ALBATROS ex CROWN ex NORWEGIAN STAR 1 ex NORWEGIAN STAR ex ROYAL ODYSSEY ex ROYAL VIKING SEA (IMO: 7304314, MMSI: ---, sygnał wywoławczy: C6CN4, bandera: Bahamy) – statek wycieczkowy, zbudowany przez fińską stocznię Oy Wärtsila Ab z Helsinek na zamówienie norweskiego armatora Royal Viking Line z Oslo jako ROYAL VIKING SEA (formalnie statek zarejestrowany został na spółkę Actinor Cruise AS z Oslo). W dniu 25 listopada 1973 roku statek odbył swój premierowy rejs na trasie Bergen – Newcastle. W okresie od 11 marca do 5 czerwca 1983 roku, w trakcie pobytu w niemieckiej stoczni A.G. Weser w Bremerhaven wycieczkowiec zostaje przedłużony o 28 metrów. W tym samym roku, 29 listopada, w trakcie jednego z rejsów załoga ROYAL VIKING SEA uratowała 151 osób z pokładu tonącego indyjskiego promu DOJO. Od 1987 do 11 listopada 1997 operatorem wycieczkowca była zarejestrowana na Bahamach spółka Kloster Cruise Ltd. W tym okresie a konkretnie w 1991 roku statek po raz pierwszy zmienił nazwę na ROYAL ODYSSEY. W 1996 roku planowane rejsy wycieczkowca dwukrotnie zostały uniemożliwione przez problemy z silnikami, które za każdym razem kończyły się pobytem w stoczni – raz w maju w San Francisco i drugi raz w lipcu w Vancouver. W kwietniu 1997 roku, w związku z wystąpieniem u 350 pasażerów symptomów zatrucia pokarmowego realizowany akurat rejs musiał zostać przerwany a statek skierował się do najbliższego portu. W listopadzie 1997 roku wycieczkowiec zostaje zakupiony przez spółkę Actinor Cruise Ltd. z Nassau na Bahamach, która przemianowuje go na NORWEGIAN STAR. W tym samym też czasie na okres do grudnia 1998 roku zostaje on wyczarterowany operatorowi Norwegian Cruise Lines, zaś jego portem bazowym zostaje Houston w Teksasie. Od stycznia 1999 roku do czerwca 2001 roku statek pływa w czarterze Norwegian Capricorn Line operując na wodach Australii i Oceanii. Po powrocie do właściciela, w listopadzie 2001 roku otrzymuje nową nazwę – NORWEGIAN STAR I (w tym okresie operatorem jednostki było Star Cruises). W czerwcu 2002 roku zostaje wyczarterowany spółce Crown Investments, która zmieniła mu nazwę na CROWN i wykorzystywała do rejsów hazardowych na trasie Szanghaj – Wyspa Cheju. W listopadzie 2002 roku, w związku z problemami czarterującego, przebywający w Szanghaju wycieczkowiec zostaje objęty aresztem, z którego zostaje zwolniony w lutym 2003 roku. 22 marca 2004 statek zostaje zakupiony przez zarejestrowaną na Bahamach spółkę TSS Albatros Shipping Ltd, która zmienia jego nazwę na ALBATROS i oddaje w czarter operatorowi Phoenix Reisen. W okresie wrzesień – grudzień 2005 rok, podczas pobytu w niemieckiej stoczni na jednostce wymieniono wszystkie cztery silniki napędu głównego. 15 maja 2006 roku ALBATROS zostaje przerejestrowany na spółkę Albatros Shipping Ltd. (Nassau), kontynuując nadal rejsy w barwach operatora Phoenix Reisen. W grudniu 2020 roku dotychczasowy właściciel sprzedaje wycieczkowiec egipskiemu przedsiębiorstwu, które zamierzało wykorzystać go w roli pływającego hotelu w kurorcie Hurgada. Po fiasku tego projektu, w lipcu 2021 roku ALBATROS zostaje sprzedany nieznanej z nazwy spółce z Liberville w Gabonie, która to z kolei sprzedaje go na złom do indyjskiej stoczni złomowej w Alang, gdzie wkrótce potem udaje się pod skróconą nazwą TROS. W dniu 27 lipca, w trakcie przypływu dawny ALBATROS zostaje wprowadzony na plażę celem pocięcia na złom.
* * *
Historia budowy |
|
Numer budowy: |
397 |
Położenie stępki: |
01.06.1972 |
Wodowanie: |
19.01.1973 |
Zakończenie budowy: |
16.11.1973 |
* * *
Dane techniczne: |
||
Wyporność: |
GT: 28.518 t, DWT: 5.936 t. |
|
Wymiary (d x sz x z): |
205,46 x 25,22 x 7,54,15 m |
|
Kadłub: |
typ: jednoposzyciowy, podwójne dno |
|
materiał kadłuba: stal okrętowa |
||
grodzie wodoszczelne: 11 |
||
liczba pokładów: 10 |
pasażerskie: 8 |
|
Napęd: |
4 x 6 cylindrowe silniki diesla: Wärtsila 6L38A – moc każdego: 3.355 kW |
|
2 śruby nastawne KaMeWa |
||
2 dziobowe stery strumieniowe |
||
Prędkość: |
21,5 węzła |
|
Urządzenia pomocnicze: |
3 spalinowe zestawy prądotwórcze: MaK 6M20 |
|
2 spalinowe zestawy prądotwórcze: Wartsila 6SW280 |
||
1 spalinowy zestaw prądotwórczy: Vasa 6R32 |
||
1 awaryjny spalinowy zestaw prądotwórczy: Deutz BF8M716 |
||
Przestrzeń pasażerska: |
zakwaterowanie:
|
|
gastronomia:
|
||
rozrywka:
|
||
pozostałe usługi:
|
||
Pasażerowie: |
830 os. |
|
Załoga: |
340 os. |
Bibliografia |
https://www.seascanner.com/deckplan-albatros |
https://www.cruisedeck.de/albatros/ |
https://www.faktaomfartyg.se |
* * *
Poniżej: ALBATROS przybywa do Hamburga, 07.05.2016 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below: ALBATROS inbound Hamburg 07.05.2016 (to enlarge, click on the photo):