SZARE SZEREGI (I) (IMO: 8813958, MMSI: 576050000, Sygnał wywoławczy: YJZG3, bandera: Vanuatu, Port macierzysty: Port Vila) – masowiec typu „panamax” (projekt BCT70), zbudowany przez duńską stocznię Burmeister & Wain Skibsvaerft w Kopenhadze dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska ze Szczecina. Matką chrzestną jednostki jest Pani Maria Bronisława Szubert – były żołnierz Szarych Szeregów ZHP. W pierwszy komercyjny rejs masowiec wypłynął pod dowództwem kpt. Przemysława Piotrowskiego. Trzeciego listopada 2001 roku, w trakcie rejsu z węglem z portu Hay w Australii do portu Lulea w Szwecji w statek uderzył piorun niszcząc wszystkie jego anteny. We wrześniu 2007 roku w trakcie jednego z rejsów uratował w Cieśninie Makasar siedmiu indonezyjskich rybaków, których kuter zatonął. Sprzedany na złom, został przekazany firmie DTA Shipping 26.09.2014 na redzie pakistańskiego portu w Karachi (w ostatnim rejsie statkiem dowodził kpt. Jan Jarosz). Następnego dnia jednostka została wprowadzona na plażę w pobliskim Gadani, gdzie wkrótce potem rozpoczęło się jej złomowanie.
* * *
| 
   Historia budowy:  | 
 |
| 
   Numer budowy:  | 
  
   936  | 
 
| 
   Wodowanie:  | 
  
   14.06.1991  | 
 
| 
   Zdanie:  | 
  
   20.08.1991  | 
 
* * *
| 
   Dane techniczne:  | 
 |
| 
   Wyporność:  | 
  
   GT: 41.191 / DWT: 73.470 t.  | 
 
| 
   Wymiary (d. x. sz. z.):  | 
  
   228,60 x 32,24 x 14,10 m  | 
 
| 
   Kadłub:  | 
  
   typ: dwuposzyciowy  | 
 
| 
   materiał: stal  | 
 |
| 
   ilość pokładów: 1  | 
 |
| 
   grodzie: 11  | 
 |
| 
   Napęd:  | 
  
   1 x 5 cylindrowy silnik diesla Hyunday (licensed MAN-B&W) model: MAN B&W 5S60MC o mocy 10.890 kW przy 95 RPM  | 
 
| 
   śruba: 1 (o stałym skoku)  | 
 |
| 
   Prędkość:  | 
  
   13,5 w.  | 
 
| 
   Ster:  | 
  
   1  | 
 
| 
   Urządzenia pomocnicze:  | 
  
   3 x generatory B&W model 5L 23/30 o mocy 550 kVA, napięcie 450 V  | 
 
| 
   1 x awaryjny generator Scania model DS 9 58 A36T  | 
 |
| 
   kotły - 1 x Aalborg model AQ/12 - 1 x Aalbor model AQ 2  | 
 |
| 
   Ładownie / Luki:  | 
  
   liczba: 9/9  | 
 
| 
   pokrywy lukowe: dwuczęściowe MacGregor-Navire typu side-rolling na poprzecznych prowadnicach umieszczonych bezpośrednio na podwyższonym pokładzie, bez zrębnic lukowych  | 
 |
| 
   wymiary luków: - 1 – 9,00 x 11.20 m - 8 – 13,50 x 16.00 m  | 
 |
| 
   Pojemność ładunkowa:  | 
  
   ziarno: 84.936 m3  | 
 
| 
   urządzenia załadunkowe:  | 
  
   brak  | 
 
| 
   Załoga:  | 
  
   27 os.  | 
 
* * *
| 
   Bibliografia:  | 
 
| 
   Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021  | 
 
*     *     *
Poniżej zdjęcia opuszczającego Gdańsk masowca SZARE SZEREGI / Below photos of outbounding Gdansk bulker SZARE SZEREGI (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge, click on the photo).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz