czwartek, 17 sierpnia 2023

Z cyklu okręty wojenne i jednostki pomocnicze ... cz. 92 - SAN MARCO (L 9893)

SAN MARCO (L 9893) – włoski okręt desantowy dok typu San Giorgio, zbudowany tak jak prototyp przez włoską stocznię Fincantieri SpA, Riva Trigoso z Genui. Piąty okręt o tej nazwie w szeregach Marina Militare. Mottem jednostki jest „Ti con nu, nu con ti” tj. „Ty z nami, my z tobą”. W trakcie swojej służby okręt uczestniczył m.in. na początku lat 90-tych w dwóch misjach Ibis I i Ibis II na wodach Somalii oraz w Operacji Mimosa 06 tj. interwencji w ogarniętym wojną Libanie. W trakcie remontów i modernizacji na okręcie: zlikwidowano rampę dziobową a uzyskane w ten sposób miejsce wykorzystano do lepszej organizacji układu pomieszczeń wewnętrznych, wymieniono całe dotychczas posiadane uzbrojenie na dwa stanowiska działek automatycznych kal. 25 mm, miejsce po umieszczonej na dziobie armacie Oto-Melara kal. 76 mm wykorzystano do powiększenia powierzchni pokładu lotniczego, dodatkowo jego powierzchnia została też powiększona poprzez dodanie na lewej burcie w rejonie śródokręcia wystającego o 5 metrów sponsonu na którym we specjalnych wnękach znalazły się: jedno z dwóch stanowisk automatycznego działka kal. 25 m oraz stanowiska transportowe dla dwóch z trzech kutrów LCVP. Dzięki tej przebudowie okręt m.in. uzyskał zdolność do operowania śmigłowcami z czterech stanowisk (na dziobie i rufie śmigłowcami EH-101 a w rejonie śródokręcia dwoma mniejszymi maszynami).

*     *     *

Jednostki typu San Giorgio

Nazwa (numer burtowy)

Położenie stępki

Wodowanie

W służbie

SAN GIORGIO (L 9892)

26.05.1985

25.02.1987

13.02.1988 –

SAN MARCO (L 9893)

26.03.1985

21.10.1987

06.05.1989 –

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność (pełna):

7.834 t.

Wymiary (d. x sz. x zz):

133,30 x 20,50 x 5,40 m

Kadłub:

stalowy, spawany

Napęd:

2 x 4 suwowe, 12 cylindrowe silniki wysokoprężne Grandi Motori Trieste model GMT A-420-12 o łącznej mocy 12.353 kW

2 wały napędowe z 2 śrubami nastawnymi

Prędkość:

21 w. (maksymalna) / 16 w. (marszowa)

Zasięg:

~ 4.500 Mm przy 20 w. / ~ 7.500 Mm przy 16 w.

Urządzenia pomocnicze:

4 zestawy prądotwórcze składające się z silników wysokoprężnych Fincantieri GMTB 230.6 i alternatora – każdy o mocy 770 kW

1 awaryjny zestaw prądotwórczy o mocy 250 kW

1 dziobowy ster strumieniowy o mocy 1.000 bhp

pasywny system stabilizacji

Sensory:

radar wielofunkcyjny SMA MM/SPQ-702

radar nawigacyjny GEM Elettronica MM/SPN-760(B)1

system kierowania ogniem Selex Es RTN-10X

systemy komunikacji i łączności

Systemy walki elektronicznej:

Elettronica SpA INS-3 ECM/ESM

Uzbrojenie:

2 x I armaty automatyczne Oto-Melara/Oerlikon KBA 25/80 kal. 25 mm

2 x I karabiny maszynowe kal. 12,7 mm

Wyposażenie lotnicze:

lądowisko zdolne do pomieszczenia 3 śmigłowców EH.101 lub 5 śmigłowców AB-212 (brak hangaru)

Środki pływające:

3 kutry desantowe LCM (typ MTM 217

3 kutry desantowe LCVP (typ MTP-96)

Przestrzeń ładunkowa:

pokład ładunkowy o wymiarach 100 x 20,5 m zdolny pomieścić do 30 czołgów lub 36 pojazdów

zatapialny dok o wymiarach: 20,5 x 7,0 m zdolny pomieścić trzy kutry LCM (typ MTM 217)

magazyny i zbiorniki zdolne pomieścić: 99 m3 ładunków mrożonych, 300 m3 ładunków suchych i 60 ton paliwa lotniczego

Urządzenia transportowe:

winda towarowa o wymiarach 13,5 x 3,5 m i unosie do 30 ton łącząca pokład ładunkowy z pokładem lotniczym

dźwig pokładowy o unosie 16 t.

suwnica (dwie ?) o unosie 40 ton obsługująca pokład ładunkowy i zatapialny dok

Załoga:

163 os.+ ~ 350 żołnierzy desantu

*     *     *

Bibliografia

Eric Wertheim – The Naval Institute Guide to Combat Fleets of the World, 15th edition

www.seaforces.org

www.marina.difesa.it

*     *     *

Poniżej: SAN MARCO (L 9893) od strony wody, Kiel-Wik, czerwiec 2023 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):






















Poniżej: SAN MARCO (L 9893) od strony lądu, Kiel-Wik, czerwiec 2023 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):




















Poniżej: wizyta na pokładzie SAN MARCO (L 9893), Kiel-Wik, czerwiec 2023 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):


































































 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz