czwartek, 6 marca 2025

Z cyklu okręty wojenne i jednostki pomocnicze ... cz. 101 - NRP BARTOLOMEU DIAS (F 333)

NRP BARTOLOMEU DIAS (F333) – holenderska fregata wielozadaniowa typu Karel Doorman (inne oznaczenie: typ M), zbudowana przez holenderską stocznię Koninklijke Maatschappij De Schelde KMS we Vlissingen dla Marynarki Wojennej Królestwa Holandii jako HNLMS VAN NESS (F833). Holenderskim patronem okrętu jest żyjący w latach 1626 – 1693 admirał Aert Jansse Van Nes, uczestnik bitwy morskiej pod Texel natomiast portugalskim patronem jest żyjący w latach 1450 – 1500 podróżnik / odkrywca Bartolomeu Dias, który w drodze z Europy do Azji odkrył tereny należące do dzisiejszej Republiki Południowej Afryki. W trakcie swojej służby pod holenderską banderą fregata dwukrotnie wchodziła w skład Natowskiego zespołu STANAVFORLANT – pierwszy raz w 1999 roku i drugi raz w 2001 roku. Poza tym na początku tego stulecia HNLMS VAN NES wziął też udział w Operacji Enduring Freedom. 20 grudnia 2007 roku po ponad 15 latach służby fregata zostaje z niej wycofana a następnie z początkiem 2009 roku przekazana na mocy podpisanego jeszcze 1 listopada 2006 roku kontraktu na zakup dwóch jednostek typu M Marynarce Wojennej Portugalii. 16 stycznia 2009 roku fregata zostaje wcielona do służby jako NRP BARTOLOMEU DIAS (F 333). W latach 209 – 2021 w stoczni w Den Helder okręt przechodzi remont i modernizację. W pierwszej połowie 2023 roku NRP BARTOLOMEU DIAS operuje w składzie Stałego Zespołu Nawodnego NATO Grupy 1 (SNMG 1).

*     *     *

Jednostki typu Karel Dormann

Nazwa

Stocznia

Stępka

Wodowanie

W służbie

HNLMS KAREL DOORMAN (F827

Koninklijke Maatschappij De Schelde KMS, Vlissingen

26.02.1985

20.04.1988

31.05.1991 – 2006 (sprzedana do Belgii ob. BNS LEOPOLD I (F930)

HNLMS WILLEM VAN DER ZANN (F 829)

Koninklijke Maatschappij De Schelde KMS, Vlissingen

06.11.1985

21.01.1989

28.11.1991 – 25.08.2006 sprzedana do Belgii – ob. BNS LOUISE-MARIE (F931)

HNLMS TJERK HIDDES (F 830)

Koninklijke Maatschappij De Schelde KMS, Vlissingen

28.10.1986

09.12.1989

26.02.1993 – 03.02.2006 sprzedana Chile ob. ALMIRANTE RIVEROS (FF-18)

HNLMS VAN AMSTEL (F 831)

Koninklijke Maatschappij De Schelde KMS, Vlissingen

03.05.1987

19.05.1990

27.05.1993 - ?

HNLMS ABRAHAM VAN DER HULST (F832)

Koninklijke Maatschappij De Schelde KMS, Vlissingen

08.02.1989

07.09.1991

15.12.1993 – 2004 sprzedana Chile ob. ALMIRANTE BLANCO ENCALADA (FF-15)

HNLMS VAN NESS (F833) – sprzedana do Portugali ob.

Koninklijke Maatschappij De Schelde KMS, Vlissingen

10.01.1990

16.05.1992

02.06.1994 – 20.12.2007 sprzedana Portugalii ob. NRP BARTOLOMEU DIAS (F333)

HNLSM VAN GALEN (F834)

Koninklijke Maatschappij De Schelde KMS, Vlissingen

07.06.1990

21.11.1992

01.12.1994 – 2009 sprzedana Portugalii ob. NRP DOM FRANCISCO DE ALMEIDA (F 334)

HNLMS VAN SPEJK (F828)

Koninklijke Maatschappij De Schelde KMS, Vlissingen

01.10.1991

26.03.1994

07.09.1995 - ?

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność (pelna):

3.320 t

Wymiary (d. x sz. x z.):

122,25 x 14,37 x 4.30 m

Kadłub:

pojedynczy, stalowy

Napęd (CODOG):

2 silniki wysokoprężne Stork-Wärtsilä 12 SWD 280 V-12  – każdy o mocy 4.225 BHP

2 turbiny gazowe Rolls-Royce Spey RM-1A/C – każda o mocy 24.126 SHP

2 śruby nastawne

Prędkość:

+29 w.

Urządzenia pomocnicze:

4 zestawy prądotwórcze oparte na silnikach wysokoprężnych Stork- Wärtsilä DRo 218 K – każdy o mocy 650 kW

1 awaryjny zestaw prądotwórczy o mocy 120 kW

Sensory:

1 trójwspółrzędny wielofunkcyjny radar dalekiego zasięgu Thales Smart-S

1 dwuwspółrzędny radar dalekiego zasięgu Thales LW-08

radar przeszukiwania powierzchni krótkiego i średniego zasięgu oraz taktycznej nawigacji o obniżonej możliwości wykrycia Thales Scout Mk.2

radar nawigacyjny Kelvin Hughes 1007

elektro – optyczny system rozpoznania Thales Gatekeeper

elektro – optyczny system obserwacji i rozpoznania dalekiego zasięgu OIP MicroORBIS

2 x radary śledzenia i namierzania celu Thales STIR 1.8

system zarządzania walką Thales Nederland Sewaco Mk.VII (Spider)

sonar kadłubowy Thales PHS-36

pasywny sonar holowany Thales Anaconda DSBV61VLF

systemy komunikacji: Satcom, Inmarsat, Link 10, 11, 16 TUUM-6

Systemy walki elektronicznej:

ESM: Thales Vigile-D

wyrzutnie Mk.137 kal. 130 mm dla flar i wabików systemu Mk.36 SRBOC

system przeciwtorpedowy Raytheon AN/SLQ-25 Nixie

Uzbrojenie:

1 x XVI komorowa pionowa wyrzutnia Mk.48 Mod.1 GMVLS dla 16 pocisków przeciwlotniczych RIM-7M NATO Sea Sparrow

2 x IV wyrzutnie dla pocisków przeciw okrętowych RGM-84C Harpoon

1 x I uniwersalna armata OTO Melara Compatto 76 mm/62cal

1 x VII lufowy zestaw obrony bezpośredniej Goalkeeper kal. 30 mm

2 x II wyrzutnie torpedowe Mk32 Mod. 9 dla torped z.o.p. Mk.46

2 x I stanowiska karabinów maszynowych Browning M2 kal. 12,7 mm

Wyposażenie lotnicze:

hangar i lądowisko śmigłowca Super Lynx Mk.95

Wyposażenie dodatkowe:

2 szybkie lodzie interwencyjne

Załoga:

158 os. + 15 os. personelu lotniczego

*     *     *

Bibliografia

Eric Wertheim – The Naval Institute Guide to Combat Fleets of the World, 15th edition

https://www.naval-technology.com

https://www.seaforces.org

*     *     *

Poniżej: NRP BARTOLOMEU DIAS przybywa do Gdyni, 26.05.2023, zdjęcia: Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).






Poniżej: NRP BARTOLOMEU DIAS w Gdyni (z wody), 26.05.2023, zdjęcia: Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).




























Poniżej: NRP BARTOLOMEU DIAS w Gdyni (z lądu), 26.05.2023, zdjęcia: Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).




Poniżej: NRP BARTOLOMEU DIAS opuszcza Gdynię, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).








 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz