sobota, 29 stycznia 2022

Z cyklu jednostki Polskiej Marynarki Wojennej ... cz. 22 - M-22

M-22 – motorówka cumownicza projektu M-25/MW, jedna z serii siedmiu jednostek jakie zostały zbudowane dla Polskiej Marynarki Wojennej przez Tczewską Stocznię Rzeczną. Projekt jednostek opracowany został przez Przedsiębiorstwo Projektowo – Technologiczne Techniki Morskiej w Gdańsku, będąc adaptacją cywilnego projektu 3554 (w ramach niego zbudowano dwie motorówki cumownicze EMILKA i EDEK). Od momentu wcielenia do służby M-22 tak jak i jej siostrzane jednostki wykorzystywana była do prac portowych tj. transportu ludzi oraz ładunków, asyst w operacjach holowniczo - cumowniczych, czy też holowań tarcz strzelniczych. Obecnie w służbie pozostają już tylko 3 motorówki cumownicze projektu M-35/MW – M-22 wchodząca w skład Dywizjonu Okrętów Wsparcia 3 Flotylli Okrętów w Gdyni oraz M-12 i M-21 podporządkowane 12 Wolińskiemu Dywizjonowi Trałowców 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu.

*     *     *

Motorówki projektu MW-35/MW

Nazwa (numer burtowy)

Stocznia

Wodowany

W służbie

Uwagi

M-12

Tczewska Stocznia Rzeczna w Tczewie

---

12.10.1983

W służbie

M-21

Tczewska Stocznia Rzeczna w Tczewie

---

29.12.1983

W służbie

M-5

Tczewska Stocznia Rzeczna w Tczewie

---

10.07.1984

Wycofany. Zakupiony przez przedsiębiorstwo Czerwony Szkwał z Kołobrzegu i przemianowany na BUTLONOS

M-22

Tczewska Stocznia Rzeczna w Tczewie

---

10.11.1984

W służbie

M-29

Tczewska Stocznia Rzeczna w Tczewie

---

01.07.1985

Wycofany, los nieznany

M-30

Tczewska Stocznia Rzeczna w Tczewie

---

25.12.1985

Wycofany, zakupiony przez Żegluga Przybrzeżna Marek Sochoń i przemianowany na MORŚWIN (informacja wymaga potwierdzenia).

M-36

Tczewska Stocznia Rzeczna w Tczewie

---

25.12.1985

Przekazany 18.06.1991 Straży Granicznej, pływa do dnia dzisiejszego pod  oznaczeniemSG-036

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

standardowa: 25,63 t / pełna: 31,36 t.

Wymiary (d. x. sz. z.):

10,75 x 4,31 x 2.05 m

Kadłub:

pojedynczy, stalowy, spawany z poprzecznym układem wiązań, zdolny do kruszenia lodu w basenach portowych.

grodzie poprzeczne: 3

przedziały wodoszczelne: 4

Napęd:

silnik wysokoprężny PZM Puck Delfin-2 model SW680/195/1 o mocy 121 kW (165KM)

przekładnia redukcyjno – nawrotne SR 16,5

4 skrzydłowa śruba napędowa o stałym skoku w obrotowej dyszy Korta (+/- 35˚)

Ster:

zamiast steru dysza napędowa, maszyna sterowa Hydroster MS 2R-1

Prędkość:

8,3 w.

Zasięg:

84 Mm

Urządzenia pomocnicze:

zespół prądotwórczy składający się z samowzbudnej prądnicy synchronicznej G1000 o mocy 1.68 kW z wbudowanym prostownikiem o napięciu 28V i prądzie 60A.

Wyposażenie cumownicze/holownicze:

dziobowa winda kotwiczno - cumownicza

dziobowy pojedynczy pachoł cumowniczy

rufowy podwójny pachoł cumowniczy

Uzbrojenie:

brak

Pojemność ładunkowa:

7 os. lub 2,5 tony ładunku

Załoga:

3 os.

*     *     *

Bibliografia:

Jarosław Ciślak – Polska Marynarka Wojenna 1995, Wydawnictwo Lampart Bellona

Witold Koszela – Biało – Czerwona Flota, tom II, Wydawnictwo Napoleon V

*     *     *

Poniżej: M-22 przy burcie holownika H-8, Gdynia-Oksywie 08.07.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Poniżej: M-22 przy nabrzeżu PGZ Stocznia Wojenna, Gdynia 06.04.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).





Poniżej: M-22 w Basenie Prezydenta, Gdynia 15.05.2015, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).












Poniżej: M-22 w ruchu na wodach awanportu, Gdynia 24.06.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).







Poniżej: M-22 w ruchu na wodach awanportu, Gdynia 17.07.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).






Poniżej: M-22 podczas holowania tarcz strzelniczych, Gdynia 05.10.2018, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: M-22 w Basenie Prezydenta, Gdynia 24.11.2018, zdjęcia: Łukasz Błaszczak, Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).





 








Poniżej: M-22 w ruchu na wodach awanportu, Gdynia 27.02.2019, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).




Poniżej: M-22 w trakcie holowania tarczy strzelniczej wewnątrz portu, Gdynia 23.04.2019 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).










Poniżej: M-22 na wodach portu, Gdynia 29.06.2019, zdjęcie: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej: M-22 podczas operacji holowania ORP BŁYSKAWICA, Gdynia 02.12.2019, zdjęcie: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).





Poniżej: M-22 w ruchu na wodach awanportu, Gdynia 02.09.2020 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).





Poniżej: M-22 w Basenie Prezydenta w trakcie przygotowywań do odwołanej operacji holowania ORP BŁYSKAWICA do PGZ Stocznia Wojenna., Gdynia 07.03.2021, zdjęcia: Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).







Poniżej: M-22 w ruchu, Gdynia 09.06.2021, zdjęcie: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: M-22 w ruchu, Gdynia 24.06.2021, zdjęcie: Łukasz Błaszczak, Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).








 

Poniżej: M-22 w ruchu, Gdynia 30.07.2021, zdjęcie: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Aktualizacja 28.03.2022 Poniżej: M-22 w pracy, Gdynia 24.03.2022, zdjęcie: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Aktualizacja 28.03.2022 Poniżej: M-22 w pracy, Gdynia 24.03.2022, zdjęcia: Waldemar Danielewicz i Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).








Aktualizacja 13.04.2022 Poniżej: M-22 w pracy, Gdynia 11.04.2022, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 



 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz