BERLIN (IMO: 9587855, MMSI: 211727510, sygnał wywoławczy: DKDF2, bandera: Niemcy, port macierzysty: Rostock) – prom pasażersko – samochodowy, budowany przez niemiecką stocznię stocznię P+S Werften GmbH ze Stralsundu na zmówienie armatora Scandlines Deutschland GmbH, w ramach kontraktu na dwie nowe jednostki przeznaczone na trasę Gedser – Rostock. Planowane na luty 2012 roku przekazanie promu armatorowi, w wyniku problemów finansowych stoczni uległo przesunięciu, zaś on sam wyszedł na pierwsze próby morskie 24 lipca tego samego roku. W ich trakcie oprócz problemów technicznych jakie wystąpiły odkryto też, że jednostka jest za ciężka, co negatywnie wpływa na jej stateczność. To oraz problemy finansowe stoczni przełożyły się niestety na sytuację, w której zamawiający tj. Scandlines w dniu 27 listopada zerwał kontrakt na obie jednostki. 14 stycznia 2014 roku, po turach negocjacji Scandlines odkupił obie nieukończone promy, z zamiarem dokończenia ich budowy w innej stoczni. 12 marca 2014 roku przyszły BERLIN, występujący pod nazwą Hull 502 został zarejestrowany jako własność spółki Scandlines Chartering Hull 502 Aps z siedzibą w Kopenhadze a 20 maja trafił do hamburskiej stoczni Blohm & Voss. Ostatecznie on sam jak i bliźniaczy prom COPENHAGEN zostały przebudowane i ukończone przez duńską stocznię Fayard z Munkebo. W trakcie w/w przebudowy, oprócz odciążenia obu jednostek, ich napęd został przebudowany na hybrydowy poprzez montaż baterii akumulatorów firmy Corvus Energy a na systemie wydechowym został zainstalowany system oczyszczania spalin. 24 kwietnia 2016 roku prom przybył do Rostocku, gdzie 3 maja miał miejsce jego chrzest – co ciekawe oficjalne przekazanie promu armatorowi przez stocznię miało miejsce dopiero 20 maja. Dwa dni po przekazaniu tj. 22 maja BERLIN wykonał testowy rejs na trasie Rostock – Gedser, po którym następnego dnia rozpoczął normalną pracę na tej linii. 1 listopada 2019 roku w trakcie rejsu z Rostocku do Gedser doszło do niegroźnej kolizji promu ze statkiem handlowym DANICA VIOLET (na którym wystąpiły problemy z maszyną sterową), po której ten musiał zostać wyłączony na jakiś czas z eksploatacji.
* * *
| 
   Historia budowy:  | 
 |
| 
   Numer budowy:  | 
  
   NB 502  | 
 
| 
   Zamówienie:  | 
  
   03.2010  | 
 
| 
   Położenie stępki:  | 
  
   28.06.2010  | 
 
| 
   Wodowanie:  | 
  
   02.12.2011  | 
 
| 
   Zdanie:  | 
  
   20.05.2016  | 
 
* * *
| 
   Dane techniczne:  | 
 |
| 
   Wyporność:  | 
  
   GT: 22.319 / DWT: 4.835  | 
 
| 
   Wymiary (d. x sz. x z.):  | 
  
   169,5 x 24,8 x 6,00 m  | 
 
| 
   Kadłub:  | 
  
   typ: jednoposzyciowy ze wzmocnieniami przeciwlodowym  | 
 
| 
   materiał kadłuba: stal  | 
 |
| 
   liczba pokładów: 8  | 
 |
| 
   Napęd:  | 
  
   2 x 9 cylindrowe silniki diesla Caterpillar-MaK model: 9M32CCR o łącznej mocy: 18.000 kW (4 x 4.500 kW)  | 
 
| 
   1 x 9 cylindrowy hybrydowy silnik diesla Caterpillar-MaK model: 9M32CCR o mocy 4.500 kW, który oprócz pracy jako generator poprzez przekładnię może także napędzać środkową śrubę.  | 
 |
| 
   1 x 9 cylindrowy silnik diesla Caterpillar-MaK model: 9M32CCR o mocy 4.500 kW napędzający główny zestaw prądotwórczy  | 
 |
| 
   2 pędniki azymutalne Rolls-Royce typu AZP1200  | 
 |
| 
   1 środkowa śruba nastawna  | 
 |
| 
   Prędkość:  | 
  
   maksymalna: 22,5 w.  | 
 
| 
   eksploatacyjna: 20,5 ~ 21 w.  | 
 |
| 
   Urządzenia pomocnicze:  | 
  
   baterie akumulatorów firmy Corvus Energy o łącznej o mocy: 1.500 kWh  | 
 
| 
   1 portowy zestaw prądotwórczy o mocy 1.540 kW  | 
 |
| 
   2 dziobowe stery strumieniowe: Wärtsila Lips FT 200H o mocy: 2 x 1.350 kW  | 
 |
| 
   system oczyszczania spalin z SOx  | 
 |
| 
   Przestrzeń ładunkowa:  | 
  
   liczba pokładów ładunkowych: 2 - pokład 3 (dolny pokład samochodowy): pas ładunkowy: 800 m - pokład 5 (górny pokład samochodowy): pas ładunkowy: 800 m  | 
 
| 
   pas ładunkowy: 1600 m  | 
 |
| 
   Pojemność ładunkowa:  | 
  
   TIR: 96  | 
 
| 
   auta osobowe: 460  | 
 |
| 
   Wyposażenie ro/ro:  | 
  
   rampa rufowa: 2  | 
 
| 
   rampa dziobowa :1  | 
 |
| 
   Przestrzeń pasażerska:  | 
  
   liczba pokładów pasażerskich: 2 (pokład 7/8)  | 
 
| 
   fotele lotnicze  | 
 |
| 
   gastronomia (pokład 7/8)  | 
 |
| 
   rozrywka: - część handlowa (pokład 7) - pokład słoneczny (pokład 8)  | 
 |
| 
   Pasażerowie:  | 
  
   1300 os.  | 
 
| 
   Pojemność zbiorników:  | 
  
   balast: 1.872 m3  | 
 
| 
   woda pitna: 195 m3  | 
 |
| 
   paliwo ciężkie: 402 m3  | 
 |
| 
   paliwo lekkie (MGO): 105 m3  | 
 |
| 
   Załoga:  | 
  
   ? os.  | 
 
* * *
| 
   Bibliografia:  | 
 
| 
   www.scandlines.com  | 
 
| 
   http://matkustajalaivat.com  | 
 
| 
   www.faktaomfartyg.se  | 
 
* * *
Poniżej: BERLIN podczas postoju w stoczni Blohm & Voss w Hamburgu 25.06.2014 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)
Poniżej: BERLIN podczas wejścia na remont do Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 29.04.2019, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: BERLIN w Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 29.04.2019, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).










