wtorek, 27 listopada 2018

Z cyklu "Z życia Polskiej Marynarki Wojennej" ... cz. 17 Piknik marynarski, Gdynia 24.11.2018


W sobotę 24 listopada 2018 r., w godzinach 10:00 – 15:00, na Skwerze Kościuszki w Gdyni, w ramach obchodów 100-lecia utworzenia Polskiej Marynarki Wojennej zorganizowany został piknik marynarski, podczas którego to dla szerokiego grona publiczności zaprezentowane zostały trzy jednostki pływające należące do 3 i 8 Flotylli Obrony Wybrzeża (odpowiednio: fregata rakietowa ORP GENERAŁ TADEUSZ KOŚCIUSZKO, która ze względu na niski stan wody w Basenie Prezydenta została zacumowana przy Nabrzeżu Francuskim koło budynku Muzeum Emigracji, okręt podwodny ORP SĘP oraz niszczyciel min ORP KORMORAN – oba zacumowane w Basenie Prezydenta przy okręcie muzeum ORP BŁYSKAWICA) oraz sprzęt wojskowy będący na wyposażeniu jednostek Marynarki Wojennej, m.in. Morskiej Jednostki Rakietowej, 9 Dywizjonu Przeciwlotniczego, 43 Batalionu Saperów, Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego, Komendy Portu Wojennego Gdynia, Brygady Lotnictwa MW, 6 Ośrodka Radioelektronicznego, 33 Dywizjonu Rakietowego Obrony Powietrznej, a także Ośrodka Szkolenia Nurków i Płetwonurków WP.
Oprócz w/w sprzętu wojskowego, który został zgromadzony na położonym pomiędzy okrętem muzeum ORP BŁYSKAWICA a budynkiem dawnego Centrum Handlowego Gemini parkingu, znalazły się tam także stoiska Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni, Agencji Mienia Wojskowego, 3 Flotylli Obrony Wybrzeża oraz punkty gastronomiczne, serwujące odwiedzającym piknik m.in. wypiekany w piekarni polowej wojskowy chleb oraz grochówkę.
Okręt muzeum ORP BŁYSKAWICA, na co dzień otwarty dla zwiedzających, stał się tym dniu miejscem występów artystycznych oraz konkursów dla zgromadzonej na skwerze publiczności.
Wielką niespodzianką dla wszystkich odwiedzających piknik była możliwość przyjrzenia się z bliska, będącemu w fazie prób morskich, okrętowi patrolowemu ŚLĄZAK (241), który na okres dwóch dni zacumowany został na końcu Nabrzeża Pomorskiego, w miejscu dotychczasowego cumowania okrętu szkolnego DAR MŁODZIEŻY.

Poniżej zdjęcia z pikniku marynarskiego (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):

I. Jednostki pływające i latające Polskiej Marynarki Wojennej.

Ia.) Okręt podwodny ORP SĘP (295) – informacje o okręcie pod linikiem http://wobiektywieshipspottera.blogspot.com/search?q=sęp




Ib.) Niszczyciel min ORP KORMORAN (601) – informacja o okręcie pod linkiem: http://wobiektywieshipspottera.blogspot.com/search?q=kormoran












Ic.) Fregata rakietowa ORP GENERAŁ TADEUSZ KOŚCIUSZKO (273) wraz ze śmigłowcem pokładowym Kaman SH-2G Super Seasprite (jest wielce prawdopodobnym, że była to jedna z ostatnich okazji do oglądania tych maszyn w szeregach naszej floty).






















II. Pokaz sprzętu wojskowego.

IIa. Ambulans sanitarny Iveco 40-10WM/AMZ.


IIb Ciężarówka STAR 660 M2 wraz z mobilną piekarnią polową.




IIc. Eksponat Muzeum Marynarki Wojennej - autobus sztabowy AS-2 na podwoziu ciężarówki STAR 660 M2.



IId. Wóz transportowy pocisków przeciwlotniczych S-125 Newa na podwoziu ciężarówki ZIŁ-137T.



IIe. Wyrzutnia rakiet przeciw okrętowych NSM na podwoziu ciężarówki Jelcz P662 D.43 6x6.


IIf. Kontener startowy pocisku przeciw okrętowego RBS-15 Mk.III na wózku transportowym.


IIg. Ciężki wóz pożarniczy Wojskowej Straży Pożarnej - Scania R480 4x4/WISS.



IIf. Pojazd patrolu saperskiego 43. Batalionu Saperów - Iveco Daily "Topola-S"/AMZ.



IIg. Kombinezon anty-wybuchowy.


IIh. Transporter opancerzony MT-LB.


IIi. Sprzęt do nurkowania będący na wyposażeniu Ośrodka Szkolenia Nurków i Płetwonurków. Wojska Polskiego im. Komandora Stanisława Mielczarka.






IIj. Ręczne wyrzutnie pocisków przeciwlotniczych Grom na stoisku 9. Dywizjonu Przeciwlotniczego.


III. Okręt muzeum - niszczyciel ORP BŁYSKAWICA, miejsce występów artystycznych i konkursów.



IV. Impreza w obiektywach Łukasza Błaszczaka i Andrzeja Patro.

IVa. Nad bezpieczeństwem uczestników pikniku, od strony wody czuwał patrol ratowników Marynarki Wojennej (zdjęcia autorstwa Łukasza Błaszczaka i Andrzeja Patro).





IVb. Oblężenie niszczyciela min ORP KORMORAN (601) - zdjęcia autorstwa: Łukasza Błaszczaka i Andrzeja Patro.








IVc. Będący jak zwykle obiektem największego zainteresowania okręt podwodny - w tym przypadku ORP SĘP (295),  który przyjmował na swój pokład gości nawet po godzinach oficjalnego udostępniania.








IVd. Największe kolejki tradycyjnie prowadziły na pokład okrętu podwodnego oraz do punktów gastronomicznych.





IVe. Oblężenie ORP SĘP (295) i ORP KORMORAN (601). 


IVf. Występy artystyczne na pokładzie ORP BŁYSKAWICA.




V. Okręt patrolowy ŚLĄZAK (241) - największa niespodzianka pikniku (zdjęcia autorstwa Łukasza Błaszczaka i Andrzeja Patro).












VI. Okręty wieczorową porą.



Via. Okręt podwodny ORP SĘP (295) i niszczyciel min ORP KORMORAN (601).




VIb. Niszczyciel min ORP KORMORAN (601).



VIc. Okręt podwodny ORP SĘP (295).


VId. Okręt muzeum - niszczyciel ORP BŁYSKAWICA.


VIe. Okręt patrolowy ŚLĄZAK (241).




VII Filmiki
 
VIIa. Fregata rakietowa ORP GENERAŁ TADEUSZ KOŚCIUSZKO (273) .


VIII Materiały promocyjne.



VIIIa. Plakat zapraszający na piknik marynarski (źródło: http://3fo.wp.mil.pl).




VIIIa. Broszura informacyjna z fregaty ORP GENERAŁ TADEUSZ KOŚCIUSZKO (273) (opracowanie: 3fow, zdjęcia: Pan Marian Kluczyński, FrR 273) – zbiór Pana Andrzeja Patro.






VIIIb. Etui wraz z kartkami pocztowymi 3 Flotylli Obrony Wybrzeża (opracowanie graficzne: chor. mar. Piotr Leoniak; zdjęcia: kmdr. ppor. Radosław Pioch, chor. mar. Piotr Waletko, bosm. Grzegorz Waletko, Pan Marian Kluczyński, druk: ZRW MW.) – zbiór Pana Andrzeja Patro.














sobota, 24 listopada 2018

Z cyklu holowniki ... cz. 43 - AMON


AMON (IMO: 8225474, MMSI: 261000310, Sygnał wywoławczy: SQMD) – holownik portowo – redowy zmodyfikowanego typu H2500 (jednostki 3 – 10), zaprojektowany przez Biuro Projektowo – Technologiczne Morskich Stoczni Remontowych „Prorem” a zbudowany przez Stocznię Marynarki Wojennej w Gdyni na zamówienie Zarządu Portu Szczecin (później Szczecin - Świnoujście Port Authority). W 1991 nowym armatorem jednostki zostaje Zakład Usług Żeglugowych Sp. z o. o. w Szczecinie. W lipcu 2012 roku ZUŻ Sp. z o. o. zostaje przejęty przez niemieckiego armatora Otto Wulf GmbH & Co. KG, Cuxhafen-Rostok. Obecnie armatorem holownika jest Otto Wulf GmbH & Co. KG, Cuxhafen-Rostok zaś jego operatorem Zakład Usług Żeglugowych Sp. z o. o., Szczecin. Z ważniejszych wydarzeń z życia jednostki warto wspomnieć o:
  • grudzień 1986 - asystowanie na Bałtyku zespołowi holowniczemu PERKUN - POSEJDON, który  prowadził na holu z Blexen (RFN) do Gdańska dok pływający o nośności 33.000 ton.

*     *     *

AMON (IMO: 8225474, MMSI: 261000310, Sygnał wywoławczy: SQMD) – a modified type H 2500 harbor-roadstead tug, designed by the Design and Technology Office of Maritime Repair Shipyards “Prorem” and built by the Naval Shipyard in Gdynia for the Szczecin Port Authority (later Szczecin – Swinoujscie Port Authority). In 1991 the new owner of the unit was Zakład Usług Żeglugowych Sp. z o. o. in Szczecin. In July 2012 ZUŻ was taken over by the German shipowner Otto Wulf GmbH & Co. KG, Cuxhafen-Rostock, but the operator of the unit is still Zakład Usług Żeglugowych Sp. z o. o., Szczecin.  Of the more important events in the life of the unit it is worth mentioning:
  • December 1986 - assisting in the Baltic Sea the tow team PERKUN - POSEJDON, who towing a floating dock with carrying capacity of 3.000 tons from Blexen (FRD) to Gdansk.
*      *      *

Holownik typu H2500 / Type H2500 tugs:
Nazwa / Name
Numer stoczniowy / Yard number:
Rok budowy / Year of build
Los / Fate:
AJAKS / AMBRUS
H2500/1
12.1974
w 2018 roku sprzedany obcemu armatorowi, wciąż w użyciu / in 2018 sold to the foreign shipowner, still in service
ARES
H2500/2
04.1976
07/08.2020 pocięty na złom w Gdańsku / 07/08.2020  scrapped in Gdansk
ATLANT
H2500/3
05.1977
w służbie / in service
ARGUS
H2500/4
1978
w służbie / in service
ODYS
H2500/5
02.1980
w służbie / in service
ODYSEUSZ /
ODISSEY
H2500/6
1980
sprzedany rosyjskiemu armatorowi / sold to the Russian shipowner
AGIS
H2500/7
03.1981
w służbie / in service
ARGO /  VARGO
H2500/8
1981
07.2021 rok sprzedany obcemu armatorowi, wciąż w użyciu / 07.2021 sold to the foreign owner, still in service
AMON
H2500/9
01.1982
w służbie / in service
ARION
H2500/10
06.1982
w 2018 roku sprzedany armatorowi Baltic Shipping Company; 19.12.2019 wprowadzony na plażę w Aliadze celem pocięcia na złom / In 2018 sold to the Baltic Shipping Company, 19.12.2019 beached in Aliaga

*      *      *

Dane techniczne / Technical data:
Wyporność (pełna) / Displacement (full):
335 ton / tons
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
35,34 x 9,33 x 3,84 m
Kadłub / Hull:
typ / type: pojedynczy /single
materiał / material: stal / steel
ilość pokładów / deck number: 1
Nadbudówka (materiał) / Superstructure (Material):
hydroaluminium
Napęd (spalinowy) / Propulsion (diesel):
1 silnik diesla: / 1 diesel engine: ZPM H. Cegielski Fiat B13012SS o mocy / with power 1840 kW / 2502 HP
1 śruba nastawna / 1 CPP
Prędkość / Speed:
13,8 węzła / knots
Wyposażenie holownicze / Towing equipment:
automatyczna wciągarka holownicza typu: Norwich z bębnem holowniczym – stalowa lina o długości 600 m. i średnicy 44 mm / automatic towing winch type: Norwich with towing drum – steel cable with a length of 600 m and diameter of 44 mm
1 hak holowniczy / 1 towing hook
Uciąg / Bollard pull:
30 t.
Wyposażenie kotwiczne / Anchor equipment:
2 kotwice typu Hall (każda 800 kg) obsługiwane przez elektryczną windę kotwiczną: / 2 anchors type Hall (each 800 kg) operated by an electric wind lass
Wyposażenie p.poż i ratunkowe / FiFI & salvage equipment:
1 pompa pożarowa o wydajności / 1 fire pump with a capacity: 100 t/h
1 umieszczone na sterówce działko wodne / 1 water cannon placed on a wheelhouse
2 pompy ratownicze o wydajności: 400 t/h i 70 t/h / 2 salvage pumps with an efficiency of 400 t/h and70 t/h
Wyposażenie nawigacyjne i ratunkowe/ Navigation & rescue equipment:
2 radary/ 2 radars
echosonda / echosounder
kompas magnetyczny / magnetic compass
odbiorniki Navtex, GPS / Navtex, GPS receivers
AIS
pławy EPIRB i SART / EPIRB & SART buoys
4 tratwy pneumatyczne, każda dla 10 osób / 4 pneumatic rafts, each for 10 pesons
kamizelki ratunkowe / life jackets
Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
paliwo / fuel: 87 t.
woda / water: 24 t.
Załoga / Crew:
5/7 os. / pers.

*      *      *

Bibliografia / Bibliography:
http://www.wuz.portgdansk.pl/en/fleet
Danielewicz Waldemar – Polskie Holowniki Morskie 1920 – 2015, POWR Porta Mare
PRS 2013

*      *      *
 
Poniżej zdjęcia holownika AMON, Gdynia 13.09.2009 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug Gdynia 13.09.2009, made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcia holownika AMON, Świnoujście 08.04.2010 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos tug AMON, Świnoujście 08.04.2010 r. (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcia holownika AMON, Szczecin 08.07.2012 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos tug AMON, Szczecin 08.07.2012 r. (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcia holownika AMON i ARION, Szczecin 09.09.2017 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug AMON & ARION, Szczecin 09.09.2017 r., made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).






Poniżej zdjęcia holownika AMON, Gdynia 08.04.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos tug AMON, Gdynia 08.04.2018 (to enlarge click on the photo).