sobota, 28 września 2019

Z cyklu różne rozmaitości z okolic portów i nie tylko ... cz. 16 - Wydobycie kutra INCENTIVE


W dniu dzisiejszym zakończyła się trwająca od ponad 3 lat saga należącego do obywatela Wielkiej Brytanii Nicka Linnella drewnianego kutra INCENTIVE, który dnia 16 czerwca 2016 roku ze względu na swój fatalny stan techniczny zatonął przy pomoście gdańskiej mariny. Od tego momentu aż do czerwca 2019 roku pomiędzy właścicielem jednostki a zarządzającym mariną Gdańskim Ośrodkiem Sportu toczyła się zażarta batalia o usunięcie szpecącego marinę wraku. Ostatecznie dzięki wyrokowi sądu, pozwalającemu zarządzającym mariną tj. GOS-owi wydobyć kuter na koszt właściciela, można było przystąpić do przetargu na wydobycie wraku i jego transport na miejsce późniejszego składowania. W przeprowadzonym postępowaniu najkorzystniejszą ofertę złożyła pochodząca z Gdańska firma PC Divers (brała ona już udział w zakończonym powodzeniem wydobyciu spoczywającego na dnie basenu dawnej Stoczni Gdańskiej wraku latarniowca), która otrzymała kontrakt na podniesienie z dna INCENTIVE. Po odpowiednim przygotowaniu wraku w sobotnie przedpołudnie 28 września przy pomocy należącego do Gdańskiej Stoczni Remontowej S.A. dźwigu pływającego REM 220 (udźwig 200 t), pomiędzy godziną 07:00 a 12:00 udało się wydobyć wrak, który to następnie przetransportowano na położony na wyspie Ostrów teren po dawnej Hydrobudowie, gdzie odbędzie się wycena wydobytej jednostki.
Poniżej trzyczęściowa relacja z wydobycia kutra INCENTIVE autorstwa Waldemara Danielewicza, Andrzeja Patro, Waldemara i Jakuba Kossmanna oraz Roberta Januszko.

Część I: Operacja podniesienia kutra.






























Część 2: Operacja przetransportowania kutra na wyspę Ostrów.
























Część 3: Przybyły  na miejsce pchacz NOSOROŻEC G-01 wpierw przestawia ponton na którym znajdował się sprzęt wykorzystywany w operacji podniesienia kutra a następnie przestawia na swoje miejsce przebazowane na czas trwania operacji muzealne kutry.













Część 4: NOSOROŻEC G-01 wraz z pontonem opuszcza marinę.











Część 5: Wrak INCENTIVE na swoim docelowym miejscu na wyspie Ostrów.




*     *     *

Trochę o bohaterach:

INCENTIVE – dawny kuter rybacki o drewnianym kadłubie, zbudowany w 1965 roku w stoczni Fraserburgh, cechujący się pojemnością brutto 19,85 t. oraz długością 12,42 m, napędzany przez silnik spalinowy. Swoją pierwotną rolę INCENTIVE zakończył w 1996 roku, po czym został zakupiony przez Nicka Linnella, który przebudował go na jednostkę rekreacyjną, rejestrując w porcie Methil. W 2007 roku INCENTIVE po raz pierwszy pojawił się w Gdańsku, by powrócić do niego rok później.


REM 220 – dźwig pływający z własnym napędem, zbudowany w 1974 roku w stoczni Flender Werke w Lubece, wyposażony w hak główny 2 x 100 ton oraz hak pomocniczy 1 x 40 t., do napędu jednostki służą dwa silniki spalinowe Scania DI12 62M, zaś jego maksymalna prędkość to 6 węzłów.


*     *     *

Bibliografia:

czwartek, 26 września 2019

Z cyklu flota PRCiP ... cz. 3 - MAŁŻ II

MALŻ II (IMO ---, MMSI: 261006610, Sygnał wywoławczy: SPG2399, bandera: Polska) – pogłębiarka ssąca – nasiębierna, zbudowana przez holenderską stocznię IHC De Klop N.V. z Sliedrecht dla polskiego armatora Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych. W 2002 roku jednostka została przebudowana na pogłębiarkę podsiębierną.
Historia budowy:
  • numer budowy: 02900,
  • data zdania: 02.08.1978,

*     *     *

MALŻ II (IMO ---, MMSI: 261006610, Call sign: SPG2399, flag: Poland) – a suction – hopper dredger, built by the Dutch shipyard IHC De Klop N.V. from Sliedrecht for the Polish shipowner Przedsiebiorstwo Robot Czerpalnych i Podwodnych (Dredging & Underwater Works Co Ltd). In 2002, the unit was reconstructed into a backhoe dredger.
Built history:
  • yard number: 02900,
  • delivery date: 02.08.1978.

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
Wyporność / Displacement:
255 RT / 114,45 NT
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
33,33 x 8,75 x 2,75 m
Kadłub / Hull: pojedynczy / single hull
materiał: / material: stal, spawany / steel, welded
pokłady ciągłe / continuous decks: 1
2 szczudła robocze / 2 working spuds
Napęd / propulsion: brak / none
przemieszczanie przy pomocy wind kotwicznych i szczudeł / moving with the help of the anchor windlass and working spuds
Urządzenia pomocnicze / Auxiliaries:
2 x 4 suwowe silniki diesla / 2 x 4 stroke diesel engines: Caterpillar 3406PCTA JWAC E238 o łącznej mocy / with total power: 690 kW
Urządzenia pogłębiające / Dredging equipment:
koparka / excavator: Liebherr 974 (moc silnika / engine power: 281 kW)
  • głębokość kopania / dredging depth: 2,5 – 11,5 m
  • pojemność łyżki / bucket capacity: 1,4-5,0 m3
Pojemność zbiorników paliwa / Fuel tanks capacity:
24 t.
Załoga / Crew:
6 os. / pers.
Zakwaterowanie / Accommodation
3 kabiny 2 os. / 3 x 2 pers. cabbins

*     *     *
Bibliografia / Bibliography:

*     *     *



Poniżej zdjęcia pogłębiarki MAŁŻ II, motorówki ANUSIA i szalandy SM-PRC-105, Gdańsk 16.07.2011 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the dredger MAŁŻ II, motorboat ANUSIA and a hopper barge SM-PRC-105, Gdansk 16.07.2011 (to enlarge click on the photo).






Poniżej zdjęcie pogłębiarki MAŁŻ II i szalandy SM-PRC-107, Gdańsk 25.11.2016, autor: Pan Jerzy Makieła  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the dredger MAŁŻ II and a hopper barge SM-PRC-107, Gdansk 25.11.2016, Mr. Jerzy Makieła (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia pogłębiarki MAŁŻ II, Gdańsk 08.04.2018, autor: Pan Jerzy Makieła  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the dredger MAŁŻ II, Gdansk 08.04.2018, Mr. Jerzy Makieła (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcie pogłębiarki MAŁŻ II, Gdańsk 22.04.2018, autor: Pan Jerzy Makieła  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the dredger MAŁŻ II, Gdansk 22.04.2018, Mr. Jerzy Makieła (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia pogłębiarki MAŁŻ II, Gdańsk 16.07.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the dredger MAŁŻ II, Gdansk 16.07.2018 (to enlarge click on the photo).





Poniżej zdjęcie pogłębiarki MAŁŻ II, Gdańsk 07.09.2018, autor: Pan Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the dredger MAŁŻ II, Gdansk 07.09.2018, author: Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).

Poniżej zdjęcie pogłębiarki MAŁŻ II, Gdańsk 11.01.2019, autor: Pan Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the dredger MAŁŻ II, Gdansk 11.01.2019, author: Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia pogłębiarki MAŁŻ II i szalandy SM-PRC-110, Gdańsk 10.02.2019, autor: Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the dredger MAŁŻ II and a hopper barge SM-PRC-110, Gdansk 10.02.2019, author: Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).




Poniżej zdjęcia pogłębiarki MAŁŻ II, baza PRCiP, Gdańsk 06.04.2019 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the dredger MAŁŻ II, PRCiP base, Gdansk 06.04.2019 (to enlarge click on the photo).




Poniżej zdjęcie pogłębiarki MAŁŻ II, Gdańsk 06.04.2019, autor: Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the dredger MAŁŻ II, Gdansk 06.04.2019, author: Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia pogłębiarki MAŁŻ II, Gdańsk 11.01.2020, autor: Pan Waldemar Danielewicz, Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the dredger MAŁŻ II, Gdansk 11.01.2020, author: Mr. Waldemar Danielewicz, Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcie pogłębiarki MAŁŻ II, Gdańsk 09.09.2020, autor: Pan Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the dredger MAŁŻ II, Gdansk 09.09.2020, author: Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 

Poniżej zdjęcie pogłębiarki MAŁŻ II, Gdańsk 18.01.2020, autor: Pan Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the dredger MAŁŻ II, Gdansk 18.01.2020, author: Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).


Aktualizacja 23.07.2021: Poniżej zdjęcie pogłębiarki MAŁŻ II, Gdańsk 13.07.2021, autor: Pan Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 23.07.2021: Below photo of the dredger MAŁŻ II, Gdansk 13.07.2021, author: Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 

Aktualizacja 23.07.2021: Poniżej zdjęcie pogłębiarki MAŁŻ II, Gdańsk 22.07.2021, autor: Pan Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 23.07.2021: Below photo of the dredger MAŁŻ II, Gdansk 22.07.2021, author: Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo). 
 

Aktualizacja 08.10.2021: Poniżej zdjęcia pogłębiarki MAŁŻ II, Gdańsk 03.10.2021, autor: Pan Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 08.10.2021: Below photos of the dredger MAŁŻ II, Gdansk 03.10.2021, author: Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 


Aktualizacja 23.06.2023: Poniżej zdjęcie pogłębiarki MAŁŻ II, Gdańsk 18.06.2023, autor: Pan Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 23.06.2023: Below photo of the dredger MAŁŻ II, Gdansk 18.06.2023, author: Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 

Aktualizacja15.04.2025: Poniżej zdjęcie pogłębiarki MAŁŻ II, Gdańsk 23.03.2025, autor: Pan Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 15.04.2025: Below photo of the dredger MAŁŻ II, Gdansk 23.03.2025, author: Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 
 
Aktualizacja15.04.2025: Poniżej zdjęcie pogłębiarki MAŁŻ II, Gdańsk 09.04.2025, autor: Pan Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 15.04.2025: Below photo of the dredger MAŁŻ II, Gdansk 09.04.2025, author: Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).