ARGUS (IMO: 7730757, MMSI: 261001060, Sygnał
wywoławczy: SQLG) – holownik portowo – redowy zmodyfikowanego typu H2500
(jednostki 3 – 10), zaprojektowany przez Biuro Projektowo – Technologiczne
Morskich Stoczni Remontowych „Prorem” a zbudowany przez Stocznię Marynarki
Wojennej w Gdyni na zamówienie Zarządu Portu Szczecin. Od momentu podniesienia
bandery holownik ARGUS uczestniczył w wielu akcjach i tak: w maju 1985 roku ściągał
z mielizny w pobliżu Świnoujścia holenderski frachtowiec BLOEMGRACHT, w dniach
7 – 8 września 1986 roku pomagał w akcji gaszenia pożaru a następnie holował na
redę Świnoujścia prom JAN HEWELIUSZ, pomiędzy 27 lutego a 14 marca 1988 roku wraz
z innymi holownikami brał udział w ściągnięciu z mielizny koło Skagen statku
INOWROCŁAW. W 1991 armatorem jednostki zostaje Port Handlowy Świnoujście a w
2001 spółka Port-Hol w Świnoujściu. W 2008 Port-Hol zostaje przejęta przez
niemieckiego armatora Fairplay Towage. Obecnym armatorem jest: Fairplay Towage
Polska Sp. z o. o. Sp. K.
* * *
ARGUS (IMO: 7730757, MMSI: 261001060, Call Sign: SQLG)
– a modified type H2500 harbor-roadstead tug, designed by the Design and Technology Office of Maritime Repair Shipyards “Prorem” and built by the and built by Naval
Shipyard in Gdynia on order Szczecin Port Authority. Since the raising of the
flag tug Argus participated in many actions and so: in May 1985 pulled out of
the shallows near Swinoujscie Dutch freighter BLOEMGRACHT, on 7 – 8 september
1986, she helped in fire fighting action and then towed at the Swinoujscie
roadsteads ferry JAN HEWELIUSZ, between February 27 and March 14, 1988 together
with other tugs participated in pulled out of the shallows near Skagen ro/ro
ship INOWROCŁAW. In 1991 unit new shipowner was Port of Swinoujscie and in 2001
the company: Port-Hol in Swinoujscie. In 2008 Port-Hol was taken over by the
German shipowner Fairplay Towage. The current shipowner is Fairplay Towage
Polska Sp. z o. o. Sp. K.
*
* *
Holownik typu H2500 / Type H2500 tugs:
|
|||
Nazwa /
Name
|
Numer
stoczniowy / Yard number:
|
Rok budowy / Year of build
|
Los /
Fate:
|
AJAKS / AMBRUS
|
H2500/1
|
12.1974
|
w 2018 roku sprzedany obcemu armatorowi, wciąż w
użyciu / in 2018 sold to the foreign shipowner, still in service
|
ARES
|
H2500/2
|
04.1976
|
07/08.2020 pocięty na złom w
Gdańsku / 07/08.2020 scrapped in Gdansk
|
ATLANT
|
H2500/3
|
05.1977
|
w służbie / in service
|
ARGUS
|
H2500/4
|
1978
|
w służbie / in service
|
ODYS
|
H2500/5
|
02.1980
|
w służbie / in service
|
ODYSEUSZ /
ODISSEY |
H2500/6
|
1980
|
sprzedany rosyjskiemu armatorowi / sold to the Russian shipowner
|
AGIS
|
H2500/7
|
03.1981
|
w służbie / in service
|
ARGO / VARGO
|
H2500/8
|
1981
|
07.2021 rok sprzedany obcemu armatorowi, wciąż w
użyciu / 07.2021 sold to the foreign owner, still in service
|
AMON
|
H2500/9
|
01.1982
|
w służbie / in service
|
ARION
|
H2500/10
|
06.1982
|
w 2018 roku sprzedany armatorowi Baltic Shipping
Company; 19.12.2019 wprowadzony na plażę w Aliadze celem pocięcia na złom / In
2018 sold to the Baltic Shipping Company, 19.12.2019 beached in Aliaga
|
*
* *
Dane techniczne / Technical data:
|
|
Wyporność (pełna) / Displacement
(full):
|
335
ton / tons
|
Wymiary
(d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
|
35,34
x 9,33 x 3,84 m
|
Kadłub / Hull:
|
typ / type: pojedynczy /single
|
materiał / material: stal / steel
|
|
ilość pokładów / deck number: 1
|
|
Nadbudówka (materiał) / Superstructure
(Material):
|
hydroaluminium
|
Napęd (spalinowy) / Propulsion
(diesel):
|
1 silnik diesla: / 1 diesel engine: ZPM
H. Cegielski Fiat B13012SS o mocy / with power 1840 kW / 2502 HP
|
1 śruba nastawna / 1 CPP
|
|
Prędkość / Speed:
|
13,8 węzła / knots
|
Wyposażenie holownicze / Towing
equipment:
|
automatyczna wciągarka holownicza typu:
Norwich z bębnem holowniczym – stalowa lina o długości 600 m. i średnicy 44 mm / automatic towing
winch type: Norwich with towing drum – steel cable with a length of 600 m and diameter of 44 mm
|
1 hak holowniczy / 1 towing hook
|
|
Uciąg / Bollard pull:
|
30 t.
|
Wyposażenie
kotwiczne / Anchor equipment:
|
2 kotwice typu Hall (każda 800 kg) obsługiwane przez
elektryczną windę kotwiczną: / 2 anchors type Hall (each 800 kg) operated by an
electric wind lass
|
Wyposażenie p.poż i ratunkowe / FiFI
& salvage equipment:
|
1 pompa pożarowa o wydajności / 1 fire
pump with a capacity: 100 t/h
|
1 umieszczone na sterówce działko wodne
/ 1 water cannon placed on a wheelhouse
|
|
2
pompy ratownicze o wydajności: 400 t/h i 70 t/h / 2 salvage pumps with an efficiency
of 400 t/h and70 t/h
|
|
Wyposażenie nawigacyjne i ratunkowe/
Navigation & rescue equipment:
|
2 radary/
2 radars
|
echosonda / echosounder
|
|
kompas magnetyczny / magnetic compass
|
|
odbiorniki
Navtex, GPS / Navtex, GPS receivers
|
|
AIS
|
|
pławy EPIRB i SART / EPIRB
& SART buoys
|
|
4 tratwy pneumatyczne, każda dla 10
osób / 4 pneumatic rafts, each for 10 pesons
|
|
kamizelki ratunkowe / life jackets
|
|
Pojemność zbiorników / Tanks
capacities:
|
paliwo / fuel: 87 t.
|
woda / water: 24 t.
|
|
Załoga / Crew:
|
5/7 os. / pers.
|
*
* *
Bibliografia / Bibliography:
|
http://www.wuz.portgdansk.pl/en/fleet
|
Danielewicz Waldemar – Polskie
Holowniki Morskie 1920 – 2015, POWR Porta Mare
|
PRS 2013
|
* * *
Poniżej zdjęcia holownika ARGUS autorstwa Pana Andrzeja Patro, Świnoujście 1999 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARGUS, made by Mr. Andrzej Patro, Świnoujście 1999 (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcia
holownika ARGUS / Below photos tug ARGUS (aby powiększyć kliknij na zdjęcie /
to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcia holownika ARGUS autorstwa Pana Witolda Tylca, Gdynia 19.04.2019 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARGUS, made by Mr. Witold Tylec, Gdynia 19.04.2019 (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcia holownika ARGUS autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdańsk 25.06.2019 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARGUS, made by Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 25.06.2019 (to enlarge click on the photo).
Poniżej zdjęcie
holowników ARGUS i ODYS autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdynia 09.05.2021 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tugs ARGUS & ODYS, made by Mr. Waldemar Danielewicz, Gdynia 09.05.2021 (to enlarge click on the photo).
Nic nie pisze ze w latach 90 zatoną w porcie w Świnoujściu od uderzenia w śrubę masowca
OdpowiedzUsuńTez słyszałem o tej historii , od mojego dziadka. Rano przyszedł na zmianę i tylko maszt wystawał.
UsuńPracoealem na nim za starszego marynarza ,jeszcze istniala Baza Taboru Plywajacego Zarzadu Portu Szczecin. Andrut, inz. Goral, inz Kus warsztaty remontowe, Matuszewski byl zalogowym i starsza pani Irena razem z nim, potem przeszedl do Zeglugi Szczecinskiej bo wiecej placili.Pracowalem Terz naz holownikach Romek, Mariah, Mieczyslaw, Zeus, Mocny, Niedzwiedz. W1975 roku skonczylem szkole Zarzadu Portu Szczecin w zawodzie marynarz, praktyki mialem na wszyskich holownikach jakie byly i na tankowcu Sniezka. Potem przeszlem do Zeglugi Szczecinskiej i pracowalem na duzych pchaczach Nosorozec s02 i s02. Nastepnie przeszedlem d PPDiUR Gryf na rybaki dalekomorskie i razem z bratem i szwagrem pracowalismy, ja i szfagier na pokladzie a brat w maszynie motorzysta, tak to bylo bardzo fajne czasy szkoda ze tak szybko przeszly. Teraz czlowiek stary chory i na emeryturze. Na koniec wyladowalem w niemczech bo zona ma pochodzenie po ojcu i matce i tu pracowalem na kopalni pod ziemia, pieniadz bardzo dobry byl ale pod ziemia nie ma okien. Napisalem juz za duzo, pozdrawiam wszyskich co z nimi pracowalem na holownikach ,pchaczach i w Gryfie.
OdpowiedzUsuń