ASTOR ex FEDOR DOSTOEVSKIY ex ASTOR (IMO: 8506373, MMSI: 308214000, sygnał wywoławczy: C6JR3, bandera: Bahamy) – wycieczkowiec, zbudowany przez niemiecką stocznię Howaldtswerke-Deutsche Werft AG z Kilonii, początkowo na zamówienie południowoafrykańskiego armatora Safmarine a następnie zarejestrowanej na Mauritiusie spóki Marlan Corporation, dla której to został ukończony jako ASTOR. W swój dziewiczy rejs wycieczkowiec wyruszył, wkrótce po odebraniu go ze stoczni w styczniu 1987 roku z Hamburga a trasa jego rejsu prowadziła wpierw do portu w Genui a następnie w stronę Republiki Południowej Afryki. Trzecie października 1988 roku sprzedany radzieckiemu armatorowi Black Sea Shipping Co. (BLASCO) z Odessy i przemianowany na FEODOR DOSTOEVSKIY. W 1991 roku nowym właścicielem statku zostaje zarejestrowana na Wyspach Bahama spółka Feodor Dostoevskiy Shipping W 1995 roku wycieczkowiec powraca do swojej pierwotnej nazwy ASTOR a rok później jego nowym właścicielem zostaje zarejestrowana na Wyspach Bahama spółka Astor Shipping Co. Rok 2007 to kolejna zmiana właściciela, którym zostaje zarejestrowana w Niemczech spółka Premicon Hochseekreuzfahrt GmbH & Co. KG MS „ASTOR” z siedzibą w Monachium. W 2014 roku po bankructwie dotychczasowego właściciela ASTOR staje się własnością zarejestrowanej w Grecji spółki Passion Shipping & Investment Co. Ltd. (spółka córka armatora Cruise & Maritime Voyages). W 2019 roku w związku z planami wprowadzenia statku od maja 2021 na francuski rynek rejsów wycieczkowych, CMV zapowiedział, że zmierza zmienić dotychczasową nazwę jednostki na JULES VERNE. Plany te jednak pokrzyżowała w 2020 roku epidemia wirusa Sar-Cov2, która bardzo mocno uderzyła m.in. w rynek wycieczkowców. W połowie czerwca bieżącego roku, w związku z wykrytymi nieprawidłowościami (stan techniczny, zaległe płace) brytyjska Maritime and Coast Guard Agency, zajęła pięć cumujących w brytyjskich portach wycieczkowców CMV, wśród których znajdował się też i ASTOR. Miesiąc później 20 lipca South Quay Travel & Leisure Limited, działająca pod nazwą Cruise & Maritime Voyages ogłosiła, że w związku z problemami finansowymi wstrzymał działalność i została objęta zarządem komisarycznym. 15 października na mającej miejsce w Londynie aukcji przeprowadzonej przez biuro CW Kellock ASTOR został nabyty za kwotę $ 1.710.000 przez turecką stocznię złomową BMS Gemi Geri Donusum Sanayi ve Ticaret AS z Aliagi, celem pocięcia na złom. W swój ostatni rejs statek wyruszył w dniu 7 listopada 2020 roku z portu Tilbury, kierując się w stronę tureckiej Aliagi, na której redę przybył 21 listopada. Dwa dni później 23 listopada ASTOR został wprowadzony na plażę stoczni złomowej, kończąc w ten sposób swoją 33 letnia karierę wycieczkowca.
* * *
Historia budowy / Build history |
|
Numer budowy / Yard number: |
218 |
Zamówienie / Ordered: |
12.04.1984 |
Położenie stępki / Keel laid: |
21.01.1986 |
Wodowanie / Launched: |
29.05.1986 |
Zakończenie budowy / Built end: |
14.01.1987 |
* * *
Operatorzy / Czarterujący |
|
Marlan Corporation |
14.01.1987 – 03.10.1988 |
Black Sea Shipping Co. (BLASCO) |
03.10.1988 – 1991 |
czarter / charter: Transocean Tours GmbH |
23.12.1988 – 1990 |
czarter / charter: Neckermann Seereisen |
12.03.1990 – 30.11.1995 |
Feodor Dostoevskiy Shipping Co. |
1991 – 1996 |
czarter / charter: Aquamarin Cruises |
01.12.1995 – 08.1996 |
Astor Shipping Co. |
1996 – 2007 |
czarter / charter: Transocean Tours GmbH |
25.10.1996 – 2013 |
Premicon Hochseekreuzfahrt GmbH & Co. KG MS „ASTOR” |
2007 – 2014 |
czarter / charter: Cruise & Maritime Voyages (CMV) |
11.2013 – 2014 |
Transocean Tours GmbH / Cruise & Maritime Voyages (CMV) |
2015 – 2020 |
* * *
Dane techniczne / Technical data | ||
Wyporność / Tonnage: |
GT: 20.704 t, DWT: 3.498 t. |
|
Wymiary (d x sz x z) Dimensions (l x b d): |
176,26 x 22,61 x 6,15 m |
|
Kadłub / Hull: |
typ / type: jednoposzyciowy, podwójne dno / single hull, double bottom |
|
materiał kadłuba / hull material: stal okrętowa / shipbuilding steel |
||
grodzie wodoszczelne / watertight bulkheads: 15 |
||
liczba pokładów / deck number: 9 |
pasażerskie / pax: 7 |
|
Napęd / Propulsion: |
2 x 4 suwowe 6 cylindrowe silniki diesla / 2 x 4 stroke 6 cylinders diesel engines: Wartsila 6ZAL40 – moc każdego / each power: 3.300 kW |
|
2 x 4 suwowe 8 cylindrowe silniki diesla / 2 x 4 stroke 8 cylinders diesel engines: Wartsila 8ZAL40 – moc każdego / each power: 4.400 kW |
||
2 śruby nastawne / 2 controllable pitch propellers |
||
1 dziobowy ster strumieniowy / 1 bow thruster: Jastram |
||
Prędkość / Speed: |
18 węzłów / knots, |
|
Urządzenia pomocnicze / Auxiliaries: |
2 spalinowe zestawy prądotwórcze / 2 diesel generatorsets: 8 DLB-28 – moc każdego / each power: 1.812,5 kVA |
|
1 awaryjny spalinowy zestaw prądotwórczy / 1 emergency diesel generatorset – o mocy / with power: 300 kVA |
||
Przestrzeń pasażerska / Passengers area: |
zakwaterowanie / accomodation:
|
|
gastronomia / gastronomy:
|
||
rozrywka / entertainment:
|
||
pozostałe usługi / other services:
|
||
Pasażerowie / Passengers: |
650 os. / pers. |
|
Załoga / Crew: |
275 ~ 300 os. / pers. |
* * *
Bibiliografia / Bibiliography
http://cruisewonderland.tiyogami.com/ShipTours/Astor.htm#3 |
http://matkustajalaivat.com |
https://www.faktaomfartyg.se |
* * *
Poniżej: ASTOR, Geiranger, 30.06.2010 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ASTOR, Geiranger, 30.06.2010 (to enlarge, click on the photo):
Poniżej: ASTOR, Kiel, 20.06.2015 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ASTOR, Kiel, 20.06.2015 (to enlarge, click on the photo):
Poniżej: ASTOR, Hamburg, 08.05.2016 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ASTOR, Hamburg, 08.05.2016 (to enlarge, click on the photo):
Poniżej: ASTOR, Hamburg, 06.05.2017 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ASTOR, Hamburg, 06.05.2017 (to enlarge, click on the photo):
Poniżej: ASTOR, Hamburg, 07.05.2017 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ASTOR, Hamburg, 07.05.2017 (to enlarge, click on the photo):
Poniżej: ASTOR, Hamburg, 12.05.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ASTOR, Hamburg, 12.05.2018 (to enlarge, click on the photo):
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz