W dniu
dzisiejszym zakończyła się trwająca od ponad 3 lat saga należącego do obywatela
Wielkiej Brytanii Nicka Linnella drewnianego kutra INCENTIVE, który dnia 16
czerwca 2016 roku ze względu na swój fatalny stan techniczny zatonął przy pomoście
gdańskiej mariny. Od tego momentu aż do czerwca 2019 roku pomiędzy właścicielem
jednostki a zarządzającym mariną Gdańskim Ośrodkiem Sportu toczyła się zażarta
batalia o usunięcie szpecącego marinę wraku. Ostatecznie dzięki wyrokowi sądu,
pozwalającemu zarządzającym mariną tj. GOS-owi wydobyć kuter na koszt
właściciela, można było przystąpić do przetargu na wydobycie wraku i jego transport
na miejsce późniejszego składowania. W przeprowadzonym postępowaniu
najkorzystniejszą ofertę złożyła pochodząca z Gdańska firma PC Divers (brała
ona już udział w zakończonym powodzeniem wydobyciu spoczywającego na dnie
basenu dawnej Stoczni Gdańskiej wraku latarniowca), która otrzymała kontrakt na
podniesienie z dna INCENTIVE. Po odpowiednim przygotowaniu wraku w sobotnie
przedpołudnie 28 września przy pomocy należącego do Gdańskiej Stoczni
Remontowej S.A. dźwigu pływającego REM 220 (udźwig 200 t), pomiędzy godziną
07:00 a 12:00 udało się wydobyć wrak, który to następnie przetransportowano na
położony na wyspie Ostrów teren po dawnej Hydrobudowie, gdzie odbędzie się
wycena wydobytej jednostki.
Poniżej
trzyczęściowa relacja z wydobycia kutra INCENTIVE autorstwa Waldemara
Danielewicza, Andrzeja Patro, Waldemara i Jakuba Kossmanna oraz Roberta Januszko.
Część I: Operacja podniesienia kutra.
Część 2: Operacja przetransportowania kutra na wyspę Ostrów.
Część 3:
Przybyły na miejsce pchacz NOSOROŻEC G-01 wpierw przestawia ponton na
którym znajdował się sprzęt wykorzystywany w operacji podniesienia kutra a następnie przestawia na swoje miejsce przebazowane na czas
trwania operacji muzealne kutry.
* * *
Trochę o bohaterach:
INCENTIVE – dawny kuter rybacki o drewnianym kadłubie, zbudowany w
1965 roku w stoczni Fraserburgh, cechujący się pojemnością brutto 19,85 t. oraz
długością 12,42 m,
napędzany przez silnik spalinowy. Swoją pierwotną rolę INCENTIVE zakończył w
1996 roku, po czym został zakupiony przez Nicka Linnella, który przebudował go
na jednostkę rekreacyjną, rejestrując w porcie Methil. W 2007 roku INCENTIVE po raz pierwszy
pojawił się w Gdańsku, by powrócić do niego rok później.
REM 220 – dźwig pływający z własnym napędem, zbudowany w 1974 roku
w stoczni Flender Werke w Lubece, wyposażony w hak główny 2 x 100 ton oraz hak
pomocniczy 1 x 40 t., do napędu jednostki służą dwa silniki spalinowe Scania
DI12 62M, zaś jego maksymalna prędkość to 6 węzłów.
* * *
Bibliografia:
I bohater drugoplanowy Nosorożec G-01 :)
OdpowiedzUsuńCiekawie się prezentuje
OdpowiedzUsuń