USS COLE (DDG 67, sygnał wywoławczy: NDDG) – amerykański
niszczyciel rakietowy typu Burke, wersja Flight I, zbudowany przez położoną w
stanie Missisipi, należącą obecnie do koncernu Northrop Grumman Ship Systems
stocznię Ingalls Shipbuilding w Pascagoula. Pierwsza jednostka
o tej nazwie w szeregach US Navy, której patronem jest sierżant Korpusu
Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych Darrell Samuel Cole, weteran walk na
Pacyfiku, który 19 lutego 1945 roku, w trakcie walk o Iwo Jimę, trzykrotnie zaatakował
japońskie umocnione pozycje, będąc jedynie uzbrojonym w pistolet i granaty,
ginąc podczas ostatniego z ataków. Za swoją brawurową akcję Darrell S. Cole
został pośmiertnie odznaczony kongresowym Medalem Honoru. Matką chrzestną
okrętu jest Pani Lee Perry – małżonka Sekretarza Obrony Pana Williama J.
Perry`ego. 13 grudnia 1995 roku niszczyciel po raz pierwszy opuścił stocznię,
wyruszając na próby morskie. 8 czerwca 1996 roku, podczas mającej miejsce w
Port Everglades na Florydzie uroczystej ceremonii USS COLE został wcielony do
służby. 10 lipca, cumujący w bazie Norfolk USS COLE otrzymał polecenie jej
opuszczenia i wyjścia w morze w związku z nadciągającym huraganem Bertha. 22
lutego 1998 roku niszczyciel wyruszył na swoją pierwszą turę relokacji w rejon
Bliskiego Wschodu, wchodząc w skład Grupy Bojowej lotniskowca USS JOHN C
STENNIS. W trakcie tej tury operujący na Oceanie Indyjskim, Morzu Arabskim i
Zatoce Perskiej okręt odwiedził porty: Dżibuti (Dżibuti), Dubaj (ZEA), Manama
(Bahrajn), Jebel Ali i Abu Dhabi (ZEA), Malaga oraz uczestniczył w ćwiczeniu
SHAREM 124. 18 sierpnia po sześciu miesiącach spędzonych w morzu USS COLE
powrócił do Norfolk. 3 marca 1999 roku okręt wyruszył na operację
antynarkotykową na wodach Morza Karaibskiego. W trakcie jej trwania odwiedzono
następujące porty: Guantanamo (Kuba – dwukrotnie), Willemstad (Antyle
Holenderskie) oraz Roosevelt Roads – Ceiba (Puerto Rico). 10 kwietnia, po ponad
miesiącu spędzonym w morzu niszczyciel powrócił do Norfolk. 26 maja USS COLE
przybył z siedmiodniową wizytą do Nowego Jorku (zacumowano przy pirsie 88), by
wziąć udział w dorocznych obchodach Tygodnia Floty. 15 września, w związku z
nadciągającym huraganem Floyd niszczyciel otrzymał polecenie opuszczenia bazy i
wyjścia w morze. 4 października USS COLE przybył z ośmiodniową wizytą do Fort
Lauderdale, by wziąć udział w obchodach Dni Marynarski Hrabstwa Broward. 8
sierpnia 2000 roku okręt wyruszył na swoją drugą turę relokacji w strefach
odpowiedzialności 5 i 6 Floty. W pierwszej części jej trwania USS COLE operując
na wodach Morza Śródziemnego odwiedził porty: Barcelona (Hiszpania),
Villafranche (Francja), Valletta (Malta), Koper (Słowenia) oraz w okresie 15
wrzesień – 4 październik wspierał operację Silent Lance krążąc po wodach Morza
Adriatyckiego. 11 października niszczyciel pokonał Kanał Sueski wchodząc na
wody Morza Czerwonego, gdzie skierował się do położonego w Jemenie portu Aden,
by uzupełnić tam paliwo. 12 października w pobliżu burty cumującego w Adenie niszczyciela o
godzinie 11:18 eksplodowała prowadzona przez dwójkę samobójców z Al-Kaidy,
wypełniona ładunkami wybuchowymi łódź motorowa powodując jego ciężkie
uszkodzenie (powstały w jej wyniku w lewej burcie na wysokości śródokręcia otwór miał wymiary 13,2 x 19,6 m) oraz śmierć 17-u i rany 39-ciu członków załogi. 29
października, nie nadający się do samodzielnej podróży USS COLE został
wyprowadzony z Adenu na głębszą wodę przez amerykański holownik USNS CATABA,
gdzie następnie 30 października został „wprowadzony” na pokład norweskiego pół
zanurzalnego ciężarowca BLUE MARLIN, który następnie po trwającym prawie dwa
miesiące rejsie, 24 grudnia dostarczył go do stoczni Litton Ingalls
Shipbuilding w Pascagoulla (w celu zapewnienia możliwości wydokowania
niszczyciela musiano wcześniej dokonać pogłębienia akwenu w pobliżu stoczni).
12 kwietnia 2002 roku USS COLE wyruszył na pierwsze próby morskie po
zakończonej odbudowie. 5 sierpnia tego samego roku, przebywający w morzu, w
odległości 30 mil morskich na zachód od St. Croix na wyspach Dziewiczych
niszczyciel udzielił pomocy i asysty drewnianej jednostce żaglowej, która
znalazła się w niebezpieczeństwie. Podobne wydarzenie miało miejsce 24 września
na akwenie położonym 40 mil morskich od Currituck w Północnej Karolinie z tym,
że w odróżnieniu od poprzedniej sytuacji okrętowi towarzyszył inny niszczyciel –
USS WINSTON S. CHURCHILL. 29 listopada 2003 roku USS COLE wraz z USS GONZALEZ i
USS THORN w ramach Nawodnej Grupy Uderzeniowej wyruszył na swoją trzecia turę
relokacji, kierując się na wody Morza Śródziemnego. W trakcie pobytu na tamtym
akwenie okręt wchodził w skład natowskiego Stałego Zespołu Nawodnego Morza
Śródziemnego, odwiedzając porty: Rota (Hiszpania), Civitavecchia (Włochy),
Aksaz (Turcja), Tulon (Francja), Valencia (Hiszpania), Cagliari i Genua (oba
Włochy) oraz biorąc udział w ćwiczeniach: Mare Aperto i Dogfish 2004. Do
Norfolk USS COLE powrócił 27 maja 2004 roku, po prawie sześciu miesiącach
spędzonych w morzu. 20 maja 2005 roku niszczyciel opuścił bazę wyruszając na
drugą stronę Atlantyku, by wziąć udział w 33 edycji dorocznych ćwiczeń Baltops
2005. 8 czerwca 2006 roku USS COLE wraz z niszczycielem USS BULKELEY, w ramach
Ekspedycyjnej Grupy Uderzeniowej USS IWO JIMA wyruszył na swoją czwartą turę
relokacji, podczas której operując na wodach Morza Arabskiego oraz Zatoki
Perskiej prowadził nadzór szlaków żeglugowych oraz wspierał operację Iraqi
Freedom. Na początku października okręt gościł w porcie Manama – był to jego
pierwszy pobyt w jednym z portów tego regionu od czasu zamachu z 2000 roku. 6
grudnia, po sześciu miesiącach spędzonych w morzu niszczyciel powrócił do
Norfolk. 4 września 2007 roku okręt wyruszył na drugą stronę Atlantyku, by
wziąć udział w mających miejsce u wybrzeży Szkocji międzynarodowych ćwiczeniach
Neptune Warrior 07-2. Do bazy powrócono w połowie października odwiedzając po
drodze bazę brytyjskiej marynarki w Portsmouth. Prawdopodobnie na początku 2008
roku USS COLE wyruszył na swoją piątą turę relokacji. W trakcie jej trwania
okręt operował na akwenie Morza Śródziemnego (m.in. patrolował wybrzeża Libanu
w ramach promowania stabilizacji w tym regionie), Oceanu Atlantyckiego, Morza
Północnego oraz Bałtyckiego biorąc w tym czasie udział w kilku międzynarodowych
ćwiczeniach m.in.: Orion 08 – okręt wchodził w skład Grupy Bojowej HMS
ILLUSTRIOUS, Phoenix – okręt współpracował z brytyjskim okrętem podwodnym HMS
TRAFALGAR oraz Baltops 08 – w trakcie którego odwiedził porty: Gdynia, Kilonia
i Sztokholm. 18 lipca, po sześciu i pół miesiącach spędzonych w morzu USS COLE
powrócił do Norfolk. 23 września 2009 roku okręt opuścił bazę, by wziąć udział
w odbywającym się u wybrzeży Szkocji międzynarodowym ćwiczeniu Joint Warrior
09-2. W trakcie pobytu na europejskich wodach niszczyciel odwiedził też
bałtyckie porty: Helsinki (Finlandia) oraz Tallin (Estonia). Do Norfolk
powrócono 19 listopada. 8 lutego 2010 roku niszczyciel wyruszył na swoją na
szóstą turę relokacji w strefie odpowiedzialności 5 i 6 Floty, podczas której
wchodził m.in. w skład Stałego Zespołu Nawodnego NATO Grupy 2. Do bazy USS COLE
powrócił 1 grudnia tego samego roku, po prawie siedmiu miesiącach spędzonych w
morzu. 9 września 2011 roku okręt zacumował przy pirsie Centrum Nauticus w
Norfolk, by wziąć udział w obchodach dziesiątej rocznicy zamachów z 11
września. W okresie 30 styczeń – 12 luty 2012 roku niszczyciel uczestniczył w
mających miejsce u wybrzeży Północnej Karoliny międzynarodowych ćwiczeniach
Bold Aligator 2012. 23 sierpnia tego samego roku USS COLE wyruszył na swoją siódmą
już turę relokacji w strefie odpowiedzialności 6 Floty. W trakcie jej trwania
okręt, do którego zadań należało zapewnianie osłony przeciw balistycznej
odwiedził Rotę, Zatokę Suda na Krecie (dwukrotnie), Kusadasi (Turcja), Zatokę
Augusty na Sycylii oraz w drodze powrotnej do Norfolk (gdzie przybył 26
stycznia 2013 roku), położony na Maderze port Funchal (Portugalia). W okresie
30 marzec – 10 kwietnia USS COLE wziął udział w międzynarodowym ćwiczeniu Joint
Warrior 14-1, odwiedzając po jego zakończeniu bazę brytyjskiej marynarki Devonport
w Plymouth. Po powrocie do kraju, od 21 maja niszczyciel gościł z sześciodniową
wizytą w Stapleton (Staten Island), biorąc udział w obchodach Tygodnia Floty Miasta
Nowy Jork 2014. 22 sierpnia tego samego roku USS COLE wyruszył na swoją ósmą
turę relokacji w strefie odpowiedzialności 6 Floty. W trakcie jej trwania, w
wrześniu okręt odwiedził Zatokę Augusty oraz port w Hajfie (Izrael). 10
października niszczyciel pokonał Bosfor wchodząc na Morze Czarne, gdzie 16
października wziął udział w ćwiczeniu typu Passex z turecką fregatą TCG
SALIHREIS a następnie 21 października przybył z dwudniową wizytą do rumuńskiego
portu w Konstancy, po której to wraz z okrętem dowodzenia USS MOUNT WHITNEY
wziął udział w kolejnym ćwiczeniu typu PASSEX, tym razem z udziałem rumuńskiej
fregaty ROS REGELE FERDINAND. 30 października USS COLE opuścił Morze Czarne. Na
początku listopada okręt gościł z trzydniową wizytą w Aksaz (5-8.11.), po
której to wziął udział w ćwiczeniu Mavi Balina 2014 (8 – 13.11.). W grudniu po
raz drugi goszczono w Hajfie (23-27.12.) oraz wzięto udział w ćwiczeniu typu
Passex z francuskim awizo FS COMMANDANT DUCUING (29.12.). 19 stycznia 2015 roku
okręt przybył z trzydniową wizytą do portu w Pireusie. 8 lutego USS COLE po raz
drugi wszedł na Morze Czarne, gdzie ponownie odwiedził Konstancę oraz odbył dwa
ćwiczenia typu Passex z okrętami rumuńskiej marynarki wojennej wpierw z fregatą
ROS MARASESTI (9-12.02) a następnie z fregatą ROS REGINA MARIA (19.02.). 20
listopada okręt gościł w bułgarskim porcie Warna, zaś następnego dnia, tuż
przed opuszczeniem Morza Czarnego odbył ćwiczenie typu Passex z turecką fregatą
TCG YILDIRIM. 13 marca, po prawie siedmiu miesiącach spędzonych w morzu USS
COLE powrócił do Norfolk. Pod koniec kwietnia oraz na początku maja okręt wziął
udział w dwóch imprezach: wpierw w obchodach Tygodnia Floty w Nowym Orleanie a
następnie w dorocznych Dniach Marynarki Hrabstwa Broward w Fort Lauderdale. 10
lipca 2016 roku, operujący wraz z bliźniaczymi niszczycielami USS LABOON i USS
MAHAN u wybrzeży Florydy USS COLE wziął udział w ćwiczeniu typu Photex z
odbywającymi rejs szkolny jednostkami japońskiej marynatki w składzie JS
ASAGIRI, JS KASHIMA i JS SETOYUKI. 15 grudnia tego samego roku niszczyciel
wyruszył na dziewiątą już turę relokacji, kierując się w rejon Bliskiego
Wschodu. W trakcie jej trwania operowano na wodach Morza Śródziemnego, Morza
Arabskiego oraz Zatoki Perskiej, odwiedzając m.in. porty: Funchal, Split
(Chorwacja) czy też Jebel Ali. Do Norfolk USS COLE powrócił 16 lipca 2017 roku,
po siedmiu miesiącach spędzonych w morzu. Kolejne miesiące to okres służby na
lokalnych wodach. Pod koniec czerwca 2018 roku rozpoczął się remont oraz
modernizacja USS COLE w stoczni BAe Systems w Norfolk, który zakończył się w
lutym/marcu 2020 roku. Przez resztę 2020 i większość 2021 roku niszczyciel
pełnił służbę na lokalnych wodach, biorąc udział w licznych ćwiczeniach. 1
grudnia 2021 roku USS COLE, w składzie Grupy Uderzeniowej Lotniskowca USS HARRY
S TRUMAN wyruszył na swoją dziesiątą turę relokacji. W dniach 23 – 27 grudnia
okręt gościł w porcie Limassol na Cyprze, po czym po odbyciu ćwiczenia typu
Photex, 4 stycznia 2022 roku przeszedł przez Kanał Sueski. Dwa dni później 6
stycznia, w trakcie przejścia przez Morze Czerwonej USS COLE wraz z
niszczycielem USS JASON DUNHAM uczestniczył w ćwiczeniu typu Passex z egipską
fregatą ENS ALEXANDRIA. Pod koniec stycznia okręt pokonał Cieśninę Ormuz
wchodząc na wody Zatoki Perskiej na której to pozostał do połowy lutego,
odwiedzając w tym czasie porty: Manama oraz Jebel Ali. 27 marca USS COLE, który
w międzyczasie powrócił na wody Morza Śródziemnego odwiedził port Eilat
(Izrael), po czym dwa dni później (29 marca) wziął udział w ćwiczeniu typu
Passex z izraelskimi okrętami INS EILAT i INS HETZ. W maju USS COLE odwiedził dwa włoskie porty Neapol (10-14) i Tarent (26-29). Od 18 marca okręt przebywa w bazie Rota.
* * *
Historia budowy |
|
Położenie stępki: |
28.02.1994 |
Wodowanie: |
10.04.1995 |
Wcielenie do służby: |
08.06.1996 |
* * *
Dowódcy okrętu |
|
08.06.1996 – 23.09.1997 |
Cdr. Michael Stewart O-Bryan |
23.09.1997 – 25.07.1999 |
Cdr. Richard James Nolan Jr. |
25.07.1999 – 09.03.2001 |
Cdr. Kirk S. Lippold |
09.03.2001 – 10.01.2003 |
Cdr. Kevin Michael Sweeney |
10.01.2003 – 02.07.2004 |
Cdr. Christopher Watson Grady |
02.07.2004 – 16.12.2005 |
Cdr. Brian Alexander Solo |
16.12.2005 – 11.06.2007 |
Cdr. Bradley Wayne Robertson |
11.06.2007 – 12.12.2008 |
Cdr. Cary James Haire Krause |
12.12.2008 – 16.07.2010 |
Cdr. Edward William Deviney II |
16.07.2010 – 06.01.2012 |
Cdr. Andrew C. Ehlers |
06.01.2012 – 26.07.2013 |
Cdr. Peter K. Nilsen |
26.07.2013 – 21.01.2014 |
Cdr. Dennis Lawrence Farrell |
21.01.2014 – 29.04.2016 |
Cdr. James Arthur Quaresimo |
29.04.2016 – 13.10.2017 |
Cdr. David P. Wroe |
13.10.12017 – 02.05.2019 |
Cdr. James J. Von St. Paul |
02.05.2019 – 30.10.2020 |
Cdr. Edward Jenkins Pledger |
30.10.2020 – 02.02.2022 |
Cdr. Joseph Vincent Libasci III |
02.02.2022 – |
Cdr. James V. Welsch III |
* * *
Członkowie załogi USS COLE polegli w zamachu 12.10.2000 r. |
Kenneth Eugene Clodfelter (lat 21, Mechanicsville) – Hull Maintenance Technician Second Class |
Richard Costelow (lat 35, Morrisville) – Chief Electronics Technician (Surface Warfare) |
Lakeina Monique Francis (lat 19, Woodleaf) – Mess Management Specialist Seaman |
Timothy Lee Gauna (lat 21, Rice) – Information Systems Technician Seaman |
Cherone Louis Gunn (lat 22, Rex) – Signalman Seaman |
James R. McDaniels (lat 19, Norfolk) – Information Systems Technician Seaman |
Marc Ian Nieto (lat 24, Fond du Lac) – Engineman Second Class (Surface Warfare) |
Ronald Scott Owens (lat 24, Vero Beach) – Electronics Warfare Technician Second Class (Surface Warfare) |
Lakiba Nicole Palmer (lat 22, San Diego) – Seman |
Joshua L. Parlett (lat 19, Churchville) – Engineman Fireman |
Patrick Howard Roy (lat 19, Keedysville) – Fireman |
Kevin Shawn Rux (lat 30, Portland) – Electronics Warfare Technician First Class |
Ronchester M. Santiago (lat 22, Kingsville) – Mess Management Specialist Third Class |
Timothy L. Saunders (lat 32, Ringgold) – Operations Specialist Second Class |
Gary Swenchonis Jr. (lat 26, Rockport) – Fireman |
Andrew Triplett (lat 31, Shuqualak) – Lieutenant (Junior Grade) |
Craig B. Wibberley (lat 19, Williamsport) – Seaman |
* * *
Jednostki wersji Flight I |
||
Nazwa (numer burtowy) |
Stocznia |
W służbie: |
USS ARLEIGH BURKE (DDG 51) |
Bath Iron Works |
04.07.1991 |
USS BARRY (DDG 52) |
Ingalls Shipbuilding |
12.12.1992 |
JOHN PAUL JONES (DDG 53) |
Bath Iron Works |
18.12.1993 |
USS CURTIS WILBUR (DDG 54) |
Bath Iron Works |
19.03.1994 |
USS STOUT (DDG 55) |
Ingalls Shipbuilding |
13.08.1994 |
USS JOHN S McCAIN (DDG 56) |
Bath Iron Works |
02.07.1994 |
USS MITSCHER (DDG 57) |
Ingalls Shipbuilding |
10.12.1994 |
USS LABOON (DDG 58) |
Bath Iron Works |
19.03.1995 |
USS RUSSEL (DDG 59) |
Ingalls Shipbuilding |
20.05.1995 |
USS PAUL HAMILTON (DDG 60) |
Bath Iron Works |
27.05.1995 |
USS RAMAGE (DDG 61) |
Ingalls Shipbuilding |
22.07.1995 |
USS FITZGERALD (DDG 62) |
Bath Iron Works |
14.10.1995 |
USS STETHEM (DDG 63) |
Ingalls Shipbuilding |
21.10.1995 |
USS CARNEY (DDG 64) |
Bath Iron Works |
13.04.1996 |
USS BENFOLD (DDG 65) |
Ingalls Shipbuilding |
30.03.1996 |
USS GONZALEZ (DDG 66) |
Bath Iron Works |
12.10.1996 |
USS COLE (DDG 67) |
Ingalls Shipbuilding |
08.06.1996 |
THE SULLIVANS (DDG 68) |
Bath Iron Works |
19.04.1997 |
USS MILIUS (DDG 69) |
Ingalls Shipbuilding |
23.11.1996 |
USS HOPPER (DDG 70) |
Bath Iron Works |
06.09.1997 |
USS ROSS (DDG 71) |
Ingalls Shipbuilding |
28.06.1997 |
* * *
Dane techniczne |
|
Wyporność (pełna): |
8.315 t. |
Wymiary (d. x sz. z.): |
153,80 x 20,4 x 9,3 m |
Kadłub: |
stalowy, podwójne dno |
przedziały wodoszczelne: 12 |
|
Napęd: |
4 turbiny gazowe General Electric LM 2500-30 – łączna moc 105.000 SHP (78,000 kW) |
2 wały z dwiema 5 skrzydłowymi śrubami nastawnymi |
|
Prędkość: |
> 33 węzłów, |
Zasięg: |
4.400 mil morskich przy prędkości 20 węzłów, |
Wyposażenie elektroniczne: |
radar 3D AN/SPY-1D |
radar przeszukiwania powierzchni: AN/SPS-67(V)4 |
|
radar przeszukiwania powierzchni: AN/SPS-64(V)9 |
|
system kierowania ogniem Mk 99 z trzema iluminatorami: AN/SPG-62 |
|
system łączności i komunikacji satelitarnej AN/WSC-9 SATCOM |
|
system wymiany danych taktycznych NTDS (Link 11, Link 4A, Link 16 i Link 22) |
|
lotnicza radiolatarnia: AN/URN TACAN |
|
zintegrowany system walki podwodnej AN/SQQ 89(V)4 |
|
sonar kadłubowy: AN/SQS-53C |
|
sonar holowany: AN/SQR-19B TACTAS |
|
Systemy walki elektronicznej: |
system walki elektroniczej: AN/SLQ-32(V)3 |
system obrony przed torpedami: AN/SQL-25A Nixie |
|
wyrzutnie dipoli: Mk36 mod. 12 |
|
Flary: AN/SLQ-39 |
|
Uzbrojenie: |
90 komorowa pionowa wyrzutnia rakietowa Mk41 dla pocisków: RGM-109 Tomahawk, RIM-66M Standard, RIM-161 Standard BMD, RIM-162 ESSM (4 pociski na komorę, RUM-139 VL ASROC, RIM-174A Standard ERAM |
1 x I uniwersalne działo 5 calowe (127 mm)/62 Mk-45 mod 2 |
|
2 x VI lufowe systemy obrony bezpośredniej Mk15 Block 1D Phalanx kal. 20 mm |
|
2 x I działka automatyczne M242 Bushmaster kal. 25 mm |
|
2 potrójne wyrzutnie torped Mk 32 dla 6 torped Mk-46 i Mk-50 |
|
Wyposażenie lotnicze: |
pokład lotniczy |
Załoga: |
370 os. |
Bibliografia |
John Gourley – Arleigh Burke-Class Guided Missile Destroyers – Color Series Warships in Action No. 31, Squadron Signal Publications Inc. 2007 |
Norman Polmar – The Naval Institute Guide to the Ships and Aircraft of the U.S. Fleet, Nineteenth Edition, Naval Institute Press 2013 |
www.uscarriers.net/ddg75history.htm |
http://www.navsource.org |
* * *
Poniżej: USS COLE przy Nabrzeżu Holenderskim w Gdyni, czerwiec 2008 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz