Autorzy: Waldemar
Danielewicz, Andrzej Patro, Zbigniew Rybicki.
Podziękowania :
Zbigniew Rybicki z Portowej Straży
Pożarnej w Gdyni za udostępnienie unikalnych zdjęć jednostki .
„STRAŻAK 1” ex „ŻAR”
Projekt
kadłuba statku pożarniczego powstał w Zakładzie Konstrukcji Okrętowych
Politechniki Gdańskiej w 1953 r. Co ciekawe założenia konstrukcyjne narzucały
projektantom obowiązek wykorzystania silnika z kutra pożarniczego JUHAS a także
jego pomp pożarowych. Dobór wymiarów i kształtu kadłuba pozostawiono do uznania
projektantom. Zadanie projektu sprecyzowano w kilku punktach:
- samodzielne akcje gaśnicze statków a także obiektów lądowych od strony wody
- podawanie wody dla zasilania Straży Pożarnych na lądzie dla obiektów położonych w pewnej odległości od nabrzeży
- akcji ratowniczych w razie tonięcia statków, pomoc w akcjach powodziowych, ratowanie tonących i wyciąganie topielców
- asysta przy zbiornikowcach
- rejon pływania to Martwa Wisła, reda i wody osłonięte przy wietrze 6 do 7 stopni B i stanie morza 5.
W
oparciu o te założenia skonstruowano statek pożarniczy pod kierunkiem mgr inż. Zbigniewa Grzywaczewskiego otrzymał on oznaczenie
robocze Juhas II. Jako ciekawostkę należy podać, że wzorem dla opracowania
kadłuba była motorówka pilotowa „PILOT 29” zbudowana w 1949 roku w Holandii, jednakże
ze względu na szerszy zakres wymagań kadłub „Juhasa II” wydłużono o 2 metry. Budowę zlecono
Kozielskiej Stoczni Rzecznej w Koźlu, położenie stępki nastąpiło w połowie 1955
r. a zakończenie budowy pod koniec 1956 r. Po serii prób stoczniowych i
usunięciu usterek statek przekazano w kwietniu 1957 r. armatorowi, czyli
Portowej Straży Pożarnej Zarządu Portu Gdańsk, otrzymał nazwę „ŻAR”. Niektóre
polskie źródła sugerują jakoby budowana jednostka miała otrzymać nazwę „Juhas
II”, którą zmieniono w trakcie budowy na „Żar”. Nie jest to prawdą, zapewne
chodzi tu o to, że projekt jednostki jak już wspomniano nazwano typ „Juhas II”
i niektórzy autorzy przypisali mu nazwę „Juhas II”. W styczniu 1966 r.
przemianowany na „STRAŻAK 1”
Cztery lata później wymieniono mu napęd główny na jeden silnik wysokoprężny
typu Wola DM-150a o mocy 150
KM. Wycofany z eksploatacji w 1977 roku, następnie
nabyty przez Hydrotechniczną Spółdzielnie Pracy „Spelwar” w Gdańsku i
przebudowany na holownik, otrzymał nazwę „TOMASZ”. Wycofany w 1982 roku i
złomowany.
* * *
ROK
I MIEJSCE BUDOWY:
|
1956;
Kozielska Stocznia Rzeczna w Koźlu
|
STOCZNIOWY
NUMER BUDOWY:
|
Juhas
II/1
|
DANE
TECHNICZNE:
|
długość
całkowita – 17,94 m
|
długość
m.p.- 16,60 m
|
|
szerokość:
3,80 m
|
|
zanurzenie:
1,30 m
|
|
zanurzenie
maksymalne – 1,40 m
|
|
wysokość
burt: 2,00 m
|
|
wysokość
nierozbieralna: - 3,20 m
|
|
pojemność
brutto: 27,99 RT
|
|
netto:
8 RT
|
|
wyporność:
36 ton
|
|
SILNIK
GŁÓWNY:
|
1
silnik wysokoprężny typu Gray Marine Diesel 6-71 RC37H; sześciocylindrowy,
produkcji Continental Motor Company w Detroit; moc: 225 KM przy 2100
obr./min.; przekładnia redukcyjna o przełożeniu 3:1; rok produkcji: 1944
|
od
1964 r. - 1 silnik wysokoprężny typu DMVMa 300 Wola; 6 cylindrowy; produkcji:
Zakłady Mechaniczne im. M.Nowotki w Warszawie; rok produkcji: 1963; moc: 300 KM [221 kW]
|
|
URZĄDZENIA
POMOCNICZE:
|
1
agregat prądotwórczy typu Gray Marine 24 V; 2 cylindrowy; produkcji: Gray
Motor Company, Detroit; 2 cylindrowy prądu stałego o napięciu 220 V; moc: 27 KM
|
PRĘDKOŚĆ:
|
10
w
|
WYPOSAŻENIE
POŻAROWE:
|
2
pompy pożarowe Harland o łącznej wydajności 4500 l/min.; napędzane własnymi
silnikami typu 4 ELA firmy Meadows o mocy 40 KM
|
1
działko wodne o wydajności 1700 l/min.
|
|
ilość
prądów wody, które jednocześnie statek może uruchomić – 12
|
|
instalacja
ssawna do celów ratowniczych; instalacja gaśnica gazowa
|
|
ZAŁOGA:
|
stała:
3 osoby; strażacka 1 +8 osób
|
AUTONOMICZNOŚĆ:
|
24h
|
ARMATOR:
|
Zarząd
Portu Gdańsk w Gdańsku – Portowa Straż Pożarna
|
PORT
MACIERZYSTY:
|
Gdańsk
|
SYGNAŁ
WYWOŁWCZY:
|
SOGK
|
© Waldemar Danielewicz
* *
*
ŹRÓDŁA:
|
Jerzy
Miciński, Stefan Kolicki – Pod polską banderą – Gdańsk 1962
|
Zbigniew Grzywaczewski –
Statek pożarniczy portu gdańskiego m/poż „Żar”- Budownictwo Okrętowe 7/1957
|
Ryszard
Leszczyński – Katastrofy i wypadki morskie floty pomocniczej PMH (1926-2016)
Gdańsk 2017
|
Polski
Rejestr Statków – Rejestr statków 1957/58 – Gdańsk
|
Polski
Rejestr Statków – Rejestr statków śródlądowych 1979 – Gdańsk 1979
|
https://
pspflorian. pl
|
informacje
własne oraz od Krzysztofa Nowickiego byłego pracownika HSP „Spelwar”
|
* *
*
Poniżej: statek
pożarniczy ŻAR, zdjęcia z archiwum Zbigniewa Rybickiego i Portowej Straży
Pożarnej (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: fire fighting unit ŻAR,
photos from archives of Zbigniew Rybicki
and Harbor Fire Department (to enlarge click on the photos).
Poniżej: statek
pożarniczy STRAŻAK-1 ex ŻAR, zdjęcia z archiwum Zbigniewa Rybickiego i Portowej
Straży Pożarnej (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: fire fighting unit
STRAŻAK-1 ex ŻAR, photos from archives of Zbigniew Rybicki and Harbor Fire Department (to enlarge click
on the photos).
Poniżej: dawny statek
pożarniczy STRAŻAK-1 ex ŻAR już jako holownik TOMASZ, autor Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: former fire fighting unit
STRAŻAK-1 ex ŻAR as a tug TOMASZ, author Waldemar Danielewicz (to enlarge click
on the photos).
Poniżej: statek pożarniczy ŻAR ćwiczenia, zdjęcia z archiwum Zbigniewa Rybickiego i Portowej Straży Pożarnej (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: fire fighting unit ŻAR training, photos from archives of Zbigniew Rybicki and Harbor Fire Department (to enlarge click on the photos).
Poniżej: statek pożarniczy ŻAR ćwiczenia, zdjęcia z archiwum Zbigniewa Rybickiego i Portowej Straży Pożarnej (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: fire fighting unit ŻAR training, photos from archives of Zbigniew Rybicki and Harbor Fire Department (to enlarge click on the photos).
Poniżej: statek
pożarniczy ŻAR i jego załoga, zdjęcia z archiwum Zbigniewa Rybickiego i
Portowej Straży Pożarnej (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: fire
fighting unit ŻAR and his crew, photos from archives of Zbigniew Rybicki and Harbor Fire Department (to enlarge click
on the photos).
Poniżej: rysunek - statek
pożarniczy STRAŻAK-1 ex ŻAR, autor Stefan Kolicki, źródło - patrz pkt. 1
bibliografii (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: drawing - fire
fighting unit STRAŻAK-1 ex ŻAR, autor Stefan Kolicki (to enlarge click on the
photos).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz