 x VI barrelled decoy launchers: Marconi Sea Gnat
holowany wabik przeciw torpedowy / towed torpedo decoy: Graseby Type 182
Uzbrojenie / Armament:
1 x 32 komorowa pionowa wyrzutnia dla 32 rakiet przeciwlotniczych Sea Ceptor / 1 x 32 cells VLS for 32 Sea Ceptor surface-air missiles
2 x IV wyrzutnie Mk. 141 dla rakiet przeciwokrętowych Boeing model: RGM-84 Harpoon / 2 x IV Mk. 141 launchers for Boeing model RGM-84 Harpoon anti-ship missiles
1 x I uniwersalna armata BAe Mk.8 kal. 114 mm / 1 x I dual purpose BAe Mk.8 gun cal. 114 mm.
2 x I działka automatyczne DS30M Mk. 2 kal. 30 mm / 2 x I automatic cannons DS30M Mk.2 cal. 30 mm
2 karabiny wielololufowe / 2 x miniguns
4 x I karabiny maszynowe / 4 x I machine guns
2 x II wyrzutnie torpedowe Cray Marine kal. 324 mm dla torped Stingray / 2 x II Cray Marine torpedo launchers, cal. 324 mm for Stingray torpedos
Wyposażenie lotnicze / Aviation equipment:
hangar i lądowisko dla 1 śmigłowca Lynx HMA 8 lub Westland Merlin HM2 / hangar & flight deck for one Lynx HMA 8 or Westland Merlin HM2 helicopter
Załoga / Crew:
205 os / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

*     *     *

Poniżej: HMS KENT (F78)  i HMS WESTMINSTER (F237), baza Kiel-Wik (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: HMS KENT (F78) and HMS WESTMINSTER (F237), Kiel-Wik base (to enlarge click on the photo).












Poniżej: HMS KENT (F78) – wizyta na pokładzie, baza Kiel-Wik (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: HMS KENT (F78) – visit on board, Kiel-Wik base (to enlarge click on the photo).









































sobota, 11 stycznia 2020

Z cyklu promy ... (cz. 1) - m/f ULYSSES

m/f ULYSSES (IMO: 9214991, MMSI: 209952000, call sign: C4HP2, bandera: Cypr, port macierzysty: Limassol) prom pasażersko – samochodowy zbudowany przez fińską stocznię Aker Finnyards Oy z Raumy na zamówienie irlandzkiego armatora Irish Continental Group PLC (koszt jednostki 110 mln Euro). 28 lutego odebrany ze stoczni, po raz pierwszy przybył do Dublina w dniu 4 marca 2001 roku, od tego momentu zatrudniony na linii Holyhead – Dublin (operator Irish Ferries).
Krótka historia budowy:
Numer budowy:
429
Położenie stępki:
24.01.2000
Wodowanie:
01.09.2000
Zdanie:
27.02.2011

*      *      *

m/f ULYSSES (IMO: 9214991, MMSI: 209952000, call sign: C4HP2, flag: Cyprus, port of registry: Limassol) – a passenger – car ferry, built by the Finnish shipyard Aker Finnyards Oy from Rauma on order Irish shipowner Irish Continental Group PLC (unit cost: 100 mln Euro). Picked up from the shipyard on Februay 28, 2001, he first arrived in Dublin on March 4, since then employed on the Holyhead – Dublin route (operator: Irish Ferries).
A short history of build:
Yard number:
429
Keel laid:
24.01.2000
Launched:
01.09.2000
Delivery date:
27.02.2001

*      *      *

Dane techniczne / technical data:
Wyporność / Tonnage:
GT: 50.938 t, DWT: 10.722 t., 
Wymiary ( d x sz x z) Dimensions (l x b d):
209,2 x  31,84 x 6,60 m, 
Kadłub / Hull:
typ / type: jednoposzyciowy / single hull,
materiał kadłuba / hull material: steel,
liczba pokładów / deck number: 12
pasażerskie / pax: 3
samochodowe / vehicle: 5
Napęd / Propulsion:
4 x 9 cylindrowe silniki diesla / 4 x 9 cylinders diesel engines: Caterpillar MaK 9M43, łączna moc / total power: 31.200 kW,
2 przekładnie redukcyjne / 2 reduction gears: Palmet M2HBC-1700+650
2 x 4 płatowe śruby nastawne / 2 x 4 bladed controllable pitch propellers: Lips 4C16, ø 5,1 m,
2 stery / 2 rudders: Becker
3 silniki pomocnicze / 3 auxilliary engines: Caterpillar Mak 8M20  – każdy o mocy / each with power: 1.520 kW
3 dziobowe stery strumieniowe /3 bow thrusters: Lips CT275 – każdy o mocy / each with power: 2.400 kW
1 rufowy ster strumieniowy /1 stern thrusters: Lips CT275 – każdy o mocy / each with power: 2.400 kW
Prędkość / Speed:
22 węzłów / knots,
Przestrzeń ładunkowa / Cargo area:
długość linii ładunkowej ro-ro  / length of the ro-ro cargo line: 4.076 m,
pojemność ładunkowa / cargo capacity:
auta / cars: 1.342,
naczepy / trailers: 241,
Urządzenia załadunkowe / Loading devices:
rampy / ramps: dziobowa i rufowa (dwie) / bow and stern (two),
Przestrzeń pasażerska / Passengers area:
zakwaterowanie / accomodation:
- kabiny  / cabins:228,
- fotele lotnicze /air seats: ? (pokład / deck 9),
gastronomia / gastronomy:
- restauracja / restaurant: Boylan`s Brasserie  (pokład / deck: 9)
- restauracja / restaurant: Café Lafayette  (pokład / deck: 9)
Leopold Bloom`s Bar (pokład / deck: 9)
rozrywka / entertainment:
- sklep / shop: The Shop (pokład / deck: 9),
- kino / cinema: Volta Picture Theatre,
- mini kasyno / mini casino: Silly Milly`s Fun House / Marino Cassino (pokład / deck: 9),
- pokój zabaw dla dzieci / children`s playroom: Cyclops Family Entertaimpent (pokład / deck: 9),
pozostałe usługi / other services:
- recepcja / recption (pokład / deck: 9)
Pasażerowie / Passengers:
1.938 os. / pers.
Załoga / Crew:
125 os. / pers.





*      *      *

Bibiliografia / Bibiliography

*      *      *

Poniżej zdjęcie m/f ULYSSES, Gdańsk 11.01.2020 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz, Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below photos of m/f ULYSSES, Gdansk 11.01.2020, photos: Waldemar Danielewicz, Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo):















Poniżej zdjęcie m/f ULYSSES, Gdańsk 18.01.2020 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below photos of m/f ULYSSES, Gdansk 18.01.2020, photos: Waldemar Danielewicz (to enlarge, click on the photo):