czwartek, 4 października 2018

Z cyklu "Z życia Polskiej Marynarki Wojennej" ... cz. 11 - Wielka gala banderowa na jednostkach 13 DTr-u



W dniu 8 sierpnia 2018 r. w basenie nr VIII Portu Wojennego w Gdyni miała miejsce uroczystość przekazania obowiązków dowódcy 13 Dywizjonu Trałowców, której nowym dowódcą został komandor porucznik Jarosław Iwańczuk. Z tej okazji na wszystkich jednostkach dywizjonu (oraz jednym gościu z 12 DTr-u) podniesiono wielką galę banderową.

*     *     *

On August 8, 2018, in the basin no 8 of the Naval Base in Gdynia, there was a ceremony of handing over the duties of the commander of the 13th Minesweeper Squadron, whose new commander was Lieutenant Commander Jarosław Iwańczuk. On this occasion, a huge flagship was raised on all units of the squadron (and one guest from 12 MSqn).

*     *     * 

Poniżej zdjęcia jednostek autorstwa Pana Andrzeja Patro  (aby powiekszyć kliknij na zdjęcie) / Below a photos of the units, made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).

 ORP CZAJKA (624).



ORP FLAMING (621).



ORP GOPŁO (630).


ORP KORMORAN (601).



ORP MAMRY (643).


ORP MEWA (623) i ORP SARBSKO (638).




ORP WDZYDZE (646) i ORP WIGRY (644).



wtorek, 2 października 2018

Z cyklu jednostki pasażerskie ... cz. 8 - SAGA ROSE ex GRIPSHOL ex SAGAFJORD



SAGA ROSE ex GRIPSHOLM ex SAGAFJORD (IMO: 6416043, MMSI: 308264000, sygnał wywoławczy: C6ZU) – statek pasażerski zbudowany w 1965 roku przez francuską stocznię Societe Nouvelle des Forges et Chantiers de la Mediterranee z La Seyne-sur-Mer jako SAGAFJORD dla norweskiego armatora Norske Amerikalinje A/S (NAL). W latach 1980 – 1983 armatorem jednostki był Norwegian American Cruises, zaś od 1983 do 1997 Cunard Line Ltd. W 1996 roku w związku z wyczarterowaniem statku firmie Transocena Tours jego dotychczasowa nazwa uległa zmianie na GRIPSHOLM. W 1997 roku nowym właścicielem jednostki została Saga Shipping, która zmieniła jej nazwę nas SAGA ROSE. W 2009 roku w związku z niespełnieniem przez statek wymogów konwencji SOLAS 2010 został on wycofany ze służby i postawiony na sznurku. W dniu 29 maja 2010 roku SAGA ROSE przybyła do chińskiego miast a Jiangyin, gdzie w tamtejszej stoczni Changjiang Ship Recycling Yard w kolejnych miesiącach została pocięta na złom.
Historia budowy:
  • numer stoczniowy: 1366,
  • wodowanie: 13.06.1964,
  • zakończenie budowy: 18.09.1965.

*     *     *

SAGA ROSE ex GRIPSHOLM ex SAGAFJORD (IMO: 6416043, MMSI: 308264000, call sign: C6ZU) – passenger ship built by the French shipyard Societe Nouvelle des Forges et Chantiers de la Mediterranee from La Seyne-sur-Mer as VISTAFORD for the Norwegian shipowner Norske Amerikalinje A/S (NAL). In 1980 – 1983, the shipowner of the unit was Norwegian American Cruises, and from 1983 to 2004 Cunard Line Ltd. In 1996 , due to charter of the ship to Transoceana Tours, its previous name chaned to GRIPSHOLM. In 1997, Saga Shipping became the new owner of the unit, which changed its name to SAGA ROSE. In 2009, due to the ship`s failure to meet the requirements of the SOLAS 2010 Convention, it was withdrawn from service and liad-up. On May 29, 2010, SAGa ROSE came to the Chinese city Jiangyin, where at the local shipyard Changjiang Ship Recycling Yard in the following months was cut into scrap.
Build history:
  • yard number: 1366,
  • launched: 13.06.1964,
  • delivery date: 18.09.1965.

 *     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność (GT / DWT) / Displacement (GT / DWT): 24.582 t. / 6.353 t.,
  • Wymiary (długość x szerokość x zanurzenie) / Dimmension (length x beam x draught): 188,87 x 24,49 x 8.25 m, 
  • Kadłub / Hull:
    • typ / type: pojedynczy / single hull,
  • Napęd / Propulsion: 
    • silniki główne / main engine:
      • 2 x 9 cylindrowe silniki diesla / 2 x 9 cylinders diesel engines: Sulzer 9 RD68 – łaczna moc / total power: 17.650 kW, 
    • silniki pomocnicze / auxiliary engines:
      • 5 silników diesla / 5 diesel engines: Bergen LDG6 – moc każdego / each Power: 670 kW,
      • 1 silnik diesela / 1 diesel engine: Rolls C6TFL,
      • 1 silnik diesla / 1 diesel engine: Cummins CW8L170,
    • śruby / propellers: 2,
    • dziobowy pędnik strumieniowy / bow thruster,
  • Prędkość / Speed: 22,5 węzła / knots, 
  • Załoga: 350 os. / pers.,
  • Pasażerowie / Pax: 587 os. / pers.,
  • Ilość pokładów pasażerskich / Number of passenger decks: 7,

*     *     * 

Bibliografia / Bibliography:

 *     *     *

Poniżej zdjęcia SAGA ROSE autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdynia 05.092009 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of SAGA RUBY made by Mr. Andrzej Patro, Gdynia 05.09.2009 (to enlarge click on the photo).







sobota, 29 września 2018

Z cyklu okręty wojenne ... cz. 64 - S 186 FGS U 36



S 186 FGS U 36 niemiecki konwencjonalny okręt podwodny wyposażony w napęd niezależny od powietrza (AIP), należący do ulepszonego typu 212. Budowniczym tej jak i pozostałych jednostek jest stocznia Howaldtswerke-Deutsche Werft (HDW) w Kilonii. Obecnie S 186 FGS U 36 wraz z siostrzanymi jednostkami tworzy 1 Dywizjon Okrętów Podwodnych z bazą w Eckernförde.

*     *     *

S 186 FGS U 36 German conventional submarine equipped with air-independent propulsion (AIP), belonging to the improved type 212. The builder of this and other units is the Howaldtswerke-Deutsche Werft (HDW) shipyard in Kiel. At present S 186 FGS U 36 together with its sister units forms 1st Submarine Squadron with a base in Eckernförde.

*     *     *

Jednostki typu 212A / Type 212A units:
  • S 181 FGS U 31 – położenie stępki / laid down: 01.07.1998, wodowanie / launched: 20.03.2002, wcielenie do służby / commissioned: 19.10.2005,
  • S 182 FGS U 32 – położenie stępki / laid down: 11.07.2000, wodowanie / launched: 04.12.2003, wcielenie do służby / commissioned: 19.10.2005,
  • S 183 FGS U 33 – położenie stępki / laid down: 30.04.2001, wodowanie / launched: 09.2004, wcielenie do służby / commissioned: 13.06.2006,
  • S 184 FGS U 34 – położenie stępki / laid down: 12.2001, wodowanie / launched: 05.2005, wcielenie do służby / commissioned: 03.05.2007,
  • S 185 FGS U 35 – położenie stępki / laid down: 21.08.2007, wodowanie / launched: 15.11.2011, wcielenie do służby / commissioned: 23.03.2015,
  • S 186 FGS U 36 – położenie stępki / laid down: 19.08.2008, wodowanie / launched: 06.02.2013, wcielenie do służby / commissioned: 10.10.2016.

*     *     * 

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement (nawodna / podwodna – surfaced / submerged): 1450 / 1840 tons,
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 57,20 x 6,90 x 5,75 m, 
  • Kadłub (materiał) / hull (material): stal / steel.
  • Głebokość / Depth:
    • operacyjna / operational: 250 m,
  • Napęd / propulsion: spalinowy / diesel, 
    • silnik elektryczny / electric engine: Permasyn – moc / power: 2850 kW (3875 KM / HP),
    • generator elektryczny Piller Power Systems napędzany silnikiem diesla MTU 16V396SE o mocy 1.040 kW (1.414 KM) / Piller Power Systems electric generator powered by a MTU 16V396SE diesel engine with power: 1.040 kW (1.414 HP),
    • akumulatory sodowo – fenylenowe firmy Hawker / Hawker sodium – phenylene batteries,
    • pomocniczy system napędowy z ogniwami elektrochemicznymi Siemensa / auxiliary propulsion system with Siemens electro-chemical cells,
    • pojedyncza siedmio skrzydłowa śruba /single seven bladed propeller,
  • Prędkość / Speed:
    • nawodna /surfaced: 12 w/. / kn.,
    • podwodna / submerged: 20 w. / kn.,
    • podwodna na napędzie pomocniczym / submerged on an auxiliary propulsion: 8 w. / kn.,
  • Zasięg / Range:
    • na powierzchni / on surface: 8.000 Mm /Sm przy /a t 8 w. / kn.,
    • pod wodą z napędem pomocniczym / submerged with auxiliary propulsion: 420 Mm/Sm przy 8 w. /kn.,
  • Wyposażenie elektroniczne / Electronic equipment:
    • kompleks hydrolokacyjny / hydrolocation complex: STN Atlas CSU-90 (DBQS-40FTC),
    • radar nawigacyjny / navigation radar: Kelvin Hughes ELNA type 1007,
    • stacja rozpoznania radiotechnicznego / ESM/ECM system: EADS FL-1800U,
    • system dowodzenia / combat system: Kongsberg MSI-90U Mk.2,
    • peryskop bojowy / combat periscope: Carl Zeiss SERO 15,
    • maszt optroniczny / optronic mast: Carl Zeiss SERO 14,
    • systemy łączności i nawigacji / communication and navigation systems
    • system obrony przeciw torpedowej / torpedo defence system: HDW/WASS C303/S dla / for 40 wabików/ decoys,
    • hydrofony / hydrophones: WASS,
    •  
  • Uzbrojenie / Armament: 
    • 6 wyrzutni torped kal. 533,4 mm dla 13 torped DM2A4 Seahake/ 6 x cal. 533,4 torpedo tubes for 12 DM2A4 Seahaketorpedoes,
    • 24 miny w pojemnikach zewnętrznych / 24 seamines in external containers,
  • Załoga / Crew: 28 os / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

*     *     *

Poniżej zdjęcia S 186 FGS U 36 wykonane Kilonii (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the S 186 FGS U 36 took in Kiel (to enlarge click on the photo):