SAMSON (IMO: 6709919, MMSI: ---, Sygnał
wywoławczy: SQLK) – holownik portowo – redowy typu B 65 zbudowany przez Stocznię
Północną im. Bohaterów Westerplatte w Gdańsku na zamówienie na zamówienie Zarządu
Szczecin (później Zarząd Portu Szczecin Świnoujście). W 1992 nowym armatorem
jednostki zostaje Port-Hol Sp. z o. o. Od 2012 roku nie wykazywany w rejestrach
PRS.
* * *
SAMSON (IMO: 6709919, MMSI: ---, Call Sign: SQLK)
– harbor-roadstead tug modified type B 65 built by the Northern Shipyard named
Heroes Westerplatte on order Szczecin Port Authority (later Szczecin –
Swinoujscie Port Authority). Since 1992 unit new shipowner was Port-Hol Sp. z
o. o.. Since 2012 not recognized in the PRS registers,
* * *
Jednostki typu B
65 / Units type B 65:
- H-12 – numer stoczniowy / yard number: B65/1, rok budowy / year of built: 12.1963, los /fate: ?,
- H-19 – numer stoczniowy / yard number: B65/2, rok budowy / year of built: 12.1963, los /fate: sprzedany w 1995 roku i przemianowany na / sold in June 1995 and renamed to: SLOP-4,
- H-20 – numer stoczniowy / yard number: B65/3, rok budowy / year of built: 08.1964, los /fate: ?,
- GOLIAT – numer stoczniowy / yard number: B65/4, rok budowy / year of built: 02.1966, los /fate: złomowany / scrapped: 08.03.2017,
- SAMSON – numer stoczniowy / yard number: B65/5, rok budowy / year of built: 09.1966, los /fate: złomowany / scrapped.
* * *
Dane techniczne / Technical data:
- Wyporność / Displacement (pełna / full): 227 ton / tons,
- Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 31,66 x 8,43 x 3,64 m,
- Kadłub (materiał) / Hull (material): stal (spawany / nitowany) / steel (welded / riveted),
- Grodzie wodszczelne / Watertight bulkheads: 3,
- Ilość pokładów / Decks number: 4,
- Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel,
- 1 silnik diesla: / 1 diesel engine: ZUT Zgoda Sulzer 5TD48 o mocy / with power 1840 kW / 1500 HP,
- 1 śruba nastawna / 1 CPP,
- Prędkość / Speed: 13 węzłów / knots,
- Wyposażenie pokładowe / Deck equipment:
- holownicze / towing:
- 1 amortyzowany hak holowniczy / 1 cushing towing hook,
- uciąg / bollard pull: 20 t.,
- kotwiczne / anchor:
- 2 kotwice typu Hall (każda 300 kg) obsługiwane przez elektryczną windę kotwiczną ASH 25-30-35 / 2 anchors type Hall (each 300 kg) operated by an electric windlass ASH 25-30-35,
- wyposażenie przeciw pożarowe - ratunkowe / fire fighting – salvage equipment:
- 2 pompy pożarowe o wydajności / 2 fire pumps with a capacity: 100 m3/h, 25 m3/h,
- 1 umieszczone na sterówce działko wodne / 1 placed on a wheelhouse water cannon,
- 1 pompa ratownicza Delphin o wydajności: 400 m3/h / 1 salvage pump Delphin with a capacity: 400 m3/h,
- wyposażenie ratunkowo – nawigacyjne / rescue – navigation equipment:
- 1 łódź ratunkowa dla 40 osób / 1 life boat for 40 persons,
- 2 tratwy pneumatyczne / 2 pneumatic rafts,
- kamizelki ratunkowe / life jackets,
- 2 radary oraz pławy EPIRB i SART / 2 radars and buoys EPIRB & SART,
- echosonda / echo so under,
- odbiorniki Navtex, GPS / Navtex, GPS receivers,
- AIS,
- kompas magnetyczny / magnetic compass,
- Załoga / Crew: 5/7 os. / pers.
* * *
SAMSON, Świnoujście 1995 r. - zdjęcie dzięki
uprzejmości autora Pana Andrzeja Patro / SAMSON, Świnoujście 1995 - photo courtesy of their author Mr Andrzej Patro.
SAMSON w Gdańsku 19.05.2006 r. - zdjęcia dzięki uprzejmości autora Pana Waldemara Kossmann. / SAMSON in Gdansk 19.05.2006 - photos courtesy of their author Mr. Waldemar Kossmann.
SAMSON w Gdańsku 19.05.2006 r. - zdjęcia dzięki uprzejmości autora Pana Waldemara Kossmann. / SAMSON in Gdansk 19.05.2006 - photos courtesy of their author Mr. Waldemar Kossmann.
Bibliografia /
Bibliography:
Danielewicz
Waldemar – Polskie Holowniki Morskie 1920 – 2015, POWR Porta Mare
PRS
2011
Mialem możliwość płynięcia nim :) piękne wspomnienia z dzieciństwa :) dziękuję wujku Z. :)
OdpowiedzUsuń