środa, 30 listopada 2022

Z cyklu "Z życia Polskiej Marynarki Wojennej" ... cz. 59 - Podniesienie bandery na ORP ALBATROS

28 listopada 2022 roku, w 104 rocznicę utworzenia Polskiej Marynarki Wojennej, na terenie Portu Wojennego w Gdyni Oksywiu (Basen IX), w obecności licznie zaproszonych gości miała miejsce ceremonia uroczystego pierwszego podniesienia bandery na pierwszym seryjnym niszczycielu min projektu 258/II (zwanym też od pierwszej zbudowanej jednostki typem Kormoran) – ORP ALBATROS (602). ORP ALBATROS tak jak i prototypowy ORP KORMORAN oraz mająca wejść do służby w przyszłym roku MEWA jest owocem współpracy trójmiejskich spółek Stoczni Remontowa Shipbuilding S. A. (pełniącej tu rolę lidera), PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o. o. oraz OBR CTM S. A. Wszystkie w/w jednostki wchodzą lub wejdą w skład bazującego w Gdyni a podporządkowanego 8 Flotylli Obrony Wybrzeża 13 Dywizjonu Trałowców im. admirała floty Andrzeja Karwety. W kolejnych latach powstaną następne trzy jednostki tego projektu, które tym razem trafią do 12 „Wolińskiego” Dywizjonu Trałowców z bazą w Świnoujściu. Poniżej relacja z przebiegu uroczystości.

Bohater ceremonii na krótko przed jej rozpoczęciem.



















Na „pięć minut” przed, rejon basenu IX.









Zbiórka załogi na rufie niszczyciela-min ALBATROS (602) oraz odprawa poprowadzona przez dowódcę 13 Dywizjonu Trałowców komandora porucznika Michała Dziugana.


Uroczystość z udziałem Kompanii Reprezentacyjnej Marynarki Wojennej oraz Orkiestry Marynarki Wojennej, w której uczestniczyli przedstawiciele: wojska – dowódca generalny Rodzajów Sił Zbrojnych generał Jarosław Mika, inspektor Marynarki Wojennej wiceadmirał Jarosław Ziemiański, dowódca Centrum Operacji Morskich – Komponentu Morskiego wiceadmirał Krzysztof Jaworski, dowódca 8 Flotylli Obrony Wybrzeża kontradmirał Włodzimierz Kułagin, dowódca 3 Flotylli Okrętów kontradmirał Mirosław Jurkowlaniec; pozostałych służb mundurowych – Policji, Straży Granicznej, Straży Pożarnej; służb cywilnych – podsekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Michał Wiśniewski, szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego Jacek Siewiera – który w trakcie uroczystości przekazał na ręce dowódcy okrętu komandora podporucznika Michała Narłowskiego oraz jego zastępcy kapitan marynarki Patrycji Jurdzińskiej odpowiednio banderę wojenną Marynarki Wojennej oraz proporzec Marynarki Wojennej, przewodniczący Komisji Obrony Narodowej poseł Michał Jach, wojewoda pomorski Dariusz Drelich, wojewoda zachodniopomorski Zbigniew Bogucki, prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz oraz pozostali goście m.in. prezes zarządu Remontowa Holding S.A. Adam Ruszkowski, prezes zarządu Remontowa Shipbuilding S.A. Marcin Ryngwelski, matka chrzestna okrętu Pani Krystyna Patz oraz weterani służący na trałowcach.




































Już „ORP” czyli niszczyciel min ORP ALBATROS tuż po zakończeniu części oficjalnej uroczystości.




 Film z momentu podniesienia bandery pod poniższym linkiem: https://www.facebook.com/wobiektywieshipspottera/videos/5602563683112933

 

 

poniedziałek, 28 listopada 2022

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 62 - GDYNIA (II)

GDYNIA (II) (IMO: 9594248, MMSI: 311055200, sygnał wywoławczy: C6ZG9, bandera: Wyspy Bahama, port macierzysty: Nassau) – masowiec typu „handymax”, zbudowany przez chińską stocznię Xingang Shipbuilding Heavy Industry z Tianjin dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina (statek zarejestrowany został na spółkę zależną PŻM – Ceres Three Shipping Ltd.). Matką chrzestną statku została Pani Zofia Gałka – pracownik spółki Cyfadaco. W pierwszym rejsie masowcem dowodził kpt. Jacek Skowroński, zaś trasa jego rejsu wiodła z portów Geraldton i Bunbury przez Singapuru, Durban do Norfolk i Nowego Orleanu.

*     *     *

Historia Budowy

Numer budowy:

345-17

Położenie stępki:

07.03.2012

Wodowanie:

25.05.2012

Zdanie:

26.06.2012

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 24.145 / DWT: 37.933 t

Wymiary (d x sz x z):

189,99 x 28,50 m x 10,40 m

Kadłub:

typ: podwójny

materiał: stal

ilość pokładów: 1

Napęd:

1 x 6 cylindrowy silnik diesla Yichang Marine Diesel Engine Plant - Wärtsila NSD 6RTA48T-B – o mocy: 7.368 kW

śruba: 1

Urządzenia pomocnicze:

3 x zespoły prądotwórcze z silnikiem diesla Wärtsila W4L20 – każdy 635 kW

1 x awaryjny zespół prądotwórczy z silnikiem diesla AGCO Sisu 634

Prędkość:

14,0 w.

Ładownie i luki:

liczba: 5/5

wymiary luków:

1 x 16,0 x  16,0 m

3 x 22,3 x 18,0 m

1 x 21,6 x 18,0 m

Pojemność całkowita wszystkich ładowni (m3):

ziarno: 49.031 m3

Pojemność zbiorników:

balast: 22.667,9 m3

paliwo: 1.771 m3

woda pitna: 368 m3

Urządzenia za i wyładunkowe:

4 dźwigi pokładowe Tsuji HDHS3028S każdy o unosie 30 ton

Załoga:

29 os./ pers.

*     *     *

Bibliografia

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

www.polsteam.com

www.fleetmon.com

*     *     *

Poniżej: GDYNIA (II) w  Stoczni Gryfia, Szczecin 01.06.2017 rok, zdjęcia: Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: GDYNIA (II) w  Stoczni Nauta, Gdynia.07.2022 rok, zdjęcia: Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).