Autorzy: Waldemar Danielewicz, Andrzej Patro, Wojtek Jel.
Na wstępie do niniejszego opracowania pragnę skierować specjalne podziękowania:
Ryszard Leszczyński i Leszek Kucira za pomoc w uzupełnianiu luk w historii
statku. Marek Twardowski, Zbigniew Rybicki z Portowej Straży Pożarnej w Gdyni za bezcenne uwagi oraz przekazanie niepublikowanych
dotąd zdjęć.
PŁOMIEŃ (SOFJ)
Statek zbudowano w amerykańskiej
stoczni Westergard Rice Brothers and Co. Rockport w stanie Texas [USA]. Ta
powstała w 1942 roku stocznia specjalizowała się w budowie jednostek
drewnianych na potrzeby US.Navy. Jej właścicielami byli bracia Rob i Roy Rice.
To tu właśnie w 1944 roku ukończono kuter pożarniczy na potrzeby inwazji w
Normandii. Posiadał on drewniany kadłub antymagnetyczny i przeznaczony był do
ochrony pożarowej tymczasowych sztucznych portów desantowych. Otrzymał numer
taktyczny T-212. W czasie D-Day kuter znalazł się we Francji. Po zakończeniu II
wojny światowej pozostał na terenie Belgii i został przeznaczony do sprzedaży w
ramach tzw. demobilu. W 1947 r. polskie Ministerstwo Komunikacji poprzez Polską
Misję Zakupów z Demobilu Amerykańskiego urzędującą w Paryżu nabyło od USA i
Wlk. Brytanii wiele jednostek zdemobilizowanych jak barki desantowe różnych
typów, kutry desantowe i holowniki. Wśród nich znalazł się T-212, który
przejęty został w Antwerpii już 10 lipca 1947 r. Przypłynął on do Gdańska 27
września 1947 roku o godz. 13:25 w konwoju wraz z 30 tonowym dźwigiem
pływającym typu Derrick i dwiema łodziami motorowymi. Wszystkie te statki
płynęły na holu, holownika „Żubr”. Po przybyciu statek został przekazany
tymczasowo do zabezpieczenia Głównemu Urzędowi Morskiemu, ponieważ był on w
dyspozycji Narodowego Banku Polskiego. Dopiero po uiszczeniu kwoty poprzez
Biuro Rozrachunków Międzynarodowych NBP został przekazany Głównemu Urzędowi
Morskiemu. Ponieważ statek miał uszkodzoną
burtę na długości ok. 4 m.
Dokonano remontu w Warsztatach Zakładu Doskonalenia Rzemiosła Jasnoch i Dąbek w
Gdańsku po czym przekazany został Kapitanatowi Portu Gdańsk , do eksploatacji
wszedł na początku 1948 r. otrzymując
nazwę „PŁOMIEŃ”. Po przejęciu kompetencji od Urzędu Morskiego w sprawach
obsługi portów przez Zarządy Portów trafił w 1950 r. do Zarządu Portu
Gdańsk-Gdynia. W marcu 1951 roku przebazowany do Gdyni gdzie pełnił służbę w
Państwowej Straży Pożarnej Zarządu Portu Gdańsk - Gdynia. Od 1954 w PSP Zarząd
Portu Gdynia. W 1955 r. przebudowany, zlikwidowano wieżyczkę dla działka p.poż.
Wycofany w 1962 r. i przekazany do Centrum Wychowania Morskiego ZHP w Jastarni
gdzie pełnił rolę zaplecza nurkowego. Data zakończenia służby i kasacji
nieznana.
TYP STATKU:
|
pożarniczy
|
ROK I MIEJSCE BUDOWY:
|
1944 w
stoczni Westergard Rice Brothers and Co. Rockport w stanie Texas [USA]
|
DANE TECHNICZNE:
|
pojemność brutto: 44 RT; netto: 16 RT
|
długość całkowita: 20,36 m; długość lpp.: 19,70 m szerokość: 5,15 m zanurzenie: 2,30 m
|
SILNIKI GŁÓWNE:
|
1 silnik wysokoprężny typ Superior Ohio 1577 N ; 8
cylindrowy produkcji: nr. seryjny:
92741; moc 160 KM
|
SILNIKI POMOCNICZE:
|
1 silnik pomocniczy benzynowy 4-ro cylindrowy z prądnicą
|
PĘDNIK:
|
1 śruba napędowa
|
PRĘDKOŚĆ:
|
6 węzłów
|
ZAŁOGA:
|
6 ludzi + 9 strażaków
|
WYPOSAŻENIE:
|
żyrokompas, odbiornik radiowy odbiorczo-nadawczy
dwie pompy p.poż napędzane własnymi silnikami typu
Chrysler Marine BD 800 o numerach seryjnych 1171 na lewej burcie i 1183 na
prawej burcie, kocioł c.o. na ropę
|
ARMATOR:
|
Zarząd Portu Gdynia
|
PORT MACIERZYSTY:
|
Gdynia
|
Opracował: Waldemar Danielewicz
Bibliografia:
Jerzy Miciński,
Stanisław Kolicki – Pod polską banderą – Wydawnictwo Morskie, Gdynia 1962 r.
|
Tadeusz Popielawski
– Rozwój statków pożarniczych – Budownictwo Okrętowe nr 7/88 – Gdańsk.
|
Ryszard Leszczyński
– Katastrofy i wypadki morskiej floty pomocniczej PMH (1926-2016) – Gdańsk
2017
|
Informacje własne
autora.
|
* * *
Poniżej: statek pożarniczy
PŁOMIEŃ, zdjęcia z archiwum Waldemara Danielewicza, Marka Twardowskiego i Portowej Straży Pożarnej
(aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: fire fighting unit PŁOMIEŃ, photos
from archives of Waldemar Danielewicz, Marek Twardowski and Wojtek Jel and Harbor Fire Department
(to enlarge click on the photos).
Poniżej:
statek pożarniczy PŁOMIEŃ w akcji, zdjęcia z archiwum Wojtka Jel i Portowej
Straży Pożarnej (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: fire fighting unit
PŁOMIEŃ in action, photos from archives of Wojtek Jel and Harbor Fire Department
(to enlarge click on the photos).
|
PŁOMIEŃ i jego załoga w akcji, 1954 rok. |
|
PŁOMIEŃ i jego załoga w akcji. |
|
PŁOMIEŃ ćwiczenia ratownictwa brzegowego. |
|
PŁOMIEŃ ćwiczenia ratownictwa brzegowego. |
|
PŁOMIEŃ ćwiczenia ratownictwa brzegowego. |
Poniżej:
statek pożarniczy PŁOMIEŃ i jego załoga, zdjęcia z archiwum Wojtka Jel i Portowej
Straży Pożarnej (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: fire fighting unit
PŁOMIEŃ and its crew, photos from archives of Wojtek Jel and Harbor Fire
Department (to enlarge click on the photos).
|
PŁOMIEŃ, Gdańsk 1947 rok. |
|
PŁOMIEŃ i jego załoga. |
|
PŁOMIEŃ i jego załoga. |
|
PŁOMIEŃ wodowanie szalupy. |
|
PŁOMIEŃ wodowanie szalupy. |
|
PŁOMIEŃ wodowanie szalupy. |
|
PŁOMIEŃ i jego załoga. |
|
PŁOMIEŃ, wachta przy sterze. |
|
PŁOMIEŃ a za jego rufą goszczący w Gdyni wraz z okrętem bazą zespół szwedzkich okrętów podwodnych, 23.06.1958 rok |
|
PŁOMIEŃ przy nabrzeżu pilotowym, Gdynia 03.07.1958 rok. |
|
PŁOMIEŃ - załoga: od lewej Młyński z synem, drugi Stremlau Norbert, czwarty Trzeciak Władysław. |
|
PŁOMIEŃ a przed jego dziobem jednostka pożarnicza BŁYSK, Gdynia. |
|
PŁOMIEŃ przy nabrzeżu pilotowym w Gdyni, przed dziobem holownik ACHILLES |
|
PŁOMIEŃ przy nabrzeżu polskim w Gdyni |
|
PŁOMIEŃ przy nabrzeżu polskim w Gdyni |
|
PŁOMIEŃ przy nabrzeżu pilotowym w Gdyni. |
|
PŁOMIEŃ, dyżur przy burcie norweskiego zbiornikowca JALNA. |
|
PŁOMIEŃ i jego załoga. |
|
PŁOMIEŃ i jego załoga. |
|
PŁOMIEŃ wachta przy monitorze wodnym. |
|
PŁOMIEŃ i jego załoga. |
|
PŁOMIEŃ. |
|
PŁOMIEŃ i jego załoga. |
|
PŁOMIEŃ i jego załoga. |
|
PŁOMIEŃ i jego załoga. |
|
PŁOMIEŃ chwila odprężenia. |
|
PŁOMIEŃ i jego załoga podczas wizytacji. |
|
PŁOMIEŃ wizyta radzieckich pożarników. |
|
PŁOMIEŃ wizyta radzieckich pożarników. |
|
PŁOMIEŃ wizyta czechosłowackiej delegacji. |
|
PŁOMIEŃ i trzech członków jego załogi. |
Poniżej: rysunek - statek pożarniczy PŁOMIEŃ, autor Stefan Kolicki, źródło - patrz pkt. 1 bibliografii (aby
powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: drawing - fire fighting unit PŁOMIEŃ, autor
Stefan Kolicki (to enlarge click on the photos).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz