GOLIAT (IMO: 8102581, MMSI: 261000210, Sygnał
wywoławczy: SQLJ) – holownik portowo – redowy typu B 65 zbudowany przez Stocznię
Północną im. Bohaterów Westerplatte w Gdańsku na zamówienie Zarządu Portu Szczecin
(później Zarząd Portu Szczecin – Świnoujście). W czerwcu 1982 roku podczas
manewrów wyprowadzania z portu w Świnoujściu masowca Kopalnia Siersza, uderzony
i zatopiony (cała załoga uratowana przez kuter pilotowy PILOT 69). Po kilku dniach
wydobyty i wyremontowany. W 1992 roku nowym armatorem jednostki zostaje Zakład
Usług Żeglugowych Sp. z o. o. w Szczecinie. W październiku 2008 roku GOLIAT
pomagał w holowaniu pogłębiarki ROZGWIAZDA, która 17 października w sztormowych
warunkach pogodowych na wysokości Kołobrzegu zatonęła a śmierć poniosło 5 osób.
W 2011 wycofany ze służby i sprzedany zagranicznemu armatorowi Tech Project LCC. 8 marca 2017 roku wprowadzony na plażę w tureckiej Aliadze w celu pocięcia na złom.
GOLIAT (IMO: 8102581, MMSI: 261000210, Call Sign: SQLJ)
– harbor-roadstead tug type B 65 built by the Northern Shipyard named Heroes
Westerplatte on order Szczecin Port Authority (later Szczecin – Swinoujscie
Port Authority). In June 1982, during the maneuvers output from the port of
Swinoujscie bulk carrier KOPALNIA SIERSZA, struck and sunk (all crew rescued by
pilot boat PILOT 69). After few days raised and restored. Since 1992 unit new
shipowner was Zakład Usług Żeglugowych Sp. z o. o. in Szczecin. In October
2008, GOLIAT assisted in towing the dredger ROZGWIAZDA, which on October 17 in
stormy weather conditions at the height of Kolobrzeg sunk with 5 persons. In
2011 decommissioned and sold to foreign owner Tech Project LCC. On 8 march 2017 beached in turkish Aliaga.
Jednostki typu B
65 / Units type B 65:
- H-12 – numer stoczniowy / yard number: B65/1, rok budowy / year of built: 12.1963, los /fate:,
- H-19 – numer stoczniowy / yard number: B65/2, rok budowy / year of built: 12.1963, los /fate: wycofany ze służby w / decommissioned in: 1993, w 1995 roku sprzedany obcemu armatorowi i przemianowany na / in 1995 sold to fereign shipowner and renamed to: SLOP-4,
- H-20 – numer stoczniowy / yard number: B65/3, rok budowy / year of built: 08.1964, los /fate: ,
- GOLIAT – numer stoczniowy / yard number: B65/4, rok budowy / year of built: 02.1966, los /fate: złomowany / scrapped: 08.03.2017,
- SAMSON – numer stoczniowy / yard number: B65/5, rok budowy / year of built: 09.1966, los /fate: złomowany / scrapped.
Dane techniczne / Technical data:
- Wyporność / Displacement (pełna / full): 227 ton / tons,
- Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 31,66 x 8,43 x 3,64 m,
- Kadłub (materiał) / Hull (material): stal (spawany / nitowany) / steel (welded / riveted),
- Grodzie wowodszczelne / Watertight bulkheads: 3,
- Ilość pokładów / Decks number: 4,
- Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel,
- 1 silnik diesla: / 1 diesel engine: ZUT Zgoda Sulzer 5TD48 o mocy / with power 1840 kW / 1500 HP,
- 1 śruba nastawna / 1 CPP,
- Prędkość / Speed: 13 węzłów / knots,
- Wyposażenie pokładowe / Deck equipment:
- holownicze / towing:
- 1 amortyzowany hak holowniczy / 1 cushing towing hook,
- uciąg / bollard pull: 20 t.,
- kotwiczne / anchor:
- 2 kotwice typu Hall (każda 300 kg) obsługiwane przez elektryczną windę kotwiczną ASH 25-30-35 / 2 anchors type Hall (each 300 kg) operated by an electric windlass ASH 25-30-35,
- wyposażenie przeciw pożarowe - ratunkowe / fire fighting – salvage equipment:
- 2 pompy pożarowe o wydajności / 2 fire pumps with a capacity: 100 m3/h, 25 m3/h,,
- 1 umieszczone na sterówce działko wodne / 1 placed on a wheelhouse water cannon,
- 1 pompa ratownicza Delphin o wydajności: 400 m3/h / 1 salvage pump Delphin with a capacity: 400 m3/h,
- wyposażenie ratunkowo – nawigacyjne / rescue – navigation equipment:
- 1 łódź ratunkowa dla 40 osób / 1 life boat for 40 persons,
- 2 tratwy pneumatyczne / 2 pneumatic rafts,
- kamizelki ratunkowe / life jackets,
- 2 radary oraz pławy EPIRB i SART / 2 radars and buoys EPIRB & SART,
- echosonda / echo so under,
- odbiorniki Navtex, GPS / Navtex, GPS receivers,
- AIS,
- kompas magnetyczny / magnetic compass,
- Załoga / Crew: 5/7 os. / pers.
Poniżej zdjęcie
holownika GOLIAT, autor Pan Mieczysław Andrut, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug GOLIAT, author Mr. Mieczysław Andrut, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcia holownika GOLIAT, autor Pan Waldemar Wąs, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug GOLIAT, author Mr. Waldemar Wąs, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcia holownika GOLIAT, autor Pan Waldemar Wąs, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug GOLIAT, author Mr. Waldemar Wąs, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcia
holownika GOLIAT, kolekcja Pana Waldemara Danielewicza, zbiór Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) /
Below photos of the tug GOLIAT, a
collection of Mr. Waldemar Danielewicz and Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcia holownika GOLIAT / Below photos tug GOLIAT (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcia holownika GOLIAT / Below photos tug GOLIAT (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).
Bibliografia /
Bibliography:
Danielewicz
Waldemar – Polskie Holowniki Morskie 1920 – 2015, POWR Porta Mare
PRS
2013
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz