ZIEMIA LODZKA (I) ex LAKE CHAMPLAIN ex ZIEMIA ŁÓDZKA (I) (IMO: 8418746, MMSI: 636012139, Sygnał wywoławczy: A8DQ4, Bandera: Liberia, Port macierzysty: Monrovia) – masowiec typu „handysize” zbudowany przez turecką stocznię Pendik Shipyard w Istambule dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina jako ZIEMIA ŁÓDZKA. Matką chrzestną statku została Pani Zofia Kolasińska – Mazur technolog w łódzkiej Fabryce Dywanów Dywilan. Pierwszym dowódcą statku został kpt. Marek Królak. 13 grudnia 1992 roku przekazany do spółki BASCO 1 został podczas postoju w Casablance przemianowany na LAKE CHAMPLAIN. 15 marca 2000 roku podczas manewrów w hiszpańskim porcie La Coruna odnosząc poważne uszkodzenia, które następnie usunięto podczas postoju w stoczni El Ferrol (po remoncie zmianie uległa długość statku). Po likwidacji spółki Basco 1, co miało miejsce w kwietniu 2003 roku , powrócił do PŻM otrzymując nazwę ZIEMIA LODZKA. 6 grudnia 2005 roku w trakcie rejsu z Casablanki do Świnoujścia, w Cieśninach Duńskich zderzył się z masowcem VERTIGO, który w następstwie odniesionych uszkodzeń zatonął. Sprzedany firmie Toros Shipping, został jej przekazany 9 kwietnia 2015 roku na redzie tureckiego portu Gulluk (w ostatnim rejsie statkiem dowodził kpt. Eugeniusz Pypłacz). Przemianowany na MIA pływał jeszcze do grudnia 2019 roku, kiedy to został wprowadzony na plażę w tureckiej Alpadze celem pocięcia na złom.
* * *
Historia budowy |
|
Numer budowy: |
015 |
Położenie stępki: |
04.11.1987 |
Wodowanie: |
19.10.1989 |
Zdanie: |
31.03.1992 |
* * *
Dane techniczne |
|
Wyporność |
GT: 17.464 / DWT: 26.264 |
Wymiary (d. x sz. x z.): |
179,97 (180,60 do 2000 r.) x 23,10 x 9,85 m |
Kadłub: |
typ: jednoposzyciowy |
materiał: stal |
|
grodzie poprzeczne: 7 |
|
pokłady ciągłe: 1 |
|
Napęd: |
1 x 4 cylindrowy silnik diesla H.Cegielski-Sulzer 4RTA58 o mocy 5.425 kW |
śruba: 1 |
|
Prędkość: |
14,5 ~ 15w. |
Ster: |
1 |
Urządzenia pomocnicze: |
3 x zespoły prądotwórcze każdy składający się z silnika spalinowego H.Cegielski-Sulzer 5AT25H o mocy 534 kW przy 750 rpm oraz generatora Wola o mocy 180 kW dającego napięcie 440 V, 50 Hz |
1 x awaryjny generator :WOLA 212pM-31H6 o mocy 90 kW |
|
Ładownie / Luki: |
liczba: 5/5 |
specyfikacje ładowni: - cztery ładownie przystosowane do przewożenia ładunku - jedna ładownia przystosowana do przewożenia ładunku lub wody |
|
pokrywy luków: hydrauliczne MacGregor typ folding |
|
Pojemność ładunkowa: |
ziarno: 34.920 m3 |
bele: 34.022 m3 |
|
Urządzenia załadunkowe: |
brak |
Załoga: |
21 ~ 28 os. |
* * *
Bibliografia: |
Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021 |
* * *
Poniżej: ZIEMIA LODZKA przy Nabrzeżu Gnieźnieńskim Stoczni Remontowej Gryfia w Szczecinie (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz