M-22 – motorówka cumownicza projektu M-25/MW, jedna z serii siedmiu jednostek jakie zostały zbudowane dla Polskiej Marynarki Wojennej przez Tczewską Stocznię Rzeczną. Projekt jednostek opracowany został przez Przedsiębiorstwo Projektowo – Technologiczne Techniki Morskiej w Gdańsku, będąc adaptacją cywilnego projektu 3554 (w ramach niego zbudowano dwie motorówki cumownicze EMILKA i EDEK). Od momentu wcielenia do służby M-22 tak jak i jej siostrzane jednostki wykorzystywana była do prac portowych tj. transportu ludzi oraz ładunków, asyst w operacjach holowniczo - cumowniczych, czy też holowań tarcz strzelniczych. Obecnie w służbie pozostają już tylko 3 motorówki cumownicze projektu M-35/MW – M-22 wchodząca w skład Dywizjonu Okrętów Wsparcia 3 Flotylli Okrętów w Gdyni oraz M-12 i M-21 podporządkowane 12 Wolińskiemu Dywizjonowi Trałowców 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu.
* * *
Motorówki projektu MW-35/MW |
||||
Nazwa (numer burtowy) |
Stocznia |
Wodowany |
W służbie |
Uwagi |
M-12 |
Tczewska Stocznia Rzeczna w Tczewie |
--- |
12.10.1983 |
W służbie |
M-21 |
Tczewska Stocznia Rzeczna w Tczewie |
--- |
29.12.1983 |
W służbie |
M-5 |
Tczewska Stocznia Rzeczna w Tczewie |
--- |
10.07.1984 |
Wycofany. Zakupiony przez przedsiębiorstwo Czerwony Szkwał z Kołobrzegu i przemianowany na BUTLONOS |
M-22 |
Tczewska Stocznia Rzeczna w Tczewie |
--- |
10.11.1984 |
W służbie |
M-29 |
Tczewska Stocznia Rzeczna w Tczewie |
--- |
01.07.1985 |
Wycofany, los nieznany |
M-30 |
Tczewska Stocznia Rzeczna w Tczewie |
--- |
25.12.1985 |
Wycofany, zakupiony przez Żegluga Przybrzeżna Marek Sochoń i przemianowany na MORŚWIN (informacja wymaga potwierdzenia). |
M-36 |
Tczewska Stocznia Rzeczna w Tczewie |
--- |
25.12.1985 |
Przekazany 18.06.1991 Straży Granicznej, pływa do dnia dzisiejszego pod oznaczeniemSG-036 |
* * *
Dane techniczne |
|
Wyporność: |
standardowa: 25,63 t / pełna: 31,36 t. |
Wymiary (d. x. sz. z.): |
10,75 x 4,31 x 2.05 m |
Kadłub: |
pojedynczy, stalowy, spawany z poprzecznym układem wiązań, zdolny do kruszenia lodu w basenach portowych. |
grodzie poprzeczne: 3 |
|
przedziały wodoszczelne: 4 |
|
Napęd: |
silnik wysokoprężny PZM Puck Delfin-2 model SW680/195/1 o mocy 121 kW (165KM) |
przekładnia redukcyjno – nawrotne SR 16,5 |
|
4 skrzydłowa śruba napędowa o stałym skoku w obrotowej dyszy Korta (+/- 35˚) |
|
Ster: |
zamiast steru dysza napędowa, maszyna sterowa Hydroster MS 2R-1 |
Prędkość: |
8,3 w. |
Zasięg: |
84 Mm |
Urządzenia pomocnicze: |
zespół prądotwórczy składający się z samowzbudnej prądnicy synchronicznej G1000 o mocy 1.68 kW z wbudowanym prostownikiem o napięciu 28V i prądzie 60A. |
Wyposażenie cumownicze/holownicze: |
dziobowa winda kotwiczno - cumownicza |
dziobowy pojedynczy pachoł cumowniczy |
|
rufowy podwójny pachoł cumowniczy |
|
Uzbrojenie: |
brak |
Pojemność ładunkowa: |
7 os. lub 2,5 tony ładunku |
Załoga: |
3 os. |
Bibliografia: |
Jarosław Ciślak – Polska Marynarka Wojenna 1995, Wydawnictwo Lampart Bellona |
Witold Koszela – Biało – Czerwona Flota, tom II, Wydawnictwo Napoleon V |
* * *
Poniżej: M-22 przy burcie holownika H-8, Gdynia-Oksywie 08.07.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: M-22 przy nabrzeżu PGZ Stocznia Wojenna, Gdynia 06.04.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: M-22 w Basenie Prezydenta, Gdynia 15.05.2015, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: M-22 w ruchu na wodach awanportu, Gdynia 24.06.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: M-22 w ruchu na wodach awanportu, Gdynia 17.07.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: M-22 podczas holowania tarcz strzelniczych, Gdynia 05.10.2018, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: M-22 w Basenie Prezydenta, Gdynia 24.11.2018, zdjęcia: Łukasz Błaszczak, Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: M-22 w ruchu na wodach awanportu, Gdynia 27.02.2019, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: M-22 w trakcie holowania tarczy strzelniczej wewnątrz portu, Gdynia 23.04.2019 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: M-22 na wodach portu, Gdynia 29.06.2019, zdjęcie: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: M-22 podczas operacji holowania ORP BŁYSKAWICA, Gdynia 02.12.2019, zdjęcie: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: M-22 w ruchu na wodach awanportu, Gdynia 02.09.2020 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: M-22 w Basenie Prezydenta w trakcie przygotowywań do odwołanej operacji holowania ORP BŁYSKAWICA do PGZ Stocznia Wojenna., Gdynia 07.03.2021, zdjęcia: Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: M-22 w ruchu, Gdynia 09.06.2021, zdjęcie: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: M-22 w ruchu, Gdynia 24.06.2021, zdjęcie: Łukasz Błaszczak, Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: M-22 w ruchu, Gdynia 30.07.2021, zdjęcie: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Aktualizacja 28.03.2022 Poniżej: M-22 w pracy, Gdynia 24.03.2022, zdjęcie: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Aktualizacja 13.04.2022 Poniżej: M-22 w pracy, Gdynia 11.04.2022, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz