FGS AUGSBURG (F 213) – niemiecka fregata rakietowa, jedna z ośmiu jednostek typu Bremen (znanego także pod oznaczeniem Typ 122), które są zastępowane w służbie przez wielofunkcyjne fregaty typu Baden-Württemberg (inne oznaczenie Typ 125). W trakcie prawie trzydziestu lat służby fregata FGS AUGSBURG podległa wpierw 2 Dywizjonowi Fregat (2 Fregattengeschwader) a następnie 4 Dywizjonowi Fregat (4 Fregattengeschwader) Wilhelmshaven – oba dywizjony stacjonujące w bazie w Wihelmshaven. Nieoficjalną nazwą jednostki w trakcie jej służby była „Dzika 13” („Wilde 13”), która to nawiązywała do numeru burtowego (213) oraz do bajki dla dzieci „Jaś Guzik i Dzika 13”, wystawianej przez teatr marionetek – Augsburger Puppenkiste z Augsburga. W trakcie swojej służby fregata wzięła udział w wielu działaniach na arenie międzynarodowej m.in.: w Operacji Enduring Freedom, Operacji Atlanta (03.04. – 30.08.2013 rok), w operacji eskortowania amerykańskiej jednostki CAP RAY transportującej na swoim pokładzie syryjską broń chemiczną (2014 rok), dwukrotnie Operacji Sophia (2015 i 2018 rok), dwukrotnie w działaniach antyterrorystycznych prowadzonych przez Grupę Bojową francuskiego lotniskowca FS CHARLES DE GAULLE przeciwko ugrupowaniu ISIS /ISIL działających na terytorium Iraku oraz krajów lewantu (2015/2016 rok).
* * *
Jednostki typu Bremen |
||
Nazwa (numer burtowy) |
Stocznia |
W służbie |
FGS Bremen (F 207) |
Bremer Vulkan, Brema |
07.05.1982 – 28.03.2014 |
Niedersachsen (F 208) |
AG Weser Brema |
15.10.1982 – 26.06.2015 |
Rheinland-Pflaz (F 209) |
Blohm & Voss Hamburg |
09.05.1983 – 22.03.2013 |
Emden (F 210) |
Nordseewerke Emden |
07.10.1983 – 29.11.2013 |
Köln (F 211) |
Blohm & Voss Hamburg |
19.10.1984 – 31.07.2012 |
Karlsruhe (F 212) |
Howaldtswerke Kilonia |
19.04.1984 – 16.06.2017 |
Augsburg (F 213) |
Bremer Vulkan Brema |
03.10.1989 – 30.06.2019 |
Lübeck (F 214) |
Nordseewerke Emden |
19.03.1990 – 2022 ? |
* * *
Dane techniczne |
|
Wyporność: |
3.600 t. |
Wymiary (d. x sz. x z.): |
130,50 x 14,60 x 6,30 m |
Kadłub: |
pojedynczy, stalowy |
Napęd (kombinowany diesel – gazowy – CODOG) |
2 turbiny gazowe: General Electric LM 2500 o mocy 25.000 KM |
2 x 4 suwowe 20 cylindrowe silniki diesla MTU o mocy 5.200 Km |
|
2 przekładnie redukcyjne Renk STG 150-50 |
|
2 wały napędowe z 2 śrubami Sulzer-Escher |
|
Prędkość: |
30 w. |
Sensory: |
1 trójwspółrzędny radar kontroli przestrzeni powietrznej: EADS TRS-3D |
1 kombinowany radar przeszukiwania powierzchni i kierowania ogniem: WM 25 - pasmo / band I/J |
|
1 radar nawigacyjny: Kelvin Hughes Nucleus 5000 l |
|
1 sonar kadłubowy: Atlas DSQZ-23BZ |
|
system wymiany danych Link11 |
|
Systemy walki elektronicznej: |
ESM/ECM EADS FL 1800S |
2 wyrzutnie dipoli: SCLAR |
|
2 wyrzutnie wabików torped: SLQ-25 Nixie |
|
Uzbrojenie: |
1 x I uniwersalna armata OTO Melara L/62 kal. 76 mm |
2 x I działka automatyczne Mauser MLG27 kal.: 27 mm |
|
1 x VIII komorowa wyrzutnia pocisków przeciwlotniczych Sea Sparrow |
|
2 wyrzutnie Mk 49 każda po 21 pocisków przeciwlotniczych RAM |
|
2 x IV wyrzutnie Mk.141 dla pocisków przeciw okrętowych RGM-84 Harpoon |
|
2 x II wyrzutnie torped kal. 324 mm, 8 torped typów DM4A1 lub Mk46 |
|
Wyposażenie lotnicze: |
lądowisko i hangar dla 2 śmigłowców Sea Lynx Mk 48 |
Załoga: |
220 |
* * *
Poniżej zdjęcia FGS AUGSBURG zrobione podczas jej wizyty w Hamburgu w maju 2015 roku:
- wejście do portu / entrance to the harbor:
- otwarty pokład / open deck (trasa zwiedzania tradycyjnie biegła po głównym pokładzie, wejście po trapie na wysokości rufy na lądowisko dla śmigłowca (przy hangarze mini bufet - było PIWO !!! i stoisko z pamiątkami dla zwiedzających - dość bogato zaopatrzone) a następnie wzdłuż początkowo lewej burty a następnie prawej w kierunku dziobu, skąd powrót lewą burtą tak do wysokości maszto-kominu skąd następnie trapem przechodziło się na zacumowany przy burcie ORP Toruń, po którego zwiedzeniu poprzez trap na wysokości lądowiska z powrotem powracano na pokład fregaty - zejście drugim trapem)
- wyjście z portu / leaving the port:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz