środa, 12 stycznia 2022

Z cyklu kabotażowce/drobnicowce ... (cz. 8) - PLUTO

PLUTO (IMO: 8518340, MMSI: 314417000, sygnał wywoławczy: 8PAJ9, bandera: Barbados, port macierzysty: Bridgetown) – mały masowiec przystosowany do przewozu ciężkich ładunków, zbudowany w 1986 roku przez holenderską stocznię E.J. Smith + Zoon`s Scheepswerven NV z Westerbroek na zamówienie holenderskiego armatora C.V. Rederij m.s. Procyon z Rotterdamu (do 1990 roku armatorem zarządzającym jednostką był także holenderski Kustvaartbedrijf Moerman B.V. z Ridderkerk). Od 1990 roku do maja 1994 roku w zarządzie norweskiej spółki Wilson Shipmanagement AS z Bergen. W maju 1994 roku statek stał się własnością Amstelsluis Management Company B.V. z Rotterdamu, przy czym jego armatorem zarządzającym został B&N Kustvaartbedrijf Moerman B.V. We wrześniu 2001 roku zakupiony przez norweską spółkę Wilson Shipowning II AS z Bergen (od sierpnia 2011 roku statek zarejestrowany jest na spółkę Wilson Shipowning AS). W chwili obecnej wciąż w eksploatacji w barwach norweskiego Wilsona.

*     *     *

Historia Budowy

Numer budowy:

832

Położenie stępki:

---

Wodowanie:

05.07.1986

Zdanie:

20.09.1986

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 1.998 / DWT: 3.697 t

Wymiary (d x sz x z):

88,19 x 14,00 m x 5,00 m

Kadłub:

typ: pojedynczy

materiał: stal

przedziały wodoszczelne: 6

ilość pokładów: 1

Napęd:

4 suwowy 6 cylindrowy silnik diesla MaK 6M452AK – o mocy: 1.175 kW przy 450 obr./min.

śruba: 1

Urządzenia pomocnicze:

3 zespoły prądotwórcze składające się z silnika diesla i alternatora – każdy o mocy 52 kW

dziobowy ster strumieniowy o mocy 235 kW

Prędkość:

10,5 w.

Ładownie i luki:

liczba: 1 Ła. / 2 Lu.

wymiary ładowni: 63,70 x 12,20 x 5,35 m

wymiary luków: 26,00 x 10,20 m

pokrywy lukowe: typ: pontoon

Pojemność całkowita ładowni (m3):

ziarno: 4.470 m3 / 157.862 ft3

bele: 4.455 m3 / 157.341 ft3

Pojemność zbiorników:

balast: 1.160 m3

paliwo: 196,85 m3

Urządzenia za i wyładunkowe:

brak

Załoga:

9 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia

https://www.wilsonship.no/en/fleet

https://www.scheepvaartwest.be

www.fleetmon.com

*     *     *

Poniżej: PLUTO wpływa do Hamburga, 05.05.2016 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Poniżej: PLUTO opuszcza Hamburg, 07.05.2016 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).





 

sobota, 8 stycznia 2022

Z cyklu jednostki pasażerskie ... cz. 18 - AIDAcara

AIDAcara (IMO: 9112789, MMSI: 247117300, sygnał wywoławczy: IBNR, bandera: Włochy) – do 2021 najstarszy statek pasażerski we flocie Aida Cruises, zbudowany przez fińską stocznię Kvaerner Masa-Yards Oy w Turku jako AIDA. Matką chrzestną jednostki jest Pani Christiane Herzog. W dniu 23 grudnia 2001 roku nazwa jednostki uległa zmianie na AIDAcara. W 2021 sprzedany i przemianowany na ASTORIA GRANDE (właściciel: Aquilon Shipping Limited Liability Company).

*     *     *

AIDAcara (IMO: 9112789, MMSI: 247117300, call sign: IBNR, flag: Italy) – till 2021 the oldest cruise ship in the Aida Cruises fleet, built by the Finnish shipyard Kvaerner Masa-Yards Oy in Turku as AIDA. The godmother of the unit is Mrs. Chrisitne Herzog. On December 23, 2001, the unit name was changed to AIDAcara. In 2021 sold and renamed to ASTORIA GRANDE (owner: Aquilon Shipping Limited Liability Company).

 *     *     *

Jednostki typu AIDAcara / AIDAcara type units:
Nazwa / Name
Położenie stępki / Keel laid:
Wodowanie / Launched:
Zdanie / Delivery date:
Przebudowa/ Refit:
AIDAcara
11.09.1995
16.02.1996
04.06.1996
2005

*     *     * 

Dane techniczne / Technical data:
Wyporność (GT / DWT) / Displacement (GT / DWT):
38.557 t. / 3.752 t.,
Wymiary (d. x sz. x z.) / Dimmension (l. x b. x d.):
193,34 x 32,60 x 6,00 m,
Kadłub / Hull:
typ / type: pojedynczy, podwójne dno / single hull, double bottom
wodoszczelne grodzie / watertight bulkheads: 14,
pokłady ciągłe / continous decks: 5,
Napęd / Propulsion: 
4 silniki diesla / 4 diesel engines: MAN-B&W 6L4860 –mocy każdego / each power: 5.430 kW (łączna moc / total power: 21.720 kW), 
2 śruby nastawne / 2 controllable pitch propellers,
2 dziobowe stery strumieniowe / 2 bow thrusters: KaMeWa – każdy o mocy / each power: 1.000 kW,
Prędkość / Speed:
21,0 węzłów / knots, 
Pasażerowie / Pax:
1.393 os. / pers.,
Ilość pokładów pasażerskich / Number of passenger decks:
9
Wyposażenie części pasażerskiej / Passenger section equipment:
kabiny / staterooms:
  • z balkonem / with balcony: 48,
  • tylko z widokiem na morze / only with ocean view: 342,
  • wewnętrzne / interior: 200,
gastronomia / gastronomy:
  • restauracje / restaurants: 3 (Calypso Restaurant, Markt Restaurant, Selection Restaurant),
  • bary / bars: 5 (AIDA Bar, Anytime Bar, Calypso Bar, Lambada Bar, Pool Bar),
apartamenty / suites: 16,
rekreacja i rozrywka / recreation & entertainment:
  • teatr / theater,
  • galeria sztuki / art galery
  • biblioteka / library,
  • AIDA Shop,
  • Fotoshop,
  • Billard, Kicker & Co.,
  • miejsca odpoczynku i odnowy tj. Body & Soul Spa, Body & Soul Sport / a place of rest & renewal: Body & Soul, Spa, Body Soul Sport,
  • Kids Club – część dedykowana opiece nad dziećmi, która zapewni opiekę dzieciom od sześciu miesięcy do wieku nastoletniego / Kids Club – dedicated childcare facility, which provide care for children aged six months and above.

*     *     * 

Bibliografia / Bibliography:

*     *     * 

Poniżej zdjęcia AIDAcara wykonane w Kilonii, 15.06.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of AIDAcara took in Kiel, 15.06.2018 (to enlarge click on the photo).










Poniżej zdjęcia AIDAcara autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdańsk 11.07.2019 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of AIDAcara made by Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 11.07.2019 (to enlarge click on the photo).
 



 

wtorek, 4 stycznia 2022

Z cyklu różne rozmaitości z okolic portów i nie tylko ... cz. 30 - "Biała fregata" udaje się na lifting

W dniu dzisiejszym, w godzinach popołudniowych do Gdańskiej Stoczni Remontowej w Gdańsku na „miesięczny” remont przybył żaglowiec szkolny Uniwersytetu Morskiego w Gdyni – DAR MŁODZIEŻY. W drodze do stoczni (Nabrzeże Zdobywców Kołobrzegu), na obszarze gdańskiego portu jednostce towarzyszyły trzy holowniki Wydziału Usług Żeglugowych tj. BÓBR (dziób), VEGA (rufa) oraz pełniący rolę asysty AGIS. Zakres prac remontowych na „Białej Damie” ma dotyczyć obszaru masztów, reji, wymiany takielunku oraz olinowania.

Poniżej relacja zdjęciowa z wejścia żaglowca DAR MŁODZIEŻY autorstwa Waldemar Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



























Poniżej relacja zdjęciowa z wejścia żaglowca DAR MŁODZIEŻY autorstwa Witolda Tylec (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).