IRYDA (I) (IMO: 9180384, MMSI: 212891000, Sygnał wywoławczy: P3PA8, Bandera: Cypr, Port macierzysty: Limassol) – masowiec typu „handysize” zbudowany przez japońską stocznię Mitsui Ichihara Engineering & Shipbuilding w Ichihara dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina. Matką chrzestną statku została Pani Małgorzata Bartosiewicz – radca prawny PŻM. W pierwszym rejsie masowcem dowodził kpt. Waldemar Szreder, zaś jego trasa wiodła do Mokpo, Szanghaju a następnie przez Kanał Panamski do Nowego Orleanu. W dniu 12 stycznia 2014 roku w trakcie rejsu z Ravenny, dowodzona przez kpt. Mirosława Bołuńdź jednostką wzięła udział w akcji ratunkowej statku z nielegalnymi imigrantami, do której doszło w Cieśninie Otranto.
* * *
Historia budowy |
|
Numer stoczniowy budowy: |
1469 |
Położenie stępki: |
28.06.1999 |
Wodowanie: |
08.10.1999 |
Zdanie: |
08.12.1999 |
* * *
Dane techniczne |
|
Wyporność: |
GT: 21.387 / DWT: 34.946 t |
Wymiary (d. x. sz. x. z.) |
199,90 x 23,64 x 10,67 m |
Kadłub: |
typ: jednoposzyciowy |
materiał: stal |
|
grodzie wodoszczelne grodzie: 7 |
|
ilość pokładów: 1 |
|
Napęd: |
1 x 5 cylindrowy silnik diesla Mitsui Engineering & Shipbuilding Co Ltd. – MAN-B&W - 5S50MC-C – o mocy: 6.728 kW |
śruba nastawna: 1 x Kawasaki 1480CB/400RU |
|
Prędkość: |
15 w. |
Ster: |
1 |
Urządzenia pomocnicze: |
3 x generatory diesla: MAN 6L16/24 – każdy o mocy: 500 kW |
1 x awaryjny generator MAN D0226M |
|
Ładownie / Luki: |
liczba: 6/6 |
specyfikacja ładowni: - pięć ładowni przystosowanych do przewożenia ładunku - jedna ładownia przystosowana do przewożenia ładunku lub wody |
|
pokrywy luków: hydrauliczne MacGregor typ: folding |
|
Pojemność całkowita wszystkich ładowni: |
ziarno: 45.632 m3 |
bele: 43.830 m3 |
|
Urządzenia załadunkowe: |
3 dźwigi pokładowe MacGregor Hagglunds – GL3024-2/2424gr – każdy o unosie 30 ton |
Załoga: |
21 os. |
* * *
Bibliografia |
Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021 |
* * *
Poniżej: IRYDA w trakcie remontu klasowego przy Nabrzeżu Mazowieckim Stoczni Remontowej Gryfia w Szczecinie (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz