Autorzy: Waldemar Danielewicz, Andrzej Patro, Wojtek Jel.
Podziękowania :
Ryszard Leszczyński za dyskusję i uwagi dotyczące historii statku
pożarniczego „Błysk”
Zbigniew Rybicki z Portowej Straży Pożarnej w Gdyni, Marek Twardowski i Wojtek Jel za
udostępnienie unikalnych zdjęć jednostki
.
BŁYSK
Statek zbudowano w 1913 roku w
stoczni Union Gießerei w Königsberg [dz. Kaliningrad, klasyfikowany był, jako
łódź motorowa. Tu należy się kilka słów wyjaśnienia. Otóż w polskich
opracowaniach jak – Katastrofy i wypadki morskiej floty pomocniczej – Ryszarda
Leszczyńskiego z 2017 r. podawany jest rok budowy 1942 i stocznia Schiffswerft
Otto Kutschewsky w Königsbergu.
Natomiast Polski Rejestr Statków – Rejestr 1957-58 podaje też rok budowany 1942
natomiast, jako miejsce powstania statku podaje ogólnikowo Niemcy. Dokument
Sądu Powiatowego w Gdyni II wydział w postanowieniu o wpisaniu do rejestru
statków handlowych morskich w rubryce 4 zatytułowanej rok i miejsce wodowania
statku podaje, że danych tych nie ustalono. Skąd wziął się rok, 1942 jako data
budowy ?. Prawdopodobnie PRS ustalił datę budowy na podstawie roku budowy silnika,
czyli 1942. Zapomniano jednak, że był to silnik produkcji USA i nie mógł
znaleźć się w Niemczech gdyż od grudnia 1941 r. państwa te były w stanie wojny.
Poza tym silnik ten wstawiono podczas odbudowy statku w 1950 r. i pochodził on
z zakupów dokonanych przez Polskę w latach 1947/48.
Po wybudowaniu nazwano go
„BALDUR” i należał on do Tiefbauamt II der Stadt Königsberg [ II Urząd
Inżynierii Lądowej]. Według listy statków zbudowanych przez tę stocznię miał on
12,25 m
długości, 2,70 m
szerokości a jego zanurzenie wynosiło 1,15 m. Napęd stanowił jeden silnik
wysokoprężny Deutz – 4 cylindrowy o mocy 26 KM. W 1944 roku „Baldur” znalazł się w
Elblągu [Elbing] gdzie został zatopiony, silnik celowo uszkodzono poprzez
demontaż głowic. W 1947 r. rozpoczęto prace wydobywcze jednostki przez ekipy
Państwowego Zarządu Wodnego w Elblągu. Po wydobyciu komisja orzekła, że statek
nadaje się do odbudowy. Na wniosek Ministra Żeglugi przekazany został Głównemu
Urzędowi Morskiemu w Gdańsku. W latach 1948-1950 przeszedł odbudowę połączoną z
przebudową na statek pożarniczy. Prace wykonywały Warsztaty Portowe Gdańskiego
Urzędu Morskiego w Gdyni. Projekt przebudowy opracował mjr. poż. Bronisław
Witkowski, zainstalowano w części rufowej wieżyczkę z działkiem gaśniczym,
wstawiono nowy silnik i pompy ppoż. Przekazany do służby 23 kwietnia 1950 r.,
otrzymał nazwę „BŁYSK”. Armatorem był Zarząd Portu Gdańsk-Gdynia Portowa Straż
Pożarna w Gdyni. W 1954 r. po powołaniu dwóch osobnych Zarządów Portów, „Błysk”
przebazowany został do Gdańska gdzie służył w Portowej Straży Pożarnej Zarządu
Portu Gdańsk. Wycofany w 1959 r. i rok później złomowany.
TYP STATKU:
|
pożarniczy
|
ROK I MIEJSCE BUDOWY:
|
1913; Union Gißerei, Königsberg
[Niemcy]
|
DANE TECHNICZNE:
|
pojemność brutto: 11 RT; netto:
3 RT
|
długość całkowita: 12,47 m
|
|
szerokość: 2,70 m
|
|
zanurzenie: 1,15 m
|
|
SILNIKI GŁÓWNE:
|
1 silnik wysokoprężny 6-cio
cylindrowy Herkules Diesel prod. USA; rok produkcji: 1942; moc: 150 KM
|
PĘDNIK:
|
1 śruba napędowa
|
PRĘDKOŚĆ:
|
7 węzłów
|
URZĄDZENIA POMOCNICZE /
POŻAROWE:
|
1 silnik pomocniczy benzynowy 4
cylindrowy z prądnicą
|
2 pompy pożarowe Harland
napędzane silnikami Chrysler Marine Diesel BD 800 o numerach seryjnych 1171 i
1183 wydajność 2400 l/min.
|
|
działko pożarowe wodne
|
|
INNE:
|
kocioł centralnego ogrzewania
na ropę
|
żyrokompas
|
|
aparat radiowy
nadwczo-odbiorczy
|
|
ZAŁOGA:
|
3 osoby + 4 strażaków
|
ARMATOR:
|
Zarząd Portu Gdańsk, Portowa
Straż Pożarna w Gdańsku.
|
PORT MACIERZYSTY:
|
Gdańsk
|
SYGNAŁ WYWOŁAWCZY:
|
SNGB
|
© Waldemar Danielewicz
Źródła
Ryszard Leszczyński –
Katastrofy i wypadki morskiej floty pomocniczej PMH (1926-2016) Gdynia 2017
|
Tadeusz Popielawski – Rozwój
statków pożarniczych – Budownictwo Okrętowe 7/1988
|
Berndt Schwarz – Binnenschiffe zwischen
Ostpreussen und Schleisen – Cuxhaven 2012
|
Schiffbauliste Union - Giesserei - Königsberg und Gustav Fechter –
Königsberg
|
Dziennik Bałtycki nr 111 z 23
kwietnia 1950 r.
|
Archiwum Państwowe Gdańsk akta
PZW Elbląg.
|
* * *
Poniżej: statek pożarniczy
BŁYSK, zdjęcia z archiwum Wojtka Jel, Marka Twardowskiego i Portowej Straży Pożarnej (aby powiększyć
kliknij na zdjęcie) / Below: fire fighting unit BŁYSK, photos from archives of
Wojtek Jel, Marek Twardowski and Harbor Fire Department (to enlarge click on the photos).
Poniżej: statek pożarniczy BŁYSK w akcji, zdjęcia z archiwum Wojtka Jel, Zbigniewa Rybickiego i Portowej Straży Pożarnej (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: fire fighting unit BŁYSK in action, photos from archives of Wojtek Jel, Zbigniew Rybicki and Harbor Fire Department (to enlarge click on the photos).
Poniżej: statek pożarniczy
BŁYSK i jego załoga, zdjęcia z archiwum Wojtka Jel, Zbigniewa Rybickiego i
Portowej Straży Pożarnej (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: fire
fighting unit BŁYSK and his crew, photos from archives of Wojtek Jel, Zbigniew
Rybicki and Harbor Fire Department (to
enlarge click on the photos).
Poniżej: statek pożarniczy BŁYSK w prasie, „Dziennik Bałtycki” z 23.04.1950 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: fire fighting unit BŁYSK in the press, „Dziennik Bałtycki” z 23.04.1950 (to enlarge click on the photos).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz