sobota, 22 maja 2021

Z cyklu holowniki ... cz. 84 - VALDEMAR

VALDEMAR ex BORG ODIN ex ODIN ex ODIN III ex GOLIATH THY ex TYR (III) (IMO 8108121, MMSI: 219025221, sygnał wywoławczy: OUCG2, bandera: Dania) – holownik portowo – morski, zbudowany przez duńską stocznię Sakskøbing Maskinfabrik & Skibsvaerft jako TYR (III) na zamówienie duńskich armatorów Em Z Svitzers i Det Forende Bugserselskab (1 lutego 1982 roku przejęty przez Em Z Svitzer). W 1996 roku przekazany I/S Bugserselskabet Goliath z Aalborga i przemianowany na GOLIATH THY. 23 lutego 2004 roku zakupiony przez estońskiego armatora Hansa Liisi Eesti (w zarządzie Euro-Baltic Group) z zamiarem eksploatacji jako lodołamacz w porcie Tallinn pod nazwą ODIN III. Niecałe dwa miesiące później, 24 maja odsprzedany duńskiemu armatorowi Hanstholms Bugser Service A/S z Hanstholm i przemianowany na ODIN. W kwietniu 2005 roku wynajęty przedsiębiorstwu Rederi AB Nestor z Piteå. 8 września tego samego roku sprzedany norweskiemu armatorowi Borg Maritime A/s z Tromsø i przemianowany na BORG ODIN. 16 kwietnia 2019 roku zakupiony przez Vordingborg Bugser ApS i przemianowany na VALDEMAR.

*     *     *

VALDEMAR ex BORG ODIN ex ODIN ex ODIN III ex GOLIATH THY ex TYR (III) (IMO 8108121, MMSI: 219025221, call sign: OUCG2, flag: Denmark)– a harbor – sea going tug, built by the Danish shipyard Sakskøbing Maskinfabrik & Skibsvaerft as TYR (III) on order two Danish shipowners Em Z Svitzers & Det Forende Bugserselskab (On February 1, 1982 took over by Em. Z Svitzer). In 1996 moved to I/S Bugserselskabet Goliath from Aalborg and renamed to GOLIATH THY. On February 23, 2004 sold to the Estonian shipowner Hansa Liisi Eesti (in management Euro-Baltic Group) for icebreaking in the port of Tallinn). Renamed by new owner to ODIN III. Nearly two months later, on May 24, resold to the Danish shipowner Hanstholms Bugser Service A/S from Hanstholm and renamed to ODIN. Rented out in April 2005 to the Rederi AB Nestor from Piteå. On September 8, 2015 sold to the Norwegian Shipowner Borg Maritime A.S from Tromsø and renamed to BORG ODIN. On April 19, 2019 bought by Vordingborg Bugser ApS and renamed to VALDEMAR.

*     *     *

Historia budowy / Build history

Stoczniowy numer budowy / Yard number:

0027

Data położenia stępki / Keel laid:

---

Wodowanie / Launched:

?.02.1981

Data ukończenia / Delivery date::

27.06.1981

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:

Wyporność / Displacement:

GT: 142, DWT: 105 t.

Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):

26,32 x 7,41 x 3,61 m

Kadłub / Hull:

materiał i typ / material and type: stal, pojedynczy / steel, single hull

przedziały wodoszczelne / watertight compartments: 5

pokłady ciągłe / continious decks: 1

Napęd (spalinowy) / Propulsion (diesel):

1 x 4 suwowy 8 cylindrowy silnik diesla / 1 x 4 stroke 6 cylinders diesel engine: B&W Alpha o mocy / with power: 855 kW (1162 KM / HP)

śruba nastawna / controllable pitch propeller: 1

Prędkość / Speed:

13,1 węzła / knots

Urządzenia pomocnicze / Auxiliaries:

2 zespoły prądotwórcze złożone z silnika  spalinowego i generatora / 2 generating sets consisting of diesel engine and generator – każdy / ech: 75kW

dziobowy pędnik strumieniowy / bow thruster: 160 BHP

Wyposażenie holownicze / Towing equipment:

rufowa jednobębnowa wciągarka holownicza – 600 m liny o średnicy 36 mm / stern single drum towing winch: – 600 m wire, 36 mm dia.

Uciąg / Bollard Pull:

19 t. (rufa / aft)

Wyposażenie dodatkowe / Additional equipment:

żuraw hydrauliczny / hydraulic crane: 18 t. SWL

Wyposażenie mostka / Bridge equipment:

radar: 2

żyrokompas / gyro compass

echosonda / echo sounder

AIS, GPS, ECDIS

Pojemność zbiorników / Tanks capacities:

paliwo / fuel: 55.000 l

woda / fresh water: 30.000 l

Załoga / Crew:

? os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

https://vordingborgbugser.dk

www.jmarcussen.dk/maritim/skibsliste/side.php?id=997

www.veristar.com

*     *     *

Poniżej: VALDEMAR, Gdynia 19.05.2021, zdjęcia: Waldemar Danielewicz i Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: VALDEMAR, Gdynia 19.05.2021, photos: Waldemar Danielewicz & Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).







Aktualizacja 02.08.2021: poniżej: VALDEMAR, Gdynia 30.07.2021, zdjęcia: Waldemar Danielewicz i Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 02.08.2021: Below: VALDEMAR, Gdynia 30.07.2021, photos: Waldemar Danielewicz & Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).












środa, 19 maja 2021

Z cyklu kontenerowce klasy panamax/post-panamax/neopanamax ... cz. 7 - MSC ROBERTA

MSC ROBERTA ex STUTTGART EXPRESS (MO: 9038907, MMSI: 636017006, sygnał wywoławczy: D5IV9, bandera: Liberia, port macierzysty: Monrovia) – kontenerowiec klasy panamax, zbudowany przez południowokoreańska stocznię stocznię Samsung Heavy Industries Co. Ltd. z Koje jako STUTTGART EXPRESS na zamówienie niemieckiego armatora Hapag-Lloyd AG. Od 1 maja 2015 roku jako MSC ROBERTA pływa w barwach szwajcarskiego armatora Mediterranean Shipping Company – MSC.

*      *     *

Historia budowy:

Numer budowy:

1096

Zdanie:

12.1993

*      *     *

Dane techniczne:

Wyporność:

GT: 53.815 / DWT: 67.640

Wymiary (d. x sz. x z.):

294.09 x 32,25 x 13,50 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy, podwójne dno

materiał kadłuba: stal

przedziały wodoszczelne: 8

Napęd:

1 x 2 suwowy 9 cylindrowy silnik diesla Hyunday MAN-B&W model: 9K90MC o mocy: 36.510 kW

śruba: 1

Prędkość:

23,8 w.

Urządzenia pomocnicze:

2 zespoły prądotwórcze o mocy 1.650 kW każdy

2 zespoły prądotwórcze o mocy 2.200 kW każdy

1 awaryjny zespół prądotwórczy o mocy 350 kW każdy

dziobowy ster strumieniowy

Przestrzeń ładunkowa:

ładownie / luki: 7 / 18

Pojemność ładunkowa:

kontenery: 4.639 TEU

kontenery 14mt: 3.962 TEU

kontenery chłodzone: 452 TEU

Urządzenia załadunkowe:

brak

Pojemność zbiorników:

paliwo: 7.362 m3

Załoga:

? os.

*      *     *

Bibliografia:

https://marine-offshore.bureauveritas.com

ww.fleetmon.com

www.msc.com

*      *     *

Poniżej: MSC ROBERTA wchodząca do portu w Gdyni 19.05.2021, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)















Poniżej: MSC ROBERTA wchodząca do portu w Gdyni 19.05.2021, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)

















Poniżej: MSC ROBERTA w Gdyni 19.05.2021, zdjęcia: Andrzej Patro, Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).