Autorzy : Waldemar Danielewicz, Andrzej Patro, Zbigniew Rybicki
Podziękowania :
prof. Jan Bartelski za podzielenie się wiedzą o okolicznościach
sprowadzenia tej i innych jednostek z tzw. demobilu do kraju i wielką pomoc przy redagowaniu tego artykułu.
Marek Twardowski i Zbigniew Rybicki za udostępnienie i zgodę na publikację unikalnych zdjęć
JUHAS
Kuter
pożarniczy o nazwie „JUHAS” został przystosowany do pełnienia tej roli z
amerykańskiej łodzi ratowniczej o numerze taktycznym „J-1172”. Używane one były przez
aliantów na frontach drugiej wojny światowej, ich głównym zadaniem było podejmowanie
z wody zestrzelonych pilotów. Łodzie te należały do projektu 382. Jak już wspomniano
klasyfikowane one były jako Aircraft Rescue Boat. Kadłub zbudowany był z desek
sosnowych i sklejki, wzmocniony w niektórych czułych miejscach płytą pancerną. Pierwotnie
posiadały one jeden silnik benzynowy typu Hudson Invader-Hall Scott o mocy 275 KM przy 1700 obr./min. W
dostępnych polskich źródłach pokutuje błędne przekonanie, że „Juhas” to była to
motorówka desantowa typu LCP[L], co jest nie prawdą. Dzięki prof. Janowi
Bartelskiemu badaczowi losów flotyll rzecznych oraz jednostek zakupionych z
tzw. demobilu możemy ten fakt sprostować i po raz pierwszy podać do publicznej
wiadomości.
Po zakończeniu
II wojny światowej sprzęt ten został przeznaczony do sprzedaży w ramach tzw.
demobilu. W 1947 r. polskie Ministerstwo Komunikacji poprzez Polską Misję
Zakupów z Demobilu Amerykańskiego urzędującą w Paryżu nabyło od USA i Wlk.
Brytanii wiele jednostek zdemobilizowanych jak barki desantowe różnych typów,
kutry desantowe, łodzie ratownicze i holowniki. Między innymi Polska zakupiła 8
jednostek projektu 382, wśród nich była łódź „J-1172”. Po odbiorze przez
stronę polską wypłynęła ona z Antwerpii na holu holownika „Żubr”, 12
października 1947 r. i przybyła do Gdańska dziesięć dni później. Przeznaczona
była dla Ministerstwa Obrony Narodowej. W sumie WOP przejął cztery jednostki
tego projektu. Dokładnie 17 kwietnia
1948 r. „J-1172”
przekazana została przez MON, Ministerstwu Żeglugi, które z kolei przekazało ją
Gdańskiemu Urzędowi Morskiemu w Gdańsku, a ten kolei przekazał ją Kapitanatowi
Portu w Gdyni. Ponieważ w tym okresie brakowało statków pożarniczych z
prawdziwego zdarzenia, które mogłyby wspomagać jednostki lądowe od strony wody
postanowiono adoptować „J-1172”
do tych celów. Projekt adaptacji opracował mjr. poż. Bronisław Witkowski, a
przebudowę zlecono Warsztatom Mechanicznym Gdańskiego Urzędu Morskiego w Gdyni.
Prace nadzorował kierownik warsztatów Beuth. Prace zakończono w kwietniu 1949
r. i 15 kwietnia zgodnie z terminem kuter pożarniczy „JUHAS” został opuszczony
na wodę przy tzw. „Kamiennym Rogu”, czyli u zbiegu nabrzeży Duńskiego i
Szwedzkiego w Gdyni. Podczas remontu silnik benzynowy zastąpiono silnikiem
wysokoprężnym. Kuter posiadał 1 działko wodne gaśnicze, zasilane przez pompę
spalinową ppoż. marki Harland, cztery nasady tłoczne. Ponadto zabierał sto
litrów środka pianotwórczego spumogenu w kanistrach. Wspomagał on wytwarzanie
ciężkiej piany gaśniczej i ułatwiał walkę z ogniem. „Juhasa” przydzielono
Zarządowi Portu Gdańsk-Gdynia a służbę pełnił w Portowej Straży Pożarnej w
Gdyni. W marcu 1951 r. przebazowany do PSP w Gdańsku. Nie jest dokładnie znana
data kasacji „Juhasa”, ale prawdopodobnie nastąpiło to około 1956 r., kiedy to
do służby wszedł kuter pożarniczy „Żar” typu Juhas II.
* *
*
Dane techniczne:
TYP STATKU:
|
pożarniczy
|
ROK I MIEJSCE BUDOWY:
|
1943 USA
|
DANE TECHNICZNE
|
wyporność: 8 t.
|
długość całkowita: 11,97 m
|
|
szerokość: 3,26 m
|
|
zanurzenie: 0,72 m
|
|
zanurzenie maksymalne: 1,00 m
|
|
NAPĘD
|
1 silnik wysokoprężny typ
64HN9; produkcji: Gray Marine Motors, Detroit; moc 225 KM przy 2100 obr./min.
|
pędnik: 1 śruba napędowa
|
|
PRĘDKOŚĆ:
|
6 węzłów
|
ZAŁOGA:
|
3 ludzi + 4 strażaków
|
ARMATOR
|
Zarząd Portu Gdańsk
|
PORT MACIERZYSTY
|
Gdańsk
|
Opracował: Waldemar Danielewicz
* * *
Bibliografia:
Tadeusz Popielawski – Rozwój
statków pożarniczych – Budownictwo Okrętowe nr 7/88 – Gdańsk
|
Ryszard Leszczyński –
Katastrofy i wypadki morskiej floty pomocniczej PMH (1926-2016) – Gdańsk 2017
|
Marek Soroka – Polskie Okręty
Wojenne 1945-1980- Wydawnictwo Morskie, Gdańsk 1986
|
Dziennik Bałtycki nr 97 z dnia
08.04.1949
|
Korespondencja z prof. Janem
Bartelskim z kwietnia 2020 r.
|
* * *
Poniżej:
kuter pożarniczy JUHAS, zdjęcia z archiwum Marka Twardowskiego, Zbigniewa
Rybickiego i Portowej Straży Pożarnej (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) /
Below: fire fighting unit JUHAS, photos from archives of Marek Twardowski,
Zbigniew Rybicki and Harbor Fire Department (to enlarge click on the
photos).
Poniżej:
kuter pożarniczy JUHAS, dokumenty archiwalne i prasowe (aby powiększyć kliknij
na zdjęcie) / Below: fire fighting unit JUHAS, archival and press douments (to
enlarge click on the photos).
225 koni i 6 wezłów? Coś nie tak w tej tabelce...
OdpowiedzUsuń