czwartek, 7 października 2021

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 50 - RYSY

RYSY (IMO: 9452622, MMSI: 311051200, sygnał wywoławczy: C6ZA3, bandera: Wyspy Bahama, port macierzysty: Nassau) – masowiec typu „panamax”, zbudowany przez chińską stocznię New Century Shipbuilding Co. Ltd. z Jingjiang dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina (statek zarejestrowany został na spółkę zależna PŻM – Fiona Four Shipping Ltd.) Matką chrzestną jednostki została Pani Agata Gregoruk – prezes spółki Agio. W pierwszym rejsie statkiem dowodził kpt. Jacek Skowroński zaś jego trasa wiodła do kanadyjskiego Vancouver.

*     *     *

Historia Budowy

Numer budowy:

0108004

Położenie stępki:

03.11.2008

Wodowanie:

08.12.2010

Zdanie:

10.03.2011

*     *     *

Dane techniczne:

Wyporność:

GT: 43.506 / DWT: 79.602 t

Wymiary (d x sz x z):

228,94 x 32,3 m x 14,62 m

Kadłub:

typ: pojedynczy, podwójne dno

materiał: stal

ilość pokładów: 1

grodzie wodoszczelne: 9

Napęd:

7 cylindrowy silnik diesla: Hyundai Heavy Industries Co. Ltd. – MAN-B&W 7S50MC-C – o mocy: 11.060 kW przy 127 obr./min.

śruba: 1

Urządzenia pomocnicze:

3 zespoły prądotwórcze składające się z silnika diesla i alternatora – każdy o mocy: 874 kVA

1 awaryjny zespół prądotwórczy składający się z silnika diesla i alternatora o mocy 150 kVA

Prędkość:

15,5 w.

Ładownie i luki:

liczba: 7/7

wymiary luków:

5 x 15.6 x 15.0

2 x 13.0 x 15.0

Pojemność ładowni:

ziarno: 97.850 m3

bele: 83.200 m3

Urządzenia za i wyładunkowe:

brak

Załoga:

23 os.

*     *     *

Bibliografia:

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

www.polsteam.com

www.fleetmon.com

*     *     *

Poniżej: RYSY w suchym doku Stoczni Remontowej Nauta, Gdynia ?.05.2021, zdjęcie: Paweł Kaliszuk (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: RYSY w suchym doku Stoczni Remontowej Nauta, Gdynia 17/18.05.2021, zdjęcia: Andrzej Patro, Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).





Poniżej: RYSY przy Nabrzeżu Albańskim, Stocznia Remontowa Nauta, Gdynia 24.06.2021, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Poniżej: RYSY przy Nabrzeżu Albańskim, Stocznia Remontowa Nauta, Gdynia 27.06.2021, (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).







Poniżej: RYSY przy Nabrzeżu Albańskim, Stocznia Remontowa Nauta, Gdynia 07.2021, zdjęcia: Paweł Kaliszuk (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
 




Poniżej: RYSY przy Nabrzeżu Albańskim, Stocznia Remontowa Nauta, Gdynia 19.07.2021, zdjęcie: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej: RYSY przy Nabrzeżu Albańskim, Stocznia Remontowa Nauta, Gdynia 30.07.2021, zdjęcie: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej: RYSY w suchym doku Stoczni Remontowej Nauta, Gdynia 02.08.2021, zdjęcie: Paweł Kaliszuk (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Poniżej: RYSY przed i w trakcie shifftingu na Nabrzeże Rumuńskie, Gdynia 10.08.2021, zdjęcie: Paweł Kaliszuk (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).






Poniżej: RYSY przy Nabrzeżu Rumuńskim, Gdynia 21.08.2021, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).




Aktualizacja 29.04.2022: poniżej: RYSY w Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 27.04.2022, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).




Aktualizacja 13.05.2022: poniżej: RYSY w Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 07/11.05.2022, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Aktualizacja 26.05.2022: poniżej: RYSY w Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 22.05.2022, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Aktualizacja 29.05.2022: poniżej: RYSY w Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 25.05.2022, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


 

 

 

 

wtorek, 5 października 2021

Z cyklu kabotażowce/drobnicowce ... (cz. 3) - WILSON EMS

WILSON EMS ex FUNDO ex PREUSSEN (IMO: 9117117, MMSI: 314258000, sygnał wywoławczy: 8PUN, bandera: Barbados, port macierzysty: Bridgetown) – mały masowiec rzeczno-morski, przystosowany do przewozu kontenerów, zbudowany w 1995 roku przez czeską stocznię Ceskoslovenska Plavba Labska a. s. z Chvaletic na zamówienie niemieckiego armatora River Liner Befrachtungs- & Breederungsges mBH. Pierwotną nazwą jednostki było PREUSSEN, którą jeszcze w tym samym roku zmieniono na FUNDO. W 2005 roku nowym właścicielem statku zostaje także niemiecki armator – Wessels Reederei GmbH & Co. KG., dla którego pływa on pod niezmienioną nazwą do 2007 roku, kiedy to staje się własnością Wilson Shipowning AS, który to zmienił jego nazwę na WILSON EMS. W chwili obecnej wciąż w eksploatacji.

*     *     *

Historia Budowy

Numer budowy:

101

Położenie stępki:

24.02.1993

Wodowanie:

11.08.1994

Zdanie:

31.03.1995

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 989 / DWT: 1.536 t

Wymiary (d x sz x z):

72,53 x 9,46 m x 4,07 m

Kadłub:

typ: pojedynczy, częściowo podwójne dno

materiał: stal

ilość pokładów: 1

Napęd:

6 cylindrowy silnik diesla Deutz SBV6M628 – o mocy: 930 kW przy 900 obr./min.

śruba: 1

Urządzenia pomocnicze:

2 zespoły prądotwórcze składające się z silnika diesla TD 206-6 i alternatora – każdy o mocy 89 kW

1 awaryjny zespół prądotwórczy składający się z silnika diesla Deutz F6L912D i alternatora o mocy 88 kW

dziobowy ster strumieniowy: 1 o mocy 128 kW

Prędkość:

11,0 w.

Ładownie i luki:

liczba: 1 Ła. / 1 Lu.

wymiary ładowni: 46,80 x 7,60 x 5,70 m

wymiary luku: 44,40 x 7,60 m

pokrywy lukowe: Kvaerner Multifold Crocodile

Pojemność całkowita ładowni (m3):

ziarno / bele: 1.848 m3 / 65.262 ft3

kontenery: 63 (ładownia: 42 / pokład: 21)

Pojemność zbiorników:

balast: 755 m3

paliwo: 176,1 m3

Urządzenia za i wyładunkowe:

brak

Załoga:

6 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia

https://www.wilsonship.no/en/fleet

https://www.scheepvaartwest.be

www.fleetmon.com

*     *     *

Poniżej: WILSON EMS opuszczający port w Hamburgu 22.04.2014 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).






Aktualizacja 07.09.2022: Poniżej: WILSON EMS w Gdańsku 30.08.2022 rok, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).