Opracowanie: Waldemar Danielewicz, Andrzej Patro.
FLORIAN – statek pożarniczy Zarządu Portu Szczecin
Niedawno do jednego
z nas zadzwonił Pan Zbigniew Rybicki (archiwista i znawca tematu
statków pożarniczych) podczas rozmowy telefonicznej zapytał o parowy
statek pożarniczy FLORIAN. Zaczęliśmy szukać w swoich archiwach i
okazało się, że materiał jest bardzo ciekawy i postanowiliśmy go
opracować. W opracowaniu oparliśmy się o cztery podane poniżej
publikacje i źródła własne.
Podczas
drugiej wojny światowej praktycznie wszystkie porty Pomorza zostały
poważnie zniszczone zarówno w infrastrukturze lądowej, jak i wodnej. Nie
dość, że od 1943 roku były one bombardowane przez aliantów to dalszego
dzieła zniszczenia dokonali wycofujący się Niemcy oraz wojska
radzieckie. Kiedy ustalono ostatecznie granice Polski, Rosjanie dalej
prowadzili demontaż ocalałych urządzeń wywożąc je do ZSRR. Odbywało to
się za zgodą ówczesnego Rządu Polski, który zresztą miał nie wiele do
powiedzenia. Podobnie było z zatopionymi wrakami statków, które
podnoszone przez Radzieckie Oddziały Ratownicze, po uprzednich remontach
były następnie odsyłane do Związku Radzieckiego lub zasilały porty
niemieckie w radzieckiej strefie okupacyjnej. W ramach podziału majątku
poniemieckiego Polska otrzymała od Rosjan nie wielką cześć taboru
pływającego – były to głównie wraki, których spora część nie nadawała
się do odbudowy. Jednym z podniesionych w 1945 roku przez radzieckie
oddziały ratunkowe wraków był nieduży parowy holownik HELENE, który
niespodziewanie dwa lata później trafił pod polską banderę.
FLORIAN ex HELENE
Zbudowany
w Oppeln [Opole] w 1940 roku, nazwany „HELENE”, pływał jako holownik
śródlądowy w Wasserbauamt, Küstrin [Kostrzyń]. W kwietniu 1945 roku
zatopiony w porcie szczecińskim. We wrześniu tego samego roku wydobyty
przez Radzieckie Oddziały Ratownicze [77 ASO]. Przyznany jako zdobycz
wojenna stronie radzieckiej. Po remoncie, bez zmiany nazwy
wykorzystywany do podnoszenia wraków na Odrze. W 1947 roku zarekwirowany
przez Polskie Wojska Ochrony Pogranicza za przemyt ludności żydowskiej
do radzieckiej strefy okupacyjnej. Załogę sowiecką po interwencjach
Rosjan zwolniono natomiast sam holownik rozpoczął służbę w Wojskach
Ochrony Pogranicza. Po roku przekazany Głównemu Urzędowi Morskiemu w
Gdańsku - Ekspozyturze w Szczecinie i przemianowany na „FLORIAN”. Od
1948 roku w eksploatacji Szczecińskiego Urzędu Morskiego. W 1949 roku
przebudowany na statek pożarniczy, wyposażony w działko wodne. Rok
później eksploatowany przez Portową Straż Pożarną Zarządu Portu
Szczecin. W 1954 roku Rosjanom zapłacono odszkodowanie i holownik stał
się własnością Polski. .W trakcie służby w Zarządzie Portu
Szczecin odbył kilka podróży śródlądowych holując barki do remontu do
Wrocławia, Czarnkowa i Głogowa. Eksploatowany do 30 czerwca 1958 roku, złomowano go trzy lata później w 1961 roku.
* * *
Dane techniczne
Miejsce budowy :
|
Stocznia Oppeln [Opole] ( Niemcy )
|
Sygnał rozpoznawczy :
|
SODA
|
Port macierzysty :
|
Szczecin
|
Tonaż :
|
45 RT
|
Kadłub :
|
stal nitowany
|
Wymiary :
|
22,37 x 4,22 x 1.25 m
|
Napęd :
|
1 x maszyna parowa, podwójnego rozprężania, 2 cyl. Christiansen & Meyer, Hamburg rok produkcji 1940 nr. fabryczny 867, moc: 100 KM
|
Kotły
parowe : 1 kocioł szkocki produkcji Chritiansen & Meyer Hamburg rok
produkcji 1940, nr. Fabryczny 5294 ,ciśnienie robocze: 12.atm.
| |
Pędnik :
|
1 śruba napędowa
|
Prędkość :
|
8 w
|
Załoga ;
|
5 ludzi - plus kilkuosobowa sekcja strażaków
|
* * *
Źródła publikacji:
Jerzy Miciński , Stefan Kolicki - Pod Polską Banderą Wydawnictwo Morskie Gdynia 1962
|
Mieczysław Andrut – Pod Flagą Zarządu Portu Szczecin
|
Monografia portowego taboru pływającego Zarządu Portu Szczecin w latach 1950 – 1980; Szczecin 1980
|
Waldemar Danielewicz Polskie Holowniki Morskie 1920-2015; Porta Mare 2015
|
Ryszard
Leszczyński Katastrofy i Wypadki Morskie Floty Pomocniczej PMH (1926
-2016); Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej Gdańsk 2017
|
Źródła własne
|
* * *
Poniżej:
statek pożarniczy FLORIAN, zdjęcia z archiwum Andrzeja Patro i
Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: fire
fighting unit FLORIAN, photos from archives of Andrzej Patro and
Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photos).
Poniżej:
rysunek - statek pożarniczy FLORIAN, autor Stefan Kolicki, źródło -
patrz pkt. 1 bibliografii (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below:
drawing - fire fighting unit FLORIAN, autor Stefan Kolicki (to enlarge
click on the photos).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz