MAZURY (IMO: 9285122, MMSI: 311829000, Sygnał wywoławczy: C6TX8, Bandera: Wyspy Bahama, Port macierzysty: Nassau) – masowiec typu „handysize”, zbudowany przez chińską stocznię Xiangang Shipbuilding Heavy Industries w Tianjin dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM (właściciel rejestrowy spółka zależna: Nero Two Shipping Ltd.). Matką chrzestna statku została Pani Monika Bronicka – żeglarka, uczestnik letnich igrzysk olimpijskich w Sydney i Atenach. W pierwszym rejsie masowcem dowodził kpt. Leszek Kłoda, zaś jego trasa wiodła do portu Bunbury w Australii, skąd z ładunkiem rudy aluminium udał się do chińskiego portu Lianyungang. W trakcie rejsu z Nowego Orleanu do Hajfy, w dniu 14 listopada 2010 roku za burtę statku wypadł jeden z członków załogi, którego dzięki szybko ogłoszonemu alarmowi człowiek za burtą udało się uratować. Równo trzy lata później (14.03.2013) idące z ładunkiem z Finlandii do Tunezji MAZURY uratowały francuskiego żeglarza Iana Thomasa Lipińskiego, którego uczestniczący w regatach Hiszpania – Gwadelupa jacht utracił maszt i dryfował w stanie półzatopionym w pobliżu portugalskiego portu Leixoes. W październiku 2017 roku będące na wodach amazonki MAZURY zostały uszkodzone na skutek kolizji z masowcem EDEN BAY.
* * *
| 
   Historia Budowy  | 
 |
| 
   Numer budowy:  | 
  
   345-2  | 
 
| 
   Położenie stępki:  | 
  
   28.10.2004  | 
 
| 
   Zdanie:  | 
  
   25.04.2005  | 
 
* * *
| 
   Dane techniczne:  | 
 |
| 
   Wyporność:  | 
  
   GT: 24.109 / DWT: 38.056 t  | 
 
| 
   Wymiary (d x sz x z):  | 
  
   189,98 x 28,56 m x 10,58 m  | 
 
| 
   Kadłub:  | 
  
   typ: podwójne poszycie  | 
 
| 
   materiał: stal  | 
 |
| 
   pokłady ciągłe: 1  | 
 |
| 
   Napęd:  | 
  
   1 x 6 cylindrowy silnik diesla: Yichang Marine Diesel Engine Plant - Wärtsila NSD 6RTA48T-B o mocy: 7.368 kW przy118 obr./min  | 
 
| 
   śruba / propeller: 1  | 
 |
| 
   Urządzenia pomocnicze:  | 
  
   3 x zespoły prądotwórcze z silnikiem diesla Wärtsila W4L20 – każdy 635 kVA  | 
 
| 
   1 x awaryjny zespół prądotwórczy z silnikiem diesla AGCO Sisu 634  | 
 |
| 
   Prędkość:  | 
  
   14,0 w.  | 
 
| 
   Ster:  | 
  
   1  | 
 
| 
   Ładownie / Luki:  | 
  
   liczba: 5/5  | 
 
| 
   wymiary luków: 1 x 16,0 x 16,0 m 3 x 22,3 x 18,0 m 1 x 21,6 x 18,0 m  | 
 |
| 
   pokrywy luków: hydrauliczne TTS typu folding  | 
 |
| 
   Pojemność całkowita wszystkich ładowni::  | 
  
   ziarno: 48.031 m3  | 
 
| 
   Pojemność zbiorników:  | 
  
   balast: 22.667,9 m3  | 
 
| 
   paliwo: 1.771 m3  | 
 |
| 
   woda pitna: 368 m3  | 
 |
| 
   Urządzenia za i wyładunkowe:  | 
  
   4 x elektro-hydrauliczne dźwigi pokładowe firmu Tsuji model: HDHS30285 każdy o unosie 30 ton i zasięgu 28 metrów  | 
 
| 
   Załoga:  | 
  
   29 os.  | 
 
* * *
| 
   Bibliografia  | 
 
| 
   Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021  | 
 
* * *
Poniżej: MAZURY przy Nabrzęzu Mazowieckim, podczas remontu klasowego w Stoczni Remontowej Gryfia w Szczecinie 08.04.2010 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Aktualizacja 25.07.2021: Poniżej: MAZURY w Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 25.07.2021, zdjęcia: Waldemar Danielewicz i Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Aktualizacja 30.07.2021: Poniżej: MAZURY w Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 29.07.2021, zdjęcie: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Aktualizacja 04.08.2021: Poniżej: MAZURY w Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 02.08.2021, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Aktualizacja 25.04.2022: Poniżej: MAZURY w Gdańsku 22.04.2022, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Aktualizacja 23.06.2023: Poniżej: MAZURY w Gdańsku 18.06.2023, zdjęcie: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Aktualizacja 04.07.2023: Poniżej: MAZURY w Gdańsku 28.06.2023, zdjęcie: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz