czwartek, 6 września 2018

Z cyklu holowniki ... cz. 38 - OKEANOS



OKEANOS (IMO 8222355, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: ---, bandera: Polska) – holownik portowo – redowy typu H900 zbudowany przez polską stocznię Gdyńska Stocznia Remontowa „Nauta” z Gdyni dla Stoczni im Komuny Paryskiej w Gdyni. Od 1991 roku eksploatowany przez Stocznię Remontową „Nauta”.

*     *     *

OKEANOS (IMO 8222355, MMSI: ---, Call sign: ---, flag: Polska) – Type H900 harbor - roadstead tug built by the Polish shipyard Gdynia Ship Repair Yard „Nauta” from Gdynia for the Paris Commune Shipyard in Gdynia. Since 1991, operated by the Ship Repair Yard „Nauta”.

*     *     *

Holowniki typu H900 / Type H900 tugs:
  • HELIOS – stoczniowy numer budowy / yard number: H900/I/?, zakończenie budowy / build end: 12.1975, los / fate: złomowany w 2013 r. / scrapped in 2013,
  • OKEANOS – stoczniowy numer budowy / yard number: H900/I/373, zakończenie budowy / build end: 04.1978, los / fate: w służbie / in service,
  • MOCARZ – stoczniowy numer budowy / yard number: H900/I/375, zakończenie budowy / build end: 05.1978, los / fate: sprzedany i przemianowany na LEONTIY MARTINOVICH, na sznurku w Gdyni / sold and renamed to LEONTIY MARTINOVICH, laid up in Gdynia,
  • H-3 – stoczniowy numer budowy / yard number: H900/II/?, podniesienie bandery / raising the flag: 03.12.1979, los / fate: w służbie / in service,
  • H-4 – stoczniowy numer budowy / yard number: H900/II/?, podniesienie bandery / raising the flag: 10.02.1980, los / fate: w służbie / in service,
  • H-5 – stoczniowy numer budowy / yard number: H900/II/?, podniesienie bandery / raising the flag: 15.06.1981, los / fate: w służbie / in service,
  • H-7 – stoczniowy numer budowy / yard number: H900/II/?, podniesienie bandery / raising the flag: 10.10.1981, los / fate: w służbie / in service,
  • HEKTOR – stoczniowy numer budowy / yard number: H900/1/377, zakończenie budowy / build end: 10.03.1982, los / fate:  wystawiony na sprzedaż / put on sale,
  • PANDA – stoczniowy numer budowy / yard number: H900/I/?, zakończenie budowy / build end: 27.04.1985, los / fate: w służbie / in service,

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement (GT / DWT): 113 t. / ---
  •  t.,
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 25,75 x 6,81x 2,6 m,
  • Kadłub / Hull: 
    • materiał i typ: / material and type: stal St41, spawany, pojedynczy / St 41 steel, welded, single hull,
    • grodzie wodoszczelne / watertight bulkheads: 4,
    • przedziały / compartments: 5,
    • pokłady ciągłe / continuous decks: 1,
  • Napęd / propulsion: spalinowy / diesel,
    • 1 silnik diesla / 1 diesel engine: H.Cegielski-Sulzer 6 AL 25/30 o mocy / with power 688 kW (935 KM/HP),
    • 1 śruba nastawna w dyszy Korta / 1 controllable pitch propeller in Kort nozzle,
  • Prędkość / Speed: ~12,0 węzłów / knots,
  • Wyposażenie holownicze / Towing equipment:
    • główny hak holowniczy / main towing hook: 15 t.,
    • zapasowy hak holowniczy / second towing hook,
    • podwójny pachoł na rufie / double bollard at the stern,
    • bęben holowniczy o pojemności: 120 m liny stalowej o średnicy 20 mm / towing drum with a capacity: 120 m of 20 mm dia. steel wire,
  • Uciąg / Bollard Pull: 12 ~ 14,5 t.,
  • Wyposażenie cumownicze / Mooring equipment:
    • 8 podwójnych pachołków / 8 double towing bridles,
    • 8 przewłok w nadburciu /8 hawses in bulwark,
    • 2 przewłoki wargowe w nadburciu / 2 lips hawses in bulwark,
    • pachoł holowniczy na dziobie / towing bollard at the bow,
    • elektryczny kabestan na rufie o uciągu 2.000 kG / an electric capstan at the stern with a pull 2.000 kG,
  • Wyposażenie dodatkowe / Additional equipment:
    • 2 pompy pożarowo ratownicze o wydajności 63 m3/h / 2 fire-salvage pumps with efficiency 63 m3/h,
    • działko wodne umieszczone na sterówce / water monitor placed on the bridge,
    • zawory hydrantowe / hydrant valves,
    • pompa pożarowa do obrony własnej o wydajności 25 m3 / h / fire pump for self-defense with a efficiency 25 m3 /h,
    • reflektor poszukiwawczy / searchlight,
  • Wyposażenie mostka / Bridge equipment:
    • echosonda / echo sounder,
    • kompas magnetyczny / magnetic compass,
    • VHF
  • Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
    • paliwo / fuel: ? m3,
    • pianol / foam: 500 l,
  • Załoga / Crew: 5 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

  • https://www.prs.pl/
  • Danielewicz Waldemar – Polskie Holowniki Morskie 1920 – 2015, POWR Porta Mare


*     *     *

Poniżej zdjęcie: holownika OKEANOS, Gdynia 24.11.2006, autor Wojtek Jel  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug OKEANOS, Gdynia 24.11.2006, author Wojtek Jel  (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcie: holownika OKEANOS, Gdynia, autor Wojtek Jel  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug OKEANOS, Gdynia, author Wojtek Jel  (to enlarge click on the photo).



 
Poniżej zdjęcia: holownika OKEANOS, Gdynia 27.10.2013  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug OKEANOS, Gdynia 27.10.2013  (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia: holownika OKEANOS, Gdańsk  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug OKEANOS, Gdansk (to enlarge click on the photo).








Poniżej zdjęcie: holownika OKEANOS, Gdynia 24.06.2016, autor Wojtek Jel  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug OKEANOS, Gdynia 24.06.2016, author Wojtek Jel  (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia: holownika OKEANOS, FGdynia 06.04.2018 r.  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug OKEANOS, Gdynia 06.04.2018 (to enlarge click on the photo).









Poniżej zdjęcia: holownika OKEANOS, Gdynia 15.06.2018 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug OKEANOS, Gdynia 15.06.2018,  made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).















Poniżej zdjęcia: holownika OKEANOS, Gdynia 05.10.2018 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug OKEANOS, Gdynia 05.10.2018,  made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).





Poniżej zdjęcia: holownika OKEANOS, Gdynia 08.03.2020 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug OKEANOS, Gdynia 08.03.2020,  made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).





Poniżej zdjęcia: holownika OKEANOS, Gdynia 17.08.2020 r., autorstwa Panów Andrzeja Patro i Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug OKEANOS, Gdynia 17.08.2020,  made by Mr. Andrzej Patro and Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).





Poniżej zdjęcia: holownika OKEANOS, Gdynia 05.03.2021 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug OKEANOS, Gdynia 05.03.2021,  made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
 




 

wtorek, 4 września 2018

Z cyklu jednostki pożarnicze ... (cz. 4) - STRAŻAK-5

STRAŻAK-5 (IMO: 7724320, MMSI: 261003510, sygnał wywoławczy: SPG2205) – statek pożarniczy projektu PSP-2700, zbudowany przez Stocznię Remontową Nauta w Gdyni dla Zarządu Portu w Gdańsku. W trakcie swojej służby STRAŻAK-5 wziął udział w następujących akcjach: 
  • 14.04.1986 - wraz z jednostką STRAŻAK-3 w gaszeniu pożaru jaki wybuchł na pokładzie odbywającej próbny rejs na wodach Zatoki Gdańskiej jednostce ratowniczej MORKA,
  • 07.04.1989 - rozstawieniu zapory przeciw rozlewowej w związku z wyciekiem mazutu na stojącym w Porcie Północnym panamskim tankowcu ALDEBARAN,
Z innych wydarzeń z życia jednostki warto wspomnieć o:
  • 07.11.2001 r. - kolizji z estakadą pirsu paliwowego w Porcie Północnym do której doszło na skutek awarii systemu sterowania śrubą nastawną.

*     *     *

STRAŻAK-5 (IMO: 7724320, MMSI: 261003510, call sign: SPG2205) – Project PSP-2700 fire-fighting unit, built by the Ship Repair Yard “Nauta” in Gdynia for the Gdansk Port Authority. During his service STRAŻAK-5 took part in the following actions:
  • 14.04.1986 - together with the unit STRAŻAK 3 in extinguishing a fire that exploded on the board rescue unit MORKA, which conducting a sea trials on the waters of the Gulf of Gdansk, 
  • 07.04.1989 - distribution of the anti-spill barier due to the leakage of mazout from the moored in the Northern Port in Gdansk Panama flaged tanker ALDEBARAN.
From other events in the life of the unit, it is worth mentioning:
  • 07.11.2001  - a collisoon with the fuel pomp overflow in the Northern Port in Gdansk, which was occurred as a result of the failure of the control system of the controlablle pitch propeller.

*     *     *

Jednostki projektu PSP-2700 / Project PSP-2700 units:

  • STRAŻAK-5 – stoczniowy numer budowy / yard number: PSP-2700/357, wcielenie do służby / commissioned: 11.12.1976, port macierzysty / home port: Gdańsk, los / fate: w służbie / in service, 
  • STRAŻAK-14 – stoczniowy numer budowy / yard number: PSP-2700/---, wcielenie do służby / commissioned: 1977, port macierzysty / home port: Gdynia, los / fate: złomowany w 2013 r. / scrapped in 2013, 
  • STRAŻAK-25 – stoczniowy numer budowy / yard number: PSP-2700/372, wcielenie do służby / commissioned: 30.01.1979, port macierzysty / home port: Świnoujście, los / fate: wystawiony na sprzedaż / put on sale.


*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement (BRT/NRT): 275,91 t. / 72 t.,
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 37,34 x 9,22 x 2,60 m,
  • Kadłub / Hull:
    • materiał i typ: / material and type: stal, pojedynczy / steel, single hull,
    • pokłady ciągłe / continious decks: 1,
  • Napęd / propulsion: spalinowy / diesel,
    • silnik diesla / diesel engine: H. Cegielski Fiat B 3012 SS – o mocy / with power: 1.986 kW (2.700 KM /HP),
    • śruba nastawna w dyszy Korta / controllable pitch in Kort nozzle: LIAAEN CP 68/4671,
  • Stery / Rudders: 1,
  • Prędkość / Speed: 14,0 węzłów / knots,
  • Wyposażenie p.poż. / FiFi equipment:
    • 3 działka wodne o wydajności / 3 water cannons with efficiency:
      • wieża (ilość x wydajność) / tower (number x efficiency): 1 x 7.500 l/min.,
      • na sterówce (ilość – wydajność) / on the wheelhouse (number – efficiency): 2 x 2.400 l/min.,
    • 2 pompy pożarowe o wydajności 600 m3/h (10.000 l/min.) każda / 2 fire pumps with efficiency 600 m3/h (10.000 i/min.) each,
    • 12 wylewnic piany WP-4/75 do kładzenia piany na wodzie o całkowitej wydajności 360 m3/min / 12 x WP-4/75 foam spouts for laying foam on the water, with total efficency 360 m3/min,
    • instalacja CO2: 25 butli (8 do obrony własnej statku, 17 do gaszenia na zewnątrz) / CO2 instalation: 25 bottles (8 for self-defense, 17 for extinguishing on the outside),
    • węże wysokociśnieniowe do CO2: 2 x 50 m / high-pressure hoses for CO2: 2 x 50 m,
    • tryskacze do obrony własnej (kurtyna wodna) / sprinklers for self-defense (water curtain),
    • 14 nasad tłocznych: 8 wodnych, ø 110 mm, 6 pianowych, ø 110 mm / 14 discharge nozzles: 8 water, ø 110 mm, 6 foam, ø 110 mm,
    • nasady ssące: 8 wodnych, ø 150 mm / suction heads: 8 water, ø 150 mm,
    • węże ssawne / suction hoses: ø 150 mm, l=35 m,
  • Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
    • środek pianotwórczy / foaming agent: 2 x 5.000 l,,
  • Załoga / Crew: 9 os. / pers.
 *     *     *

Bibliografia / Bibliography:

*     *     *

Poniżej zdjęcia jednostki pożarniczej STRAŻAK-5, autorstwa Pana Andrzeja Patro  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the fire-fighting unit STRAŻAK-5, made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).




Poniżej zdjęcie jednostki pożarniczej STRAŻAK-5, Gdańsk  21.08.2013 r., autorstwa Pana Andy Pol (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the fire-fighting unit STRAŻAK-5, Gdansk 21.08.2013, made by Mr. Andy Pol (to enlarge click on the photo).










Poniżej zdjęcie jednostki pożarniczej STRAŻAK-5, Gdańsk  listopad 2017 r., autorstwa Pana Jerzego Makieły (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the fire-fighting unit STRAŻAK-5, Gdansk November 2017, made by Mr. Jerzy Makieła (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcie jednostki pożarniczej STRAŻAK-5, Gdańsk 17.12.2017 r., autorstwa Pana Jerzego Makieły (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the fire-fighting unit STRAŻAK-5, Gdansk 17.12..2017, made by Mr. Jerzy Makieła (to enlarge click on the photo).

 
Poniżej zdjęcie jednostki pożarniczej STRAŻAK-5, Gdańsk 15.04.2018 r., autorstwa Pana Jerzego Makieły (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the fire-fighting unit STRAŻAK-5, Gdansk 15.04.2018, made by Mr. Jerzy Makieła (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcie jednostki pożarniczej STRAŻAK-5, Gdańsk 2018, autorstwa Pana Jerzego Makieły (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the fire-fighting unit STRAŻAK-5, Gdansk 2018, made by Mr. Jerzy Makieła (to enlarge click on the photo).