SAN MARCO (L 9893) – włoski okręt desantowy dok typu San Giorgio, zbudowany tak jak prototyp przez włoską stocznię Fincantieri SpA, Riva Trigoso z Genui. Piąty okręt o tej nazwie w szeregach Marina Militare. Mottem jednostki jest „Ti con nu, nu con ti” tj. „Ty z nami, my z tobą”. W trakcie swojej służby okręt uczestniczył m.in. na początku lat 90-tych w dwóch misjach Ibis I i Ibis II na wodach Somalii oraz w Operacji Mimosa 06 tj. interwencji w ogarniętym wojną Libanie. W trakcie remontów i modernizacji na okręcie: zlikwidowano rampę dziobową a uzyskane w ten sposób miejsce wykorzystano do lepszej organizacji układu pomieszczeń wewnętrznych, wymieniono całe dotychczas posiadane uzbrojenie na dwa stanowiska działek automatycznych kal. 25 mm, miejsce po umieszczonej na dziobie armacie Oto-Melara kal. 76 mm wykorzystano do powiększenia powierzchni pokładu lotniczego, dodatkowo jego powierzchnia została też powiększona poprzez dodanie na lewej burcie w rejonie śródokręcia wystającego o 5 metrów sponsonu na którym we specjalnych wnękach znalazły się: jedno z dwóch stanowisk automatycznego działka kal. 25 m oraz stanowiska transportowe dla dwóch z trzech kutrów LCVP. Dzięki tej przebudowie okręt m.in. uzyskał zdolność do operowania śmigłowcami z czterech stanowisk (na dziobie i rufie śmigłowcami EH-101 a w rejonie śródokręcia dwoma mniejszymi maszynami).
* * *
Jednostki typu San Giorgio |
|||
Nazwa (numer burtowy) |
Położenie stępki |
Wodowanie |
W służbie |
SAN GIORGIO (L 9892) |
26.05.1985 |
25.02.1987 |
13.02.1988 – |
SAN MARCO (L 9893) |
26.03.1985 |
21.10.1987 |
06.05.1989 – |
* * *
Dane techniczne |
|
Wyporność (pełna): |
7.834 t. |
Wymiary (d. x sz. x zz): |
133,30 x 20,50 x 5,40 m |
Kadłub: |
stalowy, spawany |
Napęd: |
2 x 4 suwowe, 12 cylindrowe silniki wysokoprężne Grandi Motori Trieste model GMT A-420-12 o łącznej mocy 12.353 kW |
2 wały napędowe z 2 śrubami nastawnymi |
|
Prędkość: |
21 w. (maksymalna) / 16 w. (marszowa) |
Zasięg: |
~ 4.500 Mm przy 20 w. / ~ 7.500 Mm przy 16 w. |
Urządzenia pomocnicze: |
4 zestawy prądotwórcze składające się z silników wysokoprężnych Fincantieri GMTB 230.6 i alternatora – każdy o mocy 770 kW |
1 awaryjny zestaw prądotwórczy o mocy 250 kW |
|
1 dziobowy ster strumieniowy o mocy 1.000 bhp |
|
pasywny system stabilizacji |
|
Sensory: |
radar wielofunkcyjny SMA MM/SPQ-702 |
radar nawigacyjny GEM Elettronica MM/SPN-760(B)1 |
|
system kierowania ogniem Selex Es RTN-10X |
|
systemy komunikacji i łączności |
|
Systemy walki elektronicznej: |
Elettronica SpA INS-3 ECM/ESM |
Uzbrojenie: |
2 x I armaty automatyczne Oto-Melara/Oerlikon KBA 25/80 kal. 25 mm |
2 x I karabiny maszynowe kal. 12,7 mm |
|
Wyposażenie lotnicze: |
lądowisko zdolne do pomieszczenia 3 śmigłowców EH.101 lub 5 śmigłowców AB-212 (brak hangaru) |
Środki pływające: |
3 kutry desantowe LCM (typ MTM 217 |
3 kutry desantowe LCVP (typ MTP-96) |
|
Przestrzeń ładunkowa: |
pokład ładunkowy o wymiarach 100 x 20,5 m zdolny pomieścić do 30 czołgów lub 36 pojazdów |
zatapialny dok o wymiarach: 20,5 x 7,0 m zdolny pomieścić trzy kutry LCM (typ MTM 217) |
|
magazyny i zbiorniki zdolne pomieścić: 99 m3 ładunków mrożonych, 300 m3 ładunków suchych i 60 ton paliwa lotniczego |
|
Urządzenia transportowe: |
winda towarowa o wymiarach 13,5 x 3,5 m i unosie do 30 ton łącząca pokład ładunkowy z pokładem lotniczym |
dźwig pokładowy o unosie 16 t. |
|
suwnica (dwie ?) o unosie 40 ton obsługująca pokład ładunkowy i zatapialny dok |
|
Załoga: |
163 os.+ ~ 350 żołnierzy desantu |
* * *
Bibliografia |
Eric Wertheim – The Naval Institute Guide to Combat Fleets of the World, 15th edition |
www.seaforces.org |
www.marina.difesa.it |
* * *
Poniżej: SAN MARCO (L 9893) od strony wody, Kiel-Wik, czerwiec 2023 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):
Poniżej: SAN MARCO (L 9893) od strony lądu, Kiel-Wik, czerwiec 2023 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):
Poniżej: wizyta na pokładzie SAN MARCO (L 9893), Kiel-Wik, czerwiec 2023 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz