U 418 Typ VIIC |
|
Stocznia: |
Danziger Werft AG Danzig |
Numer zamówienia: |
119 |
Zamówienie: |
20.01.1941 |
Położenie stępki: |
21.10.1941 |
Wodowanie: |
11.07.1942 |
Wcielenie do służby: |
21.10.1942 |
Numer pocztowy: |
M 50 558 |
Przebieg służby: |
|
21.10.1942 – 30.04.1943 |
8 Flotylla U-bootów Danzig (szkolenie załogi) |
01.05.1943 – 01.06.1943 |
1 Flotylla U-bootów, Brest (okręt bojowy) |
01.06.1943 |
Zatopiony rakietami na północny – wschód od Cape Ortegal (pozycja 47.05N, 08.55W) przez brytyjski samolot Beaufighter należący do Sqn 236. |
Dowódcy: |
|
21.01.942 – 01.06.1943 |
OL Gerhard Lange |
Liczba patroli: 1
Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0
Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0
Zestrzelone/uszkodzone samoloty: 0/1 (30.05.1943 – łódź latająca Catalina FP101 z 210 Sqn RAF)
Okres służby U 418 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych: |
|
22.10. – 08.11.1942 |
Danzig – próby okrętu w ramach UAG I. |
09.11. – 13.11.1942 |
Gotenhafen – próba broni torpedowej w ramach TEK. |
13.11. – 14.11.1942 |
Danzig – pobyt okrętu w stoczni Holm, w celu przeprowadzenia drobnych prac naprawczych. |
15.11.1942 |
Danzig – wyruszenie w kierunku położonego na Bornholmie portu Rønne, gdzie w jego pobliżu planowano przeprowadzić testy hydrofonów. |
16.11.1942 |
Morze Bałtyckie – godzina 03:24 kolizja z kutrem rybackim HH 217 Stralsund, którego następnie na prośbę jego szypra odeskortowano do Swinemünde. |
18.11. – 20.11.1943 |
Kiel – ostanie próby okrętu w ramach UAK. |
21.11. – 03.12.1942 |
Kiel – pobyt w stoczni Deutsche Werke w celu przeprowadzenia remontu uszkodzonej na skutek kolizji części dziobowej okrętu. |
05.12. – 06.12.1942 |
Sassnitz – pobyt w bazie w oczekiwaniu na zakończenie rozminowywania prowadzących na wschód szlaków żeglugowych. |
07.12. – 03.01.1943 |
Hela – rejsy szkoleniowe w ramach Agru-Front. |
09.01. – 19.02.1943 |
Pillau – szkolenie w strzelaniu w ramach 24 Flotylli U-bootów. |
20.02. – 02.03.1943 |
Danzig – szkolenie w strzelaniu w ramach 25 Flotylli U-bootów. |
03.03. – 15.03.1943 |
Gotenhafen – ćwiczenia taktyczne w ramach 27 Flotylli U-bootów. |
16.03. – 17.03.1943 |
Rønne/Bornholm – próby hydrofonów w ramach UAG-Schall. |
18.03. – 19.03.1943 |
Kiel – zdanie amunicji w miejscowym arsenale. |
19.03. – 15.04.1943 |
Hamburg – pobyt w stoczni Howaldtswerke w celu przeprowadzenia przeglądu oraz prac konserwacyjnych. |
15.04.1943 |
Hamburg – stojący burta w burtę z dwoma innymi U-bootami U 417 o 07:30 zostaje uderzony w bakburtę przez U 952, w wyniku czego doznaje uszkodzeń rufowych sterów głębokości oraz śruby. |
15.04. – 19.04.1943 |
Hamburg – pobyt w stoczni Howaldtswerke w celu usunięcia odniesionych uszkodzeń. |
20.04. – 21.04.1943 |
Hamburg – przygotowanie okrętu do wyjścia na pierwszy patrol bojowy. |
22.04. – 23.04.1943 |
Kiel – demagnetyzacja okrętu oraz kalibracja kompasów i radiostacji. |
Patrol 1 (24.04.1943 – 01.06.1943)
24.04. U 418 pod dowództwem Gerharda Lange wraz z U 645 i U 227 o godzinie 08:00 opuścił bazę w Kiel, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zwalczać nieprzyjacielską żeglugę na wodach Północnego Atlantyku. Trzy godziny później o 11:00 na rucie 15 trzy jednostki spotkały się z eskortą, w towarzystwie której obrały następnie kurs na Duży Bełt. Tego samego dnia pomiędzy 18:10 a 20:00 (kwadrat marynarki AO 7169) ze względu na konieczność rozminowania dalszej drogi wszystkie okręty stały na kotwicy. Dwa dni później 26 kwietnia o godzinie 04:00 zawinięto do bazy w Kristiansand, którą po uprzednim uzupełnieniu zapasów opuszczono cztery godziny później, ponownie w towarzystwie U 645 i U 227 oraz w eskorcie dozorowca V 5308. Tego samego dnia po dotarciu o godzinie 19:20 do kwadratu AN 3515 pożegnano się z eskortą, po czym każdy z okrętów rozpoczął indywidualny marsz w stronę wyznaczonej mu pozycji. 5 maja o godzinie 00:29 przebywający aktualnie w kwadracie AL 2255 U 418 nadał do dowództwa standardowy meldunek pozycyjny. Prawie jedenaście godzin później o 11:25 na pokładzie U 418 odebrano pochodzącą z BdU depeszę z rozkazami o następującej treści:
„Lange jako przejściowy rejon ataku obsadzić AK 35.”.
Następnego dnia U 418 nadał do dowództwa cztery depesze o następujących treściach:
- o 10:09 – „AL 1225 Odpędzony przez niszczyciel.”,
- o 15:09 – „AL 1312 konwój w zasięgu wzroku kurs zachodni.”,
- o 18:45 – „Zapędzony pod wodę przez samolot oraz niszczyciel.”,
- o 21:38 – „AK 3433 ponownie zaatakowany przez niszczyciel.”.
(w dostępnych materiałach brak jest informacji jaki to konwój miał wykryć U 418). 7 maja okręt Langego nadał do BdU kolejny meldunek tym razem o następującej treści:
„Płynąc pod wodą wykryty i zbombardowany przez Catalinę. KR z godziny 02:54 nieważny. Górę lodową pomylono z niszczycielem. Godzina 13:00 – konwój w AK 3116, 210 stopni. 10 statków. 16:30 trzymany pod wodą przez niszczyciel.”.
Trzy dni później 10 maja na pokładzie U 418 odebrano pochodzącą z dowództwa depeszę o następującej treści:
„U 304, U 227, U 645, U 952 i U 418 jako grupa Isar obsadzić linię dozoru od AJ 3169 do AJ 3595. Na swoich pozycjach operować z ekonomiczną prędkością.”.
Głównym celem dla ww. grupy był wykryty przez U 640, składający się z 40 statków ochranianych przez Grupę Eskortową B5 konwój ONS.7. 17 maja na okręcie Langego odebrano dwie kolejne depesze z BdU o następujących treściach:
- o 10:44 – „Dnia 18 maja godzina 16:00 jako nowa grupa Donau I przebywać w linii dozoru do AJ 3853 do AK 4839: U 640, U 657, U 760, U 636, U 340, U 731, U 304, U 227, U 645, U 952, U 418, U 258, U 381.”.
- o 13:52 – „Wbrew ostatniemu rozkazowi Donau I obsadzi 18.5., o 20:00 nową linię dozoru od AK 4251 do 8141 w znanej już kolejności.”.
Głównymi celami ww. grupy w następnych dniach były dwa meldowane przez B-Dienst konwoje: HX.238 (grupa eskortowa C3) oraz SC.130 (grupa eskortowa B7). 19 maja o godzinie 15:35 w dowództwie odebrano pochodzący z U 418 meldunek o następującej treści:
„AK 5547 nieudany atak na niszczyciel. Bomby głębinowe, żadnych szkód, Fu.M.B. niesprawny.”
(prawdopodobnie atakowanym okrętem, była jedna z jednostek należących do eskorty konwoju SC.130, przeciwko któremu w tym okresie operowała grupa Donau I). Następnego dnia w BdU odebrano dwa kolejne meldunki z okrętu Langego o następujących treściach:
- o
11:01 – „Ciężkie bombardowanie przez „Boeinga”. Uszkodzenia usunięte.
Peryskop bojowy niesprawny.”
- o 19:40 – „Odparto atak Lancastera.”.
Trzy dni później 23 lipca odebrano następny meldunek z U 418 o następującej treści:
„Tylko 33m3. Rozpoczęto marsz powrotny.”.
W trakcie jego trwania 24 maja o godzinie 11:52 na polecenie dowództwa okręt Langego spotkał się w kwadracie AK 9536 z U 378 na który to przekazał następnie sekstans. Prawdopodobnie sześć dni później 30 maja idący na powierzchni przez wody zatoki Biskajskiej U 418 został wykryty i zaatakowany o godzinie 09:55 przez należącą do 210 Sqn RAF brytyjską Catalinę nr „FP 101”, która pomimo silnego ognia przeciwlotniczego zrzuciła swoje bomby, po czym mocno postrzelana odleciała z zabitym członkiem załogi oraz rannymi dwoma kolejnymi w kierunku bazy, gdzie podczas wodowania na skutek odniesionych uszkodzeń zatonęła (ponieważ żaden z przebywających w tym okresie na tym akwenie U-bootów nie meldował o ataku wrogiego samolotu przypuszcza się, że atakowaną jednostką mógł być okręt Langego). 1 czerwca przebywający aktualnie w kwadracie BF 4561 U 418 został wykryty przez należący do 236 Sqn RAF brytyjski bombowiec Beaufighter, który w wykonanym następnie ataku przy pomocy rakiet posłał go na dno wraz z całą załogą.
Członkowie załogi U 418 polegli w dniu 01.06.1943r. (w kolejności alfabetycznej): |
|||
Nazwisko |
Imię |
Ranga |
Rok urodzenia |
Augustin |
|
MaschGfr |
05.02.1923 |
Bandomir |
Erich |
FkMt |
03.05.1920 |
Bierlein |
Ernst |
FkObGfr |
09.01.1923 |
Brandt |
Werner-Gustav |
FkGfr |
20.12.1923 |
Brückner |
Heinz-Friedrich-Karl |
MtrObGfr |
23.05.1922 |
Buchholz |
Otto |
BtsMt |
12.02.1919 |
Büll |
Heinrich |
ObMasch |
06.06.1914 |
Clermont |
Hans |
ObStrm |
04.08.1915 |
Corvinus |
Otto |
ObGfr |
21.03.1922 |
Daub |
Erwin-Philipp |
MtrObGfr |
07.03.1922 |
Dauderstädt |
Gerhard |
MtrGfr |
10.02.1922 |
Eckstein |
Rudolf |
Gfr |
06.06.1924 |
Erchinger |
Ernst |
BtsMt |
03.10.1919 |
Finger |
Heinz-Willy |
MechGfr (T) |
21.04.1923 |
Finner |
Josef |
MaschGfr |
24.03.1923 |
Frankenhäuser |
Lorenz |
MechMt |
02.04.1920 |
Freund |
Gerhard |
MaschObGfr |
31.12.1923 |
Fröhlich |
Herbert-Hermann |
ObMaschMt |
23.02.1920 |
Geisler |
Helmut |
Lt.z.S |
02.06.1921 |
Götze |
Otto |
Lt.ing |
14.04.1922 |
Harms |
Johannes |
MaschObGfr |
18.11.1923 |
Hasselmayer |
Hilmar |
ObMaschMt |
13.07.1919 |
Kling |
Wilhelm |
MtrGfr |
26.04.1923 |
Kluna |
Josef |
Gfr |
11.02.1923 |
Knaack |
Hans |
Gfr |
21.01.1923 |
Knill |
Rudolf |
MtrGfr |
28.05.1924 |
Koch |
Otto |
MtrGfr |
20.12.1923 |
Kunick |
Hans |
MtrObGfr |
13.11.1920 |
Lange |
Gerhard |
OLt.z.S.01.04.42 |
22.05.1920 |
Leupold |
Max |
MaschGfr |
11.08.1923 |
Linke |
Franz |
MtrObGfr |
03.05.1921 |
Lüken |
Johannes |
MaschObGfr |
15.11.1922 |
Meyer |
Erich |
Mtr |
31.01.1924 |
Motsch |
Otto |
ObGfr |
15.01.1923 |
Otte |
Gastav |
ObGfr |
15.11.1921 |
Pillwein |
Alfred |
Lt.z.S |
08.05.1922 |
Pott |
Paul |
Maat |
15.10.1921 |
Rasch |
Heinz |
Maat |
18.09.1918 |
Richter |
Lothar |
Gfr |
26.04.1924 |
Schmid |
Josef |
ObGfr |
27.12.1920 |
Schwarze |
Georg |
Maat |
24.07.1922 |
Steinbeiss |
Hans |
Lt.z.S |
20.08.1909 |
Struss |
Karl-Heinz |
ObFahnr.ing |
28.04.1923 |
Stuck |
Johannnes |
ObMasch |
19.02.1916 |
Wegener |
Helmut |
Gfr |
08.07.1922 |
Wied |
Hellmut |
Maat |
09.07.1921 |
Winter |
Erwin |
Lt.z.S |
26.03.1923 |
Zimmer |
Michael |
ObMt |
21.11.1915 |
Bibliografia: |
http://uboat.net |
http://www.ubootwaffe.net |
http://uboatarchive.net/ |
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm |
http://www.u-boot-archiv.de/ |
http://www.u-historia.com/ |
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II |
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1 |
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2 |
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3 |
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4 |
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5 |
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 8 KTB U 375 - U 435 |
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 – 1945 |
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3 |
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1 |
Poniżej godło U 418 (źródło: www.u-historia.com)
Poniżej urodzony w Wolnym Mieście Gdańsku dowódca U 418 - OL Gerhard Lange (źródło: www.uboat.net)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz