niedziela, 2 listopada 2025

Z cyklu holowniki ... cz. 142 - FAIRPLAY-95

FAIRPLAY-95 (IMO 9964041, MMSI: 218031910, Sygnał wywoławczy: DMEE, bandera: Niemcy) – holownik typu RSD 2513 zbudowany w 2023 roku przez wietnamską stocznię Damen Song Cam Shipyard Co. Ltd. z Hajfongu na zamówienie Fairplay Towage Group dla polskiej spółki córki Fairplay Towage Polska Sp. z o.o. Sp. k. Zatrudniony w porcie w Hamburgu.

*     *     *

FAIRPLAY-95 (IMO 9964041, MMSI: 218031910, Call Sign: DMEE, flag: Germany) – an RSD 2513 type tugboat built in 2023 by the Vietnamese shipyard Damen Song Cam Shipyard Co. Ltd. from Haiphong on order of the Fairplay Towage Group for the Polish subsidary Fairplay Towage Polska Sp. z o.o. Sp. k. Employed in Hamburg.

*     *     *

Historia budowy / Build history

Stoczniowy numer budowy / Yard number:

515029

Data położenia stępki / Date of keel laid:

---

Wodowanie / Launch date:

---

Data ukończenia / Date of build:

02.11.2023

*     *     *

Dane techniczne / Technical data

Wyporność / Displacement (GT / DWT):

326 / 97 t.,

Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):

24,73 x 13,13 x 6,30 m.

Kadłub / Hull:

materiał i typ: stal, pojedynczy / material and type: steel, single hull,

pokłady ciągłe / continious decks: 1,

Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel,

2 x 4 suwowe 16 cylindrowe silniki diesla / 2 x 4 stroke 16 cylinders diesel engines: Caterpillar 3516 TA HD/D o łącznej mocy / with total power 5.050 kW (6.772 HP)

2 pędniki azymutalne / 2 azimuth thrusters: Kongsberg Maritime US 255 FP/P30

Prędkość / Speed:

12,7 ~ 13,0 w. / kn.

Wyposażenie pomocnicze / Auxiliary equipment:

2 zestawy prądotwórcze składające się z silnika CAT C4.4 TA i alternatora  - 107 kVA, 400V, 50 Hz / 2 generating sets consist of a CAT C4.4 TA engine and an alternator – 107 kVA, 400V, 50 Hz

2 pompy ogólnego przeznaczenia / 2 general service pumps: Azcue CA 50/3A – 20m3/h, 2,35 bar

Wyposażenie holownicze / Towing equipment:

hydrauliczna, dwubębnowa wciągarka holownicza  - uciąg 30 t, siła trzymania hamulca 200 t. / hydraulic, double drum towing winch – 30 t. pull. 200 t. brake holding force

Uciąg / Bollard Pull:

naprzód / ahead: 85 t.

wstecz / astern: 80 t.

Wyposażenie dodatkowe / Additional equipment:

odbojnice – cylindryczne i blokowe na dziobie, D-fender na burtach i rufie / D-fender at sides, cylindrical fender at transom corners, cylindrical and W-block bow fender

reflektory / searchlight: 2 x 2.000 W Norselight SH470

Wyposażenie przeciwpożarowe (klasa FiFi1) / FiFi equipment (FiFi1 class):

2 monitory p. poż. o wydajności 2 x 1.200 m3/h / 2 x FiFi monitors with capacity 2 x 1.200 m3/h

2 pompy pożarowe napędzane silnikiem głównym / 2 FiFi pump powered by main engine

Wyposażenie mostka / Bridge equipment:

2 radary / 2 radars: Furuno FAR1518

echosonda / echo sounder: Furuno FE-800

kompas / compass: Cassens & Plath Reflecta 11

autopilot: Simrad AP-70

AIS (Furuno FA-170), Navtex (Furuno NX-700B),GPS (Simrad GN70/HS80A), ECS (Navi-Sailor 4000 ECS),VHF (2xJotron TR-30, 2 x Cobham Sailor 6222)

Pojemność zbiorników / Tanks capacities:

paliwo / fuel: 77,1 m3

olej smarny / lube oil: 2,5 m3

woda pitna / potable water: 8,5 m3

piana / foam: 12,2 m3

Załoga / Crew:

6-8 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography

www.fairplay_towage.group

*     *     *

Poniżej: FAIRPLAY-95 w Hamburgu, 22.06.2025 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: FAIRPLAY-95 in Hamburg, 22.06.2025 (to enlarge click on the photo).












 

 

 

 

sobota, 25 października 2025

Z cyklu okręty wojenne i jednostki pomocnicze ... cz. 107 - HNLMS SNELLIUS (A802)

HNLMS SNELLIUS (A 802) – holenderski okręt hydrograficzny, jeden z dwu typu Snellius, zbudowany w kooperacji przez rumuńską stocznię Damen w Galati (kadłub) oraz holenderską Damen Schelde Naval Schipbuilding (wykończenie). Jednostki typu Snellius zastąpiły w służbie HLMNS TYDEMAN (A906) oraz dwa okręty typu Buyskes tj. HNLMS BUYSKES (A904) i HNLMS BLOMMENDAL (A905). Patronem HNLMS SNELLIUS jest Willebrod Snellius holenderski astronom, matematyk i fizyk. HNLMS SNELLIUS jest trzecią jednostką (i zarazem trzecim „hydrografem”) o tej nazwie jaka służby w szeregach Marynarki Wojennej Królestwa Niderlandów

  • pierwszym był o HNLMS WILLEBROD SNELLIUS, który w latach 1928 – 1942 operował na wodach Holenderskich Indii Wschodnich (dzisiejsza Indonezja). W dniu 6 marca 1942 roku w celu zablokowania portu w Surabaya został on zatopiony w wejściu do niego (jego wrak został następnie rozerwany na kawałki przy pomocy ładunków wybuchowych przez Japończyków),
  • drugim był HNLMS SNELLIUS typu Snellius (bliźniaczą jednostką był … HNLMS LUYMES), który służył w latach 1952 – 1977, operując min. w tropikalnych regionach świata takich jak Holenderska Nowa Gwinea, Surinam, Morze Karaibskie

Do zadań obecnego Snelliusa należy badanie dna morskiego i aktualizacja map. Ze względu na posiadane wyposażenie jednostka może też wykrywać miny przez co niejednokrotnie wchodziła ona w skład stałego zespołu przeciwminowego NATO.

W 2006 roku HNLMS SNELLIUS prowadził badania hydrograficzne na wodach Karaibów m.in. w rejonie ławicy Saba, w pobliżu której wykrył stumetrowej długości wrak statku. Na przełomie 2012/2013 roku oba okręty przeszły modernizację napędu ze spalinowego na spalinowo – elektryczny. 8 maja 2013 roku HNLMS SNELLIUS koordynował akcję ratunkową po katastrofie samolotu sportowego Cessna, który rozbił się w odległości 50 km od Egmond. Kilka dni potem okrętowi udało się zlokalizować wrak samolotu a następnie wydobyć i umieścić go na pokładzie. We wrześniu 2019 roku HNLMS SNELLIUS udzielał pomocy mieszkańcom wysp karaibskich dotkniętych przez huragan Dorian. W 2019 i 2021 roku obie jednostki przeszły kolejną modernizację, w ramach tzw. MLU, która ma umożliwić im służbę do co najmniej do 2033/2034 roku.

*     *     *

Jednostki typu Snellius

Nazwa (numer burtowy)

Wodowany

W służbie

Baza

HNLMS SNELLIUS (A 802)

13.09.2003

18.12.2003

Den Helder

HNLMS LUYMES (A 803)

17.01.2004

03.06.2004

Den Helder

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

1.875 t.

Wymiary (d. x. sz. z.):

81,42 x 13,1 x 4,0 m

Kadłub:

pojedynczy, spawany

Napęd:

spalinowo – elektryczny (od 2013 r.) oparty na 2 silnikach wysokoprężnych Caterpillar C32 Acert o mocy 1166 kW (1.564 KM) każdy i 2 elektrycznych o mocy 575 kW każdy

1 śruba o stałym skoku

Prędkość:

12,5 węzłów

Zasięg:

4.300 MM przy prędkości 12,5 węzłów

Urządzenia pomocnicze:

1 dziobowy ster strumieniowy o mocy 1.565 SHP

Sensory:

2 radary nawigacyjne

kompasy

stacja meteo

systemy: AIS, Loran-C, GPS, ECDIS

systemy pozyskiwania i przetwarzania danych hydrograficznych

echosonda

echosonda wielowiązkowa

sonar kadłubowy

sonar boczny

magnetometr

Zintegrowany system komunikacyjny

Uzbrojenie:

2 x I karabiny maszynowe kal. 7,62 mm

Wyposażenie specjalne:

2 x łodzie robocze

1 dźwig pokładowy – udźwig SWL 6t przy zasięgu do 11 m.

1 dźwig bramowy na rufie

Pokład roboczy

dziób i rufa (możliwość przyjmowania kontenerów)

Załoga:

12 + 6 hydrografów (mak. 42 os.)

*     *     *

Bibliografia:

Eric Wertheim – The Naval Institute Guide to Combat Fleets of the World, 16th edition

https://www.globalsecurity.org

https://marineschepen.nl/schepen/snellius.html

*     *     *

Poniżej: HNLMS SNELLIUS (A802) podczas Kieler Woche, Kiel-Wik, 2023, zdjęcia Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).










Poniżej: HNLMS SNELLIUS (A802) przy pirsie amunicyjnym w pobliżu Laboe, 19.06.2025 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej: HNLMS SNELLIUS (A802) na wodach Kielerforde, 20.06.2025 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
















Poniżej: HNLMS SNELLIUS (A802) podczas Kieler Woche 2025 + wizyta na pokładzie, Kiel-Wik, 21.06.2025, zdjęcia Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).